Asensin Sony Vaio VPCEB1S1 -läppäriini Xubuntu 11.10:n. Kun kirjoitan tekstiä esimerkiksi WWW-lomakkeille, niin välillä kursori ei näy enää tekstikentässä enkä voi kirjoittaa, ja se on tietysti ärsyttävää. Ikään kuin klikkaisin hiirellä lomakkeen ulkopuolista kohtaa. Välillä lomakkeelle tulee Ctrl-V:n sisältö vaikka en paina kyseistä näppäinyhdistelmää. Mitenköhän tällaiset ongelmat ratkaistaan? Esimerkiksi voiko Xubuntun säätää siten, että se ei tunnistaisi kosketusalustaa mutta USB-hiiri toimisi?
Ja ongelma ei johdu siitä, että kätesi hipaisisi esim. läppärin trackpädiä ja siirtäisi kursorin pois tekstikentäst?
Löytyi tämmöinen.
Eli terminaaliin kirjoitat
synclient MaxTapTime=0
Jos tuo toimii (eli kosketuspinta ei ota enää klikkauksia) niin laita vielä tämä
bash -c "synclient MaxTapTime=0"
Lisäys:
Lebe80 kirjoitti:
Ja ongelma ei johdu siitä, että kätesi hipaisisi esim. läppärin trackpädiä ja siirtäisi kursorin pois tekstikentäst?
Itsellä ollut juuri tämä ongelma, jos touchpad päällä. Minulla vaan on Ubuntu 12.04, ja osaa sammuttaa touchpadin läppärin omalla näppäinyhdistelmällä (Fn+F5).
Lebe80 kirjoitti:
Tällä kertaa en ollut niin tohelo. Kokeillaanpa tuolla Vesikuusen vinkeillä.
Niin siis tuo minun vinkkini koskee juurikin tuota touchpadin klikkaustoiminnon pysäyttämistä :D
Itse olen huomannut niin omassa, kuin muiden käytössä juuri tuota touchpadiin osumista. Varsinkin kun lepuuttaa "ranteita" läppärin etuosan päällä, niin saattaa hyvinkin helposti osua touchpadiin.
Lebe80 kirjoitti:
Itse olen huomannut niin omassa, kuin muiden käytössä juuri tuota touchpadiin osumista. Varsinkin kun lepuuttaa "ranteita" läppärin etuosan päällä, niin saattaa hyvinkin helposti osua touchpadiin.
Toisaalta sama ongelma ei esiintynyt yhtään kertaa samalla läppärillä silloin, kun käytin Xubuntu 9.10:tä. En usko, että kirjoitusasentoni olisi vaihtunut. Nyt kone on kuitenkin toiminut kiltisti, kiitos vesikuusen neuvon.
Ehkä kyseessä olikin käyttöjärjestelmien erot touchpadin klikkauksen tulkitsemisessa.
Mitenkäs Linuxissa tehdään sellainen skripti, että se ajaisi tuon bash-komennon aina käynnistyksen yhteydessä?
http://xubuntugeek.blogspot.fi/2011/12/add-application-to-xfcexubuntu-session.html
Command -kohtaan tuo bash -c "synclient MaxTapTime=0"
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.