Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: USB-tikulta haittaohjelma?

Sivun loppuun

Tapsa [28.02.2013 17:45:19]

#

Onko mahdollista käyttaa kaverin koneessa USB-tikkua ladaten ohjelman jolla hän voi etäkäyttää konettani mielinmäärin.

Jos on, voiko tämän ohjelman poistaa, jos voi miten?

Metabolix [28.02.2013 18:05:23]

#

Tietokoneessa oleva ohjelma voi siirtyä itsestään USB-tikulle, jos se on niin ohjelmoitu. Sen sijaan minkään ohjelman ei pitäisi siirtyä itsestään USB-tikulta tietokoneeseen vaan ainoastaan siinä tapauksessa, että itse käynnistät ohjelman tikulta.

Mitä tahansa voi poistaa, mutta haittaohjelmien kohdalla poistotapa riippuu ihan haittaohjelmasta.

peran [28.02.2013 19:16:39]

#

Entäs autorun. Se käynnistyneen automaattisesti ainakin rompulta ?

Metabolix [28.02.2013 19:28:37]

#

Autorun ei käynnisty USB-tikulta automaattisesti, vaan Windows näyttää sen valikossa muiden toimintojen seassa.

peran [28.02.2013 19:54:27]

#

Kiitos tarkennuksesta. Mulla kun on Linux, niin ei ole Windowsin oikuista tietoa.

Ainoa Windows-kone itselläni on Win98, enkä muista milloin viimeksi olen sen käynnistänyt.

Tapsa [28.02.2013 20:32:11]

#

Metabolix kirjoitti:

Tietokoneessa oleva ohjelma voi siirtyä itsestään USB-tikulle, jos se on niin ohjelmoitu. Sen sijaan minkään ohjelman ei pitäisi siirtyä itsestään USB-tikulta tietokoneeseen vaan ainoastaan siinä tapauksessa, että itse käynnistät ohjelman tikulta.

No tässähan ongelma, hän työnsi tikun koneeseen ja jututti minua rauhallisesti jälkeenpäin ymmärsin että hän tarvitsi aikaa tiedostojen lataukseen

Kun lataus oli valmis, "Moro äläkä enää ikinä ota häneen yhteyttä"

Mod. huom: käytä lainauksissa lainauspainiketta!

Metabolix [28.02.2013 20:37:10]

#

Siis työnsikö hän tikun sinun koneeseesi vai omaansa, ja käyttikö hän konetta muuten ollenkaan? Näitkö, mitä hän teki?

peran kirjoitti:

Mulla kun on Linux, niin ei ole Windowsin oikuista tietoa.

Oletko huomannut, että Linuxillakin voi googlettaa?

JaskaP [28.02.2013 22:11:59]

#

Tapsa kirjoitti:

No tässähan ongelma, hän työnsi tikun koneeseen ja jututti minua rauhallisesti jälkeenpäin ymmärsin että hän tarvitsi aikaa tiedostojen lataukseen

Kun lataus oli valmis, "Moro äläkä enää ikinä ota häneen yhteyttä"

MV eli FTW?
Toivottavasti kysymyksessä ei ole että ns. iso pyörä raapii kattoa.

tmub [01.03.2013 00:06:31]

#

Eiköhän tässä taas kärsitä lievästä vainoharhaisuudesta?

peran [01.03.2013 11:51:21]

#

Metabolix kirjoitti:

Oletko huomannut, että Linuxillakin voi googlettaa?

Saattaapi voidakin, mutta en ole mikään pro-käyttäjä. ;D

jukkah [01.03.2013 13:46:40]

#

Tapsa kirjoitti:

No tässähan ongelma, hän työnsi tikun koneeseen ja jututti minua rauhallisesti jälkeenpäin ymmärsin että hän tarvitsi aikaa tiedostojen lataukseen

Kun lataus oli valmis, "Moro äläkä enää ikinä ota häneen yhteyttä"

Mitä hänen piti tehdä; mihin asiaan tarvitsit apua? Entä miten nopea on ko. koneen internetyhteys?

Ja muuten, mitä varten et käyttänyt paikallista tietokoneliikettä?

Tapsa [01.03.2013 21:14:53]

#

jukkah 8M Auottoi FreeBasicin asennuksessa

jukkah [01.03.2013 22:47:15]

#

Tärkein kysymys on näköjään vielä kysymättä: Mistä osaat epäillä, että koneellasi on takaportti? Eli mitä outoa koneesi tekee nykyisin?

Tapsa kirjoitti:

voiko tämän ohjelman poistaa, jos voi miten?

Kai sinulla on joku tietoturvaohjelmisto (AVG, avast!, F-Secure, ...)? Aja täysi virustarkistus. Se ainakin yrittää poistaa pöpöjä.

Metabolix [01.03.2013 22:51:16]

#

Voisitko nyt Tapsa selittää oikein selvästi ja kattavasti alusta loppuun tämän tapahtumasarjan? Tarinasi on tähän mennessä melko sekava.

Tapsa [02.03.2013 00:23:37]

#

jukkah ja Metabolix
Homma kävi näin, oli riitaa minun PC-neuvojan kanssa. Hän kieltäyi auttamasta ja lupasi tulla seuraavana päivänä, niin kävikin oli oikein ystävällinen ja kertoi unohtaneesa koko riidan, avattiin kone ja hän työnsi muistitikun joka ratkaisee minun ongelmat. Tajusin tietysti että ladataan tiedostoja koneelleni, ihmettelin kun tiedustelin mitä ladataan, ei tullut järkevää vastausta.

Hän sanoi lähtiessään että turha yrittää poistaa tiedostoja.

Löysin tiedostot jotka on ladattu koneelleni ko. päivänä ja kellonaikana, ei pysty poistamaan, vaan vaatii luvan tiedostojen omistajalta (En nyt ihan varma sanamuodosta)

Metabolix [02.03.2013 00:41:55]

#

No mitähän ne tiedostot ovat?

Yksi vähemmän vainoharhainen mahdollisuus on, että hän on vain asentanut FreeBASIC-kääntäjän ja -kehitysympäristön, kuten pyysit. Sen voi asentaa koko koneen laajuisesti niin, että poistaminen vaatii järjestelmänvalvojan oikeudet. Saattaa olla, että poisto kuuluisi silloin tehdä Ohjauspaneelissa olevalla poistotyökalulla.

Tapsa [02.03.2013 01:51:57]

#

Metabolix
Katselin juuri äsken näitä tiedosja, huomasin ajankohdan ja siirsin ne toiseen kansioon, mahtaako toimia sieltä. En paljon ymmärrä, mutta eräs tiedosto oli tyyppiä .LOCK tiedosto on tyhjä, mutta jos koneeni on etäkäytössä niin sinne voi kai syöttää tietoa, joka lamauttaa koneeni I Don't know?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta