Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mistä kielestä aloittaisin

Sivun loppuun

jamo1 [30.12.2003 12:06:55]

#

Olen aloittelemassa ohjelmointia tiedustelisin
mistä kielestä kannattaa aloittaa ja mistä hommata ko
ohjelmointikieli?

Shogun [30.12.2003 12:16:06]

#

Visual Basic 6.0
Tuolla minäkin aloitin. Peruspohjan oppii nopesti ja kieli ja ohjelma ovat selkeitä kayttää.

Esimerkiksi Michael Halvorsonin kirjan Step by Step mukana tulee Visual Basic 6.0 mutta sillä ei voi kääntää .exe päätteiseksi.

mika [30.12.2003 12:24:53]

#

Suoraan vaan C++.

Ei ehkä helpoin mahdollinen, mutta se on mahtava tunne kun sitä tuntee osaavansa :)

kenkku [30.12.2003 12:31:16]

#

Minä alotin Visual Basicilla ja php:llä, vaikkei jälkimmäinen aivan ohjelmointikieli olekkaan.
Minusta php on hyvä kieli aloittaa, sillä se on helppo(ko?) oppia ja tehokas kieli.

Aloittaa voipi vaikka seuraavista kohteista:
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=ab_perus
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=phpj

Jos Visual basic kiinnostaa, löytyy VB5CCE (Control Creation Edition), jolla ei voi tehdä exe:jä osoitteesta http://download.microsoft.com/msdownload/sbn/vbcce/vb5ccein.exe

rndprogy [30.12.2003 12:49:33]

#

Qbasicilla. Sillä tosin voi oppia "huonoja tapoja"

remontti-reiska [30.12.2003 13:00:14]

#

Ei qbasicilla! Visual basicilla mielummin, jolla minäkin ohjelmoin ekaksi.

simänen [30.12.2003 14:22:58]

#

QBasic on helppo. Sillä mäkin alotin.

https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=qba_1

hunajavohveli [30.12.2003 16:17:54]

#

QBasic sopii parhaiten, jos ei ole koskaan ennen koodannut.
Sehän on nimenomaan: BEGINNERS Allpurpose Symbolic Instruction Code. Siitä voi sitten vähitellen siirtyä VB:hen, mutta C kannattaa aloittaa heti sen jälkeen.

jcd3nton [30.12.2003 16:25:38]

#

Kannattaa varmaan alottaa suoraan Visual Basicista... Se on laaja ja helppokäyttöinen. Jos aloitat QB:sta ja tahdot tehdä jotain hienompaa niin sitten on viimeistään kannattavaa siirtyä Visual Basicciin... C++ on jokseenkin vaikea kieli, mutta jos aloittaa hyvien tutoriaalien kanssa, sen oppii hyvin.

T.M. [30.12.2003 16:32:29]

#

lainaus:

Minä alotin Visual Basicilla ja php:llä, vaikkei jälkimmäinen aivan ohjelmointikieli olekkaan.

millä perusteella PHP ei ole "kunnon" ohjelmointikieli?!

kenkku [30.12.2003 16:39:01]

#

Kyllä se kunnon kieli on, muttei minusta ihan ohjelmointia. (kaikilla omat mielipiteensä)

Antti Laaksonen [30.12.2003 16:40:52]

#

Kannattaa aloittaa jollakin helpolla kielellä, josta kuitenkin oppii ohjelmoinnin perusteet. QBasic ja Visual Basic ovat hyviä kuten myös PHP, jos Internet-ohjelmointi kiinnostaa. Miksei myöskin Python; suomenkielistä materiaalia on vain vähänlaisesti. Ei kannata murehtia, riittääkö kieli "loppuun asti" tai onko se kaikista tehokkain, sillä kun yhden kielen osaa kunnolla, loput oppii helposti ja nopeasti. Tärkeintä on ymmärtää, mistä ohjelmoinnissa ylipäänsä on kyse. Ohjelmointikielen vaikeus ei paranna ohjelmaa, eikä ole mitään syytä aloittaa heti vaikka C++:sta. Muutenkaan pelkästään yhden kielen osaaminen ei yleensä riitä.

Kirjoitin muuten taannoin oppaan aiheesta: https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=npao

hunajavohveli [30.12.2003 16:44:15]

#

Olen yrittänyt tolkuttaa monien päähän tuota samaa, mitä Antti tuossa äsken sanoi. Nimen omaan:

Kielen kuin kielen oppii kuka tahansa, kun käskyt ja muut opettelee, mutta ohjemointi on kokonaan eri asia ja sen taidot säilyvät samana, oli mikä kieli tahansa.

Edit:
Eli siis vielä, ohjelmoinnin osaaminen ja ohjelmointikielen osaaminen ovat kaksi eri asiaa.

Edit:
Matematiikasta ja loogisesta ajattelustahan ohjelmoinnissa, eli siis kaikissa kielissä lopulta on kysymys.

bob [30.12.2003 17:06:49]

#

lainaus:

Suoraan vaan C++.

Ei ehkä helpoin mahdollinen, mutta se on mahtava tunne kun sitä tuntee osaavansa :)

oon myös C:n kannalla -- itte alotin basicilla, mutta se on huono kun ei opi oikeesti ohjelmoinnista paljoakaan ja siitä on vaikee siirtyä muihin kieliin...

siinä voi sitten harkita lähteekö leikkiin olioilla (C++) vai ei (C)... ite en lähtis

silti musta on nyt tullu pääosin asm-ohjelmoija ;-D

trinit [30.12.2003 19:12:19]

#

lainaus:

Olen aloittelemassa ohjelmointia tiedustelisin
mistä kielestä kannattaa aloittaa ja mistä hommata ko
ohjelmointikieli?

Tähän ei taida kovin yksiselitteistä vastausta ollakaan.

Itse aloittelin aikoinaan DOS:n mukana tulleen QBasic ohjelman kanssa ja teinpä myös komentojono-ohjelmia DOS:n BAT:eilla... Tätä nykyä olen tehnyt vain Visual Basic:lla ohjelmia ja taannoin opettelin PHP-kielen perusteet (www-ohjelmointi). Yritin myös opetella C++:aa mutta ei siitä kohdallani tullut mitään lähinnä Basic-taustan vuoksi.

Nyt voisi C++ onnistua myös opettelun jälkeen kun PHP:tä olen opetellut, mutta tuskin enää enempää kieliä alan opettelemaan - on paljon muutakin tekemistä kuin ohjelmointi. Tästä voi päätellä, että pitkä Basic-tausta ei ole hyvä jos haluaa opetella "korkeammantason" kieliä kuten C/C++:aa, kuten minulla kävi.

T.M. [30.12.2003 19:17:29]

#

lainaus:

Kyllä se kunnon kieli on, muttei minusta ihan ohjelmointia. (kaikilla omat mielipiteensä)

mikä tekee PHP:stä "ei niin ohjelmointia"? >:P

kenkku [30.12.2003 19:26:40]

#

No se on INTERNETohjelmointia.

T.M. [30.12.2003 23:16:24]

#

no eh, vaikkei PHP:llä voi tehdä 3d-räiskintä pelejä, niin ei se tarkoita etteikö se olisi ohjelmointikieli :)

Meitsi [31.12.2003 12:26:23]

#

Mä alotin html:llällä ja javascriptillä.
Mä muistan vielä' ku joskus takavuosina en tajunnu ku kaikki nettisivuni teksti on keskellä sivua. (</center> puuttu)

Heikki [31.12.2003 13:16:17]

#

Tähän kyllä riittää vastauksia, eikä mikään ole oikein (tai oikeastaan kaikki ovat oikein).

Quick/Viusal basicilla oppii ohjelmoinnin perusteet, ja VB myös riittää melko pitkään (riippuu tietysti mitä haluaa tehdä).

Jos internet-ohjelmointi vähänkin kiinnostaa kannattaa opetella php. Se on melko helppoa, ja syntaksiltaan aika samanlaista C/C++:n kanssa (minua ainakin auttoi C++:aa opetellessani että osasin PHP:tä.

sooda [31.12.2003 13:17:23]

#

Mä aloitin qb:llä mutta suosittelen VB:tä. Helppoa tehdä ja voi tehdä melkein mitä vaan.

Bill Keltanen [31.12.2003 17:44:38]

#

VB on helppo, kun ei tarvitse itse kaikkea SOODATA, ja saat tehtyä suurimman osan Windowsin nikseistä.
PS. Itse aloitin C++ ja HTML

mika [31.12.2003 17:49:59]

#

VB:ssä on vaan se huono puoli, että sillä tehdyt ohjelmat ovat melkein mahdottomia portata muille käyttiksille.. :)

hunajavohveli [31.12.2003 17:56:03]

#

Visual Basic kaikkine multiominaisuuksineen saa ohjelmoinnin tuntumaan liian helpolta, mitä se ei kuitenkaan paremmilla kielillä ole, eikä visual basicilla mitään kaupallista oikein ruveta tekemään. QBasicilla oppii paremmin sitä ns. "ohjelmointi" eli lauserakenteiden kirjoittamista ym. mitä ohjemointi loppujen lopuksi on. Aloittelijasta saattaa tuntua, että VB:ssä riittää kun nakkelee olioita ruudun täyteen ja vaihtaa niiden ominaisuuksia.

Teme [01.01.2004 17:34:09]

#

QBasic rupee jo tippumaan pois, se on ns. aikansa elänyt. Toimiva, mutta tukea ei pahemmin löydy ellei jotai kehitä itse. Jos et halua aloittaa internet-ohjelmoinnista, aloita Visual Basicista tai C++:sta. Jos internet-ohjelmointi taas kiinnostaa, suosittelen ehdottomasti PHP:tä.

Graphic [01.01.2004 17:57:52]

#

Minä rupesin pelleilemään javan kanssa, mutta se jäi siihen, koska ei löytynyt kirjastosta(ja kirjakaupasta) mittää hyödyllistä.

nyt aloitin javan uudestaan. Opin sitä helposti, vaikka ei ole oikein aikaa koskaan opiskella sitä.

Kuitenkin suosittelisin VB:tä tai php:tä, koska kun niistä oppii perusteet, niin oppii loputkin helpommin.

Ei niitä opiskeluja loppuun täydy viedä, että voisi aloittaa uuden kielen.

hunajavohveli [01.01.2004 20:58:32]

#

Miten niin QB aikansa elänyt? Miten QB muka poikkeaa VB:stä, jos ei oteta huomioon sitä että QB:llä ei voi ohjelmoida mitään Windows-juttuja. Eihän VB:lläkään voi ohjelmoida DOS-ohjelmia. Koodi on muuten aivan samanlaista. Eikä mitkään isot firmat pelejä tosiaankaan Visual Basicilla tee.

remontti-reiska [01.01.2004 21:08:57]

#

No eihän aloittelian tarvitsekkaan tehdä mitään suurpelejä. VB on hyvä aloitus kieli ja siitä sitten jatkaa c++:saan ja alkaa vääntää directx:sällä kokeiluja ja pelejä. Qbasic on tehty DOS ohjelmointiin ja Vbasic taas windows ohjelmointiin (näin minä luulen Microsoftin q ja vbasicin pääsuunnittelian ajatelleen vaikka vbasic tulikin paljon qbasicin jälkeen).

hunajavohveli [01.01.2004 21:43:00]

#

Just sitä meinaan, ettei QB oo sen aikaansa eläneempi kuin Visual Basickaan. Periaattessa sama kieli. Toinen on DOS:iin ja toinen on Windowsiin.

Blaze [01.01.2004 21:54:02]

#

DOS-ohjelmointi on aikansa elänyttä. Just my 0,2e

Edit: euromerkki näky melkein oikein...

dera [28.05.2004 16:41:06]

#

Ite aloitin phpstä :)

Latska [28.05.2004 18:05:33]

#

jarmov kirjoitti:

Olen aloittelemassa ohjelmointia tiedustelisin
mistä kielestä kannattaa aloittaa ja mistä hommata ko
ohjelmointikieli?

No sehän riippuu siitä, minkälaisia juttuja tahtoo tehdä. Jos tahtoo jotain yksinkertaista DOSille suosittelen QB:tä, jos kevyitä hyötyohjelmia tai pikkupelejä windowsille, suosittelen Visual Basicia, jos tahtoo nopeita pelejä, joku C -pohjainen on paras siihen tarkoitukseen. Internet-ohjelmointiin suosittelen PHP:tä.

Tästä voidaan olla monta mieltä, mutta nämähän ovat vain minun kommenttejani.

TETRIS [28.05.2004 21:34:59]

#

Itse aloitin Delphillä.... siitä en älynnyt mitään (johtuu varmaan siitä että olin aika pieni :P )... sitten siirryin Basiciin ja Pascaliin. Pascal oli... pa*kaa :D ... Basickia jatkoin vähän aikaa ja kokeilin pikaisesti VB:tä. Sitten siirryin PHP:hen ja sen jälkeen C:hen... hyvältä minusta tämä ns. järjestys vaikutti paitsi, että C:n opiskelun olisin voinnut aloittaa aikaisemmin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta