Moi,
Olen kehittämässä yhteisöpalvelua, joka perustuu käyttäjien tiedostonjakoon ja mietin mille kielelle se kannattaisi perustaa? Aikaisempi koodauskokemus rajoittuu aikalailla PHP:n ja Wordpress -alustaan. Wordpressillä olen saanutkin jonkinlaisen version palvelusta kehitettyä, mutta en usko sen toimivan/olevan riittävän turvallinen isolla liikennemäärällä (esim. 20000 vierailijaa/vrk).
Olen selaillut eri vaihtoehtoja Pythonista, Rubyyn mutta mikä toimisi tässä tapauksessa parhaiten ja pisimmälle tulevaisuuteen? Tarkoitukseni ei ole siis opetella uutta kieltä kokonaan itse vaan palkata kielen osaaja.
Varmaan sillä tai niillä, jonka tai jotka palkkaamasi osaaja osaa parhaiten.
Okei. Eli tarkoitat että kielellä ei ole väliä tässä tapauksessa. Mietin vain että minkä kielen osaajaa lähden etsimään?
Tarkoitan tietenkin, että web-ohjelmointia voi tehdä sujuvasti monenlaisella kielellä, ja osaaja saa monella kielellä toimivaa aikaa. Kaikki kielet eivät sovellu WWW-ohjelmointiin hyvin.
Itse en valitsisi Javaa, Flashiä tai Silverlightia kun julkisuudessa on ollut juttua, että niissä on ongelmia. Pisimmälle tulevaisuuteen on aika vaikea sanoa. Varmaankin joku sellainen, joka toimii luotettavasti monella nykyisellä selaimella ja käyttöjärjestelmällä ilman lisäkikkailua. Varmaankin nykyiset "perus-WWW-tekniikat" kuten HTML5, CSS, SQL, JavaScript tulee säilymään selaimissa hamaan tulevaisuuteen.
jokkeko kirjoitti:
Okei. Eli tarkoitat että kielellä ei ole väliä tässä tapauksessa. Mietin vain että minkä kielen osaajaa lähden etsimään?
Eiköhän sun kannattaisi etsiä sitä, mitä haluat löytääkin. Ymmärtääkseni haluat "yhteisöpalvelun", joten sun kannattaa lähteä hakemaan sellaista ihmistä, joka osaa koodata yhteisöpalvelun. Jätä tekniset nyanssit kyseisen osaajan harteille. Ensimmäinen askel epäonnistumiseen on etsiä täysin väärää asiaa.
Jaska kirjoitti:
Itse en valitsisi Javaa, Flashiä tai Silverlightia kun julkisuudessa on ollut juttua, että niissä on ongelmia.
Java palvelinpuolella voi toimia ihan hyvinkin, ongelmathan liittyvät lähinnä applettien tietoturvaan. Eikä pelkkään JavaScriptiinkään tyytyminen asiakaspuolen toiminnoissa ole aina hyvä vaihtoehto. Tilanteesta riippuen Flash voi olla hyvinkin varteenotettava alusta. Silverlightia en voi suositella, kun se ei toimi Linuxilla (joka on pääasiallinen käyttöjärjestelmäni, en voi käyttää esim. Mtv:n katsomoa!).
Kiitos vastauksista. Etsin siis yhteisöpalvelun koodaamiseen kykenevää henkilöä.
fergusq kirjoitti:
– – en voi käyttää esim. Mtv:n katsomoa!).
Itse asiassa Katsomoa voi katsoa HTML5-soittimen kautta Chromella (ja kai Chromiumillakin).
HTML5 kirjoitti:
fergusq kirjoitti:
– – en voi käyttää esim. Mtv:n katsomoa!).
Itse asiassa Katsomoa voi katsoa HTML5-soittimen kautta Chromella (ja kai Chromiumillakin).
Mistä lähtien? Sepäs hienoa! Siitä on aika kauan kun viimeksi kokeilin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.