Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Missä oppia ohjelmoimaan?

Sivun loppuun

Zomariz [24.08.2014 19:04:40]

#

Hyvät ohjelmointiputkan henkilöt. Tietäisittekö että missä 12 vuotias voisi opetella ohjelmoimaan. Asun pieksämäellä ja joskus jyväskylässä. Jos tietäisitte kurssin joko pieksämäellä tai jyväskylässä. Tai vaan joku tapa oppia ohjelmoimaan käy.

p99o [24.08.2014 19:09:10]

#

Itse olen sitä mieltä että osaavan ihmisen etsiminen ja vaikka ihan kotiopetus on kaikista paras. Voi esittää kysymyksen suoraan ja saa apua heti. Itse en
nettioppaista niin välitä (ohjelmoinnin aloittamista ajatellen) - ainakin niistä jää jotenkin huono maku.

Itse pääsin hommaan sisälle 9. luokan TET-jaksolla. Tuskinpa olisin nettioppaita lukemalla pitkälle päässyt.

Jalmari91 [24.08.2014 19:21:54]

#

Kotona. Etsit hyviä tutoriaaleja ja alat vaan koodaamaan. Näin minä ainakin opin, ja 10 vuoden jälkeen olen jo mielestäni aika hyvä.

Eki++ [24.08.2014 20:36:09]

#

Itse aloitin nettitutoriaaleja lukemalla esim. Putkasta. Eikä mikään huono maku jäänyt. Ja kirjastosta pitäisi kyllä jotain löytyä Jyväskylän kokoisessa kaupungissa.

vesikuusi [24.08.2014 21:02:22]

#

Mielestäni on huolestuttavaa, että kukaan (paitsi Eki++) ei ole vielä maininnut kirjoja. Siis ihan tavallinen kirja ohjelmoinnista. Itse pääsin hommaan sisään kunnolla muutama vuosi sitten, kun lainasin kirjastosta yhden C++:aa käsittelevän teoksen. En uskalla sanoa sen laadusta mitään, mutta perusteita opetellessa ei silläkään ole valtaisaa merkitystä. Kunhan kirja ei johda harhaan.

Eli lainaa tai osta kirja. Kirja on mielestäni parempi kuin nettiopas, sillä yleensä se käsittelee asiat perusteellisesti ja fiksussa järjestyksessä. Sen avulla oppii yleensä enemmän ja pääsee aiheeseen paljon syvemmälle kuin nettioppaita lukemalla.

Macro [25.08.2014 18:51:39]

#

vesikuusi kirjoitti:

Mielestäni on huolestuttavaa, että kukaan (paitsi Eki++) ei ole vielä maininnut kirjoja. Siis ihan tavallinen kirja ohjelmoinnista.

Hui! Vajaa kaksi tuntia vanha aihe, jossa kolme vastausta. Näistä jopa 33 % mainitsi kirjan. Huolestuttaa, kun kukaan ei ole maininnut ;) Tästähän voisi vetää vaikka päätöksen, että kolmannes pitää kirjoista.

vesikuusi [25.08.2014 22:17:34]

#

Joo, en aluksi ehtinyt tiedostaa tuota Ekin mainintaa kirjastoista. En sitten viitsinyt poistaa kommenttiani, olihan pointti edelleen validi; kaksi ensimmäistä vastausta ignorasivat tyystin kirjat, jotka ainakin omasta mielestäni ovat se ensisijainen tiedonlähde ohjelmoinnissa. Huoleni ei kaikonnut siitä huolimatta, että huomasin kolmannen viestin lopussa maininnan kirjastoista.

kaviaari [25.08.2014 22:24:15]

#

Jyväskylän yliopisto tarjoaa peliohjelmointikurssia nuorille: https://www.jyu.fi/it/laitokset/mit/opiskelu/nuortenkurssi/tietoa-kurssista

Eki++ [25.08.2014 22:52:49]

#

Se on vaan niin, että varsinkin nuorison on nykyään todella vaikea lähteä kirjastoon. Edellinen hieman yleistäen. Kone kun löytyy lähes joka kodista ja koodaamisesta kiinnostonuneilla vielä todennäköisemmin. Silloin on vaan helppo näpyttää Googleen "How to code" ja copy/pastettaa eka hakutulos notepädiin. Ja muutenkin internetin tarjonta on paljon laavempi kuin yksittäisen kirjaston. Kuitenkin IMO kirjaan voi luottaa enemmän. Summa summarum: Googlesta löytää tutoriaaleja nopeasti ja helposti, kirjat ovat yleisesti ottaen laadukkaampia ja parempia. Ääni siis kirjoille.

vuokkosetae [25.08.2014 22:58:50]

#

Myös pitää miettiä mitä haluaa ohjelmoida. Onko C:llä bitin nypläys mikrokontrollerissa se juttu vai hienojen webbijuttujen teko tai kiinnostaako jokin QT:n päällä tehtävät työpöytäjutut. Vaikuttaa hyvin paljon millä tavalla lähestyy ohjelmointia.

Voi meinaan viedä motivaatiot jos ei ole pienintäkään mielenkiintoa alustaan jossa tekee juttuja. Kun osaa jotain niin sitten voi vaikka huvikseen kirjoitella jotain brainfuckilla.

Hyvät suomenkieliset kirjat ovat harvassa. Kannattaa yrittää etsiä yliopistojen kurssimonisteita. Ne ovat yleensä ihan siedettäviä.
TTY:n ohjelmointi ykkösen pruju:

http://www.cs.tut.fi/~ohj1/OHJ-1100_K2013.pdf C++ kielenä ja nyt alkava python kielenä
http://www.cs.tut.fi/~opersk/S2014/@wrapper.shtml?materiaalit

Jos mielenkiintoa riittää ja englanti sujuu, on webbi täynnä tavaraa. Ja hetken aikaa luettuaan huomaa kummallisen englannin osa-alueen kehittyvän.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta