ei kukaan sattuis tietään miten antaa qbasicilla modeemille komento joka connectoisi toiselle koneelle netin yli
tai no jos joku tietää misä löytyy vastaava qbasicilla tehty ohjelma niin voisiko ystävällisesti kertoa url:än
Tuskin se yhellä komennolla selviää...
Nii'i, ei yhellä mutta monella
öh niin no sori tuskinpa yhellä mutta...
en ihan sitä meinannu vaan sitä että millä komennolla voin antaa käskyä motukalle
kannattaa kattoo qbasicin ohjeista open komennon tieoja, sillä pystyy avaamaan sarjaportin ja käyttään sitä ku tiedostoo. soittaminen onnistuu lähettämällä modeemille merkkijono atdt[numero], ja puhelun katkaiseminen komennolla ath.
jahha oon koitellu mutta hmmmphh mun adsl kortille sillä ei oikein onnistu antamaan käskyä että niin...
No ei tietenkään :> Ei QBasicin peruskäskyillä pysty netin kautta kommentoimaan mitenkään (tietääkseni). Tuo ATDT _soittaa_ _puhelimella_ numeroon.
Äh ei siis puhelimella vaan modeemilla, mutta puhelinlinjoja pitkin ;)
huoh... noh eihän tässä ihan qbasicin peruskommennoilla pystykkään sen oon jo huomannu mutta jos vaikka PEEK ja POKE komennoilla pystyis mutta öh hiukkasen on mukavia nuo peek ja poke pitää tietää oikee muistipaikka mihin lähetetään tietynlaista dataa että silleen
96000 bittiä sekunnisssa oli muistaakseni paras mihin quickbasic pystyy. eli n. 1kt/s :)
Ja tuossakin on yksi 0 liikaa... :)
PEEK ei tee mitään muuta kuin lukee arvon tietystä muistipaikasta, POKE kirjoittaa tiettyyn muistipaikkaan.
Minulla ei ainakaan välähdä että miten PEEK&POKE olisivat tuossa hyödyksi. Ja ovathan nekin QB:n peruskäskyjä.
pppdialer ohjelman ajaminen shell komennolla, ja sitten jotenkin purkkaratkaisuja suorittamalla qb:llä(kin) voi jotenkin netin yli tietoa siirtää.. mutta.. öh.. tuokin ohjelma taitaa connectata modeemin kautta..
Dosin kautta tuskin pystyy ADSL:llä netin kautta tietoa siirtämään...
Näin on närhen munat ja karvat ei sillä qb:llä varmaan nettiin päääse...
En ole varma asiasta, mutta jostain minulla on sellainen käsitys ADSL - modeemista, että siinä olisi jotain verkkoon liittyviä hommia. En ole täysin varma asiasta, sillä se on vain hämärä muistikuva, millaisia minulla on paljon. Ja osa on ollut jopa ihan toimivia.
-Grey-
no huoohh niin kait se sit vain on että ei mitään toivoa :( onnistuis jos onnistuis antaan jotenki ADSL kortille käskyä mutta... noh antaapa homman olla ja kehitän jotain muuta
WINAPI:n kautta pääset leikkimään socketeilla - ne ovat se reitti, jota kautta sinun pitäisi nettiyhteys ottaa. Api komentojen kautta yhteyden muodostaminen on tosin aika kinkkinen juttu.
En ole kirjoittanut mitään 9 vuoteen qb:llä mutta muistaakseni sinulla on mahdollisuus käyttää myös dll:iä qb:n kautta. (korjatkaa jos olen väärässä!)
Windowsissa löytyy esim. Kirjasto winsockin käyttöön - se on erittäin helppokäyttöinen ainakin vb:n kautta.
Netistä hetken kaiveltuani löysin pari linkkiä, joista jotain helpotusta voisi löytyä...
http://www.phekda.freeserve.co.uk/richdawe/
Seuraavasta linkistä löytyi Sniffer, "Basic TCP/IP routines for QuickBasic in DOS":
http://home.arcor.de/sebmate/gimi/qbasic.htm
Linkit löytyi googlesta hakusanoilla: qbasic tcp/ip.
Tcp/ip on se protokolla, jolla sinun pitäisi internet yhteys muodostaa.
Kaksi konetta saadaan kytkettyä toisiin lähettämällä:
- vastaanottajan modeemille: ATN=0
- soittajan modeemille: ATDT xxxxxxxxxx
Yhteyden katkaisu oltiinkin jo sanottu (niin näytti olevan myös yhdistys).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.