Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Projektit: Asteroids klooni

Sivun loppuun

jalski [21.04.2020 13:05:55]

#

Päädyin kirjoittelemaan asteroids kloonia 8th ohjelmointikielellä. Teen myös selaimella toimivan version SpiderBasic kääntäjällä. Julkaisen koodit vapaaseen käyttöön kunhan saan pelit pelattavaan kuntoon. Projekti on mielenkiintoinen, koska 8th:ssa ei ole valmiina mitään pelintekoa helpottavia kirjastoja. Aion tosin tässä samalla korjata moisen puutteen...

Tällä hetkellä meno näyttää tältä

TapaniS [22.04.2020 08:34:34]

#

Olisi hienoa päästä testaamaan. Voisin laittaa ennätyspisteet tuloslistalle ... :-)

jalski [22.04.2020 09:25:32]

#

TapaniS kirjoitti:

Olisi hienoa päästä testaamaan. Voisin laittaa ennätyspisteet tuloslistalle ... :-)

Vielä ei ole paljoa pelattavaa! 😄

Tarvittava toiminnallisuus on nyt toteutettu, mutta vielä pitää koostaa varsinainen peli toteutetuista palasista. Seuraavaksi lisään peliin pisteytyksen, vaikeustasot ja koostan tarvittavat pelitilat.

TapaniS [26.04.2020 22:32:36]

#

Onko kehittelyversiota mahdollista päästä kohta testailemaan? :-)

jalski [27.04.2020 11:03:08]

#

Luulisin, että saan pelin aika lailla valmiiseen kuosiin tämän viikon aikana! Laitan siitä sitten paketoidut versiot useimmille käyttöjärjestelmille ja koodipaketin saataville.

Puutteina enää pisteiden, kentän ja elämien näyttö ruudun yläreunassa sekä tuloslista. Lisäksi pitää miettiä miten ja kuinka paljon vaikeuttaa peliä pelin edetessä. Asteroidien lisääminen ja niiden nopeuttaminen on tietysti se tapa, mutta missä suhteessa. Suojien toimintalogiikka myös todennäköisesti menee vaihtoon kun en ihan ole siihen nyt tyytyväinen...

Koodissakin on paljon siistittävää ja todennäköisesti teen siitä modulaarisemman, mutta tämä on se ihan viimeinen vaihe.

jalski [27.04.2020 17:17:33]

#

Tällä hetkellä meno näyttääpi tältä.

jalski [02.05.2020 10:12:30]

#

Lisäsin pistelaskurin, jäljellä olevien elämien määrän näytön ja muokatun suojien toiminnallisuuden.

Tällä hetkellä näyttää ja kuulostaa tältä.

jalski [03.05.2020 20:57:33]

#

Jos joku viitsisi kokeilla ja kertoa mielipiteensä siitä miten testi versioni pelistä toimii? Paketissa Windows ja X86 Linux versiot.

Spacebar ampuu, shift tekee hyperspace hypyn ja enter aktivoi suojan.

Tehtävää vielä:
- pause pelitila
- highscore lista (simppeli tekstitiedosto, JSON-muodossa kryptattuna)
- pelimekaniikan hienosäätöä

TapaniS [03.05.2020 21:35:02]

#

En saanut peliä käyntiin. Yritin ajaa suoraan exe -tiedoston ja sitten konsolin kautta. Jälkimmäinen ilmoitti: "Assertion failed!"

Eli miten tuon pitäisi käynnistyä? Pitääkö ensin asentaa jokin 8th -ympäristö?

jalski [03.05.2020 21:46:11]

#

TapaniS kirjoitti:

En saanut peliä käyntiin. Yritin ajaa suoraan exe -tiedoston ja sitten konsolin kautta. Jälkimmäinen ilmoitti: "Assertion failed!"

Eli miten tuon pitäisi käynnistyä? Pitääkö ensin asentaa jokin 8th -ympäristö?

Kokeile ladata uudelleen, päivitin paketin melkein heti kun olin tänne viestin laittanut. Tuossa binaarissa pitäisi käytännössä olla paketoituna mukaan kaikki: 8th, kirjastot ja pelini data tiedostot.

TapaniS [03.05.2020 21:59:49]

#

Uusi yritys: virheilmoitus

Tämä siis win 64 -ympäristössä.

jalski [03.05.2020 23:12:29]

#

TapaniS kirjoitti:

Uusi yritys: virheilmoitus

Tämä siis win 64 -ympäristössä.

Toimii itselläni hyvin, joten olen hiukan ymmälläni! Pyysin äsken veljeäni lataamaan paketin, kokeilla käynnistää ja toimii peli sielläkin!

jalski [05.05.2020 07:53:02]

#

Eikö kukaan muu uskalla kokeilla? Kiinnostaisi miten pyörii kun pelin toiminnallisuus toteutettu itse ilman valmiita kirjastoja. Etenkin kiinnostaisi miten pyörii Linux alustalla....

AtskaFin [05.05.2020 10:51:10]

#

Win64 -versio ainakin toimii hyvin.

Voisit lisätä mahdollisuuden säätää äänenvoimakkuutta, sillä nyt ne ovat niin kovalla, että äänet pitää laskea windowsissa yhteen prosenttiin saadakseen sopivat äänenvoimakkuudet.

jalski [05.05.2020 11:12:01]

#

AtskaFin kirjoitti:

Voisit lisätä mahdollisuuden säätää äänenvoimakkuutta, sillä nyt ne ovat niin kovalla, että äänet pitää laskea windowsissa yhteen prosenttiin saadakseen sopivat äänenvoimakkuudet.

Kiitos, lisään peliin asetustilan missä voi slidereilla säätää musiikin ja äänien äänenvoimakkuutta. Nuklear pohjaisena tuon käyttöliittymän toteutus vaatii vain muutaman rivin koodia...

TapaniS [06.05.2020 19:30:19]

#

No nyt pääsin toisella koneella testaamaan. Vähän tietysti on makuasia, miten nuo liikkeet toteuttaa. Oma alus pysähtyy heti, kun kaasulta hellittää. Se tuntuu hiukan oudolta, kun omassa pelissä alus jatkaa liukua ja hidastaa vauhtia vähitellen.

Itse kaipaisin hiukan isompia kohteita tai mahdollisuutta jotenkin zoomata isommaksi, mutta se ei taida onnistua helposti? Ja kaikki liikkeet tuntuvat aika hitailta, mutta sekin lienee valittu ominaisuus, enkä oikeastaan testannut, nopeutuuko ylemmillä tasoilla.

Mutta joo, oikein mukavasti kaikki tuntui toimivan!

jalski [06.05.2020 20:57:39]

#

TapaniS kirjoitti:

No nyt pääsin toisella koneella testaamaan. Vähän tietysti on makuasia, miten nuo liikkeet toteuttaa. Oma alus pysähtyy heti, kun kaasulta hellittää. Se tuntuu hiukan oudolta, kun omassa pelissä alus jatkaa liukua ja hidastaa vauhtia vähitellen.

Itse kaipaisin hiukan isompia kohteita tai mahdollisuutta jotenkin zoomata isommaksi, mutta se ei taida onnistua helposti? Ja kaikki liikkeet tuntuvat aika hitailta, mutta sekin lienee valittu ominaisuus, enkä oikeastaan testannut, nopeutuuko ylemmillä tasoilla.

Alukselle on tulossa kiihtyvyys ja hidastuvuus, kunhan löydän sopivan balanssin pelattavuuden kanssa. Millä laitteella kokeilit? Kaikilla kokeilemillani pöytäkoneilla toimii vauhdikkaasti 60 fps, mutta yhdellä kannettavalla liike on hidasta kuten mainitsit. Epäilen, että Nuklear käyttää silloin softa renderöintiä rautakiihdytyksen sijaan...

jalski [09.05.2020 10:27:10]

#

jalski kirjoitti:

(06.05.2020 20:57:39): ”– –” Alukselle on tulossa kiihtyvyys ja hidas­tu­vuus...

Kiihtyvyys ja hidastuvuus pelaajan alukselle toteutettu. Lisätty pelille simppeli konfiguraatio tiedosto JSON-muodossa. Asetusvalikko tulossa myöhemmin, mutta nyt tuota voi tarvittaessa "puukottaa" käsin.

Uusi testiversio täällä.

Paketissa 64-bittiset binäärit Windows, Linux ja RPI alustoille, sopii kokeilla...

jalski [31.05.2020 12:54:47]

#

Lisäsin alkuvalikon ja asetusvalikon peliin.

Testi versiot tästä


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta