Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Uudet pomppivat planeetat

Sivun loppuun

setä [16.03.2004 21:11:19]

#

Taannoin tein koodivinkin pomppivista planeetoista. Nyt voit ladata hieman kehittyneemmän version aiheesta. Mukana äänitehosteet ja kiertävien pallojen määrä valittavissa 1...5. Lisäksi voi keskinäisten vetovoimien tilalle vaihtaa painovoiman, jolloin pallot käyttäytyvät kuin pomppivat kumipallot. kiinnostaisi tietää, miten eri prossujen ja näytönohjainten nopeus vaikuttaa toimintaan. Omalla koneella toimii hyvin ja prossun käyttöaste vain parin prosentin luokkaa kunhan QuickTimen kuvake on poistettu.
http://personal.inet.fi/atk/korant/plan4.zip

rndprogy [16.03.2004 21:13:56]

#

[vali]linkki ei toimi[/vali]

Antti Laaksonen [16.03.2004 21:34:07]

#

Minulla toimii - ohjelma on nyt todella hieno! Aika kuluu nopeasti, kun rupeaa seuraamaan planeettojen liikeratoja eri aloitusarvoilla. Kuinka muuten onnistuit tekemään animaation niin, että prosessorinkulutus ei ole 99%?

setä [16.03.2004 21:34:14]

#

Soneran palvelin takkuilee. Viimeaikoina jopa puolet ajasta sivustoihin ei pääse. Siksipä olisi hienoa, jos tänne putkaan saisi jonkun download-tilan vaikka koodivinkkien yhteyteen.

setä [16.03.2004 21:42:17]

#

Juuri tuota prosessorin kuormitusta olen ihmetellyt itse. mulla on Athlon 1700+ ja näytönohjaimena NVIDIA GeForce4 MX 440. Toiminta nopeutuu selvästi, jos ikkunan kokoa pienentää. Mulla toimii kokonäytöllä (1280 * 1024) nikottelematta. Näytön päivitys timerillä 10 ms välein (todellisuudessa näytönohjaimesta ja asetuksista riippuva) ja päivitysten välillä lasketaan pallojen paikat sata kertaa. Jostain syystä QuickTimen kuvake oikeassa alanurkassa hidastaa toiminnan alle puoleen ja nostaa prossun kuormituksen 60%:iin.

hunajavohveli [17.03.2004 16:37:41]

#

Todella hieno, ja tuossa taas yksi fysiikan simulointikin, vaikka pallojen voiman tulisikin kulua nopeammin pois kitkan vuoksi.

rndprogy [17.03.2004 16:44:20]

#

Miksi se sanoo 'Unexpected error'?

setä [17.03.2004 17:30:02]

#

Kimmokerroin on aika korkea, joo. Toisistaan pomput on häviöttömiä ja reunoista häviö on noin 3%. Senhän voi helposti tehdä säädettäväksi ja myös ilman vastus voidaan ottaa mukaan jos halutaan. Tuosta "Unexpected Errorista" en ole varma, mutta voinee johtua siitä, että jokin palloista karkaa liian kauas. Virheenkäsittelyn voisi lisätä ja myös paluun alkutilaan.

rndprogy [17.03.2004 17:33:29]

#

Koko ohjema ei edes KÄYNNISTYNYT!

setä [17.03.2004 17:44:12]

#

Se on VB5.0-ohjelma ja tarvii msvbvm50.dll:n

rndprogy [17.03.2004 18:07:32]

#

Siinä olisi hyvä ollut olla mukana kaikki tiedostot. Minulla on versio VB5cce eikä siinä ollut tuota tiedostoa ja kun kyse on DLL tiedostosta kai se olisi ilmoittanut että tiedosto msvbvm50.dll ei löydy.

Edit: tai hetkonen on minulla tuo tiedosto ja laitoin sen samaan kansioonkin mutta ei auttanut.

setä [17.03.2004 18:50:49]

#

Laita se Windows/System32 -kansioon.
Laitan lähiaikoina jonkun ActiveX:n kotisivulleni ja sen mukana voi ladata ja asentaa tuon dll:n.

Antti Laaksonen [17.03.2004 18:56:10]

#

Säätömahdollisuudet olisivat hyvät. Ja sitten niin, että ruudun ulkopuolella olevien planeettojen sijainnista saisi jotain vihiä. Toisinaan nimittäin kestää hyvin kauan, ennen kuin joku planeetoista tulee taas näkyviin.

Timerin käytössä ongelmana on se, että muilla kuin NT-Windowseilla Timerin lyhin väli on 1/18 sekuntia, joka ei oikein meinaa riittää kunnolliseen animaatioon. Esim. XP:llä tuo kylläkin toimii moitteetta.

lainaus:

Siksipä olisi hienoa, jos tänne putkaan saisi jonkun download-tilan vaikka koodivinkkien yhteyteen.

Tämä ei ole tällä hetkellä laajemmin mahdollista, koska tiedostojen lataaminen kuluttaa paljon palvelimen kaistaa, jossa taas on tietty kuukausirajoitus. Mutta jos haluat, voin laittaa tuon planeettaohjelman myös Ohjelmointiputkan palvelimelle kopioitavaksi.

rndprogy [17.03.2004 18:59:36]

#

Mukavaa olisi jos tämä toimisi minullakin.

setä [17.03.2004 19:28:26]

#

Timer hidastaa kyllä yleensä huomattavasti animaatioita. Jos Timeristä luopuu, niin kuinka animaation nopeus voidaan vakioida niin, ettei se riipu prossun ja näytönohjaimen nopeudesta. Joissakin animaatioissa olen tuon ratkaissut testirutiinilla, joka mittaa tiettyihin toimintoihin kuluvan ajan ja asettaa muutosnopeuden sen mukaan. Mutta jos prossun kuormitus muuttuu kesken kaiken, niin animaation nopeuskin muuttuu silloin.
Karkaavista planeetoista saa karkean arvion keskusplaneetan siirtymisestä. Jos se siirtyy oikealle, niin joku planeetta on karkaamassa vasemmalle. Systeemin painopiste on paikallaan ristikon keskellä niin kauan kuin reunapomput on poissa. Voisihan siihen liittää numeerisen näytön, josta näkee kunkin planeetan etäisyyden, suunnan ja nopeuden.
Kyllähän ohjelman saa tuolta kotisivultani, mutta kuinkahan tukkoinen se palvelin on. Itse pääsen sinne vain satunnaisesti ja laitoin Soneralle siitä vähän postiakin.

T.M. [17.03.2004 19:47:49]

#

Höh, tulee jotain outoa erroria:

Component 'MCI32.OCX' not correctly registered: file is missing or invalid

lainaus:

Se on VB5.0-ohjelma ja tarvii msvbvm50.dll:n

Ei sitten kukaan voi antaa linkkiä mistä sen voi ladata?
Niin ja puhumattakaan tuosta MCI32.OCX tiedostosta

setä [17.03.2004 20:03:22]

#

No hyvä kun kerroit. Kuvittelin että nuo muut romppeet on kaikilla omasta takaa mutta eipä tietenkään ole kuin VB5 tai VB6 käyttäjillä. Lisäämpä ne siihen samaan zippiin.
Tai jos sentään paan tuon runtimen erikseen, se on aika iso.

setä [17.03.2004 20:20:04]

#

Nyt on ladattuna uusi plan4.zip, joka sisälttää myös tuon multimediakontrollin MCI32.ocx. Runtime on erillisenä tiedostona msvbvm50.zip. Ladattavissa osoitteista http://personal.inet.fi/atk/korant/plan4.zip
http://personal.inet.fi/atk/korant/msvbvm50.zip

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta