Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Aoua: CMS, framework vai itse koodaus projektelleni?

Sivun loppuun

Namorbia [22.09.2012 18:47:13]

#

Olen tekemässä yksinkertaista sivustoa opinnäytetyönäni. Ongelma on se, etten tiedä valitsisinko CMS:n, frameworkin vai koodaisinko itse kaiken PHP:llä.

Sivustoni on pelimusiikkikonserttien tietokanta. Kuka tahansa voi lisätä tai muokata konsertteja. Tässä sivuston rakenne:

Etusivu
- Hakukenttä
- Advanced search -nappula
- Add new concert -nappula

Advanced search -sivu
- Konsertteja voi hakea eri kriteerien perusteella kuten:
--- päivämäärä, maa, kaupunki, artisti, minkä pelin musiikkia jne.

Add new concert -sivu
- Konserttiin voi lisätä yllä mainitut asiat

Konsertin oma sivu
- Näkyy kaikki yllä mainitut asiat
- Edit concert -nappula

Edit concert -sivu
- Tietoja voi muokata ja tallentaa
- Revert changes -nappula/lista, josta näkyy muokkaushistoria
- Delete concert -nappula

En vielä tiedä käyttäjien oikeuksista: kuka saa lisätä, kuka muokata, kuka poistaa konsertteja. Tämä sivusto tulee olemaan toisen sivuston subdomaini ja olin ajatellut, että rekisteröinti tapahtuu päädomainissa. Siten minä tarvitsisin pelkän login-ruudun.

Olen suht aloittelija ja siksi on vaikeaa valita millä menetelmällä toteutan tämän projektin. PHP, MySQL, WordPress ja Drupal kokemusta on koulutöistä, mutta frameworkeja en ole käyttänyt koskaan. Tällaisia vastauksia olen saanut:
1) WordPressillä on hankala tehdä sivustoa, jossa eri käyttäjät lisäävät ja muokkaavat tietoa.
2) Mutta CMS on kestävä ratkaisu, koska kun päivityksiä tulee voi ilman CMS:ää joutua tekemään paljon lisätöitä, jotka CMS tekisi automaattisesti. Esim PHP:n päivitys tai FB:n like-nappulat tms.
3) Frameworkit ovat vapaampia ja parempia spesiaaleihin yhden tietyn käyttötarkoituksen nettisivuihin.
4) Kukaan ei ole puhunut kokonaan itse koodaamisen puolesta.

Kaikki apu on hyvin tervetullutta! Onhan tässä yli puoli vuotta aikaa, mutta haluan jo päästä alkuun!

Ernohac [23.09.2012 19:30:04]

#

Itse henkilökohtaisesti suosittelen Drupalia. Voi keskittyä ainoastaan tuon tietokannan rakentamiseen ja sen hallintaan. Kaikki html koodit yms jutut valmiina.

The Alchemist [23.09.2012 21:16:11]

#

Pitää siihen Drupaliinkin tuo konserttimoduuli koodata, ellei sitten löydä valmiina toimivaa pakettia.

P.S. Olet "aloittelija" ja teet kuitenkin opinnäytetyötäsi? Eikö noiden töiden pitäisi vastata omaa koulutusta, jotta siitä saisi jotain hyötyäkin?

Namorbia [23.09.2012 23:38:06]

#

Mielestäni olen vielä "aloittelija". Tämän verran kursseja olen käynyt:
2 kurssia - HTML & CSS
1 kurssi - JavaScript
3 kurssia - Java
1 kurssi - MySQL
1 kurssi - PHP

Kursseista on 1-4 vuotta aikaa. Olen mediatekniikan linjalla AMK:ssa, eikä täällä vaadita mitään kurssien läpäisemiseksi. Javassa olen ihan ok, mutta muut alueet ovat hieman heikkoja. Koodaaminen on hauskaa, mutta en tee sitä vapaa-ajallani. Nyt on kuitenkin hyvä mahdollisus tehdä jotain järkevää opinnäytetyönäni, joten sen takia olen tässä tilanteesa.

The Alchemist [24.09.2012 07:42:24]

#

Järkevyyden määrä riippuu kylläkin ihan siitä, mitä aiot opinnäytetyöstäsi itse kostua ja että valitsetko tätä tarvetta vastaavan lähestysmistavan. Jos aiot kehittyä koodarina ja demonstroida muille olevasi superkoodari, niin pelkkä Drupalin konffaus ja mahdollisimman pitkälle valmismoduuleilla pyrkiminen on täysin väärä valinta. Mutta koska et osaa koodata, niin täysin uuden aloittaminen on oikeastaan huonompi vaihtoehto.

Paljon riippuu harkkatyön laajuudestakin: viiden opintopisteen työhön Drupal on ainoa järkevä valinta, mutta 20 pisteen työhön sinun pitäisi muutenkin nähdä sen verran enemmän vaivaa, ettei yksi konserttimoduuli valmiiseen CMS-alustaan luultavasti riitä.

Lebe80 [24.09.2012 13:02:35]

#

Miten olisi useamman eri julkkarin vertailua tämmösessä keississä? Ja niille omien komponenttien tekoa ja valmiiden ominaisuuksien kanssa kikkailua?

Eli esim. Wordpress -puolella olen törmännyt usein ihan perusartikkeleilla kikkailuun, joka on omasta mielestä aivan käsittämätöntä, mutta silti toimii useimmille aivan vallan mainiosti.

latenleffahylly [25.09.2012 18:11:39]

#

Omien web-sivujeni kohdalla olen upottanut Wordpressin sisään mm. Omaa php-koodia. Käyttäjäryhmiä on 5. Mitä paremmin hallitset php:tä sitä helpompi on muokata cms alustaa oman projektisi suuntaan.

Itse en osannut koodata lainkaan reilu 3 vuotta sitten, nyt osaan sen verran että omat sivut ja pari asiakastyötä.

Namorbia [27.09.2012 14:17:52]

#

Kiitokset vastauksista.

Opinnäytetyöni on 15 opintopistettä. Jos sivusto osoittautuu helpoksi ja tarvitsen lisää töitä, on minulla monia lisäominaisuuksia, joita haluaisin tehdä. Esimerkiksi 1) konserteille arvostelu tähtinä ja kommenttiboxit/keskustelu 2) käyttäjien sivut, jossa näkyy mm. missä konserteissa on käynyt 3) lippujen osto suoraan sivustolta (rekisteröityneille bändeille), eli "e-commerce moduuli".

Päämääräni on pelimusiikin tiedon levittäminen. Koodaus voi olla hauskaa, mutta koodarin töitä en aio tehdä. Omat nettibisnekset kiinnostaa ja sitä varten olisi toki hyvä osata CMS:ää. Mutta WordPress vaikuttaa vaikealta ratkaisulta ja Drupalia tuskin tulen käyttämään tulevaisuudessa, koska WP on hauskempi mielestäni.

Itseopiskelu sopii minulle ja sen takia uskon onnistuvani tässä, otinpa minkä ratkaisun tahansa.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta