Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: pelifirmaanko isona?

Sivun loppuun

aizeerou [09.03.2004 21:12:21]

#

kuinka moni teistä haaveilee isona että pääsis tekee
pelejä? mun mielestä pelibisnes on paisunut jo niin
isoksi median alaksi että peleihin on alettu panostaa
tosi paljon, ja varmasti on isopalkkainen ala. mut en
kuitenkaan haluis olla ohjelmoijana pelifirmassa. nykyään
pelejä tekee iso joukko ihmisiä, eikä niinku ennen yks
tyyppi saatto koodata hyvän/myyvän pelin. peliohjelmoija
on peli-suunnittelijan orja eikä toisinpäin. ja pelistä
saattaa joutuu koodaa jotain tylsii rutiineja.

en osaa koodata joten oon miettinyt että jos menisin peli-
firmaan niin menisin varmaan 3d modellii vääntää, mut
joutuisin varmaan skinnaa jotain tyhmii hahmoi.

oon kans miettinyt sitä, että nykyään ei uskalleta tehdä
oikeasti "omaperäisiä" ideoita, kaikki tekee vaan sitä
samaa paitsi japanilaiset jotka tekee kummallisii mut
hyvii pelei.. se on kans syy miksen haluais mennä pelifir-
maan töihin.

as far as i know ainoo paikka missä voi tehdä pelejä niinku
90-luvun alussa on jos tekee jollekki gameboy advancelle
pelejä koska niihin ei tarvi niin isoja tiimejä ja peli-
ohjelmoijallekkin on varmaan enemmän vastuuta ideoinnista
eikä vaan oo peli-sunnittelijan orja. sama siis kkoskee
myös mobiilipelei jotka ladataan kännykkään varmaankin..
mut anyways tässä on mun ajatuksia, kertokaa omia mieli-
piteitä..

rndprogy [09.03.2004 21:22:40]

#

Kyllähän se kiva ois muttei ihan mihin tahansa pieneen pikku firmaan menis kyllä joka menisi heti nurin. Rovanniemellähän on joku ammattikoulun tapanen jossa voi opiskellä pelintekijäksi. Mutta siinä piti olla joku yliopisto käyneenä tai vastaava.

nomic [09.03.2004 22:00:44]

#

olisihan se muutes kiwaa mutta ei näillä taidoilla ja en usko että koskaan musta tulisi niin hyvä ohjelmoija että kukaan mut huolisi, ennemmin musta tulisi pelinmusantekijä johonkin vähän rankempaan peliin
(pieni mainostus: www.mikseri.net/nomic) tai sitten joku graafikko... mutta ohjelmoijaa musta ei saa peleihin koska taidot on niin rajalliset jne... ja tulee aina olemaan :)

JoreSoft [10.03.2004 07:40:43]

#

Muistan vielä ajan, kun ohjelmia julkaistaiin lehdessä (1980-luvulla). Tein itsekkin muutamia pelejä lehteen (MikroBitti) mutta ne ajat on olleet ja menneet. Pelitalo-ohjelmoijaa minusta ei sitten koskaan tullutkaan... pelialustoina oli Vic=20 ja Commodore 128/64 (saihan siitä kuitenkin kivat viikkorahat!)

Tony.Rasmus [11.03.2004 13:13:07]

#

Ihte ainakin olen suunnittelia, koodaaja, graafikko, musiikintekijä ja työkaverin kanssa päätetään mitä pelejä tehdään ja mitä ne sisältää + aikataulukin on melko vapaa joten ei pelibisneksellä asiat nii huonosti ole. Koulutukseni on ammattikoulun elektroniikka asentaja :)

tomaattigeeni [11.03.2004 15:47:33]

#

Mua ei erityisemmin lämmitä ajatus ammatillisena peliohjelmoijana, lähinnä nykymaailman 3d-hömpötysten vuoksi, ja lisäksi olen enemmänkin kiinnostunut koodaamaan jotain yleishyödyllistä kuin pelejä, kun katsoo minkälaista scheisseä ne nykyään on.
Omaksi harrastukseksi pikkupelien ohjelmointi on kyllä ihan mielenkiintoista.

remontti-reiska [11.03.2004 17:07:42]

#

En välttämättä pelintekijäksi haluaisi tulla. Mielummin hyötyohjelmien ja muiden (käyttöjärjestelmien, kun "isona" taidot varmastikkin karttuu :). Pelien teko internettiin muiden iloksi on kyllä mukavaa puuhaa. Lisäksi ohjelmoinnissa on auttamisen mahdollisuus, kun näitä aloittelioita näkyy olevan :). Eli lyhyesti minusta tulee yleispätevien ohjelmien koodaaja, jos joku minut huolii. :)

sooda [11.03.2004 17:32:35]

#

Reiskan kanssa täysin samaa mieltä :P

lainaus:

yleispätevien ohjelmien koodaaja

Jep, musta kans.

lainaus:

jos joku minut huolii. :)

perusta oma firma! :)

remontti-reiska [11.03.2004 17:41:03]

#

sooda: Firman perustamiseen tarvitsee ottaa melko varmasti aina lainaa. Minä en pidä riskien ottamisesta, joten menen mieluiten palkolliseksi jo pystytettyyn firmaan.

makeuu [11.03.2004 19:05:34]

#

Itse olen ajatellut useasti tätä ja olen tullut siihen tulokseen etten mene mihinkään erikoisen isoon firmaan, koska sinne ensinnäkin tarvittaisi Hirvittävän iso kokemus ja koodaustaito.. ihan mukavahan se olisi muttei kukaan jaksa pitkiä päiviä vaan koodata :D kyllä tällainen kotitekoinen ohjelmointi on parasta :D

sooda [11.03.2004 19:07:29]

#

reiska, toimi vain toiminimellä. kotitekoista ohjelmointia :P
mun faijalla on toiminimi, tekee sitä sivussa, muuten oikeusministeriössä atk-suunnittelija. http://www.tietoseutu.com ;P

SQ [11.03.2004 22:52:04]

#

Minusta ainaki tulee jonkin sortin ohjeloija, varmaankin ihan tälleen yleisesti pelejä, ohjelmia. Kattoo ny mitä aika näyttää.. Pitäs viel treenata koodausta muutenkin..

Meitsi [12.03.2004 13:45:04]

#

Kyllä varmaan joku koodaus tai graffa ammatti on mulla tähtäimessä. Jahka eka opin kunnolla koodaan c++ssalla.

E.K.Virtanen [12.03.2004 14:14:01]

#

lainaus:

Muistan vielä ajan, kun ohjelmia julkaistaiin lehdessä (1980-luvulla). !)

"oi niitä aikoja..." Sillon kun The Last Ninjalta tai California Gamesilta ehti niin tulihan niitä jos jonkin moista väännettyä. Yleensä tuloksena oli 2 tunnin lehdestä kopiointi ja buginen peli. MB voisi hyvin alkaa julkaisemaan niitä uudestaan, vaikkapa yksi per kuukausi. MSX basic olisi esim. tosi helppo kääntää QB:lle. Itsekin niitä "kehittelin", eipä nyt muistu mieleen julkaistiinko edes yhtään.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta