Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Shared hosting pokerin serveriksi

Sivun loppuun

E1ss [18.04.2017 19:08:18]

#

Kysyn nyt hyvin samankaltaisen kysymyksen jonka olen esittänyt aijemmin mutta nyt kysymys on tarkempi. Eli ole ajatellut hostata unityllä toimivan pokerini php ja sql database koodit shared hosting sivun kautta. Esim. ehost vaikuttaisi todella hyvältä vaihtoehdolta. Kysymyksenäni on että pystynkö yhtään laskemaan kuinka paljon ihmisiä samanaikaisesti serveri voi pyörittää. Kyselin vähän sieltä että paljonko CPUta ehostilla on ja he sanoivat että sivulla voi käydä 8000 - 10 000 käyttäjää päivässä. Tämä on aika paljon kun vertaa kilpailijoihin ja katsoo hintaa. Ajatuksenani on kuitenkin että mitä yksi käyttäjä tarkoittaa. Käsittääkseni CPUta kuluu joka latauksella.

Ajattelin että yksi käyttäjä saattaisi päivittää sivun 3 kertaa. Tällä laskemalla saadaan että ehostin serverit pyörittävät 30k lautausta päivässä. Kun sitten laskee paljonko minulle tulee latauksia niin lasku on seuraava:
100 (käyttäjää) * 60 (minuutissa lautauksia) * 200 (lataus minuutit) = 1,2 miljoonaa latausta per turnaus jota minulla pitäisi olla monta päivässä.

Uskon että jokin tässä laskussa meni pieleen tai ajatukseni on väärä koska en usko että tuo shared hosting on noin surkea vaihtoehto. Ihmettelin myös sitä kuinka he sanoivat että sivulla voi olla 8k - 10k käyttäjää päivässä kun olen elänyt siinä käsityksessä että se ei vaikuta paljoako käyttäjiä on pitkällä aikavälillä vaan se paljonko kerralla on väkeä. Siis esim jos 11k henkilöä yrittää samaan aikaan ymmärrän että sivut kaatuvat. Mutta jos kuitenkin 11k henkilö hakee saman päivän aikana eri aikaan sivut pysyisivät pystyssä. Ehostilla kuitenkin sanottiin muuta. He väittivät että yli 10k käyttäjää päivässä kaataa sivut.

Grez [18.04.2017 19:49:28]

#

E1ss kirjoitti:

Uskon että jokin tässä laskussa meni pieleen tai ajatukseni on väärä koska en usko että tuo shared hosting on noin surkea vaihtoehto.

No itse asiassa pitää ihan nostaa hattua että noinkin hienosti laskit jo itse tuota asiaa, ja shared hosting on todellakin surkea vaihtoehto nettipokerisaitin pyörittämiseen. Itse en missään tapauksessa laittaisi nettipokerisaittia pystyyn jaetulle palvelimelle, vaikka kapasiteetti riittäisikin.

Alle kympillä kuussa saat jo virtuaalipalvelimen, joka on kertaluokkaa parempi vaihtoehto. Sinne pystyt asentamaan juuri ne moduulit ja palvelimet joita oikeasti tarvitset palvelussasi, eikä tarvitse miettiä syökö muiden käyttäjien huonosti koodatut roskaskriptit silloin tällöin palvelimen kyykkyyn niin että omakin palvelusi kärsii. Toki huono puoli tässä on, että joudut myös ylläpitämään palvelinta itse.

E1ss kirjoitti:

Ehostilla kuitenkin sanottiin muuta. He väittivät että yli 10k käyttäjää päivässä kaataa sivut.

Luulisin että ehostilla joko haluttiin yksinkertaistaa asiaa tai sitten niillä on systeemi joka rajoittaa käyttäjämäärää. Olet oikeassa siinä, että yhtäaikaiset käyttäjät ratkaisevat, mutta jos heillä on esim. 1000 sivustoa samalla jaetulla palvelimella, niin on epätodennäköistä, että käyttäjäpiikki tulisi kaikille täsmälleen samaan aikaan. Yhtäaikaisten käyttäjien lisäksi muutenkin ratkaisee, kuinka raskaita sivut ovat palvelimelle, ym.

