Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: HTML5 sovellusalustana (kirja)

Sivun loppuun

late [25.09.2013 18:06:51]

#

Hei,

Ehtiikö kukaan kertoa tästä kirjasta tarkemmin? En täysin ymmärrä mitä tarkoitetaan HTML5-sovelluksilla... eli ovatko tyyliin vain Windows Phonelle tehtävä sovellus, johon kelpaakin pelkkä HTML5, CSS3, JS ?

HTML5 sovellusalustana (kirja)

SISÄLTÖ: Sisällysluettelo (luulisin)

The Alchemist [25.09.2013 18:24:20]

#

Sinun pitäisi ilmeisesti opetella uusi termi: sovellus.

Wikipedia kirjoitti:

Tietokoneohjelma (usein lyhyesti vain ohjelma [tai sovellus]) on joukko ennalta laadittuja käskyjä, joita seuraten tietokone suorittaa sille valmistellun tehtävän. Useasta ohjelmasta koostuvaa yhtenäistä kokonaisuutta voidaan kutsua myös ohjelmistoksi. Tietokoneohjelman tekemistä kutsutaan ohjelmoinniksi eli koodaamiseksi.

Html5-sovellus on siis ns. html5-tekniikoilla toteutettu ohjelma. Kuten vaikka php-sovellus on php-kielellä kirjoitettu ohjelma. Kyseinen sovellus pyörii selaimessa, kun taas php-sovellus pyörisi php-tulkissa ja java-sovellus java-virtuaalikoneessa.

Yucca [25.09.2013 23:28:39]

#

Kirjassa kerrotaan muun muassa melkoisen perusteellisesti se, mitä tarkoitetaan HTML5-sovelluksilla ja miten käsite on järkevää rajata. Kirjaa tehdessämme esittelimme siitä alustavia otteita, mukana myös juuri tuota käsitteen kuvausta:
http://html5kirja.fi/2012/08/31/mita-html5-sovellukset-ovat/

HTML5-sovellukset ovat luonteeltaan ensisijaisesti laiteriippumattomia sovelluksia, sen ansiosta, että niiden perustekniikkoina ovat HTML, CSS ja JavaScript, joihin tuki löytyy kaikista laitteista.

”HTML5-sovellus” on muodostunut vallitsevaksi nimitykseksi, jota vastaan ei kannata taistella, vaikka sitä voikin pitää harhaanjohtavana. HTML5-sovelluksissa ei HTML-kielen versiolla ole suurta merkitystä eikä niissä useinkaan mainittavasti käytetä HTML5:n uutuuksia (verrattuna HTML 4:ään). Kyseessä on pikemminkin JavaScriptillä toteutettu sovellus, jossa HTML tarvitaan antamaan eräät puitteet (mm. jotta selain saadaan toteuttamaan sovellus) ja muotoilu hoidetaan CSS:llä.

Lebe80 [26.09.2013 09:29:28]

#

late kirjoitti:

En täysin ymmärrä mitä tarkoitetaan HTML5-sovelluksilla... eli ovatko tyyliin vain Windows Phonelle tehtävä sovellus, johon kelpaakin pelkkä HTML5, CSS3, JS ?

Esimerkiksi alkujaan Facebookin android-mobiilisovellus oli toteutettu html5:lla. Tästä johtuen sovellus oli paljon hitaampi, kuin nykyinen natiivisovellus.

html5:lla toteutettu sovellus on helpompi "portata" eri mobiilikäyttöjärjestelmille, joskin yleensä täytyy valita jokin "wrapperi"-sovellus (esim. phoneGap, trigger.io), jolla sovellus toteutetaan.

late [26.09.2013 10:30:43]

#

Okei, kiitän taas..

Halusin nostaa keskustelua koska minulla on tuo kirja: HTML5 - uudet ominaisuudet

..mietin voisiko olla järkevä hankkia sitten myös tämä kirja. Eli onko minun järkevä opetella / tutkia HTML5-sovellusten tekoa? Yritin tuossa responsiiviset kuvat -keskustelussa herättää juttelua siitä että tehdäänkö web-sivut kerran vai useasti... haluaisin tehdä sivut yhden kerran kaikille laitteille, mutta tuntuu että on helpompaa tehdä omat sivut esim. kännykälle ja siellä vielä 3-4 eri "alustalle".

Mietin myös voiko yksinkertainen web-sivu olla sovellus? Ja kyllä luin tuon otteita kirjasta kohdan, vaikkakin se on kuin insinöörin suusta/ kynästä. Eli tarvitsisin maalaiskieltä hieman.. Parempi kai tässä vaiheessa vain keskittyä HTML5, CSS3, JavaScript -tekniikoihin. Tuollaisena yleistietona kirja vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta. Myös tämä aikaisempi on minulla hyllyssä ja selaan sitä silloin tällöin. On kiva välillä tutkia paperisivuja, kun aika paljon ruutua tulee tuijotettua.

Alkemistille sen verran, että kaikille (rookie) ei ole lainkaan selvää mitä kaikkea web-, it-, ohjelmointi-, www- jutut pitävät nykyään sisällään? Mielestäni jo tämä koko responsiivinen ajattelu vaatisi tulkkia eli jonkin näköistä suomentamista! Mitä tarkoitetaan sillä että web-sivut näkyvät kaikilla laitteilla, selaimilla, näytöillä, pysty- ja vaaka-suunnassa... eikö tämän pitäisi olla standardi, eihän asiakkaalle voi sanoa: "Muuten kotisivusi eivät toimii IE:ssä, iPad 2:ssa eivätkä muuten Lumian uusissa malleissa koska?" Emme osanneet niihin koodata. Nähtävästi nämä HTML5-sovellukset toimivat sitten kaikkialla ja ainakin pääsemme (pääsette) eroon kirotusta Flashista. Ainakin MAC poikana, en voi sitä tekniikkaa sietää.

tmub [26.09.2013 10:38:24]

#

late kirjoitti:

Ainakin MAC poikana, en voi sitä tekniikkaa sietää.

Vähän offtopic mutta niinhän kaikki täällä aina on.

Mitä tiedät kyseisestä tekniikasta? Miksi et siitä pidä? Äläkä sano että siksi, kun Applen perustaja vihasi sitä.

p99o [26.09.2013 10:52:34]

#

Alchemist se aina osaa olla yhtä negatiivisen sävyinen viesteissään, mikä on toisaalta ymmärrettävää

Lebe80 [26.09.2013 15:24:23]

#

Lukeeko täällä muuten kukaan muu kirjoja näistä aiheista, vai luetaanko kaikki netin syövereistä?

Itse olen sellainen ihminen, että mieluummin juuri etsin netistä asiat. Jotenkin tuntuu, että painettu sana on automaattisesti vanhentunutta tietoa, eikä välttämättä tarjoa useampaa näkemystä aiheesta.

timoh [26.09.2013 16:00:46]

#

En itse hirveämmin juuri tämän ketjun aiheista. Yucan HTML5 - Uudet ominaisuudet on oikeastaan muistaakseni ainoa tämän aihepiirin kirja minkä olen hankkinut.

Mutta pomminvarmasti kirjoille (oli ne sitten perinteisiä tai digitaalisia) on edelleen käyttöä.

Monet sovelluskehityksen/arkkitehtuurin ja vaikka kryptologian aiheet yms. ovat sellaista tietoa että hyvät kirjat ovat peruspilari näiden asioiden kanssa.

late [26.09.2013 16:47:12]

#

Lebe80 kirjoitti:

Lukeeko täällä muuten kukaan muu kirjoja näistä aiheista, vai luetaanko kaikki netin syövereistä?

Itse olen sellainen ihminen, että mieluummin juuri etsin netistä asiat. Jotenkin tuntuu, että painettu sana on automaattisesti vanhentunutta tietoa, eikä välttämättä tarjoa useampaa näkemystä aiheesta.

Kirjat ovat siitä hienoja, että niiden tekijät ovat koonneet yhteen paikkaan tiivistelmän asioista. Laajasta kokonaisuudesta. Sisällysluettelon avulla saa nopeasti käsityksen mitä kaikkea on tarjolla.

..tavallaan (koodaus) kirja on kokoelma aiheita ja parhaimmillaan tekijät ovat tuoneet rohkeasti myös oman kantansa asioihin. Toki tulevaisuudessa kirjoja varmaan päivitetään, kuten ohjelmia nykyään.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta