Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Paras ohjelma nettisivujen tekoon?

Sivun loppuun

penapena [08.09.2013 18:57:18]

#

Olen kiinnostunut nettisivujen teosta. Mikä on paras ohjelma siihen.
Voisitteko neuvoa?
-kiitos

lare290 [08.09.2013 19:02:25]

#

käytä vaikka kotisivukone.fiä tai websiä

Lisäys: tai, voit myös tehdä sen sivun kokonaan itse HTML-kielellä, mutta sitä en osaa opettaa.

volume [08.09.2013 19:33:45]

#

vastaava kysymys voisi olla: mikä on paras automerkki? taitaa riippua vähän siitä mitä haluaa ja mikä tuntuu sopivalta :-)

tmub [08.09.2013 23:57:39]

#

http://notepad-plus-plus.org/

Yumyum [09.09.2013 02:42:34]

#

Sublime alkaa olemaan de facto editori html/css/js puuhasteluun.

Tietysti makukysymys tykkääkö Sublimesta, mutta ehdottomasti suosituin.

Metabolix [09.09.2013 08:16:57]

#

Yumyum kirjoitti:

...sanoo täysin tuntematon, nimetön henkilö, joka on juuri rekisteröitynyt foorumille. Laita nyt jotain todisteita edes. Itse en muista erityisesti kuulleeni koko Sublimesta, ja on vaikea uskoa, että ”ehdottomasti suosituin” editori voisi noin vain mennä ohi.

The Alchemist [09.09.2013 08:45:43]

#

Irkissä php-kanavilla keskustellessani olen kylläkin huomannut, että hyvin monet kehittäjät käyttävät PhpStormia. Erään suuremman kommuunin edustajan kommentti oli, että heilläpäin suuri osa koodaa joko vimillä tai PhpStormilla. Sublimestäkin olen kyllä kuullut usein muissa asiayhteyksissä.

Kumpikaan noista ei ole avointa lähdekoodia eivätkä varsinaisesti edes ilmaisia, joten en ole vaivautunut käyttämään. Hetken ajan olen molempia kokeillut, mutta editorin / kehitysympäristön vaihtaminen on niin suuri asia, ettei lyhyt kokeilu riitä uuteen maailmaan asettumiseen.

timoh [09.09.2013 11:14:36]

#

PHP- tai PHP+web-kehitykseen kehtaan suositella varauksetta JetBrainsin PhpStormia.

Jos ei tarvetta serveripään hommiin, niin samaisen firman WebStorm on pätevä (muuten sama kuin PhpStorm, mutta ei PHP-tukea). Hinta myös halvempi.

Sublime Text on tosiaan myös suosittu editori, tosin omakohtaista kokemusta siitä ei ole. Mutta sen käyttäjäkunnan pohjalta mikä Sublimella on, niin en usko että huonoa ostosta tulet tekemään jos Sublimeen päädyt.

groovyb [09.09.2013 12:25:46]

#

olisi hyvä tietää millä olisi edes tarkoitus vääntää? pelkkää html5:sta? PHP:tä? ASP:ia? ASP:ia MVC:llä? ripaus silverlightia?

walkout_ [09.09.2013 12:27:02]

#

Adoben Dreamweaver+Photoshop, jos helposti haluaa tehdä ihan Desing-kamaa. Dreamweaverissa on mielestäni paras värikoodaus monille eri ohjelmointi ja kuvauskielille. Ongelma toisin on se, että ohjelmisto hieman maksaa joten harrastelukäyttöön voi ottaa vaikka Notepad+++:an.

tmub [09.09.2013 15:39:33]

#

walkout_ kirjoitti:

Adoben Dreamweaver+Photoshop, – –

Mielestäni dreamweaver on osoittautunut kehnoksi ohjelmaksi. En halua perustella.

p99o [09.09.2013 20:27:53]

#

NP++ mutta myös Komodo Edit vaikuttaa melko hyvältä (ilmaisversiota koittaneena)

jukkah [10.09.2013 08:53:12]

#

Kannattaa ehkä myös kokeilla Bracketsia. Siitä puhuttiinkin jo jokin aika sitten täällä Putkassa aiheessa Brackets; Hyvä uusi editori html/css/js.

groovyb [10.09.2013 08:59:03]

#

Itse käytän ASP -puoleen VS2012:sta, silverlightiin VS2012 + Expression blend.
PHP:tä ja Railsia tulee väännettyä Aptana Studiolla.

penapena [10.09.2013 14:01:51]

#

Kiitos näistä vinkeistä. Pääsen näillä alkuun :)

walkout_ [10.09.2013 14:29:46]

#

tmub kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Adoben Dreamweaver+Photoshop, – –

Mielestäni dreamweaver on osoittautunut kehnoksi ohjelmaksi. En halua perustella.

Ok.. mut minä tykkään sen tavasta värjätä PHP-koodia. Mutta muilla ominaisuuksilla en tee mitään paitsi sitten sen Find/Replace-toiminnolla jota voi sitten scriptata ja tämä hyvätyökalu silloin kun saa 100 sivua HTML-koodia joka on tehty Microsoft Frontpagella ja kun pitää tällainen määrä siivota esim. Joomla:n tai Wordpressiin mitä ihmellisimmistä Microsoftin omista HTML-tageista. Se Dreamweavcerissa kyllä vähän ärsyttää että kun kone vanhenee niin sen käyynityminen kestää aina kauemmin ja kauemmin.

Eclipse on mitä nykyään suosin eniten. Dreamweaveria en paljon avaa mutta sen kun olen ostanut niin en jaksa valittaa.

Yumyum [10.09.2013 17:20:56]

#

Metabolix kirjoitti:

Yumyum kirjoitti:

...sanoo täysin tuntematon, nimetön henkilö, joka on juuri rekisteröitynyt foorumille. Laita nyt jotain todisteita edes. Itse en muista erityisesti kuulleeni koko Sublimesta, ja on vaikea uskoa, että ”ehdottomasti suosituin” editori voisi noin vain mennä ohi.

Voi luoja. Ilmeisesti et juurikaan front-end kehitystä ole seurannut? Suurinosa ellei kaikki "isot pelurit" maailmalla, jotka vievät nettiä mihinkään suuntaan käyttävät Sublimea. Googlella löytyy. Treehousen kaikki videot on tehty Sublimella. Suurinosa Lynda.com tutoriaaleista on tehty Sublimella.

Reality check metabolix. Sublime on suosituin editori nettisivujen duunaamiseen.

Ja vielä kerran: nettisivujen tekemiseen. Sublime tuskin on yhtä kovassa huudossa Python/Ruby/LISP/Java you name it koodareiden käytössä. Tulkki aika paska.

Metabolix [10.09.2013 18:10:27]

#

Yumyum kirjoitti:

Sublime on suosituin editori nettisivujen duunaamiseen.

Joo, sen sanoit jo. Henkilökohtainen fiiliksesi muutamasta kuuluisasta tahosta ei silti todista mitään. Yritä nyt laittaa edes linkki johonkin kunnolliseen tutkimukseen, jossa olisi kysytty laajalta joukolta nettisivujen tekijöitä, mitä editoria he käyttävät.

Lisäksi minulle on tuon viestisi jälkeen hieman epäselvää, mistä edes puhut. Eikö mielestäsi ohjelmointi ole osa nettisivujen tekemistä? Miksi Sublime Text olisi parempi juuri tietynlaisen koodin kirjoittamisessa, ja mikä siinä silloin on parempaa kuin muissa tekstieditoreissa? Minusta näyttää, että ainoa poikkeuksellinen ominaisuus on tuo monen kohdan valitseminen samaan aikaan.

”Suosittu” voi olla, mutta ”suosituin” on jo aika paljon luvattu, ja ”de facto” vaatisi jo selvän enemmistön.

walkout_ kirjoitti:

Dreamweaverissa on mielestäni paras värikoodaus monille eri ohjelmointi ja kuvauskielille.

:D Tiesitkö, että monissa editoreissa väritystä voi säätää asetuksista?

walkout_ [10.09.2013 18:43:12]

#

Metabolix kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Dreamweaverissa on mielestäni paras värikoodaus monille eri ohjelmointi ja kuvauskielille.

Niin sitä säätelen kyllä Eclipsesä jos haluan, mutta Dreamweaverissä on minun mieleinen sellainen oletuksena.
Loppuu tollainen typerä vastaan väiittäminen. Ekkä sinä kyllä tasan tiedä kuka ees olen. Ja en osta Elisa-vahtia vain siksi, että voi sitten kuvata itsestäni kokoajan 24/7/1 Tosi-TV:tä nettiin ettei minun elämsätä jää kenellekkään mitään epäselväksi. Mulla on parempaakin tekemistä kuin aina vaan todistella asioita Interwebissä ja väitellä kaiken maailma luusereiden kanssa netissä, jota eivät oikeesti ole sitä mitä ne väittää olevansa.
Eikä minua kiinnosta teidän kysymyksetkään joita esitätte kun epäilette minua.

Macro [10.09.2013 18:46:56]

#

walkout_ kirjoitti:

Metabolix kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Niin sitä säätelen kyllä Eclipsesä jos haluan, mutta Dreamweaverissä on minun mieleinen sellainen oletuksena.

Kannattaako siitä maksaa melkein 500 €?

PS. http://eclipsecolorthemes.org/ - ei tartte edes ite säätää.

Metabolix [10.09.2013 19:00:39]

#

Tarkoitin juurikin tuota Macron mainitsemaa hinta-asiaa sekä sitä, että ylipäänsä kivat värit ovat toivottavast aika merkityksetön asia editorien paremmuutta vertailtaessa.

walkout_ kirjoitti:

Ekkä sinä kyllä tasan tiedä kuka ees olen.

En tosiaan tiedä, ja lähtökohtaisesti ei paljon kiinnostakaan. Tuon uhoamisen jälkeen kuitenkin alkoi todella kiinnostaa, kuka oikein luulet olevasi ja miksi sillä muka olisi jotain väliä tässä keskustelussa. Kerro, kiltti!

walkout_ kirjoitti:

Mulla on parempaakin tekemistä kuin – – väitellä kaiken maailma luusereiden kanssa netissä, jota eivät oikeesti ole sitä mitä ne väittää olevansa.

Keskustelu on täysin vapaaehtoista, enkä näe kenenkään väittäneen täällä mitään ihmeitä itsestään.

Yumyum [10.09.2013 19:05:41]

#

Metabolix kirjoitti:

Eikö mielestäsi ohjelmointi ole osa nettisivujen tekemistä? Miksi Sublime Text olisi parempi juuri tietynlaisen koodin kirjoittamisessa

Sublime on paras ei-tulkattaviin kieliin (siis browseri toimii tulkkina) eli HTML, css, PHP, JS. Tämä ihan siitä syystä, että järjetön määrä frontaajia käyttää ja tekee packageja (eli plugineja) sille. Itse aikoinani kokelin Pythonia/djangoa sublimella ja tulos oli järkyttävä. Piti erillinen plugin tulkki ladata, että ei kaatuisi ihan perus inputeissa.

Valitettevasti en mitään statiikoja löydä (löydätkö sinä? :o), mutta jos yhtään seurailee blogeja, tutoriaalisivustoja jne niin eihän tämä voi enää olla mielipide vaan fakta.

Muutamia syitä miksi itse käytän sublimea:
- Toimii Mac/win/linux
- Pirusti packageja(=plugineja) itellä esim SASS/LESS syntax highlightit
- Pystyy editoimaan monia rivejä yhtäikaisesti (mm. kiva jätte kiva jos pitää edioita jotain pitkiä listoja <li>.
- Pystyy tallentamaan snippettejä
- Todella kevyt. Aukeaa hetkessä.
- filujen haku on tehty todella näppärästi.
- Näyttää hyvältä (vielä jos vähän itse modaa sivupalkkia niin ah).
- pystyy jakamaan editorin moneen osaan max 4 kolumnia/riviä
- Ja tietysti on vakaa kuin hitsarin käsi. Ei kaatuile (kunhan homman pitää ylhäällä mainituissa kielissä ;)).

Miinuksena mainittakoon, että kyseessä on shareware editori eli pystyy ilmaiseksi lataamaan ja käyttämään, mutta ajoittain tallennuksen yhteydessä tulee popuppi joka ilmoittaa maksullisesta versiosta. Kertonee sekin jotain, että itse olen ostanut 70euron lisenssin. Ei ihan turha softa :).

jukkah [10.09.2013 19:12:36]

#

Yumyum kirjoitti:

Suurinosa ellei kaikki "isot pelurit" maailmalla, jotka vievät nettiä mihinkään suuntaan käyttävät Sublimea. -- Treehousen kaikki videot on tehty Sublimella. Suurinosa Lynda.com tutoriaaleista on tehty Sublimella.

On hyvin mahdollista, että iso osa videoista hyödyntävät Sublimea (ja OS X:ää). Kyse ei silti ole siitä, miten suosittuja ne ovat. Kyse on vain tunteisiin vetoavasta mainonnasta.

Minä en ole koskaan nähnyt yhtään (hyvää) myyntivideota, jossa nörtti istuu pimeässä huoneessa koodaamassa jotain sekavaa viritelmää, pizzalaatikoiden seassa. Muutaman olen silloin tällöin nähnyt, mutta niitä ei voi sanoa myyntivideoiksi ennemminkin aprillipiloiksi.

Kaikissa videoissa ollaan joko ulkona tai valoisassa toimistossa, ulkona on hieno ilma, pahvilaatikoista ei ole merkkiäkään, isolla puupöydällä lojuu yksi iPad, jolla korvataan paperisekamelska, koneena on Applen kevyt, mutta tehokas kone ja kaikki sujuu kuin rasvattu. Niin ja koodi on erittäin selvää, alle 60 merkkiä per rivi, koodari on hyvin pukeutunut ”liikemies”, ja pöydällä, ovenraosta ja ikkunasta roikkuu hyvin pukeutuneita muusia heti urakalla ja kaikki ovat hyvällä tuulella. Ei tällaisessa yhteydessä voi käyttää ”rumaa” koodieditoria.

reino [10.09.2013 19:13:05]

#

walkout_ kirjoitti:

Loppuu tollainen typerä vastaan väiittäminen.

Missä kohdassa Metabolix muka väitti vastaan?

walkout_ kirjoitti:

Miten minä sitten tiedän sinun olevan i4ware:n omistaja Matti Kiviharju?

walkout_ kirjoitti:

Ja en osta Elisa-vahtia vain siksi, että voi sitten kuvata itsestäni kokoajan 24/7/1 Tosi-TV:tä nettiin ettei minun elämsätä jää kenellekkään mitään epäselväksi.

Kuka muka sellaista pyysi? Etkä edes tarvitse Elisa-vahtia oman elämän striimaamiseen nettiin. http://geraldnaveen.blogspot.fi/2009/04/streaming-webcam-using-vlc.html

Ps. Tuollainen suuttuminen noinkin pienestä asiasta kuin editorin väriteemasta on aika lapsellista.

Blaze [10.09.2013 19:17:20]

#

Yumyum kirjoitti:

Piti erillinen plugin tulkki ladata, että ei kaatuisi ihan perus inputeissa.

Kuulostaa aika paskalta tekstieditorilta.

tmub [10.09.2013 19:47:09]

#

Tämä ei kyllä kuulu aiheeseen mitenkään mutta sanonpa silti :) En edes muista koska olisin käynyt ohjelmointiputkassa ohjelmoinnin vuoksi.

knuutti [10.09.2013 19:56:47]

#

Mun isä on parempi kuin sun isä.

IDE on vain työkalu, ei se yksin mitään kovin ihmeellistä saa aikaiseksi. Ei sitte vaikka siinä olisi defaulttina Batman Begins teema.

Blaze kirjoitti:

Yumyum kirjoitti:

Kuulostaa aika paskalta tekstieditorilta.

Koiran puoskaa.

tmub kirjoitti:

En edes muista koska olisin käynyt ohjelmointiputkassa ohjelmoinnin vuoksi.

Ohjelmointi? Missä?

Metabolix [10.09.2013 19:59:30]

#

Yumyum kirjoitti:

Valitettevasti en mitään statiikoja löydä (löydätkö sinä? :o), mutta jos yhtään seurailee blogeja, tutoriaalisivustoja jne niin eihän tämä [Sublime Textin suosio] voi enää olla mielipide vaan fakta.

En löytänyt mitään kunnollisia galluppeja; jos olisin löytänyt, asia olisi varmaan jo selvä. :) Joten jatketaan spekulointia:

Blogit kirjoittavat uusista asioista. Esimerkiksi Notepad++ on ikivanha eikä kiinnosta enää aiheena, vaikka melko moni sitäkin käyttää. Sublime Text on uusi ja epäilemättä siinä kategoriassa poikkeuksellisen suosittu ja kiinnostava.

Tutoriaalisivustoilla taas tilanne lienee, kuten jukkah sanoo: editorin pitää näyttää hyvältä ja olla aloittelijalle helppo yksinkertaisissa asioissa.

Yumyum kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi tekstieditorissa pitäisi olla tulkki. Aika harvoin tulee kirjoitettua koodia, jota pitäisi ja haluaisi noin vain testailla integroidulla tulkilla. Python ei tässä suhteessa mitenkään eroa PHP:stä. (Sen sijaan CSS ja JS kaipaisivat useammin testailua.)

walkout_ kirjoitti:

Ok, otin selvää. Hauskaa luettavaa menestyksestäsi löytyi mm. LinkedIn-profiilista, jonkun mainosviestisi saaneen blogista, klubitus-foorumilta (nimim. Morfin Mafer EVVK) sekä MuroBBS:ltä (nimim. traitor). Jos sinut joku tunteekin, syynä on tuo naurettava ja perusteeton uhoaminen eikä suinkaan mikään todellinen ansio.

timoh [11.09.2013 12:51:09]

#

En tosiaan Sublimea ole ikinä käyttänyt, mutta sen verran otan kiinni Yumyumin mainitsemiin Sublimen ominaisuuksiin (mikäli ne oikein ymmärsin), että tällä hetkellä PhpStorm hanskaa samat asiat, sillä erotuksella, että useamman kursorin käyttö ei ole vielä mahdollista, se lisätään versiossa 7 tai 8.

Editoriin liittyen hieman osviittaa antaa https://www.jetbrains.com/phpstorm/documentation/PhpStorm_ReferenceCard.pdf

Käytännössä löytyy suhteellisen hyvät apuvälineet koodin käsittelyyn (refactorointi, koodin automaattitäydennys, DocBlock/koodirunkojen luonti, virheiden poiminta, dokumentaation näyttö, parametrilistaukset, koodin reformatointi yms. perusjutut). SASS, LESS BOZZ BUZZ ;)

Webbikehityksen kannalta kiva ominaisuus on Live Edit.

Ja sitten se että PhpStorm on täysiverinen IDE (debuggaukset toimmii avot, versiohallinta, tietokantaintegraatio...).

Mitä nopeuteen tulee, niin NetBeansiin verratessa sanoisin että ero on jopa huomattava, ja vain positiivisessä mielessä (tosin en ole NetBeansia ihan hetkeen käyttänyt).

Vakaudesta myös on lähinnä pelkästään positiivisia kokemuksia, mutta sillä huomiolla, että en ole liiemmin asennellut third-party plugareja.

Uskoisin että täysin samat asiat pätee JetBrainsin muidenkin kielien tuotteissa (RubyMine, PyCharm, Intellij Idea, ReSharper...). Mikäli siis pena tarvitsee muutakin kuin front-end matskua.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta