Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Nettisivujen suunnittelu työnä

Sivun loppuun

Viitapiru [11.09.2013 11:52:47]

#

Moikka!

Olis tarkoitus alkaa tekemään internet-sivuja päätyön (metalliala) ohella.
Joitakin kysymyksiä nousee mihin kaipaisin viisaampien vastauksia. Olen ajatellut toiminimen perustamista, jonka kautta voisin asiakasta laskuttaa. Asiakkaina olisi pääsääntöisesti lähialueeni yritykset ja yhdistykset. Olen itseoppinut ja tehnyt useamman vuoden erilaisia juttuja, mutta nyt olisi toden teolla aika alkaa keräämään kokemusta/näyttöä kasaan. Nettisivut hommaa varten minulla jo on. Olen kuullut myös ns. Freelance-verokortista, miten tämä eroaa toiminimestä? Myös lisätietoa toiminimestä noin yleisesti olisi hyvä saada.

Mitäpä mieltä olette muuten kannattaako mun kouluun lähteä opiskelemaan aihetta, jos olen jo aiemmin harrastuspohjalta hommia tehnyt? Esim. AMK medianomin koulutushaara tämän kaltaista koulutusta tarjoaisi. Tuntuu vaan turhalta lähtö kouluun neljäksi vuotta sen sijaan, että voisin käyttää jo olemassa olevia taitojani tehdäkseni hommia ja kerätä tätä kautta kokemusta ja näyttöä töistä.

Pistäkääpä mielipiteitänne ja neuvoja! :)
Ps: voi olla typoja, älypuhelimella räpelsin.

Lebe80 [11.09.2013 12:04:34]

#

Mä en itse ala vastaileen, mutta törmään tuolla toisaalla aiheeseen aika usein:

http://www.pingstate.nu/foorumi/271370

tmub [11.09.2013 12:06:37]

#

Terve,

Paras paikka kysellä yrittäjyydestä ja freelancerhommista lienee paikalliset virastot ja yrittäjille suunnatut palvelut. Lue vaikka tämä

Se kannattaako sinun lähteä opiskelemaan alaa riippuu täysin itsestäsi. Medianomin koulutuksella voit tehdä huomattavan paljon muitakin erilaisia asioita kuin pelkästään verkkosivuja. Mainitsit kuitenkin halusi tehdä verkkosivuja vain päätyön ohella. Suurikin osa verkkosivujen tekijöistä ei omaa minkäänlaista (tai tarpeeksi pätevää) koulutusta, joten ei se sinullekkaan niin pakollista ole.

Missä päin maatamme asustat?

Metabolix [11.09.2013 12:48:06]

#

Viitapiru kirjoitti:

Olen kuullut myös ns. Freelance-verokortista, miten tämä eroaa toiminimestä?

Verokortilla ei ole merkitystä minkään muun asian kuin ennakonpidätysprosentin kannalta. ”Freelance-verokortti” tarkoittaa käytännössä sitä, että ei ole lainkaan päätuloverokorttia, joka pitäisi luovuttaa yhdelle työnantajalle, vaan ainoastaan sivutuloverokortti, josta voi sitten ottaa kopioita kaikille työnantajille. Sinulla kuitenkin on myös päätyö, joten voit hyvin ottaa sitä varten tavallisen verokortin. Erilaisia pää- ja sivutuloverokortteja saa Verohallinnon nettipalvelusta käytännössä millä tahansa ennakonpidätysprosentilla, kun syöttää mieleisensä (vaikka väärätkin) tulotiedot lomakkeelle. Lopulliseen verotukseen touhu ei vaikuta; tulee sitten jäännösveroa tai veronpalautusta.

Toiminimen perustaminen eli virallisemmin yksityiseksi elinkeinonharjoittajaksi ryhtyminen taas on yksinkertaisin yritysmuoto, jossa yrittäjän on omalla omaisuudellaan vastuussa yrityksestä (toisin kuin osakeyhtiö, joka voi mennä konkurssiin omistajan kärsimättä) ja toisaalta voi nostaa varojaan yrityksestä suoraan (toisin kuin osakeyhtiössä, josta voi maksaa palkkaa tai tietyn määrän osinkoja). Perustietoa on yrittajat.fi-sivustolla.

Verokortin kanssa sinun pitää siis tehdä työsopimus ja työnantaja joutuu hoitamaan byrokratian. Yrittäjänä taas voit myydä nettisivut tuotteena, jolloin ostaja maksaa yrityksen tilille sovitun summan ja joudut itse huolehtimaan kirjanpidosta ja veronmaksusta.

Kompromissina ovat sitten palvelut (esim. Eezy), joiden kautta voi laskuttaa asiakasta kuin yrittäjä mutta saada kuitenkin osuutensa rahoista kuin tavallinen palkansaaja. Tämä säästää vaivaa mutta maksaa pari prosenttia tuloista.

jukkah [11.09.2013 12:58:09]

#

Minä suosittelen henkilökohtaisesti laskutuspalvelua (Metabolixin mainitsema Eezy tai Ukko.fi). Sellaisen avulla pääset alkuun ja opit samalla hinnoittelemaan palvelusi. Myöhemmin voit ottaa allesi toiminimen tai jonkun muun yritysmuodon.

Viitapiru [11.09.2013 13:02:31]

#

Right, right, kiitti nopeasta responssista. Pitää lukasta linkit läpi kun kotia pääsen. Yks mitä oon kanssa miettinyt on se, että kuinka nopeasti toiminimestä pääsee tarvittaessa eroon? Metalliala on tällä hetkellä pääala, mutta asiat tunnetusti tuppaa muuttumaan.. Meinaan jos työttömäksi joudun niin toiminimi haitannee mahdollisia avustuksia kun katsovat yrittäjäksi. Mutta pitää näistä varmaan postailla yrittäjyys-saiteille.

Ja tässä keski-suomessa vaikutan.

tmub [11.09.2013 13:06:34]

#

Viitapiru kirjoitti:

Yks mitä oon kanssa miettinyt on se, että kuinka nopeasti toiminimestä

http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yeh/lopettaminen.html

EDIT: Hups, en tajunnut kysyväsi lopettamisen kestoa. Siitä en ole ihan varma itsekkään, kysele niistä toimistoista vaikka!

jukkah [11.09.2013 13:22:37]

#

Viitapiru kirjoitti:

Yks mitä oon kanssa miettinyt on se, että kuinka nopeasti toiminimestä pääsee tarvittaessa eroon?

Hitaasti, hitaasti. Viranomaisilmoitukset ovat nykyään melko nopeita (muutama viikko), mutta muut alasajotoimenpiteet vaativat enemmän aikaa (muutama kuukausi). Sen jälkeen menee vielä toinen mokoma, että muutkin tajuavat sinun lopettaneen yrityksen. Periaatteessa yrityksen voi lopettaa tunnissa, mutta onnistunut, hallittu ”pakkolasku” vie enemmän aikaa.

Viitapiru [11.09.2013 15:19:08]

#

Jeps näin arvelinkin ja tuolta pingstatesta nopeesti katselin, että joku ainakin oli tapellut kuukausikaupalla ensin työkkärin ja sitten kelan kanssa. Voi olla viisain aloitella ulkoistamalla tuo laskutus ja kirjanpito tommosen palvelun avulla ja katsella sitä toiminimeä kun toiminnalla on jonkinlainen pohja. Toimitetaankohan tuonne esim. Eezyyn sitten sivutulo-verokortti jonka pohjalta sitten makselevat? No, pitää perehtyä.

Jaska [11.09.2013 16:34:35]

#

Metabolix kirjoitti:

Kompromissina ovat sitten palvelut (esim. Eezy), joiden kautta voi laskuttaa asiakasta kuin yrittäjä mutta saada kuitenkin osuutensa rahoista kuin tavallinen palkansaaja. Tämä säästää vaivaa mutta maksaa pari prosenttia tuloista.

Olen lukenut myös jutun, jonka mukaan Eezy aiheuttaisi ylimääräistä vaivaa. Päätöksistä on joutunut valittamaan vakuutusoikeuteen asti. En tunne tapauksia tarkemmin, mutta en ole ihan varma siitä, säästääkö Eezy vaivaa ja onko säästö loppujen lopuksi merkittävä. Ehkä Metabolix tietää tarkemmin.

Metabolix [11.09.2013 17:19:23]

#

Jaska: Tuo juttuhan käsittelee työttömyyskassoja eikä siis koske läheskään kaikkia – esimerkiksi ei ainakaan minua, jos sivutoimisesti päättäisin tehdä pari nettisivua. Tarkoitin vaivalla nimenomaan kirjanpitoa ja erilaisia lakisääteisiä maksuja, joita en ainakaan itse viitsisi ruveta selvittelemään.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta