Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Näppäimistöt

Sivun loppuun

timoh [04.03.2014 16:26:59]

#

Itse pitkään Microsoft Natural Ergonomic 4000:tta käyttäneenä, kyselen että onko mielipiteitä muista ja mahdollisesti paremmista näppäimistöistä (PC:lle koodaus/toimistokäyttöön)?

MNEK4000:ssa ei varsinaisesti isompia vikoja ole ja olen siihen ollut pääasiassa tyytyväinen, mutta jos näppäimistösaralla on jotain mielenkiintoista nykyään olemassa niin saatampa uutta kokeilla.

Ideoita?

The Alchemist [04.03.2014 18:59:58]

#

Mulla on ainakin tällainen: Topre 88UB

Läpäissee Laten macmamppronoob-seulankin.

timoh [05.03.2014 09:05:46]

#

Mekaanisia ei ole tullut kokeiltua. Täytyy käydä näpyttämässä. Natural Ergossakaan ei tiettävästi varsinaisen huono näppäintuntuma ole, mutta tiedä sitten kun en ole ikinä mekaanista painellut.

Onko tuossa miten kovat näppäinäänet?

Grez [05.03.2014 11:30:49]

#

timoh kirjoitti:

Mekaanisia ei ole tullut kokeiltua.

Jos näppäimistö ei ole mekaaninen, niin onko se silloin vaikkapa kapasitiivinen kosketusnäyttö kuten tableteissa? Siinähän kai ei liiku mikään.

Tzaeru [05.03.2014 11:33:45]

#

Grez kirjoitti:

timoh kirjoitti:

Mekaanisia ei ole tullut kokeiltua.

Jos näppäimistö ei ole mekaaninen, niin onko se silloin vaikkapa kapasitiivinen kosketusnäyttö kuten tableteissa? Siinähän kai ei liiku mikään.

"Mechanical-switch keyboards use separate complete switches underneath every key."

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_technology­#Types

Grez [05.03.2014 11:35:51]

#

Jaa, kyseessä ei ollutkaan mikä tahansa mekaaninen näppäimistö, vaan nimenomaan "erillisiä mekaanisia kytkimiä käyttävä näppäimistö".

reino [05.03.2014 11:39:54]

#

Itse käytän romulavalta otettua IBM Model M näppäimistöä vuodelta 1991. IBM Model M näppäimistöt ovat mekaanisia ja erittäin kestäviä (oma yksilöni on ollut lukiolla käytössä). Myöskin näppäimistöjen tuntuma on erinomainen ja päihittää kaikki muut näppäimistöt. Näitä saa mm ClickyKeyboardsilta uusittuna.

timoh [05.03.2014 11:58:44]

#

Grez kirjoitti:

Jaa, kyseessä ei ollutkaan mikä tahansa mekaaninen näppäimistö, vaan nimenomaan "erillisiä mekaanisia kytkimiä käyttävä näppäimistö".

En ole alan asiantuntija, mutta käsittääkseni mekaanisista näppäimistöistä puhuttaessa tarkoitetaan juuri näitä "ei kumilla toimivia".

Ja sellainenkin mielikuva niistä on, että ne olisivat olleet lähinnä pelaajien suosiossa, mutta tiedä häntä, ja saampa nähdä miltä tuntuu kun käyn testaamassa.

reino: Mitä itse noista IBM:n näppäimistä muistan, niin niihin en enää meinaa palata. Ei sillä että ne huonoja olisi, mutta nykyinen Natural Ergo 4000 on huomattavasti parempi ;)

Grez [05.03.2014 12:03:33]

#

timoh kirjoitti:

En ole alan asiantuntija, mutta käsittääkseni mekaanisista näppäimistöistä puhuttaessa tarkoitetaan juuri näitä "ei kumilla toimivia".

Mekanismihan se on kumillakin toimiva mekanismi. No juu, markkinointi-ihmiset nyt tietysti keksii uusiokäyttöä olemassaoleville sanoille tuon tuostakin.

jlaire [05.03.2014 12:03:54]

#

Mieluummin langaton perusnäppis kuin langallinen mekaaninen hifistelyhäkkyrä.

Grez [05.03.2014 12:22:15]

#

Itellä on kans jossain Suomessa sellainen aito 2 kiloo painava IBM:n näppis, jopa suomelayoutilla.

Tällä hetkellä käytössä joku logitechin langaton perusnäppis, ja ainoa vika on että kun ei oo eurooppalainen malli, niin puuttuu se nappi shiftin ja z:n välistä :(

The Alchemist [05.03.2014 13:12:39]

#

timoh kirjoitti:

Mekaanisia ei ole tullut kokeiltua. Täytyy käydä näpyttämässä. Natural Ergossakaan ei tiettävästi varsinaisen huono näppäintuntuma ole, mutta tiedä sitten kun en ole ikinä mekaanista painellut.

Onko tuossa miten kovat näppäinäänet?

Topren kytkimet eivät ole mekaanisia. Niistä vain puhutaan yleensä mekaanisten näppäimistöjen kontekstissa (tai erikseen hybrideinä), koska kuka hullu nyt maksaisi tavallisesta kumilättynäppiksestä ~200 euroa? No, asiahan ei toki ole niinkään, mutta mielikuvat ovat usein faktoja painavampia.

Päädyin Topreen, koska kirjoittamisesta aiheutuvat äänet ovat hiljaisempia ja sävyltään miellyttävämpiä minulle. Periaatteessa tuntuma ei hirveästi poikkea varsin yleisestä Cherry MX Brown -kytkintyypistä, jota monissa mekaanisissa näppäimistöissä käytetään.

qeijo [05.03.2014 14:37:00]

#

Mulla on musta näppis jossa on vähän harmaata ja kolme valoa.

vuokkosetae [10.03.2014 09:35:49]

#

Koska IBM:n taistelunäppis hajosi aikoja sitten. Oli ollut kaiketi kolat sisässä.

Oma lankku on HP:n smart card terminaalilla varustettu lankku. Tuntuma todella hyvä. Pieksee Logitechin mitäänsanomattoman G15, jonka naputtelin loppuun. Maksoin joitain kymppejä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta