Mitäs mieltä olette onko järkevää edes aloittaa HTML5 päälle tehtävien mobiilipohjaista 2 ulotteisten pelin tekemistä? Grafiikka voisi hyödyntää WebGL:ää jonkun grafiikkakirjaston kautta. Eli sen sijaan, että tekis jotain Iphone appejä, niin tekiskin platform vapaa selainpohjaisen pelin.
Lähinnä vaikuttaa siltä, ettei ole olemassa mitään järkevää tapaa lukea esimerkiksi kosketusliikkeen koordinaatteja "mousemove()" eventin tapaan kännykästä.
Onko tällaisia touchpadeilel tehtyjä touchmove() sisältäviä js-kirjastoja olemassa ja onko mitään järkeä ylipäätänsä yrittää tehdä kaupallista peliä responsiiviseksi hyödyntäen js:ää ja html5:sta?
JQueryMobilesta en löytänyt näitä funktiota.
Kiitokset etukäteen!
Mobiilipelien teossa et tee mitään dom-eventeillä etkä myöskään jQueryllä. Pelit rendataan canvas-elementin sisälle täysin omaa apiaan käyttäen eikä niitä "elementtejä" lisätä dom-puuhun. Jos nyt aiot lähteä vakavissasi yrittämään ilmeisesti sinulle täysin uudenlaista juttua, niin aloita nyt sitten siitä, että otat selvää, mistä oikeasti on kyse.
WebGL:n käyttö mobiilipeleissä on tällä hetkellä aika epävarmaa, koska ainoastaan Chrome-selaimen työpöytäversio tukee WebGL:ää kiitettävästi ja mikään mobiiliselain ei edes osittain.
The Alchemist kirjoitti:
Mobiilipelien teossa et tee mitään dom-eventeillä
Millähän tavalla sitten syötettä luetaan?
The Alchemist kirjoitti:
eikä niitä "elementtejä" lisätä dom-puuhun
Onko joku väittänyt, että lisättäisiin?
Paulus M kirjoitti:
Onko tällaisia touchpadeilel tehtyjä touchmove() sisältäviä js-kirjastoja olemassa
Kirjastoista en tiedä, mutta googlettamalla löytyy kaikenlaista.
Metabolix kirjoitti:
The Alchemist kirjoitti:
Onko joku väittänyt, että lisättäisiin?
Elä nyt, moderaattori, kehtaa alentua viisivuotiaan tasolle. Äitis on! Josset ymmärrä implikointia, niin opettele lukemaan.
Joo, keypressit ja touchstartit ovat canvasillakin, mutta varsinaiset raahailut ja esimerkiksi klikkauksen kohteena oleva grafiikkaelementti pitää laskea itse, koska dom näkee vain yhden canvas-elementin eikä tiedä tuon taivaallista siihen piirretystä grafiikasta.
En tarttis kyllä mitään event listenereitä enää canvassilla oleville objekteille, kuhan vaan jostain passattua touch-koordinatit scriptille, niin se riittäisi. Eli samaan tapaan kuin mousemove toimisi, jos se hiiri vietäisiin canvassin yli. Ainut erotus, että koordinaatteja välitettäisiin kun sormi koskee näyttöä.
Mutta Metabolixilla oli kuitenkin pointti, ei kannata liikaa johtopäätöksiä tehdä rivien välistä lukemalla. Metabolixin pointin lisäksi esimerkiksi tässä tapauksessa vaikka en itse tunnekkaan perinpohjaisesti WebGL:ää tai JS:ää, niin se ei haittaisi. Todennäköisesti itse en ohjelmoinsikaan peliä, auttaisin vaan suunnitelussa.
Mutta kiitokset kuitenkin vastaukset molemmille, niistä oli apua.
The Alchemist kirjoitti:
Elä nyt, moderaattori, kehtaa alentua viisivuotiaan tasolle. Äitis on! Josset ymmärrä implikointia, niin opettele lukemaan.
Mitä itse pelleilet? Vaikka sinun ja laten ja muiden enterprise web developperien kesken jQuery ”implikoi”, että käsitellään DOM-puuta, monelle muulle se on myös luonteva tai ehkä jopa ainoa tuttu tapa sitoa tapahtumankäsittelijöitä, jotka jo todettiin tässäkin välttämättömiksi, ja myös luonteva paikka lähteä selvittämään, onko jotain tietynlaista tapahtumaa ylipäänsä olemassa.
En minä mitään pelleile. Tuollaiset kysymykset ilmentävän vain kysyjän tyhmyyttä. Minä väitin, että ap on väittänyt jotain, joten on täydellisen typerää yrittää provohengessä kysyä, että onko joku väittänyt jotain. Minähän itse väitin, että niin on tehty. Jos minä olen ymmärtänyt jotain väärin, niin sitten on paljon hedelmällisempää korjata väärinkäsitys kuin kysellä tyhmiä.
Kuten sanottua, niin tuollainen ns. argumentointi kuuluu alakoululaisille ja sijoittuu samaan järkevyysluokkaan kuin esimerkiksi "äitis on". Juupas eipäs -väittelyä tyhmimmillään.
Koska ilmeisesti et kykene käsittelemään retorisia kysymyksiä tai ylipäänsä kielellistä logiikkaa, ehkä jatkossa niiden sijaan sanon suoraan:
The Alchemist kirjoitti:
Ei lisätä, eikä kukaan ole väittänyt niin tai edes kysynyt asiasta. Jos et ymmärrä eksplisiittistä kysymystä, opettele lukemaan.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.