Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ubuntun komentorivi

Sivun loppuun

Juuseri [17.06.2012 23:55:11]

#

Olen kokeillut hieman CentOS:n kanssa linux tyyppistä komentoriviä, ja päätin asentaa koneelleni Ubuntun. Päivitykset ei tule perille kirveenpoistoaineellakaan, mutta eniten häiritsee, etten saa avattua komentoriviä. Jostain luin, että ctrl+f2 avaa komentorivin, mutta ei sillä mitään tapahdu. Sovelluksista näyttää löytyvän terminal, shell, command line tai mitä tahansa hakuboksiin kirjoittaa, kuvakkeena ratas-kuvake, klikkaamalla ei tapahdu mitään. Jo pelkkä netin avaaminen oli tuskan takana, mutta jos linux pohjalta ei löydy komentoriviä, taidan jättää koko paskan sikseen ja jatkaa Windows 7 (64-bit) käyttöä... Olishan noita Debiania, Linuxia sun muitakin, mutta CentOS vaikea aloittelijalle (vasinkin dementikolle), kun pitäis muistaa komennot jotka eivät ole millään tavalla loogisia. Sentti kun vaan taitaa olla hyvin pitkälti serveri-käyttis... Eli saanko mä jollain tavalla edes komentoriviä Ubuntuun, saati sitten ladattua niitä 245:tä päivitystä joita se tarjoaa jokaisen netin avauksen yhteydessä, vai jätänkö sikseen ??

Mä olen tyhmä, ja siks en ymmärrä miks noin saatanan monimutkanen käyttis on edes tehty...

P.S. En ole ohjelmoija, mutta apu tulis tarpeeseen, eikä ainakaan Ubuntun foorumista ole pienintäkään hyötyä.

kllp [18.06.2012 00:01:23]

#

Mitä tapahtuu, kun painat Ctrl + Alt + t ? Mikäli Gnomea käytät, niin noin pitäisi avautua.

Deffi [18.06.2012 09:19:30]

#

Kuulostaa siltä, että jokin on rikki. Komentorivin pitäisi aueta kun klikkaa kuvaketta. Mitä Ubuntun versiota käytät?

reino [18.06.2012 11:31:06]

#

Painamalla ctrl+alt+f1 pääset terminaaliin. Takaisin graafiseen ympäristöön pääset näppinyhdistelmällä ctrl+alt+f7. Myös apuohjelmista pitäisi löytyä terminaali.

Juuseri [18.06.2012 18:09:22]

#

Ubuntu 12.04 on kyseessä, ja tosiaan vasta asennettu, täytyy varmaankin asentaa uudelleenn, tuntuu vaan kovin oudolta, ettei web-installer asentaisi oikein...
Kokeilen noita näppäinkomentoja, jollei auta, niin uudeleenasennus sitten, muutoin tuntu ihan kivalta käyttikseltä, mutta iski paniikki ja turhautuminen kun en saanut edes komentoriviä auki. Ilmeisesti Alt+f2 olikin aivan väärää tietoa, sillä ei kyllä tapahtunu yhtikäs mitään...

Kiitos näistä neuvoista, eiköhän me mustakin tehä vielä Linux-mies =)

EDIT: Ctrl+Alt+t avas komentorivin, iso kiitos. Vähä täs tosiaa tuntee ittesä tyhmäks, mut alussahan kaikki on niin vierasta, että tekis mieli pierasta.

kllp [18.06.2012 22:03:00]

#

Näppäinyhdistelmän Alt+f2 pitäisi kyllä avata "Run program" tai vastaava. Oletko seannut Alt+f2:n ja Ctrl+f2:n? Ratas-kuvake tulee varmaan, jos haku-toiminto ei tunnista ohjelmaa.

vesikuusi [18.06.2012 23:47:46]

#

Ubuntussa voi vaihtaa istuntojen välillä painamalla Ctrl + Alt + F(*), missä *-merkki on mikä tahansa numero yhden ja seitsemän välillä. Tosin oletuksena kaikki istunnot yhden ja kuuden välillä ovat tty-istuntoja, seitsemäs on se, jossa luultavasti nyt olet.

Näppäinyhdistelmä ei avaa komentoriviä, vaan vaihtaa istuntoa. Mielestäni erittäin yksinkertainen asia, josta löytyy keskustelua Ubuntu forums:ssa.

Juuseri [21.06.2012 13:31:03]

#

Hienoa Vesikuusi. Selitä istunto? Selitä tty-istunto? Ja kyllä, keskustelua löytyy, vuorokauden rekisteröintiprosessin jälkeen varmasti vielä enemmän. Jokaisessa keskustelussa erilaiset ohjeet, riippuen siitä käytänkö Terminaalia, Gnomea, Shelliä vai Teboilia. Minä käytän sitä mikä siinä Ubuntu 12.04 (64-bit AMD) versiossa on valmiina. Miten huomaan istuntojen vaihtumisen, jos olen senkin jo tehnyt ? Ne neljä erillistä ryöpöytää (kyllä, Ryöpöytä) on selkeä juttu.

Ensimmäisellä käyttökerralla aukesi netti, en saanut päivityksiä. Toisella kerralla sain komentorivin auki, ja osan päivityksistä. Kolmannella kerralla (tähän mennessä olen käyttänyt Ubuntuani neljästi) tuli loput päivitykset ja musiikki- sekä elokuvasoitin rupesivat toimimaan.

Veikkaan, että mitään näistä ei olisi tapahtunut, jollen olisi kysynyt mistään, sillä komentorivin avaamisen jälkeen voin vain seurata ohjeita ja kokeilla erilaisia komentoja, joita muut käyttäjät kertovat omissa Linux/Ubuntu/Debian versioissaan toimivan. Kiitos kuitenkin varsin valaisevasta nevostasi ja huolellisesta alkuperäisen viestin lukemisesta...

Kuten aiemmin mainitsinkin, näppäimillä CTRL+ALT+T AVAUTUU KOMENTORIVI, siihen ryöpöytään jossa olen. Nettiselaimen ikkunan päälle, limittäin hieman pienempänä kuin nettiselaimen ikkuna.

Taidanpa ruveta kokeilemaan noita f-nappuloita aikani kuluksi.

Keskustelua käydään myös osoitteessa:
http://www.ubuntu-fi.org/


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta