Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mobiilisovelluksen kehittäminen yrityksessä

Sivun loppuun

sapeko [19.01.2015 22:10:39]

#

Terve,

Ensimmäinen postaus joten en tiedä tuliko oikeaan paikkaan. (Mod. siirsi.)

Asiani koskee mobiilipeliä. Minulla olisi hyvä peli-idea, mutta itse en osaa mobiilipelejä tehdä niin ajattelin ehdottaa peliä johonkin olemassa olevaan pelialan yritykseen (esim. supercell). Huolenaiheeni on vain se miten voin varmistua etteivät he ideani kuultua toteuta itse peliä ja jätä minua ulkopuolelle?

The Alchemist [19.01.2015 22:19:14]

#

Jos sulla ei ole riittävästi materiaalia, kuten täydellinen käsikirjoitus ja pitkälle vietyjä kuvahahmotelmia pelistä, jotta voisit todistaa olevasi idean isä, niin eipä sulla oikeastaan ole ideaakaan. Ei sitä ainakaan kukaan voisi ostaa (saati varastaa), koska pelkkä abstrakti idea ei ole siirrettävissä sinulta toiselle.

groovyb [19.01.2015 22:21:11]

#

Pelkkä konsepti ei taida riittää, kuten The Alchemist tuossa jo sanoikin. Käsikirjoitus kokonaisena (ei vedos, vaan koko juoni) + konseptitaidetta pitäisi olla, jotta sinulla olisi jotain. Peliajatuksia ja ideoita firmoilla on varmasti satoja muutenkin.

sapeko [19.01.2015 22:35:50]

#

Peli olisi strategia peli eli perustetaan kylä jne. Ja tiedän, kyseisiä pelejä löytyy jo pilvin pimein, mutta ei tämän tyylistä. Tietysti pelin idea olisi sama kuin muissakin eli perustetaan kylä/kommuuni ja pyrtiään kehittämään sitä ja tuhoamaan muut. Päässäni on pelin juoni/idea ym. mutta jos täytyy käsikirjoitus siitä luoda niin osaisitteko neuvoa mistä löytäisin mallin neuvoja siihen vai etsinkö perus google haulla? Jos nyt mennään asioiden edelle ja olen saanut käsikirjoituksen tehtyä niin miten tästä eteenpäin?

Eki++ [19.01.2015 22:56:19]

#

sapeko kirjoitti:

perustetaan kylä/kommuuni ja pyrtiään kehittämään sitä ja tuhoamaan muut.

Tuo jotenkin etäisesti mieleen Supercellin tämän hetkisen hittipelin...

sapeko [19.01.2015 23:14:15]

#

Totta Eki++, juuri tämän takia otin ensimmäisessä postauksessa supercellin esimerkki yritykseksi. Boom beach tyylinen peli toimisi hyvänä pohjana ideaani. Oikeastaan ideaani voisi käyttää pelkästään tuon pelin kehittämiseen.

Metabolix [19.01.2015 23:48:04]

#

Mitä sellaista ideassasi on, että firma ylipäänsä toteuttaa sen ja vieläpä tarvitsee sinut siihen aktiivisesti mukaan?

Mikä seuraavista vastaa parhaiten tilannettasi?

  1. Idea on aivan mullistava, ja vain sinä pystyt ohjaamaan sen toteuttamista. Firman on siis järkevää palkata sinut projektin suunnittelijaksi, vaikka et varsinaisesti osaa mitään ja ideakin on vielä keskeneräinen.
  2. Idea on niin hyvä, että voit viimeistellä sen ja myydä sen firmalle hyvään hintaan. Koska itse et osallistuisi kuitenkaan toteutukseen, firman ei kannata palkata sinua sen kummemmin töihin.
  3. Idea on aivan kesken ja laadultaan samanlainen kuin sadat muutkin ideat. Onneksi Supercell palkkaa mielellään satunnaisia amatöörejä firmaansa johtamaan satoja epämääräisiä projekteja, jotka kaikki tuottavat ensi vuonna miljoonia.

LCHawk [20.01.2015 01:43:30]

#

Mulla on sellainen fiilis, että olisin lukenut tällaisen avauksen tältä foorumilta joskus aiemminkin...

Tzaeru [20.01.2015 07:42:08]

#

Homma nyt on vähän niin, että ideat ovat halpoja ja toteutukset kalliita. Jokaisella pelifirmalla on n. 500 ihan kivaa ideaa jotka olisi ihan hauska tehdä.

Se, mikä idea varsinaisesti menee toteutettavaksi isossa firmassa, on niin monen asian summa ja hiukan tuuristakin kiinni, että eiköhän sitä kannattaisi vain tähdätä ihan jonkin varsinaisen taidon opetteluun jos peliala kiinnostaa. ;)

The Alchemist [20.01.2015 09:04:55]

#

Mitä monimutkaisempi idea on, sitä enemmän myös kaikilla muilla osa-alueilla on väliä. Angry Birdsinkin olisi voinut tehdä miljoonalla tavalla väärin, mutta luultavasti vain muutamalla tavalla miljardihitiksi. Grafiikat ja fysiikkamoottori merkitsevät siinä pelissä kenties jopa enemmän kuin varsinainen idea: sarjakuvamaisia hahmoja ammutaan ritsalla heppoisiin rakenteisiin. (Pelillä oli lukuisia esi-isiä ilmaiseksikin saatavilla.)

Clash of Clans sen sijaan on jo (näyttää ainakin, en ole pelannut) niin monimutkainen peli, että käyttöliittymäsuunnittelullakin on iso rooli koodareista puhumattakaan. Vaikka monet pay-to-win-pelit osoittavatkin päinvastaista, niin silti uskon, ettei huonolla pelattavuudella ole helppoa saavuttaa suosiota, vaikka "idea" olisikin kunnossa.

sapeko [20.01.2015 11:54:12]

#

Metabolix, idea on yksinkertainen ja parhaiten tilanneta kuvaa todennäköisesti B kohta.
Miksi peli voisi kiinnostaa alan yritystä, pelin kate olisi aina 50-100%. Esimerkkinä jos kauppias maksaa tuotteesta 5e, hän saisi itse siitä 7,5-10e.

The Alchemist [20.01.2015 12:09:23]

#

Nyt meni kyllä ohi, että miksi sinä määräisit katteen ja miten voisit edes vaikuttaa siihen?

Lebe80 [20.01.2015 12:43:05]

#

Ja uskon, ettei pelkkä pelattavuus ratkaise ollenkaan, kuinka suosittu pelistä tulee, vaan suurimmat hillot pyörii markkinoinnissa. Peli pitää saada hypetettyä, ja saada potentiaaliset pelaajat uskomaan, että peli on älyttömän hyvä.

Mitä tulee taas aloituspoustaajan viestiin, niin en usko, että pelkällä idealla tässä pötkitään kovinkaan pitkälle. Ideat ovat tällä alalla melkeinpä ilmaisia, ja suurimmat menoerät tulevat olemaan juuri tuotannossa, markkinoinnissa ja pelin ylläpitämisessä (palvelimet yms. yms.). Joten pelkkä idean kehittäjällä tuskin tulee olemaan mitään sananvaltaa tuottojen jakamisessa.


edit:
Tzaeru kertoikin jo asian ytimekkäästi.


editedit:
Uskoisin, että ilman toimivaa protoa, yhtäkään isoa firmaa ei ideasi kiinnosta.

Grez [20.01.2015 12:44:02]

#

sapeko kirjoitti:

Miksi peli voisi kiinnostaa alan yritystä, pelin kate olisi aina 50-100%. Esimerkkinä jos kauppias maksaa tuotteesta 5e, hän saisi itse siitä 7,5-10e.

100% kate on mahdollinen vain jos ostohinta on 0. Jos 5 € ostohintaista tuotetta myy hinnalla 7,5 - 10 €, niin myyntikate on silloin 33 - 50%.

groovyb [20.01.2015 15:59:32]

#

Jos Metabolixin kohta b. tosiaan on haluamasi tapa, käsikirjoituksen jälkeen (myös demojen ja muiden käsikirjoitukset jotta niistä voidaan suoraan lähteä tekemään) pitää sinun myös suunnitella itse grafiikkamaailma. Eli vähintään konseptitaide eri aihioista, itse pelistä, käyttöliittymistä jne.

Voit verrata sitä talon rakentamiseen. Jotta urakoijat voivat päästä hommiin, pitää heillä olla piirustukset niin rakenteista, putkista, sähköistä sun muista.
Maalarien ja sisustajien pitää tietää mitä päällystetään milläkin ja millä värillä.

Eli jos kohta b. tosiaan on se mitä haluat, kaiken pitää olla niin valmiina, että itse koodarien ja graafikoiden ei tarvitse itse miettiä mitään.

Metabolix [20.01.2015 16:18:13]

#

sapeko kirjoitti:

Miksi peli voisi kiinnostaa alan yritystä, pelin kate olisi aina 50-100%. Esimerkkinä jos kauppias maksaa tuotteesta 5e, hän saisi itse siitä 7,5-10e.

Aika hauska perustelu. Itse keksin heti paljon "tuottavamman" pelin: tässä pelissä on yksi nappi, jota painamalla käyttäjä maksaa aina satasen minulle. Katetta tulee suoraan 100 %, ja pelin toteutuskin on todella helppo. Kilpailuhenkeä saadaan, kun nopein naputtaja pääsee tuloslistan kärkeen.

Kun kysyin, miksi peli kiinnostaisi yritystä, en siis tietenkään tarkoittanut, saako firma pelistä teoriassa rahaa. Tarkoitin, mikä ideassasi on niin hyvää ja ainutlaatuista, että yritys haluaisi toteuttaa juuri sinun ideasi. Kysymyksen voi muotoilla myös toisella tavalla: kun maailmassa on jo satoja pelejä, mikä tekee sinun ideastasi sellaisen, että sillä saa taatusti miljoonia innokkaita (ja maksavia) pelaajia?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta