Taidan kysyä alkeellista juttua, mutta päätin kokeilla jälleen reilun vuosikymmenen jälkeen QB:tä. Latasin tuon version 7.1 ja käyttis on XP Home. Mitä virityksiä on tehtävä, jotta tuon QB:n saa käyttöön.
Ei mitään, ajat vaa qbx.exen ja rupeat soodaamaan :)
nih, ja qb7.1 ei ole enää qb vaan qbx eli Quick Basic eXtended :P
Ilmoittaa, että "Aloituskansio ei kelpaa. Tarkista PIF-tiedoston asetukset"
On purettu tommoseen kansioon:
E:\qb7.1\qb_7_1.COM\QBX.EXE
jos käynnistät sen pikakuvakkeesta tai jos on pikakuvake samassa kansiossa niin klikkaa piffiä oikealla korvalla ja paina asetukset, sieltä pikakuvake(tai ohjelma, en tiiä kumpi se on xp:ssä :P) välilehti ja sieltä ohjelman poluksi sitten tuo "e:\qb7.1\qb_7_1.COM".
nää on näitä xp:n "ominaisuuksia"... ;P
ja dossi ei toimi muutenkaan xp:ssä hyvin, ja qb on dos pohjainen. kannattaisi yrittää haksoroida dos6 takaisin siihen kun nt-pohjaisissa on joku vitonen...
Koko koneesta ei löydy ainuttakaan piffiä ??. Pitäiskö semmoinen luoda ?
Mulla oli viimevuosituhannella käytössä QB45 ja sillä tehdyt ohjelmat pelaa edelleen. Ainakin muutamat.
Voin jopa tehdä vielä ohjelmiakin sillä ja ajaa.
No ny jostain syystä lähtikin käyntiin erinäisin Mikkisoftan varoituksin. Mutta kuinka siihen edittoriin CopyPastetaan esim. joku koodivinkki. Koetin Muistion kaitta tallentaa sen bas-tiedostoksi, mutta yllättäen siitä jäi suurin osa pois.
Mitä meinaat? Järkevin tapa on tietty kopypastettaa tuo koodivinkki esim. muistioon ja tallentaa sitten .bas-tiedostoksi.
Laaksoselle muuten jälleen kerran parannusehdotus: olisi mukava jos koodivinkin voisi imuroida tiettyä nappia painamalla omalle koneelle suoraan ilman kopypastetuksia. Useaosaiset koodivinkit tietysti voivat aiheuttaa jotain ongelmia mutta ainakin yksiosaisissa tuollainen mahdollisuus olisi kiva.
Taisi loppua muisti kesken. QB45:llä rivejä tuli enemmän, mutta silläkin suurin osa jäi pois. Kokeilin tuota puhvelin Ilotulitusta. Sooda kertoi jotain moduuleihin jakamisesta. Eli miten ??
Vaikkapa jaat subit eri ohjelmiin, kolme varmaan riittää, ja sitten öö, olikohan chain tms, jolla voi hyppiä eri ohjelmien välillä. Voithan kanssa tunkea ne kirjastoihin ja ladata sen sitten :P
Kyllä mulla ainakin toimii QB 7.1 ihan normaali XP Pro:lla. Mutta eikös niistäkin ole useita eri versioita? Ja joistakin voi olla DOS ihan kokonaan poistettu. Sitten ei ole mikään ihme, jos ei toimi. Mutta toisaalta, jos muut QB:t toimii niin... jaa'a.
Tuo fawkzin idea on hyvä. Sellainen valinta, joka tallentais koodivinkin tekstin koneelle .bas-muodossa.
Joo, kyllä QB 7.1 käynnistyy (varoituksin), mutta kun avaan tuon ilotulituskoodivinkin bas-tiedoston, edittorissa näkyy koodia vain siihen demo-riville asti. Komentoriviltä mem-käskyllä näyttää ajettavan dos-ohjelman maksikoon noin 620kt. Missähän mättää??
QB 7.1:hän näyttää aina alussa varoituksen, että tätä on testattu vain MS-DOSissa ja pälä pälä, riippumatta siitä, mikä järjestelmä on kyseessä. Se on QBX:n sisäinen juttu, eikä mikään DOSsin ja Windowsin varoitus. Ellet sitten tarkoita jotain muuta varoitusta...?
Siis qb7.1 näyttää aina subin kerrallaan. Eli jos haluat nähdä muut subit niin sitten vain WIEV -> SUBS -> ja sit vaan valittet subin.
Ai jaa! Kiitti kovasti. mä oon ihan ruosteessa näiden DOS-juttujen kanssa enkä ole ennen QB7.1:stä käyttänytkään. Koodia olen joskus tutkinut.
Mitenköhän tuon ilotulituksen saa pelittämään ? Jaa, no ei mittää. Nythän se jo toimii. Mikähän ihmeen henkiolento tuolla koneessa majailee kun joskus toimii ja joskus ei??
QBasicit ei toimi kauhean hyvin uusissa Windowseissa; jos vain on mahdollista, niitä kannattaa käyttää kunnollisen DOSin kautta. Silloin ei tule varoitustakaan. Ja koodivinkkien lataaminen tiedostona on hyvä idea, mutta toteuttaminen on vähän hankalaa (useimmissa QBasic-vinkeissä se kyllä voisi onnistua).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.