E1ss [18.04.2017 20:19:51]

#

Kiitos hyvästä vastauksesta Grez. Taidankin tutustua huomenna vähän enemmän tuohon virtuaalipalvelimeen ja tulen sitten tähän keskusteluun kyselemään.

Lisäys: Jos jollain muulla on muita ideoita tai kokemusta niin laittakaa viestiä koska nyt pienellä lukemisella tuo virtuaalipalvelin juttu vaikuttaa aika monimutkaiselta minun taidoillani.

E1ss [19.04.2017 09:09:27]

#

Mikä olisi helpoin ja paras vaihtoehto shared hostingin tilalle?

Lisäys:

https://www.hostgator.com/cloud-hosting
Onko tämä hyvä vaihtoehto?

Lisäys:

Löysin myös tämän

https://fi.godaddy.com/hosting/vps-hosting

E1ss [19.04.2017 19:08:16]

#

Onko kellään kokemusta? Tämä ongelma on todella hankala. Olen kiitollinen jos joku pistäisi edes jonkun sähköpostin joka voisi osata auttaa.

Metabolix [19.04.2017 22:25:28]

#

Ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin shared hosting tai virtuaalipalvelin, paitsi tietysti fyysinen oma palvelin, jos haluat investoida projektiin enemmän ja ottaa isomman riskin esimerkiksi koneen hajoamisesta. Cloud tai pilvi tai pilvipalvelin on muodikas markkinointitermi ja tarkoittaa yleensä samaa kuin virtuaalipalvelin, tai joskus noilla viitataan ison firman tarpeeseen pitää useita virtuaalipalvelimia.

Virtuaalipalvelimilla usein on käytössä Linux, koska se on hyvä palvelimena ja koska Windows on maksullinen. Ensin kannattaa asentaa omalle koneelle Linux, opetella käyttämään sitä ja kokeilla omalla koneella palvelimen pitämistä. Voit miettiä sopivan virtuaalipalvelimen tms. hankintaa sitten, kun koodisi toimii tarpeeksi hyvin ja tiedät tarkemmin, millaisen palvelimen tarvitset siihen ja miten osaat itse ylläpitää sitä.

Palvelimen ylläpitoon on pakko jollain tavalla perehtyä, jotta sitä voi turvallisesti ja sujuvasti tehdä. Ei ole olemassa palvelua, joka olisi helpompi ja halvempi ja silti yhtä tehokas kuin kaikki muut, eli joudut tekemään kompromissin: webhotelli (shared hosting) on helppo ja halpa, virtuaalipalvelin on halpa ja tehokas, ja jonkun muun sinua varten ylläpitämä palvelin olisi helppo ja tehokas mutta varmasti kallis.

Kysyit, onko kokemuksia. Itse olen käyttänyt pari vuotta DigitalOceanin virtuaalipalvelinta, ja se on toiminut tänä aikana erittäin hyvin. Voi hyvin aloittaa pienimmästä palvelimesta, koska päivittäminen on jatkossa helppoa. (Hankkimalla virtuaalipalvelimen tämän linkin kautta voi tukea Ohjelmointiputkaa ja saada itselleen 10$ palvelun kokeilua varten. Huomaathan, että alkurahan saamiseksi pitää syöttää myös vähän omaa rahaa tai luottokorttitieto.)

groovyb [20.04.2017 11:37:36]

#

Toki on olemassa myös PaaS -ratkaisuja, virtuaalikoneiden (IaaS) sijaan. Kuten heroku, google app engine jne.

E1ss [20.04.2017 12:28:50]

#

Mitä ne laas jutut tarkoittaa. Olen kuullut että googlella on se hyvä puoli että pitää maksaa vain sen verran kun käyttää. Lisäksi minua mietityttää että onko meilkein 10v vanha compaqin läppäri parempi serverinä kuin shared hosting vaihtoehto?

Grez [20.04.2017 12:51:24]

#

E1ss kirjoitti:

Mitä ne laas jutut tarkoittaa. Olen kuullut että googlella on se hyvä puoli että pitää maksaa vain sen verran kun käyttää. Lisäksi minua mietityttää että onko meilkein 10v vanha compaqin läppäri parempi serverinä kuin shared hosting vaihtoehto?

Laas eli Location As A Service ei olennaisesti liity noihin muihin (PaaS, IaaS, SaaS). Toiseen kysymykseen sanoisin, että suorituskyvyltään ehkä, mutta luotettavuudeltaan ei. Compaqkin möi useampaa eri mallia 10 vuotta sitten ja lisäksi vaikuttaa tietysti myös esim. nettiyhteys.

E1ss [20.04.2017 13:08:18]

#

Jos pyörritän serveriä omalta koneelta onko se "ilmaista" eli pitää maksaa vain sähkö ja kärsiä netin hidastumisesta.

Grez [20.04.2017 13:31:35]

#

Joo tietenkin, ellet sitten hommaa jotain muita maksullisia palveluita.

E1ss [20.04.2017 16:13:46]

#

Okei kiitos vastauksista. Jos jollain tulee viellä jotain sanottavaa niin laittakaa tänne koska luen tätä viellä. Nyt kuitenkin löysin ilmaisen shared hosting palvelun jossa voin kokeilla peliäni pienellä porukalla.

E1ss [20.04.2017 19:08:46]

#

Kokeilin äsken sitä ilmaista shared hosting palvelua ja se menikin loppuun alle viidessä minuutissa. En arvannut että siinä olisi joku kokeilu ainoastaan. Sain kuitenkin selville että noin 3 min kokeiu tuotti liikennettä noin 1.3MB. Osaako joku sanoa pystyykö tästä saamaan selville millaisen koneen tarvitsen serveriksi. Katsoin äsken myös videon tietokoneen muuttamisesta serveriksi ja se näytti aika helpolta. Kysyisin vain jos jollain on kokemusta linuxista että kannattaako hommata desktop versio vai server versio. Desktopissa on grafiikat ja serverissä pelkkä komentorivi.

fergusq [20.04.2017 19:16:35]

#

Monissa Linux-jakeluissa voi asentaa graafisen ympäristön helposti, vaikka sitä ei käyttöjärjestelmää asennettaessa olisikaan. Monesti graafisten versioiden mukana tulee kaikkea sälää, jota ei tarvitse, Itse asennan usein minimaalisen version käyttöjärjestelmästä aluksi ja valitsen haluamani graafiset ohjelmat jälkikäteen.

Metabolix [20.04.2017 19:57:51]

#

E1ss kirjoitti:

Sain kuitenkin selville että noin 3 min kokeiu tuotti liikennettä noin 1.3MB. Osaako joku sanoa pystyykö tästä saamaan selville millaisen koneen tarvitsen serveriksi.

Ei pysty sanomaan. Tuosta voi enintään sanoa, että ainakaan nettiyhteyden nopeus ei näytä olevan ongelma.

E1ss kirjoitti:

Kysyisin vain jos jollain on kokemusta linuxista että kannattaako hommata desktop versio vai server versio.

Jos aiot myös tehdä jotain Linuxilla (esim. ohjelmoida), kannattaa asentaa työpöytäversio. Kuitenkin kannattaa opetella käyttämään komentoriviä, koska komentorivillä sitä palvelinta on usein käytännöllistä säätää (varsinkin virtuaalipalvelinta, kun on vain etäyhteys käytössä).

E1ss [22.04.2017 13:24:53]

#

Sain juuri tietokoneeni toimimaan serverinä. Ainakin näin ensi silmäyksellä se näyttäisi toimivan mutta katsotaan pyörittääkö se koodia. Kysymyksiä on että kuinka turvallinen serverini on? Jos joku ei tiedä salasanaa niin kuinka helposti hän voi muuten hakkeroida koneelleni ja varastaa tiedostoni? Toinen kysymys on että mihin kannattaisi laittaa tietokone? Olen kuullut että kun kone kuumenee se hidastuu ja tuo vanha kone kuumenee nopeammin kuin sauna. Kannattaako siihen rakentaa jonkinlainen jäähdytysjärjestelmä esim tuulettimesta ja jääpaloista vai onko vaikutus pieni. Ja onko jotain muita ulkoisia tekijöitä joita tulee ottaa huomioon että serveri olisi mahdollisimman nopea? Kannattaako tietokone kytkeä suoraan siihen laitteeseen joka jakaa seinästä tulevan netin vai onko ero pieni verrattuna langattomaan yhteyteen?

Lisäys: Kokeilin äsken ladata puhelimella sivua joka on serverilläni. Tässä lataamassani php tiedostossa lukee Hello World ei mitään muuta. Se ei kuitenkaan ladannut sitä vaan pyöritti koko ajan ja yritti ladata. Onko mahdollista että koneeni olisi näin hidas ja vaikuttaako se että puhelimeni ei ollut kytketty samaan nettiin. Tietokoneellani nimittäin sivut päivittyät nopeasti ja tietokone on kyteketty samaan nettiin kuin serveri.

E1ss [22.04.2017 18:46:08]

#

Minusta tuntuu nyt pitkän kokeilun jälkeen että puhelimeni ei pääse käsiksi tiedostoon vain kirjoittamalla url: 192.168.10.55/Testi.php
Pitäisikö minun kirjoittaa joku netin ip osoite että pääsen sen netin ulkopuolisena käsiksi siihen?

Lisäys:

Grez kirjoitti:

Joo tietenkin, ellet sitten hommaa jotain muita maksullisia palveluita.

Muistatte varmaan kun Grez sanoi tämän. Nyt kuitenkin luin netistä että en pääse LANin ulkopuolelta käsiksi omaan serveriini ellen osta jotain ISPta tai vastavaa. KUINKA SIIS PÄÄSEN KÄSIKSI SERVERIINI LANIN ULKOPUOLELTA!!! Käyttöjärjestelmä on ubuntu 16.04 desktop jos siitä on apua.

Täällä puhuttiin isp:stä

Lisäys:

Grez kirjoitti:

Joo tietenkin, ellet sitten hommaa jotain muita maksullisia palveluita.

Muistatte varmaan kun Grez sanoi tämän. Nyt kuitenkin luin netistä että en pääse LANin ulkopuolelta käsiksi omaan serveriini ellen osta jotain ISPta tai vastavaa. KUINKA SIIS PÄÄSEN KÄSIKSI SERVERIINI LANIN ULKOPUOLELTA!!! Käyttöjärjestelmä on ubuntu 16.04 desktop jos siitä on apua.

Täällä puhuttiin isp:stä

E1ss [22.04.2017 20:57:39]

#

Onko kellään osaamista?

The Alchemist [22.04.2017 21:48:03]

#

Aloitat nyt googlettamalla, mikä se kummallinen "isp" on. Sen jälkeen otat selvää, kuinka konffaat palvelimesi niin, että se hyväksyy muualtakin kuin sisäverkosta tulevia pyyntöjä. Olisi kyllä järkevämpää liittää puhelimesi omaan kotiverkkoosi wlan-yhteydellä, koska tavallisesti puhelimen 3g-yhteys häviää nopeudessa kotona olevalle kiinteälle liittymälle. Tällöin pääset palvelimellesi myös puhelimen kautta sisäverkon ip-osoitetta käyttäen ja vältyt siltä, että joudut laittamaan palvelimesi julkiseksi ja kärsimään kaikki siitä seuraavat tietoturvariskit.

E1ss [22.04.2017 22:06:36]

#

Okei luen hieman netistä mutta jos jollain on kokemusta niin laittakaa tänne jos en jotain ymmärrä oikein netistä. Ongelma ei ole se että puhelintani ei saa kytkettyä vaan se ettei netissä olijat voi yhdistää koodeihini. Sehän on koko serverin idea että ulkopuolliset ihmiset pääsevät käsiksi serveriin. En ymmärrä miksi netti on täynnä ohjeita miten vanhasta tietokoneesta saa serverin omille nettisivuilleen mutta sitten niitä sivuja ei voi katsoa ellei ole kirjautunut samaan nettiin.

Lisäys:

"In reality you probably don’t want to host you websites on your local computer unless you have a very good computer, a very good internet connection and you are an expert system administrator, but this is very useful to learn how the internet works."

Ja joku täällä kehtas väittää että huonkin kone olisi hyvä serveri. Minusta oman koneen muuttaminen serveriksi vaikuttaa todella huonolta idealta. Ilmeisesti nettiyhteys huononee paljon, tulee suuria tietoturva ongelmia ja aikaa menee paljon. Olen nyt pari päivää yrittänyt muuttaa konettani serveriksi ja nyt olen tullut lopputulokseen josta lähdin eli ostan shared hostingin mihin laitan koodini.

Grez [22.04.2017 23:27:04]

#

E1ss kirjoitti:

En ymmärrä miksi netti on täynnä ohjeita miten vanhasta tietokoneesta saa serverin omille nettisivuilleen mutta sitten niitä sivuja ei voi katsoa ellei ole kirjautunut samaan nettiin.

Tietenkin perusasiat verkkoteknologioista on syytä ymmärtää. Luultavasti sinulla on joku purnukka joka jakaa sen yhden julkisen osoitteen, jonka olet saanut operaattoriltasi koko kotiverkollesi. Tällöin käytössä on NAT, joka tarkoittaa myös sitä että oletuksena sisäverkossa käytetään "ei-reitittyviä osoitteita". Käytännössä siis todennäköisesti joudut xDSL-modeemissa tai kaapelimodeemissa määrittelemään haluamallesi portille uudelleenohjauksen siihen koneeseen, jossa serveriä pyörität. Lisäksi ko. koneella pitää olla palomuurista avattu ko. portit julkiverkkoon.

Nämä toimenpiteet eivät ole tietoturvan kannalta ongelmattomia, joten kannattaa opetella olennaiset verkkoteknologiat ennen kuin tekee.

E1ss kirjoitti:

Ja joku täällä kehtas väittää että huonkin kone olisi hyvä serveri.

Kukas sellaista on väittänyt?

E1ss kirjoitti:

Minusta oman koneen muuttaminen serveriksi vaikuttaa todella huonolta idealta.

Olen samaa mieltä, monestakin syystä. Nettiyhteys ei välttämättä huonone paljon (jos se on nopea eikä ole mikään valtava palvelin) eikä tietoturvasta tule ongelmaa jos tietää mitä tekee (tämä toki voi olla paljon vaadittu). Mielestäni suurimmat syyt miksi se on huono idea on satunniasen koneen epäluotettavuus. Kun vaikka kiintolevy tai virtalähde simahtaa, niin kauanko palvelu on alhaalla ennen kuin kone saadaan taas kuntoon. Toinen juttu on sitten että jos pyörittää jotain vakavastiotettavaa palvelinta omalla koneella, niin pitää sitten itse myös päivystää tai hommata joku muu päivystämään. Mutta jos esim. lähtee viikon lomalle, niin kuka hoitaa yllättävät ongelmat? Naapurin Pera ei välttämättä osaa tehdä mitään jos tulee ongelmia.

Edellä mainituista syistä ostan mieluummin palvelua hostaamiseen erikoistuneelta operaattorilta. Jos virtuaalipalvelin esim. maksaa alkaen 10e/kk, niin jo yhdellä oman palvelimen ongelmalla kohtuullisella tuntipalkalla palaa useamman vuoden palvelumaksut.

The Alchemist [23.04.2017 00:10:32]

#

E1ss kirjoitti:

Okei luen hieman netistä mutta jos jollain on kokemusta niin laittakaa tänne jos en jotain ymmärrä oikein netistä. Ongelma ei ole se että puhelintani ei saa kytkettyä vaan se ettei netissä olijat voi yhdistää koodeihini. Sehän on koko serverin idea että ulkopuolliset ihmiset pääsevät käsiksi serveriin.

Sillä ei pitäisi tässä vaiheessa olla vielä väliä, jos tarkoitus ei ole julkaista mitään julkiseen tai puolijulkiseenkaan testikäyttöön. Se vähä, mitä koodistasi on tällä forkalla päästy näkemään, ei anna kovin suuria odotuksia viritelmiesi trollikestävyydestä. Jos joku ilkeämielinen tyyppi löytää pääsyn palvelimellesi, niin siitä voi tulla rumaa jälkeä.

E1ss kirjoitti:

Ja joku täällä kehtas väittää että huonkin kone olisi hyvä serveri. Minusta oman koneen muuttaminen serveriksi vaikuttaa todella huonolta idealta. Ilmeisesti nettiyhteys huononee paljon, tulee suuria tietoturva ongelmia ja aikaa menee paljon.

Omien koodien testailuun tai satunnaiseen tiedostojen jakamiseen mikä tahansa kone on riittävä palvelimeksi, kyllä. Vakavasti otettavan verkkopalvelun hostaaminen kotoa käsin ei kuitenkaan ole järkevää, koska netti tai sähköt pätkivät ajoittain ja muutenkin todennäköisesti haluat käyttää oman nettiyhteytesi kaistan itse etkä kärsiä siitä, että vierailijat vetävät kaistan tukkoon. Operaattorisikin voi suuttua. Ja siinä vaiheessa, kun sivupyyntöjä alkaa tulla useita, on palvelimen suorituskykykin oikeasti koetuksella.

Metabolix [23.04.2017 11:22:25]

#

E1ss kirjoitti:

Ilmeisesti nettiyhteys huononee paljon, tulee suuria tietoturva ongelmia ja aikaa menee paljon.

Jos tämä on johtopäätöksesi, shared hosting on sinulle oikea ratkaisu.

Olet tehnyt n. 20 keskustelua tähän pokerihommaasi liittyen. Luulisi tässä vaiheessa jo valkenevan, että pitää osata ja nähdä vaivaa, jos haluaa tehdä jotain. Palvelimen pito ei ole poikkeus: se ei onnistu automaattisesti, vaan sitä pitää ensin opetella. Jos palvelinta ei osaa ylläpitää, siihen menee paljon aikaa ja siitä voi seurata tietoturvaongelmia, kuten arvelit. Mutta kun sen osaa, ei tule tietoturvaongelmia eikä mene paljon aikaa.

Jos palvelimen asentaminen omalle koneelle tuntuu vaikealta, miten kävisi sitten virtuaalipalvelimella, jota pitäisi hallita vain etäyhteydellä? Huonosti kävisi.

E1ss [23.04.2017 20:36:24]

#

Hyvin sanottu.

E1ss [28.04.2017 14:01:18]

#

Onko mahdollista ostaa webbihotelli ja sen sijaan että komentoriville kirjoittelisi koodeja lataisi cpanelin? Sitähän käytetään shared hosting servereissä. Muuten se olisi sama kuin shared hosting mutta vuokraisin koko serverin itselleni.

Grez [28.04.2017 16:13:01]

#

Tottakai cpanel on mahdollista asentaa virtuaalipalvelimelle. Webhotellissa (=shared hosting) se on usein valmiina. Luultavasti "joudut" silti kirjoittelemaan jotan komentorivillekin.

E1ss [28.04.2017 18:48:39]

#

Ok. Eli etsin vain netistä jonkun videon jossa lukee mitä pitää kirjoittaa aluksi ja sitten asennan cpanelin jonka jälkeen osaan itse tehdä loput.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta