Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Aallon vai Helsingin yliopiston tietotekniikka

Sivun loppuun

VäärinKonffattu [01.04.2015 20:56:38]

#

Pitäisi kohta valita minne haluan mennä opiskelemaan. Onko vinkkejä siitä, kannattaisiko valita Aalto-yliopiston tietotekniikka vai Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytiede? Onko jollakin kokemuksia vaihtoehdoista (Yritä karsia oman opiskelupaikan hehkutus ja olla objektiivinen mahdollisuuksien mukaan!).

Opetuksen sisältö on ilmeisesti aika samanlaista? Onko valmistuneilla merkittävää eroa työmarkkinoilla? Aaltoon on tietääkseni vähän vaikeampi päästä sisälle. Se on ainakin positiivinen asia Aallon puolesta.

Ps. Millaiset työllisyys näkymät on alan yliopistoista valmistuineille nykyään?

p99o [01.04.2015 20:59:59]

#

Ei kommenttia kysymykseen mutta itse hain TTY:lle

OliO [01.04.2015 21:44:51]

#

Sen voin sanoa, että jos et ole ennen valmistumista päässyt jo töihin, taitavat työllistymisnäkymäsi olla melko heikot.

Antti Laaksonen [01.04.2015 21:45:46]

#

Vertailu on vaikeaa, koska harvalla on kattavaa kokemusta opiskelusta molemmissa paikoissa. Itse olen Helsingin yliopiston kasvatti.

Tosiaan Aallossa ja HY:llä kurssien sisältö on samantapainen, etenkin opintojen alussa. Myöhemmin kursseihin vaikuttaa enemmän, mitä aiheita tutkimusryhmissä tutkitaan.

Ei ole ehkä hyvä mittari, miten vaikea opiskelupaikkaan on päästä. Voisi sanoa, että HY:lle on supersuperhelppo päästä ja Aaltoon on superhelppo päästä. Paljon vaikeampi tehtävä on saavuttaa hyvä ymmärrys alasta.

Opiskelussa ja työllistymisessä kaikki on itsestä kiinni. Esimerkiksi ohjelmointityössä on oleellista, miten hyvin osaa ohjelmoida, eikä se, mistä yliopistosta on valmistunut tai onko lainkaan alan koulutusta.

VäärinKonffattu [01.04.2015 21:51:37]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Ei ole ehkä hyvä mittari, miten vaikea opiskelupaikkaan on päästä. Voisi sanoa, että HY:lle on supersuperhelppo päästä ja Aaltoon on superhelppo päästä.

Vaikeampi sisäänpääsy korreloi ainakin jollakin tasolla opiskelijoiden parempaa tasoa, jos sisäänpääsykriteerit mittaavat alalla tarvittavia ominaisuuksia edes vähäsen. Samoin saattaa olla motivaation kanssa. Kumpaankiin paikkaan taitaa tosin olla niin helppo päästä sisälle, että sillä ei ole merkitystä.

Eax [02.04.2015 11:44:07]

#

Itse olen Aallolta.

Opetus on osapuilleen samaa varmaan, suurin ero varmaan on, että Aallolla on käytössä peruskursseilla Scala [ainakin toistaiseksi] ja HY:llä Java.

Työllistymisestä en osaa sanoa muuta kuin sen, että se on täysin itsestä kiinni ja siitä miten osaa esittää asioita toisille.

Kummatkin voivat olla hyviä valintoja riippueen täysin siitä, mitä haluaa tehdä lopulta ja et ole ilmaissut tästä mitään, joten paha sanoa kumpi olisi parempi. Itse valitsin satunnaisesti.

Ehkä vaan lopetan tähän.

VäärinKonffattu [02.04.2015 12:32:20]

#

Eax kirjoitti:

Kummatkin voivat olla hyviä valintoja riippueen täysin siitä, mitä haluaa tehdä lopulta ja et ole ilmaissut tästä mitään, joten paha sanoa kumpi olisi parempi.

En vielä tiedä, mitä haluaisin tehdä. Onko yliopistoilla merkittävää eroa tämän kannalta?

LCHawk [02.04.2015 15:01:39]

#

Itse olen Itä-Suomen yliopiston kasvatteja (pääaine matematiikkaa, tietojenkäsittelytiede pitkä sivuaine) ja näin jälkikäteen täytyy todeta, että paljon enemmän kuin se, mistä koulusta valmistut, vaikuttaa työllistymiseen se, MISTÄ OLET ITSE KIINNOSTUNUT. Jotkut tietävät tuon etukäteen, jotkut vasta kouluaikana.

Vinkkinä totean, että koulua voi aina vaihtaa. Jos esimerikiksi opiskelet Helsingissä ja toteat, että Aallossa onkin jotain sua kiinnostavampaa, niin vaihtaminen onnistuu ja siihen on prosessinsa kuinka se tehdään. Suomalaisessa koulutuskentässä mikään valinta on harvoin peruuttamattoman lopullinen.

The Alchemist [02.04.2015 15:58:00]

#

"Vaikeampi päästä sisään" on harvoin mikään meriitti ilman lisäperusteluita. Se kertoo ainoastaan hakijoiden määrästä suhteessa opiskelupaikkoihin. Minä kävin sellaisen yliopiston, johon taisi päästä sisään hakemalla ja osallistumalla pääsykokeisiin; niiden tuloksilla ei niin ollut merkitystä. Toistaiseksi työpaikkoja on tarjottu enemmän kuin yksi ihminen kerralla tarvitsee. Löysin kiinnostavat jutut jo ennen kouluun menemistä ja osasin hyödyntää kouluvuoteni kehittämällä työelämässäkin tarpeellista osaamistani (joskus istumalla vähemmän koulussa ja enemmän kotona koodaamassa).

VäärinKonffattu [02.04.2015 16:05:08]

#

Ei vaikeampi sisäänpääsy ole lähelläkään tärkein asia. Pienetkin asiat kuitenkin vaikuttavat, kun päätös pitää jollakin perusteella tehdä. Omiin silmiini koulut vaikuttavat melko tasavahvoilta. Arvonnaksi tämä taitaa lopulta mennä. Onneksi on noppa (tai koodareilla ehkä pikemminkin muutama rivi koodia).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta