Todella helppoa verrattuna esim. Tkinterin käyttöön, joten laitoin esimerkkiohjelman tänne niin siitä voi olla hyötyä muillekkin. Easyguin pitää tietenkin olla asennettuna, asennusohjeet ja lataus täältä:
http://easygui.sourceforge.net/
ja lisää ohjeita:
http://www.ferg.org/easygui/tutorial.html
Sitten koodaamaan. Tässä on Python 3:lla kirjoitettu esimerkkiohjelma, joka arvaa, mitä lukua käyttäjä ajattelee.
try: import easygui except ImportError: print("Virhe! Asenna easygui ja yritä uudelleen.") title = "Arvauspeli" msg = "Tervetuloa arvauspeliin! Valitse positiivinen kokonaisluku ja pidä se mielessä pelin ajan." if easygui.buttonbox(msg, title = title, choices = ["Pelaamaan!", "Peruuta"]) == "Peruuta": exit() arvauksia = 0 arvaus = 16 edelliso = 0 isompi = True valmis = False while not valmis: msg = "Onko se " + str(arvaus) + "?" valinta = easygui.buttonbox(msg, title = title, choices = ["Kyllä!", "Suurempi", "Pienempi"]) if valinta == "Suurempi": edelliso = arvaus pienin = arvaus if isompi: isoin = 3 * arvaus if valinta == "Pienempi": isompi = False isoin = arvaus pienin = edelliso arvauksia += 1 try: arvaus = int((pienin + isoin) / 2) except NameError: pass if valinta == "Kyllä!": if arvauksia == 1: msg = "Hienoa! Siihen tarvittiin 1 arvaus." else: msg = "Hienoa! Siihen tarvittiin "+ str(arvauksia) + " arvausta." easygui.msgbox(msg) valmis = True
Näyttää ihan kivalta, että tästä olisi varmaan ollut koodivinkiksikin.
Koodin alkuun voisi laittaa seuraavaa, mikäli käyttää Linuxia.
#!/usr/bin/python
Ja merkistökoodaus...
# -*- coding: utf8 -*-
peran: Käytän Linuxia ja toimii ihan hyvin päätteellä, IDLEllä ja Windows XP-virtuaalikoneella ajettuna. Python 3:ssa merkistöongelmia on yleensä vähemmän kuten ohjelmointiputkan oppaankin loppuosa sanoo: https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.
Näyttääkin toimivan python3:lla, muttei toiminut itselläni oletuksena olevalla python2:lla ilman kyseisiä muutoksia. (Olitkin ilmoittanut, että kyseinen toimii python3:lla.)
Edit - Mutta tosiaan, kyseinen olisi ihan kiva koodivinkki.
Mietinkin, että kannattaako se laittaa koodivinkkeihin vai keskusteluun. Laitoin sen tänne, koska täälläkin saa esitellä omia ideoita ja ohjelmia.
peran: käytätkö Linuxia? Voit ajaa Python 3-ohjelmia kirjoittamalla päätteeseen:
python3 /ohjelman_sijainti/ohjelman_nimi/
Voit myös asentaa IDLEn Linuxille ohjelmistohallinnasta, pakettienhallinnasta tai mitä distrossasi sattuukaan olemaan.
aqman kirjoitti:
peran: käytätkö Linuxia? Voit ajaa Python 3-ohjelmia kirjoittamalla päätteeseen:
python3 /ohjelman_sijainti/ohjelman_nimi/
Joo, silleen testasin, ja huomasin toimivaksi, kuten ilmoitin edellisessä viestissäni.
aqman kirjoitti:
Voit myös asentaa IDLEn Linuxille ohjelmistohallinnasta, pakettienhallinnasta tai mitä distrossasi sattuukaan olemaan.
Käytän sen verran vähän Pythonia, että pärjäilen kate:lla.
On ehdoteltu että tekisin tästä koodivinkin. Mielestäni koodivinkiksi sopisi ohjelma, joka esittelisi eri toimintoja joita yhdessä esimerkissä on hankalaa käyttää, esim. gif-kuvan liittäminen buttonboxiin. Siihen voisi vaikka laittaa linkin tälle sivulle. Toivottavasti saan sen valmiiksi tänään.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.