Olen pariinkin otteeseen opetellut C++:aa, mutta on mennyt into, kun tuo grafiikan piirto on ollut ainainen ongelma, kun sitä ei ole sisällytettynä C++:aan. On sitten tullut väännettyä basiceilla, mutta niissä on omat huonot puolensa.
Eli siis tein päätöksen, että opettelen saman tien kunnon yleis kielen, jolla onnistuu lähes kaikki.
Heti aluksi haluaisin kunnon välineet mutta en ajatellut kuitenkaan maksaa turhasta. Eli siis ensinnäkin haluaisin tietää mistä saisi DX(8-9):ään kirjastot asennus ohjeineen(Dev C++:lle) ja sitten vielä, jos joku osaisi ehdottaa jotain hyvää alottelijoille ja vähän kehittyneemmillekkin tarkoitettua DX(8-9)-ohjelmointiopasta(Kirja tai käyhän aluksi joku nettiopaskin).
Tuossa ainakin
http://www.bloodshed.net/dev/packages/
Ja tarkemmin
http://www.gamap.cz/tutors/directx/download/
Joo kiitti! Paitsi, että eiks toi oo dx4?
Mitä eroa muuten on OpenGL:llä ja DX:llä paitsi, että OpenGL on vapaan lähdekoodin ohjelma?
miten niin dx4 tuo on kyllä dx8. Ja OpenGLlän ja DX:än ero on että OpenGL on laitteistoriippumaton.
Joo on toi dx8. Katoin vaan, ku ton tiedoston nimi oli dx4devc.zip eli siis dx4 for devc++, vaikka se onkin dx for devc++4 :)
Edit: mut sit vielä se opas jos joku tietäs...
Olen itsekkin kysynyt opasta
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/4356-directx-opas-dev-cpp-aan
No joo, kirjaa mää tässä lähinnä haenkin :)
SDL yks vaihtoehto:
http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/tut1
http://sdldoc.csn.ul.ie/
http://www.libsdl.org/index.php
Itse suosittelisin OpenGL:ää. Olin joskus miettimässä DirectX:n opettelua, mutta kun löysin OpenGL:ään hyviä oppaita ja se tuntui helpolta, niin aloitin tekemään sillä. Hyviä puolia OGL:ssä on sen laitteistoriippumattomuus niinkuin rndprogy jo mainitsikin. Tässä vielä pari hyvää linkkiä jos kiinnostaa:
http://nehe.gamedev.net
http://www.dcc.unicamp.br/~lmarcos/courses/
http://www.mit.jyu.fi/opiskelu/seminaarit/
No kyllä rupes kiinnostamaan, kun yritin säätää tota DX:ää toimimaan tuloksetta. Meni hermot siihen, joten vois kokeilla OpenGL:ää kun siihen kerta on noin hyvin ohjeitakin. Tosin - mistä saa libraryt OpenGL:ään(mieluiten suora linkki zippiin)
Jos sinulla on Dev-C++ tai Visual C++, on kirjastot jo valmiina mukana. Tässä ohje niiden käyttämiseen Dev-C++:ssa(suoraan omasta OpenGL-tutkielmastani):
Aukaise valikko File -> New -> Project..., ja valitse heti ensimmäiseltä välilehdeltä Empty Project. Project name- kenttään tulee projektisi nimi. Muihin asetuksiin ei tarvitse koskea, vaan painat vain OK. Nyt sinulla on luotuna projekti, mutta siinä ei ole yhtään tiedostoa. Valitse File -> New -> Source file, jonka jälkeen ohjelma kysyy lisätäänkö tiedosto tämänhetkiseen projektiin. Vastaa YES, ja tiedosto on nyt osa projektia.
Seuraavaksi tehdään asetukset. Mene valikkoon Project -> Project Options, jonka jälkeen eteesi avautuu ikkuna, josta voit säätää projektin asetuksia.
Ensimmäiseltä valilehdeltä Type-kohdassa tulee olla valittuna Win32 GUI. Siirry seuraavaksi Parameters-välilehdelle ja paina Add Library Or Object- nappia. Nyt pääset valitsemaan, mitä kirjastoja ohjelman mukaan linkitetään. Nyt sinun täytyy etsiä kansio, johon asensit Dev-C++:n ellei se ole jo valittuna. Mene alikansioon lib, ja valitse sieltä yksitellen seuraavat tiedostot: libglu32.a sekä libopengl32.a.
Tämän jälkeen kopioit vaikka NeHen sivuilta OpenGL-ohjelman rungon tuohon lähdekooditiedostoon ja voit jatkaa siitä miten haluat.
http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?
EDIT: muotoilut ja linkki
Itse suosittelen SDL:ää jos haluat piirrellä grafiikoita. Sen helpompaa grafiikkakirjastoa ei ole eikä tule :) Ja se on myös portattavissa muihin käyttöjärjestelmiin toisin kuin DX.
http://www.libsdl.org ja näin se homma etenee! :P
firebug: Kiitos paljon! Täytyy tästä ruveta opetteleen.
firebug kirjoitti:
Itse suosittelisin OpenGL:ää. Olin joskus miettimässä DirectX:n opettelua, mutta kun löysin OpenGL:ään hyviä oppaita ja se tuntui helpolta, niin aloitin tekemään sillä. Hyviä puolia OGL:ssä on sen laitteistoriippumattomuus niinkuin rndprogy jo mainitsikin. Tässä vielä pari hyvää linkkiä jos kiinnostaa:
http://nehe.gamedev.net
http://www.dcc.unicamp.br/~lmarcos/courses/mc603/redbook/
http://www.mit.jyu.fi/opiskelu/seminaarit/ohjelmistotekniikka/opengl/
mistä OpenGL:lään saa HYVIÄ oppaita?
Kun esin. Dev-cpp:ssä tekee uuden "projektin" ja sieltä valitsee "OpenGL" niin näin ollen ymmärtääkseni siis voin minä ainakin sillä ohjelmoida ilman mitään latauksia.
lainaus:
mistä OpenGL:lään saa HYVIÄ oppaita?
Eivätkö muka esim. NeHen oppaat ole riittävän hyviä? Luulisi niistä saavan aika paljon irti jos vain englantia edes jotenkin osaa.
Kyllä sitä Dev-C++:an valmista projektiakin voi käyttää pohjana, jos haluaa. Tosin suosittelisin edelleen NeHen ykköstutoriaalin runkoa, niin ei tarvitse heti aloittaa itse näkymien asetteluista yms.
Ja jotta tutoriaalin koodit toimii laita nämä Project optionssin Furter obect files kohtaan:
-lopengl32 -lglu32 -lglaux -lkernel32 -luser32 -lgdi32 -lwinspool -lcomdlg32 -ladvapi32 -lshell32 -lole32 -loleaut32 -luuid -lodbc32 -lodbccp32
Sekä lisäksi Compiler optionssin Add the directory below to be searched for include files kohtaan
C:/DEV-CPP/include/g++-3
yks include puuttuu, nimittäin #include <gl\glaux.h>.
sen pitäisi käsitykseni mukaan silti olla valmiiksi Dev-cpp:ssä. Saako sen ladata vaikka jostain NeHen oppaista / sivuilta?
eikös OpenGL ja DirectX ole valmiita kirjastoja. Minä ainakin ajattelin, että koodaan grafiikan piirron alusta alkaen itse, niin oppii parhaiten ja voi soveltaa miten lystää.
Valmiita ne on... valmiita ja hyviä. Et varmaan ikipäivinä saa piirrettyä mitään sen tapaista kuin OpengGL:llä tai DirectX:llä käyttäen omia piirtomenetelmiä.
Kyllä itsekin pidän siitä että teen kaiken alusta alkaen itse, mutta näin DirectX:llä alottamisen helpommaksi tavaksi tehdä hienoja pelejä =)
Edit - tapaiska =)
Juup, korjasin käsitystäni ja tällä hetkellä yritän vääntää OpenGL ja saada selville, miten sen funktioita käytetään.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.