Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Puolustusvoimien erityistehtävät

Sivun loppuun

erityistehtävä [29.12.2014 13:23:02]

#

Kiinnostaako hyödyntää erityisosaamistasi varusmiespalveluksen aikana? Puolustusvoimat hakee varusmiehiä viestinnän ja tietotekniikan tehtäviin. Tarjolla on paikkoja mm. ohjelmoijille ja ylläpitäjille. Tehtäviä on web -devaajille sekä muiden ohjelmointikielten osaajille. Lue lisää erityistehtävistä: http://erityistehtavat.puolustusvoimat.fi/

Sivustolla on kattavasti tietoja tehtävistä ja palveluksesta yleensä. Voit myös heittää lisäkyssäreitä tähän viestiketjuun. Tämä ketju ei ole Puolustusvoimien virallista viestintää vaan erityistehtävissä toimivat varusmiehet vastaavat oma-aloitteisesti.

The Alchemist [31.12.2014 23:56:02]

#

Rupeaisin totaalikieltäytyjäksi, ellen olisi jo suorittanut asepalvelusta. Saisin tehdä palkkatöitä sen sijaan, että joutuisin vääntämään koodia (kaivamaan poteroita) muutaman euron päivärahalla, jotka kuitenkin hassataan Sotkussa illalla. Eikä tarvitsisi nukkua kassulla junttien seassa, vaan saisi tulla kotiinsa. Mukavampi käydä lenkilläkin, kun ei tarvitse kantaa täyspakkausta selässä. Eikä ennen kaikkea tarvitsisi kysellä natsiapinoilta lupaa poistua vaan sen kuin kävelisi ovesta ulos.

groovyb [01.01.2015 15:33:56]

#

Kivaa yleistystä tuo junttien seassa nukkuminen. Näin jälkeenpäin ajateltuna armeijan käyminen oli kokemus, siinä missä muutkin. Sai kavereita, hauskoja kokemuksia, ryhmätyö- ja johtamistaitoja. Monelle se myös oli ensikosketus pidempään aikaan kodin ulkopuolella, tutuista rutiineista.

Mitä tulee noihin "natsiapinoihin" ja muuhun aika lapselliseen angstaamiseen, kannattaisi katsella peiliin. Töitä kyllä ehtii elämässä tekemään ihan tarpeeksi. Se että sinulla ei ilmeisesti nyt ole palkkatöitä, ei luultavasti ole armeijan vika (Oletan että et nyt ole palkkatöissä, koska harva palkkatyöläinen hirveästi fantasioi vanhojen kokemusten vaihtamista duuniin).

The Alchemist [01.01.2015 22:33:20]

#

Älkää hakeko PV:lle orjatöihin, vaan tehkää työtä, jolla on tarkoitus.

Töitä mulla on ihan riittämiin vaikka (palkallisella) lomalla olenkin. Mikä järki sitä muuten olisi kehottaa muita menemään töihin?

Armeijamuistoista päällimmäisinä mulla on kylläkin ne kerrat, kun seistä pönötin vartiossa kylmissäni, nälissäni ja väsyneenä ja lupasin itselleni, etten koskaan anna ajan kullata muistoja enkä koskaan unohda niitä hetkiä, kun seistä pönötin vartiossa kylmissäni, nälissäni ja väsyneenä. Siihen aikaan vain nuori ikäni ja kokemattomuus elämässä estivät minua nakkaamasta rynkkyä multaan ja huutamasta "vittu mitä paskaa" ja painumasta kotia. Nyt en epäröisi hetkeäkään. (Kerran tosin olin jo puolimatkassa, mutta toverit puhuivat palaamaan poteroon ja lupasivat nakittaa jonkun toisen tilalle.)

Jo ensimmäisessä vänrikin motivaatiohaastattelussa kerroin, etten olisi inttiin tullut enkä siellä halua olla, mutta kun se oli siihen aikaan puoli vuotta lyhyempi kuin seuraavaksi järkevin vaihtoehto. Nykyään totaalikieltäytyminen on kaikista järkevintä, koska vankeus on vaihdettu kotona oleskeluun ja vapaa-aikailuun. Töissäkin saisi käydä täydellä palkalla, jos työpaikan on kerennyt hankkia.

P.S. Ainakin mun aikaan tuvissa oli 10-14 tyyppiä punkkaamassa, joten tasavarmasti jokaiseen tupaan mahtuu juntteja useampikin kappale, koska miehitys on arvottu sattumanvaraisesti ~kaikista suomalaisista noin 20-vuotiaista karjalalippiksistä ja valkoleijonakuntalaisista.

samip [02.01.2015 03:44:56]

#

Oma inttiaika ohjelmoijana oli ainakin ihan mukavaa. Suosittelen, jos jollain on intti edessä. Ainakin Parolassa olisi pystynyt tekemään myös niitä palkkatöitä ihan hyvin kun aikaa riittää ja päivät menee muutenkin koneella aamusta iltaan.

p99o [02.01.2015 15:25:04]

#

Heinäkuussa '15 alkaa ja muutamalla kaverilla maanantaina (5.1). Itsellä vielä lukio alla.

vesikuusi [02.01.2015 16:14:06]

#

p99o kirjoitti:

Heinäkuussa '15 alkaa ja muutamalla kaverilla maanantaina (5.1). Itsellä vielä lukio alla.

Ok.

The Alchemist kirjoitti:

Armeijamuistoista päällimmäisinä mulla on kylläkin ne kerrat, kun seistä pönötin vartiossa kylmissäni, nälissäni ja väsyneenä ja lupasin itselleni, etten koskaan anna ajan kullata muistoja enkä koskaan unohda niitä hetkiä, kun seistä pönötin vartiossa kylmissäni, nälissäni ja väsyneenä. Siihen aikaan vain nuori ikäni ja kokemattomuus elämässä estivät minua nakkaamasta rynkkyä multaan ja huutamasta "vittu mitä paskaa" ja painumasta kotia. Nyt en epäröisi hetkeäkään. (Kerran tosin olin jo puolimatkassa, mutta toverit puhuivat palaamaan poteroon ja lupasivat nakittaa jonkun toisen tilalle.)

Mahtaako The Alchemist ymmärtää, että asepalveluksessa ei ole tarkoituskaan viihtyä (tosin en usko senkään olevan täysin mahdotonta - no maanantaina se kai selviää). Edes lukuisten sotilaiden kylmä, nälkä ja väsymys ei merkitse mitään, kun kyseessä on lähes viiden ja puolen miljoonan ihmisen turvallisuus.

Tietysti on asioita jotka Puolustusvoimat voisi hoitaa toisella (kenties paremmalla) tavalla, mutta uskon nykyisten menetelmien tuottavan ihan hyviä sotilaita (lue: niin hyviä kuin nykyisillä resursseilla on mahdollista).

moptim [02.01.2015 17:44:52]

#

vesikuusi kirjoitti:

Mahtaako The Alchemist ymmärtää, että asepalveluksessa ei ole tarkoituskaan viihtyä (tosin en usko senkään olevan täysin mahdotonta - no maanantaina se kai selviää). Edes lukuisten sotilaiden kylmä, nälkä ja väsymys ei merkitse mitään, kun kyseessä on lähes viiden ja puolen miljoonan ihmisen turvallisuus.

Joo, eipä sitä itekään ymmärtänyt miten paljon intissä voi ottaa kupoliin ennenku tie vei sinne. En paasaa sen pidempään mistään ennakkoasenteista, kohtahan pääset näkemään sen omin silmin.

Jos vinkkejä jaetaan niin ei kannata sinne lähtiessä ottaa mitään turhaa mukaan. Läppärit, limupullot, omat varusteet ja rambopuukot voi tuoda muutaman viikon päästä sinne lomilta, kun tietää suunnilleen miten firma toimii, ja mitä saa ja mitä ei saa tehä. Mutta jos tupakka maistuu, niin ota sitä mukaan, mieluummin paljon kuin vähän (ei tiedä meneekö kolme päivää vai kaksi viikkoa ennenku pääset sotkuun ostamaan lisää).

Jos tiedät etukäteen mitä haluat tehä niin hyvä, jos et niin ota selvää. Itse tein sen mokan etten oikein tiennyt mitä kaikkea olis tarjolla ja mikä niistä olis kiehtovaa ja mikä ei. Lisäksi arvomerkit kannattaa opetella jo nyt ulkoa, helpompaa viikonlopun aikana kuin intissä ensimmäisen viikon stressissä ja huonoilla unilla. Kun arvomerkit osaa, sotkuun/röökille/ymv pääsy helpottuu kummasti, näet sitten.

Muuten ei välttämättä kannata päntätä liikaa kirjaviisautta 'firmasta, kaikki mitä tarvii tietää kerrotaan ja opetetaan kyllä. Jos et ymmärrä niin kysy, jos ymmärrät niin älä kysy, turhia kysymyksiä ei oikein arvosteta. Sitten kans, kasarmin käytävillä liikkuu varmana tietona ties mitä huhua, ja ne ei yleensä pidä paikkaansa.

Ja tärkeimpänä, AAMUJA!
Terveisin, RESERVIN jääkäri 2/13. Ohi on 347 :)

Latska [02.01.2015 18:00:12]

#

Aikoinaan kun palvelus oli itselleni ajankohtainen niin lähtökohtana oli se, että joko menen armeijaan tai sitten en. Siviilipalvelusta en koskaan miettinyt vaihtoehtona. No, C:n paperit sain ja ei tarvinnut mennä. Olen ihan tyytyväinen. Arvostan kyllä niitä, jotka siellä käy ja jotain laitoksesta tiedänkin, koska monesti tiedoilla armeijasta pysyy paremmin kärryillä siitä mistä ihmiset ympärillä puhuvatkaan. Puolustusvoimien isoin miinuspuolihan on se, että joka vuosi sieltä tulee tuhansia uusia inttijuttujen kertojia.

The Alchemist [02.01.2015 19:20:46]

#

vesikuusi kirjoitti:

Mahtaako The Alchemist ymmärtää, että asepalveluksessa ei ole tarkoituskaan viihtyä (tosin en usko senkään olevan täysin mahdotonta - no maanantaina se kai selviää). Edes lukuisten sotilaiden kylmä, nälkä ja väsymys ei merkitse mitään, kun kyseessä on lähes viiden ja puolen miljoonan ihmisen turvallisuus.

Pointti onkin siinä, ettei minua kiinnosta. Jos sota tulee, niin karkaan muualle. Antaa niiden puollustaa, keitä asia koskettaa. Valtio ei minua kaipaa enkä minä valtiota. Toki minunkin mielestäni on parempi, että on olemassa suhteellisen sivistynyt Suomi kuin pelkkää sivistymätöntä Venäjän korpea, mutta omaa henkeä ja terveyttäni en kummankaan puolesta anna. Meitä on täällä maailmassa kuusi miljardia ihmistä, joten on aivan naurettavaa, että pitäisi välittää siitä, jos joku pieni Suomi jossain korvessa on uhattuna. "Viisi ja puoli miljoonaa" on yksi promille meistä.

Jos kyse olisi koko ihmiskunnasta, niin saattaisin harkita asiaa uudemman kerran, mutta nationalismi on sairaus.

vesikuusi [02.01.2015 23:50:27]

#

moptim, kiitos vinkeistä. :D On niitä kyllä kuultu ja omaa järkeäkin käytetty. Mukaan otan sen, mitä on pakko. Oikeastaan mitään odotuksia ei ole, katsotaan mitä tulee vastaan.

Ja alchemist: ymmärrän. Minua kuitenkin kiinnostaa muiden asioiden joukossa juuri tämän valtion ja sen kansalaisten puolustaminen.

Mandariinimies [03.01.2015 11:28:06]

#

Vasta vuosi intin jälkeen tajusin, että palvelusajan olisi oikeasti voinut käyttää hyödyksi. Menkää ensin korkeakouluun, ja sitten sivariin oman alan hommiin jossakin sopivassa välissä, vaikka kandin jälkeen. Työn saanti helpottuu aikalailla, kun saa kirjoitettua CV:n jotain järkevää työkokemuksiin.

The Alchemist [03.01.2015 12:31:30]

#

Mandariinimies kirjoitti:

Vasta vuosi intin jälkeen tajusin, että palvelusajan olisi oikeasti voinut käyttää hyödyksi. Menkää ensin korkeakouluun, ja sitten sivariin oman alan hommiin jossakin sopivassa välissä, vaikka kandin jälkeen. Työn saanti helpottuu aikalailla, kun saa kirjoitettua CV:n jotain järkevää työkokemuksiin.

Sivari on tosiaan ok tapa kerätä työkokemusta, jos sattuu käymään tuuri. Hirveän moni tietotekninen laitos ei osaa tai halua tarjota sivaripaikkoja, toisaalta sivariin menevät eivät itsekään osaa hakea tarjolla olevia alan hommia. 19-vuotiaana sellaiseen pääseminen voikin olla vaikeaa ja toisaalta monille on vaikea paikka hakea lykkäystä. Parastahan olisikin odotella sinne 25 vuoden kieppeille. Ja jos työpaikan onnistuu saamaan jo ennen sitä tai ei tarvitse sivarin työkokemusta kirjoihinsa, niin sitten ehdottomasti totaaliksi. Sivarina ei saa tehdä palkkatöitä mutta totaalikieltäytyjänä saa. Lisäksi totaalikieltäytyjän "palvelusaika" on vain puoli vuotta, kun sivarilla se on kai nykyään kymmenen kuukautta.

Toisaalta nykyään kai saa c:n paperitkin kohtalaisen helposti, kun jättää muutaman kerran palaamatta lomilta ja tekee "sopeutumiskyvyttömyytensä" selväksi. Siihenkään mulla ei 19-vuotiaana pokka riittänyt. Lisäksi kutsunnoissa jotkut skapparit valehtelevat surutta, että c:n paperit olisivat ikuinen häpeä, koska työnantajat sun muut "näkevät sen jostain papereista". Se on valetta.

ajv [03.01.2015 13:07:07]

#

Asiaa liipaten, työnantajahan ei saa "syrjiä" työnhakijoita, joilla asepalvelus on suorittamatta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työantaja ei saa kysyä työhaastattelussa "onko armeija käyty?" Useimmiten tuon kysymyksen takana on vain uteliasuus siitä, että jos velvoitetta ei ole tavalla tai toisella suoritettu, voi työntekijä joutua poistumaan työtehtävistä suorittamaan velvollisuutensa, joka ei välttämättä työnantajaa houkuta.

Jos hakija ei itse tuo ilmi, että velvollisuus on suoritettu (tavalla tai toisella), on siinä riski tulla syrjityksi tietämättään. Se on sitten työnantajasta kiinni, miten arvostaa armeijan, sivarin tai totaalin ja miten se vaikuttaa päätökseen. Oman kokemuksen (!= oman näkemyksen) mukaan armeija on noista velvollisuuden täyttämistavoista arvostetuin, sen jälkeen tulee C:n paperit ja muut. Ja useasti armeijan suorittaneet tuovat sen myös oma-aloitteisesti esiin.

moptim [03.01.2015 13:49:50]

#

The Alchemist kirjoitti:

Toisaalta nykyään kai saa c:n paperitkin kohtalaisen helposti, kun jättää muutaman kerran palaamatta lomilta ja tekee "sopeutumiskyvyttömyytensä" selväksi. Siihenkään mulla ei 19-vuotiaana pokka riittänyt. Lisäksi kutsunnoissa jotkut skapparit valehtelevat surutta, että c:n paperit olisivat ikuinen häpeä, koska työnantajat sun muut "näkevät sen jostain papereista". Se on valetta.

Eäh. Parempi vinkki C-papereita halajaville, hoitakaa ne paperit (tai virallisestihan se on vaan sut tarkastaneen lääkärin suositus, mutta käytännössä kutsuntalautakunta ei ala puliveivaamaan kuntoisuusluokkia jos ei itse pyydä "no mulle suositeltiin B-papereita mut voisinko saada A:n..") jo sinne kutsuntoihin, niin saa koko homman pois käsistä. Turha se on inttiin mennä piipahtamaan jos C-paperit haluaa, siinä puuhassa voi kuitenki vierähtää viikkokin kasarmilla. Ekoina päivinä siellä kuitataan vitullinen määrä tavaraa, joka pitää kaikki palauttaa, ihan turhaa säätöä niin itelle kuin puolustusvoimille. C-paperit jos saa palveluksen aikana niin kaikki tavara pitää kuitenkin palauttaa, siinä menee tosiaan se päivä pari. Sama sen kanssa, että jos sivariin haluaa niin pistäkää paperit vetämään kutsunnoissa, ihan turhaa mennä inttiin viikoksi vain täyttämään sivaripapereita.

Loppuun voisin todeta oman mielipiteeni asepalveluksen suorittamisesta. Jos tuntuu että haluat inttiin, syystä tai toisesta, kannattaa mennä. Mutta, jos tuntuu ettei sinne halua niin ei todellakaan kannata. Tuota kun miettii ja alkaa aprikoimaan mitä oikeasti haluaa niin saa aika helposti tehtyä sen valinnan josta ite oikeasti pitää, tai ainakin saa parannettua mahkuja olla tyytyväinen valintaansa.

Deffi [03.01.2015 19:54:02]

#

Aika pitkälle samoilla linjoilla alkemistin kanssa. Itse tosin sain C-paperit läpäisemällä kutsuntapaperien älykkyystestin:

Olen käyttänyt huumausaineita
[ ] en koskaan
[ ] harvoin
[x] usein

Ja se oli sitten suoraan C-paperit käteen enkä ole katunut päivääkään. Muussa tapauksessa olisin totaalikieltäytynyt ja olisin ollut jopa valmis menemään vankilaan sen takia.

En tykkää armeijasta aika monesta syystä. Huumeidenkäytt... Vapaustaistelijana olen joutunut kokemaan, että valtio pitää minua rikollisena ja haluaa minut vankilaan, joten jo siltä pohjilta on vaikea keksiä miksi haluaisin puolustaa tätä maata. Toiseksi, Suomen asepalvelus on mielestäni äärimmäisen epätasa-arvoinen järjestelmä, ja minusta on aivan uskomatonta miten jotkut eivät näe tätä. Pidän myös moraalisesti erittäin vääränä, että puolet ikäluokasta käytännössä pakotetaan opettelemaan tappamista.

Lakkauttaisin kaikki armeijat, jos voisin. En tosin ole ihan niin todellisuudentajuton hippi, että pitäisin sitä mahdollisena ratkaisuna nykymaailmassa. Suomessa uskottava maanpuolustus tarvitaan esimerkiksi Venäjän varalta, mutta tosiasia kuitenkin on, että jos Venäjä tahtoo tulla yli, niin se tulee, vaikka jokainen suomalainen mies, nainen ja lapsi pakotettaisiin käymään nykyinen sotilaskoulutus. Mutta kuten Vietnamin, Irakin ja Afganistanin sodat ovat osoittaneet, niin suurvaltojen ylivoimaa vastaan pystyy tehokkaasti puolustautumaan hajautetulla armeijalla ja sissisodalla. Tämä voidaan järjestää ilman pakkotyö-orjuutta ja ihmisoikeuksien rikkomista vaikkapa vapaaehtoisella palkka-armeijalla sekä parantamalla aseiden saatavuutta ja kannustamalla aseharrastukseen.

Saattaisin jopa haluta käydä armeijan ns. "kokemuksen vuoksi", mutta pidän tärkeämpänä vastustaa niin epäoikeudenmukaista instituutiota kunnes sen ongelmat on korjattu. Eniten säälittää ihmiset, jotka eivät halua armeijaan tai eivät mielestään pystyisi tappamaan toista ihmistä maansa puolesta, mutta silti menevät inttiin jonkin ulkoisen sosiaalisen painostuksen takia. Osoittaa vaarallista auktoriteetteihin alistumista ja lammasmentaliteettiä, mitkä on niitä piirteitä ihmisessä, jotka mahdollistaa sodat ja natsisaksan kaltaiset hirmuteot.

The Alchemist kirjoitti:

Pointti onkin siinä, ettei minua kiinnosta. Jos sota tulee, niin karkaan muualle.

Meil samit ja muutan kyllä pois vaikkei sotaa syttyisikiään. Jännästi se on muuten se nationalismi ja monien valtioiden olemassaolo, mikä mahdollistaa muualle muuttamisen.

The Alchemist [04.01.2015 11:12:51]

#

Meinaatko sitten, että c-mieheksi pääsi pelkästään oikean ruudun raksimalla? Vai olisiko kuitenkin täytynyt läpäistä vielä seula? Mietin joskus, että riittäisikö sanoa olevansa homo, niitäkään ei muistaakseni johonkin aikaan armeijaan päästetty. Vähän alkaa jo harmittaa, että intti on jo käyty, niin en pääse näitä asioita kokeilemaan.

Kun aikoinani seurasin inttikeskusteluita, niin "parhaat" ohjeet vapautuksen saamiseksi olivat tyyliin "puhkaise toinen silmä, niin voit vedota riskiin menettää näön toisestakin". Roskiskamaa.

moptim [04.01.2015 13:01:17]

#

The Alchemist kirjoitti:

Meinaatko sitten, että c-mieheksi pääsi pelkästään oikean ruudun raksimalla? Vai olisiko kuitenkin täytynyt läpäistä vielä seula? Mietin joskus, että riittäisikö sanoa olevansa homo, niitäkään ei muistaakseni johonkin aikaan armeijaan päästetty. Vähän alkaa jo harmittaa, että intti on jo käyty, niin en pääse näitä asioita kokeilemaan.

Miksi siellä seulat olisi, meinaatko ettei kukaan voisi valehella olevansa elämäntapanarkkari ja päästä silleen pälkähästä? Pitää kuitenkin muistaa, ettei firmaa kiinnosta pakottaa ketään, joka on varma siitä ettei halua sinne. Epävarmat tapaukset on asia erikseen. Homoseksuaalisuus taas ei ole este palvelukselle. Lääkärintarkastuksessa voi toki sanoa olevansa homo ja pelkäävänsä, että tulee sorsituksi, sillä todennäkösesti saa C-paperit.

Semmonen vinkki muuten vielä, että jos C-paperit haluaa, ainakin palveluksen aikana, ni oman kokemuksen perusteella korvien välin ongelmista (ahistus, masennus, jne) ne näyttäis irtoavan helpommin kuin ruumiillisista vaivoista (selkävaivat jne), niistä näkyi moni saavan E-paperit. Toki silloin voi käydä lääkärillä porttien ulkopuolella ja hommata C:n paperit uusintatarkastusta varten, mutta miksi nähdä turhaa vaivaa sen kanssa kun vapautuksen voi hommata lääkäriltä jo suoraan ensimmäisiin kutsuntoihin?

Jalmari91 [04.01.2015 14:37:06]

#

Toivottavasti nämä C-Miehet (omasta tahdosta) ja totaalikieltäytyjät eivät käytä myöskään terveydenhuoltoa, sosiaalitukia ja koulutusjärjestelmää... Oikeuksia pitää kyllä olla mutta ei velvollisuuksia :(

Macro [04.01.2015 16:44:46]

#

Jalmari91 kirjoitti:

Toivottavasti nämä C-Miehet (omasta tahdosta) ja totaalikieltäytyjät eivät käytä myöskään terveydenhuoltoa, sosiaalitukia ja koulutusjärjestelmää... Oikeuksia pitää kyllä olla mutta ei velvollisuuksia :(

Kyllä niitä veroja kuitenkin maksetaan... ja niillähän myös nuo "velvollisuudet" rahoitetaan.

Triton [04.01.2015 20:43:00]

#

Macro kirjoitti:

Jalmari91 kirjoitti:

Toivottavasti nämä C-Miehet (omasta tahdosta) ja totaalikieltäytyjät eivät käytä myöskään terveydenhuoltoa, sosiaalitukia ja koulutusjärjestelmää... Oikeuksia pitää kyllä olla mutta ei velvollisuuksia :(

Kyllä niitä veroja kuitenkin maksetaan... ja niillähän myös nuo "velvollisuudet" rahoitetaan.

Niinpä niin. On hivenen mustavalkoinen tuo kommentti. Sitä paitsi, varsin moni asevelvollisuutta vastustava vastustaa myös julkista sektoria ja tosiaan mielummin käyttää yksityistä terveydenhuoltoa, ei tosiaan nosta sosiaalitukia ja ovat yksityisten koulujen sekä internet-pohjaisen koulutuksen kannalla. Itse en asepalvelusta täysin vastusta, mutta siitä huolimatta kannatan mahdollisimman kevyttä valtiota.

Macro [04.01.2015 21:03:13]

#

Triton kirjoitti:

Niinpä niin. On hivenen mustavalkoinen tuo kommentti. Sitä paitsi, varsin moni asevelvollisuutta vastustava vastustaa myös julkista sektoria ja tosiaan mielummin käyttää yksityistä terveydenhuoltoa, ei tosiaan nosta sosiaalitukia ja ovat yksityisten koulujen sekä internet-pohjaisen koulutuksen kannalla. Itse en asepalvelusta täysin vastusta, mutta siitä huolimatta kannatan mahdollisimman kevyttä valtiota.

Ei nyt ihan suoranaisesti liity armeijakeskusteluun, mutta suosin kyllä itsekin ehdottomasti yksityisiä lääkäripalveluja, ja varmasti olisin myös kiinnostunut yksityiskouluista, jos tarpeeksi hyviä vaihtoehtoja olisi tarjolla. Myös internet-pohjaiset vaihtoehdot olisivat todella hyviä. Näistä olisi hyvää apua rahaongelmiin opetuksessa. Meiltäkin tässä muutama viikko sitten kyseltiin, että mitä kursseja me opiskelijat ei kaivata, jotta niitä voisi tiputtaa säästösyistä pois kurssitarjonnasta. Jos ne olisi tehty verkkopohjaisiksi, eipä olisi tällaistakaan ongelmaa.

----

Mä olen kyllä palkka-armeijan kannalla. Tai, vielä parempi ehdotus: ei armeijaa ollenkaan. Mitä me sillä ylipäätänsä tehdään? Jos joku naapurimaista haluaisi tulla vierailulle, niin ei Suomen maajusseilla ole mitään mahdollisuutta. Ei meillä ole käsitystäkään siitä, mitä suurvalloilta, kuten Venäjältä, Kiinalta ja Yhdysvalloilta, löytyy varastoistaan. Vaikka valtiot itsekin kertovat omistavansa sitä sun tätä, mikä kuulostaa järkyttävältä määrältä meistä, on se varmasti vain murto-osa siitä, mitä varastoista oikeasti löytyy.

Itselläni on tiedossa kutsu armeijaan tänä vuonna. Toinen asia on, että mitä sille sitten tehdään. Jos sinne asti vaivaudun, otan sen kuntoiluna, en minään sotaleikkinä. Pitää vähän selvitellä, että miten tämmöisellä pohjalla löytyy erilaisia tehtäviä tietokoneiden ja muun elektroniikan puolelta. Eipähän tarvitsisi niin paljon rämpiä mudassa leluaseineen.

Pari asia ottaa kyllä koko touhussa päähän: simputus ja opiskelujen lykkääntyminen. "Isot herrat" siellä koittaa pikkupojille näyttää, miten käydään sauvakävelyllä jne. Vaikka sen pitäisikin nykyään olla tasavertaista ja simputusta sun muuta ei pitäisi esiintyä, niin vähän kyllä jaksan epäillä tätä vastaan. Kaikenlaista kuulee ja lukee, mikä totta, mikä ei...

Opiskelun kannalta mun mielestä aika tyhmä tilanne kanssa koko armeija. Siinähän siirtyy opiskelut vuodella eteenpäin. Koko ajan puhutaan, miten nuorisoa pitäisi saada aikaisemmin työelämään ja pois kouluista. Miten se onnistuu, kun aloitusaika siirtyy vain eteenpäin armeijan tieltä? Yliopistolla opinnot kuitenkin kestävät useita vuosia. Itse olen yhdeksäntoista kun saan lukion valmiiksi. Tästä jos jatkan vuodeksi armeijaan, olen 20 ennen kuin pääsen aloittamaan opiskelujani. Opinnoissakin vierähtää helposti 5-6 vuotta, mahdolliset ulkomaanvaihdot pidentävät vielä tätäkin, kun siellä tietenkin halutaan myös ottaa rennosti ja tutustua paikalliseen elämään. Eli, kun pääsen vihdoin töihin, olen mahdollisesti jopa 27-vuotias!?!

Eli siis armeija vaikka näin tähän alkuun ihan vapaaehtoiseksi, eikä sieltä poisjättäytyminen saisi tehdä ihmisestä heti erilaista tai pakottaisi tätä siviilipalvelukseen. Antaa ihmisten päättää mitä elämältänsä haluaa.

Se on muuten hyvin mielenkiintoista, että armeijaa pidetään niin pakollisena juttuna, ja sitä käymäyttä jättäneitä rangaistaan. Eri uskonnoillakin on omat oikeutensa, ja niihin puuttumista pidetään rikoksena, ei niiden harjoittamista. Miksei siis perustettaisi omaa lahkoa, joka kieltäisi jäseniensä asepalvelusta?

T. Sauvakävelypataljoonan vastustaja

Tzaeru [04.01.2015 21:31:32]

#

Macro kirjoitti:

Mä olen kyllä palkka-armeijan kannalla. Tai, vielä parempi ehdotus: ei armeijaa ollenkaan. Mitä me sillä ylipäätänsä tehdään? Jos joku naapurimaista haluaisi tulla vierailulle, niin ei Suomen maajusseilla ole mitään mahdollisuutta. Ei meillä ole käsitystäkään siitä, mitä suurvalloilta, kuten Venäjältä, Kiinalta ja Yhdysvalloilta, löytyy varastoistaan. Vaikka valtiot itsekin kertovat omistavansa sitä sun tätä, mikä kuulostaa järkyttävältä määrältä meistä, on se varmasti vain murto-osa siitä, mitä varastoista oikeasti löytyy.

Ideanahan ei alunperin ole ollut se, että olisi mitään oikeata mahdollisuutta esimerkiksi Venäjää vastaan. Sen sijaan ideana on ollut se, että hyökkäys olisi niin kallis ja tappiollinen, ettei sitä kannattaisi tehdä alunperinkään. Valloittaminen tai miehitys voidaan myös tehdä siinä mielessä käytännössä mahdottomaksi, että onnistuakseen se edellyttäisi väestöstä kolmanneksen tappamista ja lähes koko infrastruktuurin tuhoamista. Tosin eipä se eräissä Afrikan ja Aasian maissa ole esteenä yrittämiselle ennenkään ollut.. ;)

Hirveätä paskaahan tuo koko touhu tiätty oikeasti on. Pitäkööt tunkkinsa.

The Alchemist kirjoitti:

Meinaatko sitten, että c-mieheksi pääsi pelkästään oikean ruudun raksimalla?

Itse sain C-paperit lääkäriruudun kautta, kun olin ensin saanut täyden bingon kutsunnoissa annetusta kyssäripaperista. Homma meni sillain, että hoitaja päivitteli vastauksia ja lääkäriä taas nauratteli ja pohti siinä sitten, että ei taida intti kiinnostaa ja selasi isosta kansiosta muutamat diagnoosit. 5/5, ettenkö sanoisi. Eräs kaveri kuulemma taasen sai C-paperit puituaan samalle lääkärille olevansa homo, josta hyvästä lääkäri tekaisi muutamat diagnoosit sillekin.

Jalmari91 kirjoitti:

Toivottavasti nämä C-Miehet (omasta tahdosta) ja totaalikieltäytyjät eivät käytä myöskään terveydenhuoltoa, sosiaalitukia ja koulutusjärjestelmää... Oikeuksia pitää kyllä olla mutta ei velvollisuuksia :(

Kyynel. :'(

Jos nyt sattuisikin Suomi erityisemmin kiinnostamaan, niin voisin todeta, että enemmän tätä maata on verorahoilla ja tyäväellä rakennettu kuin kivääreillä ja kaljupäisillä elämäntapareserviläisillä.

groovyb [05.01.2015 00:15:12]

#

En vieläkään ymmärrä miksi tätä vielä jauhetaan. Jos haluaa käydä asepalveluksen, menköön sinne. vaikka aseettoman asepalveluksen jos aseet rassaa. Jos ei halua, käyköön siviilipalveluksen. Ja jos ei kiinnosta lainkaan ja on asiaa vastaan, alkakoon totaalikieltäytyjäksi. Sekin on mielestäni oikein, jos on kanttia kantansa ilmaista.C:n papereita tahallaan kalastavia ihmisiä en kyllä ymmärrä. Minulle on yhdentekevää kiinnostaako ihmistä mikään Suomen puolustamiseen liittyvä seikka, mutta C:n paperit kyllä kuvastaa aina suuremmasta ongelmasta - joko terveydellinen, huumausaineperäinen tai muuten valehdellut itsensä suorittamasta pakollista asiaa (siivilipalvelus ja totaalikieltäytyminen mukaanluettuna). Ja tuo valehtelu on yksinkertaisesti vastuun pakoilua. Laiskuutta, välinpitämättömyyttä sääntöjä (tässä tapauksessa lakia) kohtaan, sekä puhtaasti raukkamaista. Olisi kanttia edes ilmaista kantansa oikein, ja alkaisi totaalikieltäytyjäksi. Työnantajana pitäisin myös sitä hyvänä asiana. Henkilönä, joka pysyy sanojensa takana ja kantaa vastuunsa.

Mielestäni syy armeijasta vapauttamiseen tulisi olla julkista tietoa työnantajalle, koska voi vaikuttaa palkkaamiseen, esim. terveydellinen syy jota työnhakija ei ole tulotarkastuksessa ilmoittanut, tai kieltänyt tietojensa luovutuksen ko. tarkastuspisteeseen josta henkilön sairashistoria selviäisi tarkastavalle taholle. (este palkkaukselle).

lainaus:

Ase-, tai siviilipalvelus
[ ] Suoritettu vuonna ______
[ ] Suorittamatta
[ ] Vapautettu
- [ ] Terveydelliset syyt
- [ ] Muut syyt
[X] Muu, mikä?
Totaalikieltäytyminen.
______________________
______________________

Itse en palkkaisi C:n (tai T:n) papereilla armeijasta vapautunutta henkilöä, ilman että minulle kerrottaisiin syy vapautukseen. Jos täällä nyt joku nuori kaveri miettii mitä aikoo palveluksen suhteen tehdä, älä valehtele itsellesi C:n papereita. Älä laskeudu selkärangattomien tasolle.

Minulle asepalvelus avasi minulle ovia, jotka todennäköisesti eivät muuten olisi auenneet. Parhaimmillaan asepalvelus voi toimia kuten koulutus: mahdollistaen asioita, ilman että tekee mitään haittaa.

Synomi [05.01.2015 09:49:52]

#

Omalla kohdalla asepalvelus on ollut myönteinen kokemus. Tosiaan vuodeks sinne ei missään tapauksessa olisi halunnut jäädä. Sinne mennessä ei käynyt edes mielessä, että yrittäisi saada C:n paperit, vaikka ei juuri ollut kuntoillut pariin viimeiseen vuoteen. Ennemmin sitä olisi ajatellut itseään luovuttajana, jos olisi koittanut ohittaa oman velvollisuuden.
Ensimmäinen kuukausi se pahin oli, mutta sen jälkeen ei muuten kovin paha, paitsi pidemmät leirit. Vieläkin n. 10 vuotta armeijan jälkeen palautuu useinkin muistoja armeijasta mieleen, ja eipä niitä pahana muistele. Tänä päivänä melkeen ihan haluais käydä kertausharjoituksissa tai vastaavissa ihan arjen vaihtelun vuoksi ja kokemaan pientä tilapäistä kurjuutta, mutta myös haastetta.

Vaikka ei välitä Suomen maasta mitään, niin maassa asuessa maan tavalla hommat kumminkin mielestäni tulee hoitaa. Täältä varmaan 10 vuoden sisällä muuttaa itsekkin kyllä pois, kun ei tuo Suomen valitsema suunta kovin mieleiseltä vaikuta.

Kyllähän sitä armeijan käyminen aika usein varmaan CV:hen suoraan kirjoitetaan, eiköhän siitä selviä aika usein miten sen armeijan on suorittanut/ohittanut. Ja eiköhän suurinosa työnantajistakin arvosta armeijan suoritusta, vaikka ei saisi.

The Alchemist [05.01.2015 12:43:43]

#

groovyb kirjoitti:

Itse en palkkaisi C:n (tai T:n) papereilla armeijasta vapautunutta henkilöä, ilman että minulle kerrottaisiin syy vapautukseen. Jos täällä nyt joku nuori kaveri miettii mitä aikoo palveluksen suhteen tehdä, älä valehtele itsellesi C:n papereita. Älä laskeudu selkärangattomien tasolle.

Sinähän se olet selkärangaton nilviäinen, kun utelet työhaastatteluissa asioita, joita et lain mukaan saa kysyä. Sinulla ei ole mitään laillista keinoa selvittää haastattelussa, onko edessäsi istuva ihminen käynyt armeijan tai sivarin tai laistanut palveluksesta keinolla tai toisella. Ja jos kysytkin, niin ihan yhtälailla sinulle saa valehdella kuin sille lääkärillekin, jolta ne paprut hommattiin, eikä se edes ole myöhemmin irtisanomisen peruste. Periaatteessa saat vain kysyä, onko kyseinen velvollisuus suoritettu vai onko se vielä edessäpäin. Minulta ei ole ikinä kysytty asiasta enkä ole oma-aloitteisestikaan sitä tuonut esille. (Sitä ei laiteta cv:hen.)

Mitä tuollaisiin terveysselvityksiin tulee, niin niistä en tiedä mitään, mutta oletan ettei terveydellisiä tietoja luovuteta pomolle eikä minnekään eteenpäin, koska sekin on laitonta. Ne jäävät puhtaasti lääkäreiden väliseksi salaisuudeksi. Jos työpaikkaa huolettaa huumeiden käyttö, niin se järjestää erikseen huumetestauksen.

groovyb [05.01.2015 13:01:40]

#

En sano että kysyn, vaan haluaisin kysyä. Itseltäni on kysytty. Syy miksi sitä kysytään nykyäänkin, johtuu pitkälti siitä että jos kyseessä on projektiluonteinen työ, kummasti haittaa jos keskellä projektia lähteekin henkilö yllättäen vähintään puoleksi vuodeksi pois. Ja kyllä, kysyä saa, jos työnantaja tietoa tarvitsee. Kysyä ei saa, jos ei liity mitenkään työn luonteeseen. Tiedät varmasti itsekin, että monet työt edellyttävät myös paljon syvemmälle meneviä asioita, kuten supon turvallisuustarkastus, mallia perus tai laaja, ja niin edelleen. Ja mitä itse olin aikoinaan tuossa, siinä syynättiin paljon muutakin kuin armeijahistoria. Eikä siinä tilanteessa auta selittää jos jää valheesta kiinni. Koitappa päästä niihin hommiin jos olet narkkarin papereilla itsesi puhunut intistä ulos, tai valehdellut mielenterveyssyitä joita ei yllättäen ole koskaan ollut.

Kun ei valehtele, ei ole riskiä jäädä kiinni. Valehtelu sulkee aina ovia.

ajv [05.01.2015 13:12:39]

#

The Alchemist kirjoitti:

Minulta ei ole ikinä kysytty asiasta enkä ole oma-aloitteisestikaan sitä tuonut esille. (Sitä ei laiteta cv:hen.)

Selasin tuossa parikymmentä CV:tä läpi ja tasan 50%/50% oli tuo armeijan käynti ilmoitettu. Ja jos tarkemmin analysoi, niin yli 50% oli kesätyöhakemuksia, eli välttämättä ei tosiaan ole vielä velvoitetta suoritettu.

Miksi et laittaisi sotilaskoulutusta CV:hen? Koulutushan se on siinä missä muutkin koulutukset - ja samalla eliminoit tuon aikaisemmin mainitsemani "tietämättään syrjityksi tulemisen".

The Alchemist [05.01.2015 13:27:46]

#

No ensinnäkin olin jo karvan alle 25-vuotias, kun hain ensimmäistä oikeaa työpaikkaani. Vaikkei mulla silloinkaan ollut kovin paljoa asiaa kirjoittaa, niin nähnyt järkeä mainita sitä, että joskus muinoin kävin armeijassakin. Kesätöitä ajatellen asialla ei ole väliä siltä kantilta, ettei kukaan toivottavasti hae duunia kesäksi ja sitten lähde inttiin heinäkuussa. Toisaalta kyseinen merkintä voi antaa kuvan siitä kaivatusta selkärangasta, mutta senkin uskon olevan hyvin paljon työnkuvasta ja pomosta kiinni, miten paljon sitä kaivataan.

ajv [05.01.2015 13:33:53]

#

Toisaalta ajateltuna... Jos asepalvelus ei lain mukaan saa olla työhönottokriteeri, niin eipä sitä kyllä pitäisi CV:ssäkään mainostaa. Valitettavasti kaikki työnantajat ja -hakijat eivät todennäköisesti ajattele asiaa näin monimutkaisesti.

groovyb [05.01.2015 13:39:55]

#

Työnhakija saa kertoa itsestään mitä haluaa. Työnantaja taasen ei saa kysyä tiettyjä asioita (elleivät suoraan liity työhön). Aina parempihan se työnantajalle on, mitä paremman kuvan henkilöstä saa, oli tiedot vähänpätöisiä tai merkittäviä. Minä ainakin suosin suoraa jutusteltua noiden perinteisten "Missä näet itsesi 5v kuluttua" "Miksi meidän pitäisi valita juuri sinä" -tyypisten kysymysten sijaan. Kukaan normaali suomalainen ei ole hyvä kehumaan itseään,eikä tuo oikein Suomalaiseen kulttuuriin sovi, joten tuollaisia kysymyksiä pitäisi vältellä. Vaan jutella ja oppia tuntemaan vähän hakijaa. Sopiiko työyhteisöön, osaako mitään, harrastaako mitä jne. Samalla selviää sosiaalisista taidoista jotain, kuten monesta muustakin asiasta. Vaivaantuneella keskustelulla ei oikein saada aikaan mitään. Viekää ne haastateltavat vaikka ulos syömään, maksimissaan pari haastattelijaa ja rento ilmapiiri.

*edit
offtopiciksi meni jo, mutta menköön

moptim [06.01.2015 21:16:13]

#

Joo empä jaksa uskoa että nykyään kovin moni työnantaja jaksais välittää siitä, onko intti käyty vai ei, se että on opetellu puoli vuotta kummalta puolelta puuta ammutaan ja miten poteroita kaivetaan ei tee kenestäkään sen parempaa työntekijää kuin se, jota ei kiinnostanu koko leikki ja joka hommasi C-paperit. Puolustusvoimien johtajakoulutusta en oo käyny, mutta vaikea kuvitella että aukin tai ER-UU-KOON käyminen vaikuttaisi sen enempää kuin se, onko koko inttiä käyty. Nyt ei eletä enää 1970-lukua.

Se mikä työnantajaa oikeasti kiinnostaa, on tosiaan se onko ko. velvollisuuden suorittaminen tavalla tai toisella tehty vai vasta edessä, ei ole kivaa ottaa töihin ketään joka lähtee puolen vuoden päästä inttiin tai sivariin. Käykää intti jos kiinnostaa, älkää käykö jos ei kiinnosta, mutta älkää sen takia sinne menkö että se muka hyödyttäisi jotenkin merkittävästi työnsaantia. Jos joku firma on kiinnostuneempi siitä, että työnhakija on käynyt intin, kuin siitä, että se on oikeasti pätevä tehtäväänsä, ei ehkä kannata ees mennä semmoseen firmaan.

Mainitaan sitten vielä yksi poikkeus, jos intin haluaa käydä ja haluaa parantaa mahkujaan saada esim. opiskeluajaksi kesätöitä, menkää kuorma-autokuskiksi. Kortin saamisen jälkeen kuskeille on intissä sekä löysiä että rankkoja jopeja (ts. ajamisen lisäksi pääsee myös möyrimään metsässä, juoksemaan ja leikkimään sotaa ihan kunnolla), hyvällä säkällä pääsee jopa itse vaikuttamaan millasiin hommiin päätyy. Kotiutumisen jälkeen saa sitten siviiliajokorttiinsa lisää kirjaimia ja ammattipätevyyden, ja kuljetusalallahan on työvoimapula niin luulisi kesätöitä irtoavan.

kllp [07.01.2015 22:37:10]

#

ajv kirjoitti:

Miksi et laittaisi sotilaskoulutusta CV:hen? Koulutushan se on siinä missä muutkin koulutukset - ja samalla eliminoit tuon aikaisemmin mainitsemani "tietämättään syrjityksi tulemisen".

Ulkomailla voi tilanne olla toinen. Yleinen asevelvollisuus voi olla vieras käsite ja sotilaskoulutus voidaan tulkita vähän huonona asiana. No tämä tietty oli kaikille selvää, mutta piti päteä vaan QAQ Lol, tuskin edes haittaa kun voihan selittää, että Suomessa on yleinen asevelvollisuus ja d44.

groovyb kirjoitti:

Minulle on yhdentekevää kiinnostaako ihmistä mikään Suomen puolustamiseen liittyvä seikka, mutta C:n paperit kyllä kuvastaa aina suuremmasta ongelmasta - joko terveydellinen, huumausaineperäinen tai muuten valehdellut itsensä suorittamasta pakollista asiaa (siivilipalvelus ja totaalikieltäytyminen mukaanluettuna). Ja tuo valehtelu on yksinkertaisesti vastuun pakoilua. Laiskuutta, välinpitämättömyyttä sääntöjä (tässä tapauksessa lakia) kohtaan, sekä puhtaasti raukkamaista. Olisi kanttia edes ilmaista kantansa oikein, ja alkaisi totaalikieltäytyjäksi.

No en nyt tiedä miten "suuri ongelma" on esimerkiksi pieni vika kuulossa tai ihottuma. Joskus C-papereiden hankkiminen voi kyllä kertoa laiskuudesta, mutta se tuskin läheskään aina on syynä.

Kai totaalikieltäytymisellä jotenkin kantansa voisi ilmaista... "En halua tukea kapitalistien järjestelmää" "Armeijan valintaperusteet ovat epätasa-arvoisia" "Lol, ei paljon kinosta joku jalkapanta kun voin burgeroida samalla tavalla ja opiskella" Minusta totaalikieltäytymisestä seuraava vapausrangaistus tuntuu aika kovalta hinnalta oletetusta vaikuttamisesta.

Kaunis ajatus tuo valehtelun välttäminen ja sääntöjen noudattaminen. Mutta rajansa kaikella lampailussakin. Joskus valehtelu on varmaan ok, jos kokee lakien olevan epäoikeudenmukaisia... No en tiedä, mitä tahansa tähän nyt sanonkin niin varmaan joku philsoophi tulee servaamaan. En nyt kuitenkaan ymmärrä, miten valehtelu olisi raukkamaista. Tuliko edes mieleen, että totaalikieltäytyminen on myös lain rikkomista? No ihan kiva, että se on edes sääntöjä noudattavan MIÄHEN teko eikä mikään raukkamainen valehtelu.

Sanoit myös, että C-papereista olisi haittaa esim. supon turvallisuustarkistuksessa. Joku lievä masennus nuorena tuntuu kuitenkin aika paljon pienemmältä haitalta kuin merkintä totaalikieltäytymisestä ja siitä seuraavasta rangaistuksesta. Jaa että valehtelu sulkee ovia? Sulkee ehkä toisia ja avaa toisia tässä tapauksessa... Ja miten siitä valehtelusta jäisi edes kiinni? "Sulla oli jotain stressiä tuosta armeijasta nuorena?" "EIII! ei ollut oikeasti sanoin sen vaan siihen!" "Jaahas, senkin valepukki!" "Yhyy, nyt en saa töitä :((("

Ulkomaille lähteminen on tietty paras vaihtoehto. Lol joku Suomi :D

Deffi [07.01.2015 23:23:07]

#

The Alchemist kirjoitti:

Meinaatko sitten, että c-mieheksi pääsi pelkästään oikean ruudun raksimalla? Vai olisiko kuitenkin täytynyt läpäistä vielä seula?

Pääsin ilman seuloja, mutta mulla saattoi olla valmiina jossakin papereissa merkintä huumausaineista. Oma käsitykseni silti on, ettei kutsunnoissa oteta seuloja ellei käyttäydy päihtyneesti paikan päällä. Tavallisissa seuloissa muutenkin näkyy pidemmän aikaa vain kannabis, kun useimmat "kovat" huumeet näkyvät vain pari päivää viimeisestä käyttökerrasta. Psykedeelit ja dissosiatiivit eivät lainkaan. Toki olisi ebin, jos ne käskyttäisi kotiin vetämään huumeita ja tulemaan myöhemmin kusemaan positiiviset testit todisteeksi ennen vapautusta.

Tiedän lähipiiristäni pari henkilöä, jotka ovat saaneet vapautuksen kertomalla käyttävänsä kannabista viikonloppuisin. Omien kutsuntojeni aikaan muistelisin saaneeni käsiini jonkin kutsuntojen järjestämiseen tarkoitetun oppaan, missä selkeästi ohjeistettiin luokittelemaan huumeidenkäyttäjät automaattisesti C-luokkaan. Tuskin on linja muuttunut muutamassa vuodessa.

Toki voi olla kiusallista valehdella käyttävänsä huumeita, jos ei aihepiiristä mitään tiedä ja lääkäri esittää tarkentavia kysymyksiä. Tosin yleensä nekin on aika pihalla näistä asioista...

Metabolix [08.01.2015 00:16:19]

#

The Alchemist kirjoitti:

Ja jos kysytkin [työhaastattelussa asepalveluksesta], niin ihan yhtälailla sinulle saa valehdella kuin sille lääkärillekin, jolta ne paprut hommattiin,

Aika hauskasti sanottu siihen nähden, että valehtelu kutsunnoissa on erikseen laissa kielletty rangaistuksen uhalla:

Asevelvollisuuslaki, 28.12.2007/1438:

122 §
Palveluksen välttäminen

Joka vapautuakseen asevelvollisuuden suorittamisesta tai saadakseen siitä helpotusta

1) vahingoittaa itseään tai terveyttään taikka sitä yrittää tai

2) esittää sotilasviranomaiselle valheellisen tiedon,

on tuomittava asevelvollisuuslaissa tarkoitetun palveluksen välttämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Jos ei halua armeijaan tai sivariin, olisi minusta syytä edes reilusti kieltäytyä. Nykyinen ”järjestelmä”, jossa porukkaa vuotaa C-luokkaan ilman todellisia perusteita, on kaikin puolin typerä ja laiton niin henkilön itsensä kuin joskus kai lääkärinkin osalta. Jos kaikki lintsarit kieltäytyisivät, ehkä joku päättäjäkin heräisi näkemään todellisen asian sen sijaan, että saadaan vain aiheettoman karuja terveystilastoja.

Deffi kirjoitti:

huumeidenkäyttäjät automaattisesti C-luokkaan.

Niin. Siinä on taas oikeudenmukaisuus huipussaan: rikolliset vapaaksi ja terveet ja rehelliset ihmiset vuodeksi metsään tai palkattomiin töihin.

The Alchemist kirjoitti:

Rupeaisin totaalikieltäytyjäksi, ellen olisi jo suorittanut asepalvelusta. Saisin tehdä palkkatöitä – – Eikä ennen kaikkea tarvitsisi kysellä natsiapinoilta lupaa poistua vaan sen kuin kävelisi ovesta ulos.

Palkka on kyllä kiva. Ei kuitenkaan voi sanoa, etteikö valvontarangaistus rajoittaisi elämää: Aikatauluun sovitaan tietty määrä pakollista toimintaa (töitä, opiskelua tms.) ja tarvittavat asialliset menot. Lenkille pääsee sovittuun aikaan. Muu aika pitää olla kotona. Esimerkiksi kavereiden luo ei voi lähteä, ja suurelle osalle suomalaisista myös alkoholittomuus taitaa olla kova pala. Rangaistus sopii siis parhaiten nörtille, jolla ei ole mitään menoja tai harrastuksia. Toki muutenkin voi harkita, onko mieluummin metsässä huutavien teinien käskytettävänä vai palkkatyössä ja kotisohvalla.

The Alchemist [08.01.2015 10:53:47]

#

Metabolix kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

Ja jos kysytkin [työhaastattelussa asepalveluksesta], niin ihan yhtälailla sinulle saa valehdella kuin sille lääkärillekin, jolta ne paprut hommattiin,

Aika hauskasti sanottu siihen nähden, että valehtelu kutsunnoissa on erikseen laissa kielletty rangaistuksen uhalla:

Asevelvollisuuslaki, 28.12.2007/1438:

122 §
Palveluksen välttäminen

Joka vapautuakseen asevelvollisuuden suorittamisesta tai saadakseen siitä helpotusta

2) esittää sotilasviranomaiselle valheellisen tiedon,

Lääkäri ei ole sotilasviranomainen. En usko, että edes ne kutsunnoissa olevat valkotakit ovat sellaisia. Toisaalta tässä vaiheessa lienee jo selvää, ettei minulle laki ole moraalisen oikeuden mittari, eikä sen pitäisi kenellekään ollakaan.

Metabolix kirjoitti:

Jos ei halua armeijaan tai sivariin, olisi minusta syytä edes reilusti kieltäytyä. Nykyinen ”järjestelmä”, jossa porukkaa vuotaa C-luokkaan ilman todellisia perusteita, on kaikin puolin typerä ja laiton niin henkilön itsensä kuin joskus kai lääkärinkin osalta. Jos kaikki lintsarit kieltäytyisivät, ehkä joku päättäjäkin heräisi näkemään todellisen asian sen sijaan, että saadaan vain aiheettoman karuja terveystilastoja.

Deffi kirjoitti:

huumeidenkäyttäjät automaattisesti C-luokkaan.

Niin. Siinä on taas oikeudenmukaisuus huipussaan: rikolliset vapaaksi ja terveet ja rehelliset ihmiset vuodeksi metsään tai palkattomiin töihin.

Tästä saattaa kohta rönsyillä taas oma ketjunsa, mutta minä en ole hetkeen tajunnut, mistä tämä sokea huumevastaisuus tulee. Jos nyt unohdetaan vahvimmat synteettiset huumeet, niin kysehän on vain siitä, että jollain kasvilla on tietty ominaisuus ja kyseisen ominaisuuden takia kasvin poimimisesta on tehty rikollista toimintaa. Onko mitään naurettavampaa kuin se, että takapihalla villinä rehottavien kasvien keräily tekee ihmisestä rikollisen ja vieläpä yhdellä kovimmista rangaistusasteikoista? Toisaalta voi tätä laajentaa niihin muihinkin aineisiin. Esimerkiksi lsd ei ole erityisen vaarallista terveydelle eikä myöskään aiheuta riippuvuutta. Edes Raamatussa ei kielletä huumeita, joten huumeviha on jotain käsittämätöntä minulle.

Monet dopingaineet ovat laittomia vain siksi, että kilpaurheilijat väärinkäyttävät niitä ja kilpaurheilu haluttiin pitää "puhtaana". Minusta tällainen ajatusmaailma kuuluu samaan geneettisen puhtauden ja ylivertaisuuden palvontaan kuin natsien käsitys arjalaisuudesta.

Metabolix kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

Rupeaisin totaalikieltäytyjäksi, ellen olisi jo suorittanut asepalvelusta. Saisin tehdä palkkatöitä – – Eikä ennen kaikkea tarvitsisi kysellä natsiapinoilta lupaa poistua vaan sen kuin kävelisi ovesta ulos.

Palkka on kyllä kiva. Ei kuitenkaan voi sanoa, etteikö valvontarangaistus rajoittaisi elämää: Aikatauluun sovitaan tietty määrä pakollista toimintaa (töitä, opiskelua tms.) ja tarvittavat asialliset menot. Lenkille pääsee sovittuun aikaan. Muu aika pitää olla kotona. Esimerkiksi kavereiden luo ei voi lähteä, ja suurelle osalle suomalaisista myös alkoholittomuus taitaa olla kova pala. Rangaistus sopii siis parhaiten nörtille, jolla ei ole mitään menoja tai harrastuksia.

Intti sopii parhaiten... ööö... luuserille, jolla ei ole työtä tai kavereita eikä mitään sisältöä elämäänsä, joten sama lähteä metsään ryynäämään toisten luusereiden pompoteltavaksi? Vai sopiiko se sittenkin parhaiten läskiperseille, jotka eivät muuten pääse sohvalta liikkeelle... Totaali voi sentään kutsua kaverit omaan kotiinsa, mutta intti on vankila, jossa sinulle laaditaan aikataulu, jonka mukaan tehdään raskasta orjatyötä palkatta, ja ollaan eristettynä aidatulle alueelle ja jokaista askelta valvotaan. Ja jos käyttäydyt oikein hyvin, niin saat iltaisin poistua hetkeksi jaloittelemaan! Jos tämä ei rajoita elämääsi, niin et elä. On jopa hieman kornia, että intissä saa vetää kännit, kunhan se ei näy liikaa ulospäin. Ja aamulla ampumaradalle.

Metabolix [08.01.2015 17:34:39]

#

The Alchemist kirjoitti:

Lääkäri ei ole sotilasviranomainen.

Oletpa ovela. Siinä lääkärin kanssa täytetään lomake, johon tulee allekirjoitus kohtaan ”vakuutan antamani tiedot oikeiksi”, ja kyseinen lomake on sotilasviranomaisille annettavaa tietoa. Lisäksi arvelen, että kutsuntatilaisuudessa joutuisi suullisesti vielä vahvistamaan edes yhdellä sanalla jonkin C-luokkaan johtavan perusteen.

The Alchemist kirjoitti:

En usko, että edes ne kutsunnoissa olevat valkotakit ovat sellaisia.

Arvelen kyllä, että itse kutsuntatilaisuudessa on nimenomaan sotilasviranomainen, vaikka ennakkotarkastuksessa ei olekaan.

The Alchemist kirjoitti:

Toisaalta tässä vaiheessa lienee jo selvää, ettei minulle laki ole moraalisen oikeuden mittari, eikä sen pitäisi kenellekään ollakaan.

Silti varmaan vaatisit lakia noudatettavaksi, jos joutuisit itse rikoksen uhriksi. Logiikka?

The Alchemist kirjoitti:

Metabolix kirjoitti:

Deffi kirjoitti:

huumeidenkäyttäjät automaattisesti C-luokkaan.

Niin. Siinä on taas oikeudenmukaisuus huipussaan: rikolliset vapaaksi ja terveet ja rehelliset ihmiset vuodeksi metsään tai palkattomiin töihin.

Tästä saattaa kohta rönsyillä taas oma ketjunsa, mutta minä en ole hetkeen tajunnut, mistä tämä sokea huumevastaisuus tulee. – – Onko mitään naurettavampaa kuin se, että takapihalla villinä rehottavien kasvien keräily tekee ihmisestä rikollisen ja vieläpä yhdellä kovimmista rangaistusasteikoista?

Onneksi asiani ei ollut itse huumeissa vaan siinä, mitä epäloogisia seuraamuksia on huumeiden käytöllä (tai oikeastaan käyttämättömyydellä): päihteetön joutuu palvelukseen tai vankilaan, kun taas huumeenkäyttäjä saa vapautuksen eikä edes syytettä huumausainerikoksesta, vaikka huumausainerikoksen myöntäminen on käytännössä edellytys tuolle vapautukselle.

The Alchemist kirjoitti:

Intti sopii parhaiten...

Hienoa tekstiä. Näyttää siltä, että tulkitsit kommenttini jotenkin inttimyönteiseksi. Viestini oli kylläkin, että mielestäni esitit totaalikieltäytyjän tilanteen harhaanjohtavasti, kuin mitään rajoituksia ”vapaa-aikailussa” ei olisikaan.

Grez [08.01.2015 18:21:39]

#

Metabolix kirjoitti:

Silti varmaan vaatisit lakia noudatettavaksi, jos joutuisit itse rikoksen uhriksi. Logiikka?

Mitäs loogista ongelmaa tuossa on? Varmaankin jos Alchemist joutuisi rikoksen uhriksi, hän joko kokisi sen moraalisesti vääräksi tai jos kyseessä olisi laiton mutta hänestä moraalisesti oikea teko, hän ei ehkä vaatisi rangaistusta tekijälle.

Ja onhan sekin hyvin yleistä ja sinänsä loogista että omaa lain rikkomista katsotaan läpi sormien ja muiden ei.

Toisaalta eihän Alchemist itsekään sanonut että toimisi oman moraalinsa mukaisesti eikä toisaalta vaatinut että häntä itseään tuomitaan hänen moraalinsa mukaan.

Tuskin kenenkään käsitys oikeudenmukaisuudesta vastaa täysin lakeja.

The Alchemist [08.01.2015 18:31:39]

#

Metabolix kirjoitti:

Hienoa tekstiä. Näyttää siltä, että tulkitsit kommenttini jotenkin inttimyönteiseksi. Viestini oli kylläkin, että mielestäni esitit totaalikieltäytyjän tilanteen harhaanjohtavasti, kuin mitään rajoituksia ”vapaa-aikailussa” ei olisikaan.

Niin kai tulkitsinkin. Joka tapauksessa vastasit omaan ylipositiivisen kuvan maalailuun vastavuoroisesti ylinegatiivisin mielikuvin. Omaan makuuni totaalikieltäytyjän elämä on paljon helpompaa kuin inttivangin. Totaali saa kuitenkin aikatauluunsa melko mukavasti kaikkea viihdykettä, kun vaan tosiaan sopii siitä etukäteen. Viinakieltohan se monille lienee kova paikka, mutta siitäkin voi lotota, että koska ne tarkastajat tulevat ovelle puhalluttamaan. (Esimerkiksi arvata, etteivät ne varmaan klo 22 illalla tule ovelle.) En tiedä, mikä olisi rangaistus, jos mittari värähtäisi sen verran, että olisi vielä rattiinkin kelvannut. Voihan sitä väittää syöneensä vaikka viinissä marinoituja silakoita tai suklaata.

Kommenttisi kaksinaamaisuudestani lakipykälien suhteen meni harakoille. Puhuin uhrittomista rikoksista, jotka ovat siis enimmäkseen "moraalirikoksia". Söin sieniä, kuka kärsi? No ei kukaan. Luistin intistä, koska ei voisi vähempää kiinnostaa ja sodan tullessa karkaisin pois. Kuka kärsi? Itse asiassahan valtio voitti, koska en ollut intissä tuhlaamassa valtion rahoja.

Viattomissakin huumerikoksissa tekijä kärsii usein kovimman kautta, koska "huumerikoksista" tulee jokin erikoismerkintä rekisteriin ja sellaisen olemassa olo voi estää työn saamisen.

Mitä niihin muihin rikoksiin tulee, niin kyllä mielestäni täytyy jo etukäteen tiedostaa mahdolliset seuraukset, jos lähtee hölmöilemään. Aika pliisusti minä rikon lakia lähinnä kävelemällä tai pyöräilemällä punaisiin, mutta jos jäisin auton alle sen takia, niin itseäni joutuisin syyttämään.

jalski [09.01.2015 07:49:03]

#

The Alchemist kirjoitti:

Omaan makuuni totaalikieltäytyjän elämä on paljon helpompaa kuin inttivangin. Totaali saa kuitenkin aikatauluunsa melko mukavasti kaikkea viihdykettä, kun vaan tosiaan sopii siitä etukäteen.

Intti oli varmasti elämäni helpointa ja stressittömintä aikaa. Ilmainen asuminen, ruokaa sai syödäkseen useasti päivässä ja treenaamaankin ehti pari kertaa päivässä. Lomia ja muita vapaitakin sai sen verran, ettei kaikkia meinannut ehtiä käyttämään.

lainaus:

Viattomissakin huumerikoksissa tekijä kärsii usein kovimman kautta, koska "huumerikoksista" tulee jokin erikoismerkintä rekisteriin ja sellaisen olemassa olo voi estää työn saamisen.

Harvemmin nuo yli vetelät pössyttelevät urpot mihinkään vakituiseen vastuullisen työhön kykenevätkään...

Tzaeru [09.01.2015 10:09:05]

#

Metabolix kirjoitti:

Lisäksi arvelen, että kutsuntatilaisuudessa joutuisi suullisesti vielä vahvistamaan edes yhdellä sanalla jonkin C-luokkaan johtavan perusteen.

Meillä ei tarvinnut.

Metabolix kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

En usko, että edes ne kutsunnoissa olevat valkotakit ovat sellaisia.

Arvelen kyllä, että itse kutsuntatilaisuudessa on nimenomaan sotilasviranomainen, vaikka ennakkotarkastuksessa ei olekaan.

Lääkäri ei ollut sotilasviranomainen.. Ainakaan meillä. ;)

Metabolix kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

Toisaalta tässä vaiheessa lienee jo selvää, ettei minulle laki ole moraalisen oikeuden mittari, eikä sen pitäisi kenellekään ollakaan.

Silti varmaan vaatisit lakia noudatettavaksi, jos joutuisit itse rikoksen uhriksi. Logiikka?

Eihän tuossa mitään loogista ongelmaa ole. Joskus laki on tyhmä ja väärässä ja silloin sitä ei kannata noudattaa, jos noudattamatta jättäminen onnistuu ilman ihmeempiä seuraamuksia ja ilman suurempaa vahinkoa kellekään. Big deal.

Metabolix kirjoitti:

Onneksi asiani ei ollut itse huumeissa vaan siinä, mitä epäloogisia seuraamuksia on huumeiden käytöllä (tai oikeastaan käyttämättömyydellä): päihteetön joutuu palvelukseen tai vankilaan, kun taas huumeenkäyttäjä saa vapautuksen eikä edes syytettä huumausainerikoksesta, vaikka huumausainerikoksen myöntäminen on käytännössä edellytys tuolle vapautukselle.

Usein sitä kai tuomitaan nykyään valvontarangaistukseen, jos ei intti saati siviilipalvelu maistu, eikä niinkään usein enää vankilarangaistukseen. Eli käytännössä voit käydä opiskelemassa, töissä, sillointällöin kodin ulkopuoleisissa harrastuksissa ja kaupoilla ja muuten tehdä sitä mitä tekisit muutenkin, eli koodata hikisenä pelkissä kuluneissa kalsareissa pitkälle aamuyöhön.

Sitten kun puhutaan ihmisistä, jotka ovat oikeasti riippuvaisia jostain päihteestä, niin minusta on ihan kohtuullista kysyä, että tulisiko näitä ihmisiä ylipäätään laitella vankilaan varsinkaan jos he eivät ole tehneet suoraa vahinkoa kellekään. Jos tilanne olisi se, että vankilan uhalla esimerkiksi vahvasti amfetamiinista riippuvainen ihminen jättäisi kertomatta päihdeongelmastaan ja yrittäisi mieluummin inttiä, niin kyllä siinä sitten nousisi riskit vaikka millaisiin ongelmiin ja vahinkoon. Sekä muille, että riippuvaiselle henkilölle itselleen.

lainaus:

lainaus:

Viattomissakin huumerikoksissa tekijä kärsii usein kovimman kautta, koska "huumerikoksista" tulee jokin erikoismerkintä rekisteriin ja sellaisen olemassa olo voi estää työn saamisen.

Harvemmin nuo yli vetelät pössyttelevät urpot mihinkään vakituiseen vastuullisen työhön kykenevätkään...

Tietämistäni "vetelistä pössyttelevistä urpoista" tällä hetkellä töissä taitaa olla reilusti päälle puolet ja loput pääasiassa opiskelemassa. Vrt. Suomalaisista työikäisistä töissä yhteensä on about puolet, kun lasketaan kokoaikaiset, osa-aikaiset, määräaikaiset ja yrittäjät.

Huumausainerikos voi kyllä olla vähän kettumainen hommeli rekkarissa, mutta jos ei sosiaalialoille tai esmes poliisiksi ollut hakeutumassakaan, eikä kiinnosta viisumi Jenkkeihin seuraavan 5-10 vuoden aikana, jonka jälkeen merkintä vanhenee, niin ei siitä nyt mitään käytännön haittaakaan ole.

LCHawk [09.01.2015 16:32:06]

#

Itse olin ennen armeijaa tehnyt sen peliliikkeen, että suoritin kuorma-autokortin ja pääsin täten helppoon puolen vuoden kuskihommaan. Tuosta oli se konkreettinen hyöty, että saatoin merkitä sen CV:hen työkokemuksena ja tämän työkokemuksen avulla sain opiskeluaikana ekan kesätyöpaikan kuljetusalalta. Olisi ollut kiva päästä myös BECE-koulutukseen, mutta sinne eivät valitettavasti ottaneet, ja en saanut lisää kirjaimia.

Toisaalta osa varsinaisen yksikön skappareista oli täysiä kusipäivä, jotka luulivat tietävänsä kaikesta kaiken ja joille valta oli noussut hattuun. Minullekin meinattiin antaa syyte luvattomasta poissaolosta, kun en kipeänä matkusanut noin 300 km:n matkaa. Uhkasin ottaa yhteyttä iltapäivälehtiin, jos sen tekee ja jos hänellä ei ole esittää lääketieteen lisensiaatin papereita.

Minulla on myös yksi tuttava, joka teki erilaisen ratkaisun ja luki itsensä maisteriksi matematiikasta sivuaineina tietojenkäsittelytiede ja tilastotiede ja meni vasta tämän jälkeen armeijaan. Hän sai palveluksessa hommia jostain tutkimuspuolelta ja pääsi tekemään oman alan juttuja.

Eli summa summarum: jos haluat hyötyä palveluksesta maksimaallisesti, on kaksi vaihtoehtoa 1) käydä intti heti lukion jälkeen ja hommata jokin sellainen koulutus, josta on hyötyä myöhemmin, kuten kuljettajan tai lääkintämiehen koulutus tai 2) käydä intti vasta tutkinnon jälkeen ja höydyntää sitä työkokemuksena.

Quirzo [09.01.2015 16:56:13]

#

Palvelin 362 autopuolella lavettikuskina ja en kyllä ole katunut koskaan. Monenlaisiin ihmisiin tutustui (hyvällä ja pahalla), näki vittumaisia kapiaisia ja monta viikonloppuakin kiinni.

Sain sieltä ammatin opiskeluajaksi sekä yhdistelmäkortin, kavereita, kokemusta ja uskallusta tehdä asioita enemmän kuin ennen.

Paskaahan siellä oli, mutta hyviä muistoja sekä jutun juurta kavereiden kesken. En siltikään vaihtaisi sitä esim. töihin, vaikka muuten työnarkomaanin vikaa onkin. Opiskella ehtii senkin jälkeen, onhan tässä elämä aikaa.

Ei se kaikille sovi tietysti.

The Alchemist [10.01.2015 12:28:24]

#

Tzaeru kirjoitti:

Huumausainerikos voi kyllä olla vähän kettumainen hommeli rekkarissa, mutta jos ei sosiaalialoille tai esmes poliisiksi ollut hakeutumassakaan, eikä kiinnosta viisumi Jenkkeihin seuraavan 5-10 vuoden aikana, jonka jälkeen merkintä vanhenee, niin ei siitä nyt mitään käytännön haittaakaan ole.

Enpä pitäisi ihmeellisenä, jos vaikka pankin tai sijoitusliikkeen koodariksi hakiessa joutuisi suostumaan turvallisuusselvitykseen, jossa pengotaan myös huumetaustaa. Yksikin huumetuomio papereissa ja paikka jäänee saamatta. Mulla on myös yksi logistiikka-alalla työskentelevä kaveri, joka sanoo että joutuu piilottelemaan marinpoltteluaan työkavereiltaan ja käytännössä lähes kaikilta tuttavilta, koska jos pomo kuulisi siitä niin tulisi kenkää. (Vaikkei polta työajalla.)

Tzaeru kirjoitti:

Metabolix kirjoitti:

Lisäksi arvelen, että kutsuntatilaisuudessa joutuisi suullisesti vielä vahvistamaan edes yhdellä sanalla jonkin C-luokkaan johtavan perusteen.

Meillä ei tarvinnut.

Metabolix kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

En usko, että edes ne kutsunnoissa olevat valkotakit ovat sellaisia.

Arvelen kyllä, että itse kutsuntatilaisuudessa on nimenomaan sotilasviranomainen, vaikka ennakkotarkastuksessa ei olekaan.

Lääkäri ei ollut sotilasviranomainen.. Ainakaan meillä. ;)

Niin arvelinkin. Lääkärit eivät sodassakaan ole sotilaita vaan "sodan ulkopuolisia" toimijoita. Kutsunnoissa ei tarvitse selitellä mitään, koska lääkärintodistus on se paperi, millä vapautus myönnetään. Luulisin myös, ettei kyseissä paperissa kerrota tarkkaa syytä vapautuksen suosittelemiselle, joten huumeiden käyttöä ei varsinaisesti myönnetä missään eikä siitä siksi tarvitse pelätä syytettäkään. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus.

Tzaeru [10.01.2015 13:18:49]

#

The Alchemist kirjoitti:

Enpä pitäisi ihmeellisenä, jos vaikka pankin tai sijoitusliikkeen koodariksi hakiessa joutuisi suostumaan turvallisuusselvitykseen, jossa pengotaan myös huumetaustaa. Yksikin huumetuomio papereissa ja paikka jäänee saamatta. Mulla on myös yksi logistiikka-alalla työskentelevä kaveri, joka sanoo että joutuu piilottelemaan marinpoltteluaan työkavereiltaan ja käytännössä lähes kaikilta tuttavilta, koska jos pomo kuulisi siitä niin tulisi kenkää. (Vaikkei polta työajalla.)

No perusmuotoisessa turvallisuusselvityksessä ei nyt automaattisesti näy huumausainerikos ja niihin ei saa merkitä yli 10 vuotta vanhoja tietoja. Yleensä niihin ei merkitä silloinkaan jos tieto rötöksestä on jo poistunut rikosrekisteristä. Normaalisti 5 vuodessa lähtee huumausainerikoksesta tehty merkintä.

Kuljetusalalla on semmoinen homma, että huumausainetestejä voidaan suorittaa perustellusti ja pitää luotettavuuden perusteena. Positiivinen tulos yksistään ei aina riitä irtisanomisen perusteeksi, mutta poliisi ei omien sivujensa mukaan saa antaa saati uusia ajokorttia henkilölle, joka "säännöllisesti käyttää keskushermostoon vaikuttavia aineita". Teoriassa poliisi ei siis omasta mielestään saa uusia ajokorttia, jos juot kahvia joka päivä. Käytännössä poliisi heleposti nappaa kortit veks jos ajat työkseksi rekkaa ja jäät kiinni huumehista, vaikkei käyttö olisikaan todistetusti työaikana -- tai sitten katsotaan että päihderiippuvuus ja soveltuvuutta työhön ei enää ole. (Laki asiasta on vähän järkevämpi kuin poliisin oma satuilu, mutta ajokorttiluvan ja ajo-oikeuden edellytys siltikin on lääkärin puoltava lausunto josta ilmenee, että henkilö ei väärinkäytä päihdyttäviä aineita, jotka voivat haitata ajamista)

EDIT: korjattu sekoilua varsinaisen lain ja poliisin lakitulkinnan välillä..

User137 [22.01.2015 19:28:40]

#

Jäi kyllä aika *kakkainen* maku suuhun intistä aikanaan, enkä todellakaan odota innolla kertausharjotuksia. Puoli vuotta täysin hukkaan touhussa josta ei ole minulle eikä kenellekään muulle mitään hyötyä aiemmin, nyt tahi tulevaisuudessa, ja se on fakta. Suomea ei uhkaa yhtään mikään, ja jos uhkais niin toimittais kyllä ihan toisin. Sillon mentäis salamana natoon ja laillistettais yleinen aseiden hallussapito. Kukaan ei näitä vaihtoehtoja halua koska tiedetään ettei niille ole tarvetta.

Deffi [29.01.2015 07:00:08]

#

The Alchemist kirjoitti:

Enpä pitäisi ihmeellisenä, jos vaikka pankin tai sijoitusliikkeen koodariksi hakiessa joutuisi suostumaan turvallisuusselvitykseen, jossa pengotaan myös huumetaustaa. Yksikin huumetuomio papereissa ja paikka jäänee saamatta.

Käsittääkseni turvallisuusselvitys tehdään lähinnä, jos hakee valtion virkoihin tai jonnekin lastentarhaan. IT-alalla tietoturvahommissa ja pankeissa asiakas saattaa vaatia, että koodarit läpäisee turvallisuusselvityksen, minkä takia jotkin puljut tekee sen työnhakijoille. Luulen, että itseltäni voi jäädä työpaikka saamatta F-Securelta rikosrekisterin takia, mutta eipä toi rehellisesti sanoen edes harmita.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni epäröi huumeidenkäytöstä kertomista kutsunnoissa sen takia, että se voi näkyä jälkeenpäin jossain papereissa. Tämän ei pitäisi olla mahdollista, sillä tieto C-papereista ja sen antamisperusteista pysyy tietoturvasyistä puolustusvoimien sisällä. Se ei siis saa vaikuttaa esim. aseluvan tai ajokortin hankkimiseen. Sen sijaan samaa harvoin pelätään totaalikieltäytymisen kohdalla, vaikka siitä nimenomaan annetaan vankeusrangaistus, joka näkyy rikosrekisterissä.

edit: Näemmä olin väärässä:

Aseistakieltäytyjäliitto kirjoitti:

Totaalikieltäytymisestä langetetusta tuomiosta ei tule merkintää rikosrekisteriin. Sen sijaan Supo saattaa tehdä siitä merkinnän omiin rekistereihinsä (tosin viime vuosilta ei tiedossamme ole viitteitä, joiden perusteella sekään tekisi niin enää). Merkinnästä voi olla haittaa, jos haet sellaista työpaikkaa, johon pyydetään luotettavuuslausunto.

Ilmeisesti totaalikieltäytyminen nauttii jotain juridisista erityisasemaa, minkä takia siitä saatua vankeusrangaistusta ei merkitä rikosrekisteriin.

LCHawk [30.01.2015 16:41:02]

#

Deffi kirjoitti:

Aseistakieltäytyjäliitto kirjoitti:

Totaalikieltäytymisestä langetetusta tuomiosta ei tule merkintää rikosrekisteriin. Sen sijaan Supo saattaa tehdä siitä merkinnän omiin rekistereihinsä (tosin viime vuosilta ei tiedossamme ole viitteitä, joiden perusteella sekään tekisi niin enää). Merkinnästä voi olla haittaa, jos haet sellaista työpaikkaa, johon pyydetään luotettavuuslausunto.

Ilmeisesti totaalikieltäytyminen nauttii jotain juridisista erityisasemaa, minkä takia siitä saatua vankeusrangaistusta ei merkitä rikosrekisteriin.

Kukaan meistä tuskin voi koskaan olla 100 %:sen varma, tekeetkö Supo jostain asiasta merkintöjä vai eikö tee. Tämän tarkastaminen täysin luotettavasti lienee lähes mahdotonta, kun emme voi tietää mitä kaikkia rekistereitä Supolla on ja mitä ei ole.

The Alchemist [31.01.2015 14:26:17]

#

Itse itseään valvovan elimen toimenkuvaan kuuluvat olennaisesti mielivalta ja paranoidisuus, joten yleensä kannattaa olettaa, että kaikki keinot käytetään, mihin resurssit antavat myöten. Rekisterimerkinnät ovat aika halpa tapa, joten luultavasti rekistereitä kerätään, kunhan vain joku haluaa jotain kirjoittaa.

vesikuusi [06.02.2015 22:28:49]

#

Ei liity lukuisiin aiempiin viesteihin, mutta voisin vähän avata omia ajatuksiani lyhyesti intistä tämän yhden kuukauden ajalta, jonka olen siellä ollut. Suuntaan tämän pitkälti niille, jotka eivät ole intissä (vielä) olleet.

Kuten kaikki sanovat niin ne ensimmäiset kaksi viikkoa ja etenkin ne ensimmäiset kaksi päivää ovat pahimmat. Fiilis on alussa todellakin sellainen "en tajua, miten joku voi selviytyä edes 6 kk palveluksesta". Varsinkin monilla niillä joilla asenne on jo valmiiksi huono, jää homma kesken joskus siinä kahden viikon sisällä.

Kuitenkin jos on yrittänyt asennoitua edes itsensä takia, niin homma alkaa luistaa sen kahden viikon jälkeen ihan hyvin. Tähän auttaa tietysti fiksut ja mukavat tupakaverit. Itselläni on edessä viiden päivän leiri ensi viikolla. Sitten onkin enää kaksi viikkoa alokaskautta jäljellä, jonka jälkeen pääsen ohjelmoijan erityistehtäviin. Kannattaa muuten hakea niihin, jos on koulutusta/harrastuspohjaa/työkokemusta.

Itselläni fiilis tähän touhuun on ihan hyvä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta