Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Palautetta kilpailupeleistä

Sivun loppuun

Gwaur [14.03.2004 13:19:49]

#

Oletteko te vielä saaneet palautetta palikkapelikilpailun tuomaristolta palautetta omista peleistänne? Minulle tuli tällaista Block-2-Holesta:

Monella oli vaikeutena saada peli toimimaan, koska mukana ei ollut
tarvittavaa VB:n ajonaikaista kirjastoa. Moisesta ei myöskään ollut
mainintaa pelin ohjeessa. Pelin suurin ongelma on kuitenkin se, että se
on aivan liian helppo ja yksinkertainen. Hyväkään toteutus ei voi
pelastaa peliä, jos sen idea on valmiiksi kehno. Tosin muutaman tuomarin
nauruhermot olivat koetuksella, kun pelin idea selvisi. Pelissä
käytetystä kielestä englanninope tuskin pahemmin tykkäisi. Tässä on oiva
vinkki: jos ei osaa hyvin englantia, niin kannattaa pitää peli ihan
suosiolla pelkästään suomenkielisenä tai antaa käännöstyö jonkun toisen
tehtäväksi.

Antti Laaksonen [14.03.2004 14:03:40]

#

Palautetta tulee kaikille lähiaikoina, eilen lähti matkaan seitsemän ensimmäistä viestiä.

remontti-reiska [14.03.2004 18:15:18]

#

Tulihan minullekkin :). Ja tuli myös todella asianomaista palautetta, joka antoi kuvan, että "peli" oli surkea :D.

rndprogy [14.03.2004 19:35:36]

#

Minun pelistä löytyi paljon bugeja. Mutta halusinkin vain saada pelin mukaan. Ja lähetin sen aika aikaisin kun luulin että kohta koneeni hajoaa lopullisesti mutta ei sitten niin käynyt.

remontti-reiska [14.03.2004 19:41:56]

#

No minun pelinin oli päämäärätön, ei autoihin liittyvä ja surkea peli ei voi mitään, mutta osaan kyllä tehdä paremmankin :).

thefox [15.03.2004 11:48:14]

#

Minun mielestä nuo palautteet voisivat kyllä tulla ihan julkisestikin esille ja jokaisella pelillä voisi olla vaikkapa oma sivunsa jossa olisi ainakin yksi ruutukaappaus pelistä sekä kommentointimahdollisuus kävijöille.

rndprogy [15.03.2004 16:10:19]

#

Suomipelitissä puhuttiin jotain että kuvan kaappauksia tulisi jokaisesta pelistä mutta se jalaine sanoi että niitä ei tulisi vielä vähään aikaan. Niin ja kommentointi mahdollisuus olisi mielestäni myös suht ehdoton.

remontti-reiska [15.03.2004 16:41:41]

#

Entäs jos tekijä ei halua kommenttimahdollisuutta, ruutukaappauksia ja muita hommia esille?

Meitzi [15.03.2004 17:27:36]

#

lainaus:

Entäs jos tekijä ei halua kommenttimahdollisuutta, ruutukaappauksia ja muita hommia esille?

Kenties hän olisi silloin jättäny osallistumatta kilpailuun jossa tarkoitus on arvostella peli.

remontti-reiska [15.03.2004 17:37:02]

#

No eihän hän olisi voinut tietää, että kommentit tulisivat julkisiksi. Säännöissä niin ei lue/lukenut, joten tekijä voi kommentit julkiseksi homman estää.

thefox [15.03.2004 19:11:49]

#

remontti-reiska, ei kai se ole niin vakavaa? Viittaatko kenties omaan peliisi? Minusta asenteesi on varsin omituinen. Toisaalta, ei kai mikään estä kilpailun järjestäjiä kysymään tekijöiltä haluavatko he kommentointimahdollisuutta.

nlampola [15.03.2004 19:21:03]

#

Laitanpas tänne nyt sitten vaikka sen palautteen, minkä minä sain:

lainaus:

Destiny of War

Tämän pelin suhteen oli ensin hieman epäselvyyttä, onko peli palikkapeli lainkaan. Kuitenkin tuomaristo päätti hyväksyä pelin, kun se oli kilpailun parhaimmistoa monelta osin. Pelin idea ei ole kovin omaperäinen, mutta tällaista peliä on kuitenkin ihan mukava pelata. Alussa oleva johdatus peliin on myös hauska. Vaikeustasoa valitettiin tosin liian helpoksi: kun rakennuksia on enää muutama jäljellä, niiden suojelu on ongelmatonta, koska putoilevien palikoiden määrä ei lisäänny riittävästi. Pelin saattaakin päästä läpi jo ensimmäisellä yrityksellä. Grafiikka ja äänet ovat hienot, joskin erään tuomarin mukaan äänet on kopioitu Doom-pelistä. Jos näin on, pitäisi asiasta ainakin olla maininta pelin ohjetiedostoissa (eikä ainakaan väitettä, että tekijänoikeudet kuuluvat itselle!)

Ja ei, ääniä ei oltu kopioitu Doomista :)

thefox [16.03.2004 12:39:49]

#

Jees, blocomeisteristä tuli seuraavanlaista palautetta:

lainaus:

Alkudemon katsominen ensimmäisen kerran oli allekirjoittaneen mielestä
koko kilpailun pelien testauksen kohokohta. Eräs tuomari oli tosin sitä
mieltä, että demo oli "täysin turha" ja "vei hirveästi tilaa". Yhtä
kaikki kenellekään ei varmasti jäänyt peittoon pelin tekijöiden taidot.
Alkudemo antoi odottaa paljon, mutta itse peli oli pettymys. Lieneekö
syynä ajan puute, rahkeita olisi varmaan ollut vaikka mihin.

Pelin idea ei ole tarpeeksi kiinnostava. Palikoiden lajittelu ei
kiinnosta kovin pitkään, vaikka grafiikka ja musiikki ovat hyviä.
Myöskin palikoiden tunnistus toimi toisinaan hieman oudosti: peli ei
tuntuvat loppuvan kovin helpolla, vaikka palikoita laitteli koko ajan
määrätietoisesti vääriin reikiin. Esc-näppäimen soisi myöskin toimivan
siltä varalta, että pelistä haluaa poistua ennen aikojaan.

Pieniä kommentteja kommenteista:
Tuomarin väitös siitä, että alkudemo veisi hirveästi tilaa ei ole kovin tukevalla pohjalla. Koko peli taisi pakattuna viedä alle megatavun... Tekstuurit ovat pakkaamattomia raw-muotoisia 'aspekttexture' kuvia ja näin ollen vievät purettuna suhteellisen paljon (768KB) mutta itse demo lasketaan täysin reaaliajassa ja täten se ei vie juuri ollenkaan tilaa.

Demon turhuuteen voisin myös ottaa kantaa. 95% kaupallisista peleistä sisältävät samantapaisen demon joka esittelee pelin valmistajaa tai julkaisijaa tai molempia. Mielestäni se antaa kivan lisämausteen pelille ja ehkä onnistuu herättämään pelaajassa jo jotain tunteita (kuten ilmeisesti olikin käynyt herra "allekirjoittaneen" kohdalla).

Aivan oikein, syy pelin (ja myöskin alkudemon) hiomattomuuteen oli juuri ajan puute. Peli on väännetty käytännössä parin, kolmen päivän aikana. Viimeisenä koodauspäivänä koodattua tuli melkeinpä n. klo 15:00 -> 24:00.

Kukaan tuskin voi väittää että pelin idea olisi mitenkään erikoinen saati kiinnostava, mutta ainakin minut itseni yllätti miten ihmeenkin mukavaa palikoiden lajittelu noinkin yksinkertaisessa pelissä on :-) Haastettakin saa kun nopeus kasvaa. Pelin rajoitukset tulevat tietysti nopeasti vastaan, ja jälleen kerran paljon asioita jotka olisivat pitäneet mielenkiintoa yllä jäi toteuttamatta ajan puutteen vuoksi.

Grafiikkaa en allekirjoita hyväksi (paremminkin siedettäväksi), musiikit sen sijaan ovat mielestäni varsin hyvät. Koodi on kauheaa. OpenGL:ää käytetään lähes suoraan, funktioita ei ole useimmissa tapauksissa ihmeemmin piiloteltu korkeamman tason funktioiden taakse. Lisäksi loppuvaiheessa koodista tuli täyttä spagettia ctrl+c ja ctrl+v näppäinyhdistelmien käytön yleistyessä :-)

Palikoiden tunnistuksessa on bugi, jonka takia palikat ovat menevinään välillä vääriin paikkoihin vaikka reiät ovatkin kohdakkain. Ikävä kyllä myös readme.txt jäi erittäin vajavaiseksi, ja unohtui esimerkiksi mainita että peli kusahtaa viiden peräkkäisen palikoiden väärän sijoittelun jälkeen. Ja uskokaa tai älkää, Escape-näppäimellä pelistä poistuminenkin jäi pois nimenomaan ajan puutteen vuoksi :-)

Kun nyt kerran vauhtiin päästiin niin sanottakoon vielä että vasta kilpailun jälkeen oikeastaan tajusin miten hyvä palkinto siinä oli ja nähtyäni finalistien tason (yksikään peli ei merkittävästi noussut joukosta esille parhaana) mieleen tuli että kilpailun olisi aivan hyvin voinut itsekin voittaa (siis jollain paremmalla pelillä, en olisi itsekään välttämättä pistänyt tätä peliä finaalikuusikkoon). Toisaalta näin on varmasti monikin ajatellut jälkeenpäin :-)

Antti Laaksonen [16.03.2004 16:57:22]

#

Kilpailupelien lista, jossa on kuvankaappaus ja mahdollisuus lähettää kommentteja, on kyllä hyvä idea. Ennen sitä täytyy kuitenkin saada kaikki palautteet lähetettyä. Ja jos jostain syystä ei enää haluakaan julkisuutta pelilleen, niin siitä voi toki ilmoittaa sähköpostilla.

jutti [21.03.2004 21:01:32]

#

Ei ole vain vielä tullut sitä palautetta. Ellei ne lähettänyt sitä mun dna-osoitteeseen, josta mä lähetin mun pelin, kun mun varsinainen sähköpostipalvelin kaatu puoli tuntia ennen kuin osallistumisaika meni umpeen.

Maailman vähiten noteerattu pyyntö sähköposteissa:
"Älä vastaa tähän osoitteeseen josta lähetän, vaan tähän: plapla@..."

jv_windy [21.03.2004 21:28:04]

#

Jaksoin jo aika monta kokeilla tuolta pitkältä listalta. Vielä on osa kokeilematta. Kuvaruutukaappaukset olisi tärkeää saada sivulle, niin moni silloin varmaan jaksaisi kokeilla niitä. Kohta jo monet unohtavat kilpailun ja siihen osallistuneiden pelien kokeilun..

Mieleen jäivät ainakin Blocomeister ja Car Wars.

Antti Laaksonen [22.03.2004 07:16:26]

#

jutti kirjoitti:

Ei ole vain vielä tullut sitä palautetta.

Muutama palauteviesti omalta osaltani on vielä lähettämättä, pahoittelut siitä. Puuttuvat palautteet tulevat tänään tai huomenna.

jv_windy kirjoitti:

Kuvaruutukaappaukset olisi tärkeää saada sivulle, niin moni silloin varmaan jaksaisi kokeilla niitä.

Tämäkin asia on tulossa. Harmittaa, että ajanpuutteen vuoksi ei ehdi tehdä kaikkea, mitä haluaisi.

jalaine [22.03.2004 14:27:08]

#

Minulla on myös palautteet vielä lähettämättä. Siis puolet palautteesta lähettää Antti ja minä laitan puolet tulemaan. Mutta kun en ole vieläkään saanut yhden tuomarin kommentteja. :) Ehkäpä lähetän vain tyynesti ilman niitä.

jutti [23.03.2004 11:33:22]

#

No nyt sieltä tuli, kiitosta vaan. Tää on vähän pitkä mutta onhan teillä vierityspalkki.

Arvoisa raati kirjoitti:

Tässä tulee tuomariston palautetta Rännistä. Kiitos kilpailuun
osallistumisesta!

----
Yleisesti Rännistä pitivät kaikki tuomariston jäsenet. Pelin idea oli
kiinnostava ja omaperäinen, ja juuri sellainen, mitä tähän kilpailuun
haluttiin. Grafiikka on tarkoitukseen sopivaa, paitsi että pallo liikkuu
vieritysvaiheessa vähän liian hitaasti. Musiikeissa on jotain vikaa,
sillä ainakin joillain äänikorteilla joku soitin tuntui olevan puoli
sävelaskelta eri vireessä muiden kanssa. Peliin myös toivottiin
erikoispalikoita, jottei pelaaminen aikaa myöten kävisi tylsäksi.

Jarkko Laine kirjoitti todella kattavan palautetekstin, joka on suoraan
tässä:

"Ränni on hyvä esimerkki hyvästä pelistä. Siihen jää kiinni, vaikka peli
ei vielä selvästikään ole edes valmis. Idea kun kuitenkin lopulta on se,
mikä tekee hyvän pelin -toteutus tekee hyvästä pelistä loistavan. Se on
asia, joka tästä vielä puuttuu, mutta on kuitenkin suhteellisen helposti
lisättävissä. Mielestäni pelissä ei ole juurikaan vikoja,
kehitysideoita, joilla Rännistä tulisi loistopeli sen sijaan on, joten
käydään niiden kimppuun.

Pelin keskeneräisyys aiheuttaa sen, että valikot ovat vielä puuttuvaa
herkkua. Ne pitää siis tehdä. Mutta oikeastaan on hyvä, että niitä ei
ole vielä - se osoittaa oikeaa lähestymistapaa pelin tekoon. Kun et
vielä tarkalleen tiedä, mitä valikoihin tulee, ei kannata lähteä niitä
tekemään :) Joka tapauksessa ennen pelin lopullista julkaisua ne täytyy
tehdä.

Mutta sitten itse peliin. Pelin idea on tällaisenaan jo erittäin
addiktiivinen ja mukaansatempaava. Kuten sanoin alussa, Ränni on hyvä
peli. Mielestäni jopa kilpailun osallistujista paras! Sen vuoksi
haluaisinkin nähdä sen kaikessa siinä potentiaalissa, johon sillä olisi
mahdollisuus.

Avainsana numero yksi on "yksityiskohdat". Loistavassa pelissä jokainen
yksityiskohta on hiottu huippuunsa. Tämä tarkoittaa ääniä, grafiikoita
ja kaikkea mahdollista pientä. Rännin tapauksessa pallon liikkuminen
tarvitsee hiomista, ja olisi paikallaan, että aina kun saa bonuksia,
äänen lisäksi näkyisi pieni animaatio - esimerkiksi pallon päältä
nouseva raha-merkki tai muuta vastaavaa. Grafiikoissa olisi myös
mukavaa, jos pelissä olisi erilaisia palikoita - palikoita, jotka
kenties käyttäytyvät eri tavoilla:

* palikka, joka hajoaa, kun se yli ajetaan - ja jota ei siis voida
käyttää silmukoissa
* kentässä kiinteästi oleva palikka, joka ei hajoa vaikka sen yli
ajetaan - ja jota ei voi siirtää
* muita erityyppisiä ja -näköisiä palikoita

Toinen asia on monipuolisuus, jolla pelille saavutetaan kaksi hyötyä:
pitkäikäisyys ja helppo sisäänpääsy. Tällaisenaan Rännissä on hieman
vaikea päästä alkuun, ja toisaalta jossain vaiheessa voi alkaa tuntua,
että tässä toistetaan samaa ideaa uudestaan ja uudestaan. Ratkaisu, joka
hoitaa nämä molemmat asiat kerralla olisi se, että peliin lisättäisiin
enemmän sisältöä. Mieleeni tuleva ratkaisu olisivat kentät: kentissä
voisi olla tavoitteena saavuttaa tietty pistemäärä jumiutumatta, tai
sitten tehtävä voisi olla erilainen, esimerkiksi saada pallo kuljetettua
paikasta a paikkaan b (tehden välillä silmukoita yms.). Tällöin peli
voisi vaikeutua pikkuhiljaa - ja paljastaa itsestään lisää pelaajan
kehittyessä. Esimerkiksi erilaiset palikkatyypit voisivat tulla mukaan
vasta myöhemmissä kentissä jne. Kenttien tekeminen on haastava tehtävä,
mutta jos ne saa tehtyä hyvin, on Ränni jo hyvin lähellä loistavaa
peliä!

Kolmas asia liittyy oikeastaan yksityiskohtiin. Koska Rännissä ovat
suuret linjaukset kohdallaan, haluan erityisesti korostaa
yksityiskohtia. Niin, kolmas asia ovat bonukset. Pelin edetessä eri
puolille kenttiä voisi ilmestyä bonustavaroita, jotka voisi kerätä
tekemällä niiden luokse rännejä ja kuljettamalla pallon paikalle. Tämä
on vain esimerkki, mutta tärkeä lisä, joka innostaisi pelaajaa pysymään
pelin kimpussa olisi se, että pelissä olisi jotain enemmän kuin se
perusidea. Jotain, jolla huippupelaaja voi erottua keskivertopelaajasta:
siinä missä keskivertopelaaja vain selvittää kentän läpi, huippupelaaja
kerää huippupistemäärät - ja tuntee todella olevansa huipulla!

Tätä voisi sitten korostaa mm. Internetissä ylläpidettävällä kaikkien
aikojen parhaiden pelaajien listalla.

Jos peli täyttäisi nuo kolme vaatimusta, olen varma että erittäin moni
olisi kiinnostunut jopa ostamaan pelisi!"
----

T: Antti Laaksonen


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta