Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mikä Linux DELL koneelle ohjelmointiin?

Sivun loppuun

solastseason [12.03.2014 18:25:23]

#

Olen havainnut ongelmia kun ostin käytetyn DELL OPTIPLEX 760 koneen. Opensuse näyttää lähinnä asentuvan virtuaalisesti. Linux Mint toimi aluksi ihan ok, mutta alkoi sammua aina kun opettelimme vaimoni kanssa Pythonia, joka muuten on minua parempi täyttämään Sudokua ;)

Olen pyrkinyt muuttamaan asetuksia Biossista, Fedorakaan ei toimi. En tiedä saanko virtualisointia lainkaan pois päältä. Vaikka kone on 64 bittinen, koneen lämpötila nousee huimiin lukemiin. Poistin siitä kyljen. Sen jälkeen ajattelin josko 32 bittinen Linux Mint toimisi paremmin. Hienoa olisi tietää mikä Linux tunnistaa tuollaisen merkkierkkikoneen ongelmitta (ellei sitten ohita BIOS määritelmiä?)

Tietysti siis Linux, jossa ohjelmointiympäristöt olisivat tuettuja. Tarkoituksenani olisi opiskella. Ei siis vielä mitään graafista. En voi syyttää koneesta kaikkea kun ennen ei ollut tällaisia ongelmia. Lapsena oli Qbasic ja Turbo Pascal. :)

The Alchemist [12.03.2014 19:05:08]

#

Mistähän ihmeen virtualisoinnista sinä puhut? Ylikuumenemisen syistä on mahdotonta sanoa, kun ei tiedä koneen spekseistä mitään eikä pääse katsomaan lokeja. Kenties prossun virransäästötila ei toiminut, koska käyttis ei ladannut automaattisesti cpufreq-ajuria. Tai kenties näytönohjain olisi tarvinnut eri ajurit, jotta sen virransäästötila olisi toiminut.

Metabolix [12.03.2014 19:30:18]

#

Yleisiä Linux-jakeluita ovat mm. Ubuntu, Debian, Fedora ja Arch Linux. Käytännössä kaikki tukevat samanlaisia laitteistoja ja sisältävät samoja ohjelmia, joten jos yksi ei toimi, tuskinpa muutkaan.

Jos käyttöjärjestelmän ja koneen välillä on jokin yhteensopivuusongelma, yleensä vika ilmenee heti aluksi eikä hetken päästä (eikä varsinkaan Pythonin käytön vuoksi). Siksi epäilen, että nyt vika on koneessasi fyysisesti, kun kerran Linux Mint on hetken toiminut. Sammuminen liittyy usein juuri ylikuumenemiseen; monet muut virheet saavat koneen jumittumaan tai käynnistymään uudestaan. Poista ensin ylimääräiset pölyt koneen sisältä, erityisesti siileistä ja tuulettimista, ja koeta uudestaan.

solastseason [12.03.2014 19:34:14]

#

Niin. Jos kyse nyt oli ylikuumenemisesta. Toivottavasti ei. Kone kuitenkin sammui aina kesken koodauksen ja "lämpötila nousi" jonkin mittariohjelman mukaan huimiin lukemiin.

Normaalikäytössä tai pelejä pelatessa tai mitään muuta tehdessä samaa ei tapahtunut. Vain koodatessa. Syitä voi toki olla monia. Syvältä saastunut kone tai nuo mainitsemasi asiat joista en tiedä paljon mitään. Olen vain havainnut, että Linux on yleensä toimii koneissa minulle parhaana opiskeluvälineenä.

"Ylikuumeneminen" tapahtui siis IDLEä käytettäessä, mutta ei ole tehnyt sitä aiemmin. Vaikea käsittää. Pölyt voisi tosiaan poistaa. Ellei käytettyä konetta myynyt firma ei sitten tiennyt jostain "rootkit"-sonnasta.

Ja vaihtaminen x86 versioon vähensi tätä "ylikuumenemista". Ehkä kuitenkin imuroin koneen kunhan ehdin. Tuskin siitä haittaakaan on.

solastseason [12.03.2014 22:55:35]

#

Anteeksi typerät kysymykseni. Ehkä tämä pappa toimii tuurilla. En ole ehtinyt hankkia tähän asuntoon vielä kaistaa mokkulan sijaan, mutta luulen että alapuolella oleva ohje ratkaisee ongelmani? Ainakin yhden niistä.

--- Haluaisin kuitenkin tietää mikä olisi paras ohjelmointiin soveltuva Linux distribuutio teidän muiden mielestänne?

Alla siis vinkki, jonka toivon/uskon auttavan nyt kun olen polttanut paketillisen eri distroja. :)

http://itsfoss.com/things-to-do-after-installing-linux-mint-16-petra/:

Feeling the heat from your laptop? Overheating and reduced battery life is common ‘phenomenon’ in Linux Mint. Jupiter was the best tool to reduce overheating in Linux desktop but since its development has stopped, you can use TLP or CPUFREQ instead of Jupiter. Install TLP using the following command:

sudo add-apt-repository ppa:linrunner/tlp
sudo apt-get update
sudo apt-get install tlp tlp-rdw
sudo tlp start

No configuration required for using TLP. Install it and forget about it. If you want to use CPUFREQ, read this article how to use CPUFREQ to reduce overheating in Ubuntu.

peran [13.03.2014 03:35:33]

#

Ihan uteliaisuuttani kyselen, että millä ohjelmointiympäristöllä ohjelmoit ?

Eclipse on raskas, mutta monipuolinen.

Toinen vaihtoehto on käyttää ihan tavallista editoria. Merkkipuolella nanoa, Emacsia tai vim:iä. Gnomessa riittäneen gedit.

Editoria käytettäessa ei koneen todellakaan pitäisi ylikuumentua. Eclipse saattaisi sen kyllä tehdä.

The Alchemist [13.03.2014 08:44:52]

#

Eikä tee. Tietokoneiden kuuluu kestää normaalia käyttöä. Ja johan miekkonen sanoi, että hän on käyttänyt Idleä.

Metabolix [13.03.2014 17:08:47]

#

solastseason kirjoitti:

Haluaisin kuitenkin tietää mikä olisi paras ohjelmointiin soveltuva Linux distribuutio teidän muiden mielestänne?

Sanoin jo, että käytännössä kaikki sisältävät samoja ohjelmia. Ei siis ole mitään olennaista eroa, kunhan valitset jonkin tavallisen jakelun etkä mitään spesiaalia yhden asian jakelua.

lainaus:

you can use TLP or CPUFREQ

Tuo löytämäsi ”vinkki” on käytännössä suurelta osin väärä, koska koneen pitäisi joka tapauksessa kestää normaalia käyttöä ja Linuxin oletusasetukset ovat aivan toimivat eli ilman kuormaa prosessori ei kuumene. Ainoa todellinen tapa vähentää kuumenemista on prosessorin maksimikellotaajuuden rajoittaminen, jotta kuormituksen aikanakaan ei käytettäisi täyttä tehoa. Tämän voi toki tehdä cpufreqillä valitsemalla asetuksen powersave tai asettamalla jonkin tietyn kellotaajuuden.

solastseason kirjoitti:

Olen havainnut ongelmia kun ostin käytetyn DELL OPTIPLEX 760 koneen.

Mitä jos ostaisit sen sijaan uuden Raspberry Pi -koneen, joka on juuri ohjelmoinnin opetteluun tarkoitettu?

The Alchemist [13.03.2014 18:03:35]

#

Kyllä possu kuumenee idlenäkin enemmän korkeammilla kellotaajuuksilla (ja korkeammilla jännitteillä).

Metabolix [13.03.2014 18:16:15]

#

Toki, mutta korkeallakin kellotaajuudella idlenä on yleensä paljon viileämpi kuin matalalla kellotaajuudella täydessä käytössä. Ylikuumenemisongelmat eivät ratkea optimoimalla jo ennestään hyvää lepotilaa paremmaksi, vaan pitää saada parannettua tilannetta silloin, kun lämmöntuotto on suurimmillaan.

harja [13.03.2014 19:34:23]

#

Moi! Kuvauksesi ongelmasta on aika ylimalkainen. Oletko käyttänyt koneella pelkästään Linuxeja, vai kenties myös Windowsia ilman ongelmia? Joka tapauksessa kuvauksesi perusteella vaikuttaa mielestäni siltä, että koneesi jäähdytyksessä saattaa olla vikaa.

Putsasitko koneen sisuksen pölystä ja oliko sillä mitään vaikutusta asiaan? Kerroit seuranneesi koneen lämptiloja. Voitko kertoa millä ohjelmalla olet lämpöjä seurannut. Kerrotko myös prosessorin kuormitusasteen ja lämpötilat esim. kun kone on juuri käynnistynyt, nettisurffauksen aikana ja Python IDLEn käytön aikana. Jos voit vielä kertoa kuinka korkeaksi lämmöt nousevat ennen kuin kone sammuu (lämpötilanseurantaohjelman saa luultavasti kirjoittamaan lokia levylle, jos haluat).

Jos tuo nyt osoittautuu lämpöongelmaksi, ensimmäiseksi kannattaa tosiaan putsata kone pölystä. Kannattaa myös tarkistaa, että kaikki tuulettimet pyörivät ja liikuttavat ilmaa koneen ollessa päällä. Lopuksi laittaisin vielä itse prosessorin ja siilen väliin uudet lämpötahnat.

runeberg [14.03.2014 17:20:40]

#

Minulla kans läppärin ja fedora 17 kanssa ylikuumenemis ongelmia. Katsottaessa kokonäytön pätkää esim. areenasta, noin 10 minuutin jälkeen koko kone sammuu, eikä suostu hetkeen käynnistymään uudelleen. Samalla läppärillä Vista, eikä siinä käy vastaavaa. Muuta ongelmaa en ole keksinyt kuin ylikuumeneminen, sillä sammumisen jälkeen läppäri on todella kuuma.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta