juu. keksikää joku hyviä syitä että miksi pitäis saada koodata väh. tunnin päivässä kun mutsi antaa käyttää konetta vaan muutaman kerran viikossa paitsi erikoistapauksissa :((. koulussa onneks pääsee koodaan joka päivä. se vaan valittaa että voi tätä nykyajan nuorisoa ku ei oo muuta tekemistä kun noi tietokoneet. ja ite kattoo meilit puolen tunnin välein... pah. sillon se varsinkin innostuu ku mun pikkubroidilla ei ole yleensä muuta tekemistä kun pelata koneella tai murjottaa että millon saa taas pelaa. mutta koodaus on hyödyllistä ja ei tästä paljon taidot kehity jos niitä ei saa kehittää! Uaarh...
:D lol! pööh se kuitenkin sanoo että oon tarpeeks hyvä soodaamaan ja koulussa saa kuitenkin olla kauan(ei oikeesti) koneella ja näyttö rasittaa silmiä ja välillä pitää pitää taukoa... ja sit se suuttuu ja sanoo että viikon konetauko... :(
Ei kone rasita silmiä jos kattoo sopivalta etäisyydeltä ruutua.
Mun mielestä jotain syitä:
- Koodauksessa aivot joutuu tekemään suurta ajattelutyötä ja kehittää ajattelukykyä
- Koodaus ei käy (yleensä) hermoille niinkuin pelit missä ollaan aktiivisia ja huudetaan "V***U" kun kuollaan ja ollaan pelisessioiden jälkeen ärtyisiä
- Koodaus virkistää jos sitä harrastaa sopivassa määrin eli sen verran että koodaus sujuu.. jos se alkaa tökkimään niin on aika pitää pieni tauko ja tulla vielä samana päivänä takaisin koneelle :D
- Sitten kun osaa koodata hyvin niin voit osallistua assyillä compoihin ja voittaa palkintoja :D
- Muutenkin on hyötyä tulevaisuudessa tajuta miten tietokoneet toimii kun kaikki firmat ovat digitalisoitumassa (ellei ole jo siirtynyt digitaaliseen maailmaan) ja tulee uudenlaisia tekniikoita
Joo en jaksa enempää keksii :D
lainaus:
Ei kone rasita silmiä jos kattoo sopivalta etäisyydeltä ruutua.
Samoin munkin mielestä
lainaus:
Mun mielestä jotain syitä:
- Koodauksessa aivot joutuu tekemään suurta ajattelutyötä ja kehittää ajattelukykyä
Samoin
lainaus:
- Koodaus ei käy (yleensä) hermoille niinkuin pelit missä ollaan aktiivisia ja huudetaan "V***U" kun kuollaan ja ollaan pelisessioiden jälkeen ärtyisiä
Niinpä :D ja mun mutsi ei edes anna pelata mitää missä ammuskellaan edes ihmisten näköisiä olioita eikä vertakaan näy. Yksi syy siihen miksi olen edes joskus aloittanut koodaamisen
[/lainaus]
lainaus:
- Koodaus virkistää jos sitä harrastaa sopivassa määrin eli sen verran että koodaus sujuu.. jos se alkaa tökkimään niin on aika pitää pieni tauko ja tulla vielä samana päivänä takaisin koneelle :D
Eikä! se kyllä virkistää. Jos rupee tökkimään niin jätät sen projektin täksi päiväksi ja rupeet väsäämään jotain uutta... mulla on...ootas...aika monta. Chatti, ProsessiHallinta, 3D, Tekstuuri, Alkulukulaskin, LaivanPommitus, NappiVaksi. Valmiita on jopa kaksi ;) SetColors ja PVT(Protect Valmius Tilasta. Koulussa kaverit rämpläs jatkuvasti koneeni valmiustila nappia joten tein ohjelman joka lukee diskiä muutaman kerran sekunnissa. Yrittää painaa, "laite levykeasema laiteohjain estää konetta siirtymästä valmiustilaan..." :D joo siinä ne oli.
lainaus:
- Sitten kun osaa koodata hyvin niin voit osallistua assyillä compoihin ja voittaa palkintoja :D
Joo! Pitää opetella koodaa hyvin ja voittaa jotain ja ostaa mutsille jotain miten se oppii koodaa itekin :D
lainaus:
- Muutenkin on hyötyä tulevaisuudessa tajuta miten tietokoneet toimii kun kaikki firmat ovat digitalisoitumassa (ellei ole jo siirtynyt digitaaliseen maailmaan) ja tulee uudenlaisia tekniikoita
Kyllä joo
lainaus:
Joo en jaksa enempää keksii :D
Niitä kyllä keksis... noi oli ihan hyviä
Sanot sille mutsilles, että ei noi vanhaa äijää enää komennella.
En oikein ymmärrä miksi vanhemmat aina sanovat liiallisesta tietokoneellaolemisesta, kun itse asun kolmen kilometrin päässä lähimmästä kaverista (ei voi mennä kavereille), ja pihaa ei ole (asun kerrostalossa jossa on jokapuolella muita taloja tai autoteitä). Kaikenlisäksi illalla on suorastaan vaarallista mennä ulos kun kadulla hiippailee kaikenmaailman hulluja.
lainaus:
Sanot sille mutsilles, että ei noi vanhaa äijää enää komennella.
se valittaa että joo siitä pitää keskustella ja siitä ei sittn kuitenkaa keskustella...
Mulle kans isä valitti aina ku olin koneella, että tee ny jotain muutaki välillä, mutta ei se enäää varmaan jaksa valittaa ku ei tehonnu ja on oma konekki :)
Joo mulla oli isän kanssa sama juttu, mutta kun aloin hieman pistämään vastaan niin eipä ole enää kuulunut valitusta =)
mun mielestä vanhempien pitäs ymmärtää että 15 vuotiaalla on jo vähän laajempi päätösvalta ku viisivuotiaalla. Mun koneenkäyttöä ei ole muutamaan vuoteen rajoitettu (paitsi yöllä kahden jälkeen äiti tulee patistaa nukkumaan jos sattuu heräämään)
Sun parastahan se (luulee) ajattelevansa. Vanhemmat eivät ole aina oikeassa. :)
No hei vanhemmat ei (yleensä) ole _ikinä_ oikeessa... ja mun faijalla on ollu oma kone 10vuotta ja se tekee koneella duunii(koodaa vba:lla duuniks hei jee mäki haluun :D) eikä muuta teekkää sillä. ja munkin mielestä mulla on isompi päätösvalta mutta mun vanhemmat ei aattele niin. ja mulla on kaksi (2) pikkubroidii ja ku mä koodaan "yliaikaa" (yleensä yli tunnin päivässä, kunha sinä päivänä saa "tietsikoida" (broidin keksimä termi) niin ne rupee valittaan ihan sairaaaaasti ja sulkee näyttöä kokoajan ja räveltää näppiksellä vaikka mitä ja paiskoo hiirtä lattialle niin ettei saa edes sammutettua konetta :D ja sitten mutsi uhkaa et jos en sammuta sekunnin päästä ni se tulee ja painaa sammutus nappulaa mun koneesta ja se ei muutenkaa kelaa koneista muuta ku että kuinka ne saa päälle tai kuin katotaan meilit :D sit ku faija päivitti ton winysiviitensä 2k:ks ni mutsi ihmetteli "kuin tää tällanen oikee sammutetaa??? hä???" :DD mun vanhempien kans ei todellakaa voi koneista keskustella...
mun isä yritti sillon joskus ku olin ala-asteen 2-5 luokalla niin estää etten saa käytettyä konetta siten että se vei koneen piuhat viikoksi (syy oli se että läksyjä ei ollu tullu tehtyä ja olin saanu 1,5h istumista). Mutta 7. luokalla ku menin ylä asteelle niin opettelin ohjelmoimaan ekaks qbasicilla niin se on lakannu valittamasta (melkeen kokonaan), se valittaa aina sillon ku pelaan countterii tai wolfenstein enemy territorya netissä koska se ei voi sietää väkivaltaa (no ehkä se vähän sietää) koska mun pikkuveli on ihan hulluna väkivaltaan. Mutta kohta se tajuu että on hyödytöntä ja ehkä vähän vaarallista ;) ruveta valittaan ku on pienempi (kengänkoosta muuhun kokoon nähden) että ei saa pelata tommosii. asia ratkeis sillä että saisin 1080 € (edes puolet esim.synttäri lahjoista yhteensä) ja ostaisin uuden koneen. no toivossa on hyvä elää :)
Ei mun vanhemmat ole rajoittaneet koneen käyttöä vähään aikaan, paitsi sitten yöllä 12 jälkeen =)
Mä joudun lopettaa viim. yheksältä... ja ei koneet maksa 1080€ mä ostin osina ja rakensin ite se o hauskempaa ja makso vaan 300€ ja mul ei oo ikinä ollu enempää ku 500€ yhteensä et olis sillee vaikeeta hankkia noin kallista konetta ja mutsi rupeis valittaa et kuin mä yhtee tyhmään tietokoneeseen noi paljon tuhlaan... :P
sano äitilles että teet kotiläksyjä koneella ;-)
mun vanhemmat alkaa valittaa sitten kun oon vielä 3:00 koneella
lainaus:
sano äitilles että teet kotiläksyjä koneella ;-)
sit se kyttää siinä vieressä ja kattoo millon mä oon tehny jo läksyt kelaa aika äkkii etten tee läksyi vaan jotain ihan muuta :(
sun äitis on kontrollifriikki... huuda sille suorat sanat ja paisko tavaroita ja mökötä pari tuntia nii se siitä... tai voithan sinä vaikka sabotoida kodin kaikkien koneiden nettiyhteydet niin että vain sinä pääset nettiin.
lainaus:
sun äitis on kontrollifriikki...
Häääääääääääääääääääääääää mikä ihme se sellanen o??? kumma sana... kontrollifriikki... ?hä¿?¿ vähä siisti sana pitää ruveta käyttää sitä nyt joka paikassa :P
lainaus:
huuda sille suorat sanat ja paisko tavaroita ja mökötä pari tuntia nii se siitä...
Eikä, sitten se valittaa ja antaa parin viikon tauon ja sanoo että mun pitää maksaa kaikki mitä mä rikon... :(
lainaus:
tai voithan sinä vaikka sabotoida kodin kaikkien koneiden nettiyhteydet niin että vain sinä pääset nettiin.
siitä ne tykkäis vielä vähemmän, ja sitäpaitsi mun faija on 10 kertaa parempi säätää koneella kun mä, ja se on siis jo jotain. kyllä se ne sais takaisin... paitsi jos mä menisin pihan sähkökeskukseen sammuttaa sen adsl reitittimen siitä tulis aika onkelma :P kyl ne senkin tajuis
voi olla, mutta mulla ainakin ratkee sille, että et tee läksyjä jos et pääse koneelle.
Mä oon alle yhen kuukauden päästä 17v ja mutsi ja faija vieläki inisee koneen käytöstä. Huudan niille aina suorat sanat :D Kyl ne sit siit lähtee.. mut joku faija sanoo et ei saa pelata siis pelata esim CS:ää 18.00 jälkee ku se on kotona ku se ei tykkää siit pelistä :D:D
Putoilen aina sille.. sit vaa pelaan.. ei se siit välitä sit kuiteskaa.
Paitsi joskus jos sil on paska päivä niin se pistää koneen pois siks päiväks tj mut ei sil nyt nii välii oo :D
jos sun faija ei tykkää siitä pelistä niin kuin se ei sitten välitä jos sä pelaat sitä? mun mutsi ei anna edes kattoa kylässä kun kaveri pelaa sitä... :(
ei helvetti mitkä vanhemmat sulla on... otan osaa
lainaus:
otan osaa
Kiitti :P
Mulla on itellä sama tilanne, ei vanhempien vaan koulun takia :( koneelle pääsee pari kertaa viikossa + viikonloput.
kova kohtalo :D.
lainaus:
voi olla, mutta mulla ainakin ratkee sille, että et tee läksyjä jos et pääse koneelle.
Suunnilleen yhtä hyödyllistä ja säälittävää kuin hengitys-, tai syömislakko. Eipä voi taaskaan muuta kuin ihmetellä miten outoa porukkaa täällä liikkuu. Kannattaa viisastua ja hoitaa ensi elämässä asiat sitten paremmin.
Itsellänikin oli joskus hyvin kauan sitten x tuntia/päivä rajoitus tietokoneenkäytössä, ongelma ratkesi sillä, että jätin tylysti rajoitukset noudattamatta :)
Vanhempasi tuntuvat tosin olevan sitä sorttia, että tuo keino ei toimi. Suosittelen yrittämään takoa niille päähän, että koneella puuhaaminen on oikeasti sivistävää touhua. Esim. ensi kerralla, kun äitisi on hätistämässä pois koneelta kysy siltä, että haluaisko se mieluummin, että olisit kaupungilla ryyppäämässä, vai kotona (jossa äiti voi valvoa tekemisiäsi) tekemässä sivistäviä asioita tietokoneella.
IMO 15-vuotias on varsin pätevä päättämään itse, mihin haluaa vapaa-aikansa käyttää.
lainaus:
Vanhempasi tuntuvat tosin olevan sitä sorttia, että tuo keino ei toimi. Suosittelen yrittämään takoa niille päähän, että koneella puuhaaminen on oikeasti sivistävää touhua. Esim. ensi kerralla, kun äitisi on hätistämässä pois koneelta kysy siltä, että haluaisko se mieluummin, että olisit kaupungilla ryyppäämässä, vai kotona (jossa äiti voi valvoa tekemisiäsi) tekemässä sivistäviä asioita tietokoneella.
IMO 15-vuotias on varsin pätevä päättämään itse, mihin haluaa vapaa-aikansa käyttää.
Heh, pitääkin testata tätä... :D
HAH! mulla ei oo pahemmin koskaan ollu mitään rajotuksii ku kaikilla meillä on oma tietokone
Itselläni ei ole juuri minkäänlaisia rajoituksia ohjelmoinnin tai koneenkäytön suhteen, ehkäpä siksi, että olen käytännössä meidän huushollin ainoa henkilö, joka tajuaa hiemankaan enemmän tietokoneiden päälle, ja täytyyhän minun osata auttaa muita. Pelaamista tosin rajoittaa se, että minulla on kolme sisarusta ja jokaisen pitää antaa pelata vuorollaan. Silloin tosin voi mennä toiselle koneelle ohjelmoimaan
mulla tänään just kävi aika ikävästi... eka mä soodasin tunnin ja sitte piti antaa brodin pelaa pokemonii(xD) se pelas tunnin ja sit mä ehin justjust soodaa vartin ja mutsi sano että pitää pelaa jotain kaksinpelii mutta kun ei mulla sellasia ole niin piti antaa taas broidin pelaa... en tykänny ajatukesta ja hakkasin näppistäni niin että näppäimet todellakin lens ympäri huonetta :P mutsi valitti että joo nyt loppu tältä päivältä onneks nyt on vieraita nii mutsi ei välitä mitä mä teen... pitävä todiste siitä ettei raivoominen auta yhtään :P
Minulle valitetaan siitä kun valitan niille miksi en saa
olla koneella kokopäivää (>12h). Mukamas en tee muuta kuin
olen koneella (totta). Ei 12 tuntia päivässä nyt voi niin
paha olla ;).
mun mutsille kolme tuntii päivässä on sen verran että seuraavana päivänä ei sitten kosketa koneeseen lainkaan...
Soodalla on hassut vanhemmat. Mä en kestäis hetkeäkään jos noin meillä olis. No kyl mulleki on joskus (huom.) joskus mainittu jotain että tekisin muutakin kun olisin koneen ääressä mutta ei siitä sen enempää kuin että jatkoin koneella.
lainaus:
Soodalla on hassut vanhemmat. Mä en kestäis hetkeäkään jos noin meillä olis. No kyl mulleki on joskus (huom.) joskus mainittu jotain että tekisin muutakin kun olisin koneen ääressä mutta ei siitä sen enempää kuin että jatkoin koneella.
Ne on tosi hassuja. Ja luulet sä muka että mä muka kestän :P mä raivostun joka kerta ku ne rupee ilkeileen mulle ja vähänks ne sitte rupee vaan ilkeilee sata kertaa enemmän :( vähä mä en kestä!!!
Minulla on yksi veli ja sisko joilla on kans vuorot... isosisko on tositarkka vuoroistaan ja on monesti yliaikaa ja saattaa ottaa fyysisesti yhteen.! kova likka kenties! pikkuveljen kanssa on helppo kommunikoida koska se on enemmän sisällä vuorokaudesta kuin sisällä! mutta äiti ja isä on aika tarkkoja läksyistä ja harrastuksista kuten. luistelü!
lainaus:
Minulle valitetaan siitä kun valitan niille miksi en saa
olla koneella kokopäivää (>12h). Mukamas en tee muuta kuin
olen koneella (totta). Ei 12 tuntia päivässä nyt voi niin
paha olla ;).
Köh, en ihmettele.
Ei musta niitä rajoituksia tarvisi olla. Kyllä sen tajuaa, että on muutakin, kuin tietokone (vai tajuaako).
Edit: eiköhän sooda nyt hiukan liioittele, ei tollasta tilannetta voi oikein olla :/
Miten muka liiottelen. no ehkei ihan just tollasta tilannetta mutta ihan melkeen. tänään meni kyllä harvinaisen myöhään, näin mahtavasti tapahtuu yleensä kerran vuodessa. yleensä pitää lopettaa alle yheksältä mut ku tuli mutsin kavereita kylään niin sai onneks vähä myöhempään. Just nyt pitää lopettaa mutsi valittaa jo tossa selän takana :P
Uh, aika kamalaa.
Silmien rasitus riippuu katseluetäisyydestä ja näytön virkistystaajuudesta.
Mulla ei onneksi ole sitä ongelmaa, että siskot haluais käyttää konetta. Mitä nyt joskus kerran kuus se yks tahtoo käydä netissä ja olla siellä peräti 15 minuuttia. Iskä ja äiti kyllä käyttää konetta muttei viidesosaakaan siitä ajasti mitä mää. Mihinkään tunnin päivärajoituksiin en kyllä takuulla suostuis. Kyllä ne mulle jotain uutta harrastusta pauhaa, vaikka luen paljon ja soitan pianoakin vielä ja koulussa menee vähän turhankin hyvin, mutta ymmärtäisivät, että OHJELMOINTI ON HARRASTUS.
Enpä usko että kestäisin jonkun 1h/päivärajoitusta (tai tällaiseen, mikä kaverillani oli yhteen aikaan: pe 3h, la 4h, su 3h eikä muulloin yhtään!)
Mun lisäks konetta käyttää isä silloin tällöin käy netissä (n. 15min) ja pelaa CMR2(ehkä 1h/vko).
Pikkusiskot käyttää tätä konetta ehkä 1h/kk, lisäksi vähän 'omaansa' (90mhz).
Koneella oon normaalisti joka päivä, arkisin semmotteet 3h ja viikonloppusi paaljo enemmä :D. Välillä kyllä tulee porukoilta valitusta kun en 'muute tee ku istun konee ääres' (se on kyllä välillä totta..). On mulla sitten 3 jääkiekkoreenit viikos+pelit ni ei siinä voi ihan kokoajan olla koneel... ja koulukin sujuu...
Miulla on kone auki kokoajan ja käytän aina, kun olen paikalla. Oma kone onneksi on.
Joskus porukat kyllä valittelivat sähkölaskusta...
No jo on soodalla vanhemmat! Itselläni ei onneksi ongelmia juuri ole, kun olen perheen ainoa lapsi, ja sitä paitsi omistan oman koneen. Äidillä ja isällä on omat koneet molemmilla (!). Mikäs siinä, ei ne valita, kunhan ei kello 10-11 illalla jälkeen enää kone ole auki. (Väsähdän yleensä itsekin siihen mennessä...) Koulu sujuu hyvin, ja äiti on opettaja lukiossa. Opettaa myös ATK:ta, joten ymmärtää hyvin tietokoneiden ja ohjelmoinnin olevan minulle harrastus. Mutta on joillain kyllä kamalat vanhemmat, otan osaa.
Onha mullakin oma kone mutta en kuitenkaa saa käyttää sitä millon haluun. Joskus mutsi on aatellu tollasta että viikolla ei "pelata" yhtää ja pe-su sitte yhteensä n.5 tuntia max... :(
tulosta vanhemmillesi vaikka tämä topikki, ehkä he käsittävät miten asiat ovat :)
Musta on kumma jos 15 -vuotiaalle vedetään tollaset ehdottomat rajat, itselläni on 3 tietokonetta (pöytäkone, läppäri ja palvelin), sitä noi lähinnä ihmettelee jos mikään kone _ei_ ole päällä, kerran äiti soitti mulle helsinkiin "toi sun palvelin on sammunu.. tarviiks meiän tehä jotain?" :)
Itse ajattelin jo lentää vuoden päästä pesästä, jonka jälkeen sais 100% rauhan keskittyä siihen mitä tahtoo tehdä, nimittäin nuoremmat sisarukset tekevät kaikkensa etten voisi lukea ja koodata rauhassa ;)
lainaus:
tulosta vanhemmillesi vaikka tämä topikki, ehkä he käsittävät miten asiat ovat :)
juu aattelin tehä noin mutta oon jo yrittäny joka vastausta puhumalla eli käytännössä ne o "lukenu" tän... ei auttanu :(
lainaus:
Musta on kumma jos 15 -vuotiaalle vedetään tollaset ehdottomat rajat
Niin mustakin! :P kaikki mun kaverit saa soodaa millon haluun... mun vanhemmat on joku tosi ihmeellinen poikkeus...
lainaus:
nimittäin nuoremmat sisarukset tekevät kaikkensa etten voisi lukea ja koodata rauhassa ;)
Samoin. Vähän ärsyttävää...
Mä olisin jo haudassa tollasen yliampuvan tärkeän harrastuksen rajoittamisen jälkeen.. kun on oma kone (vanha kyllä) niin kaikki sujuu oman aikataulun mukaan. Kun mä en ollut vielä onnistunut asentamaan ysivitoseeni ADSL:llää piti aina päästä uudelle koneelle.. avaan oven.. sisko netissä ja alapalkki täynnä Mesengereitä ja ii2:kosia, sitten se sanoo että mä lähen kohta ja sitten onkin siellä kaks tuntia. Onneks tajusin pistää välityspalvelimen pois päältä!
Ha, mulla on ysivitonen ja adsl... mitä sul on siinä ongelmana topi91?
Ei enää mikään
Ohjelmointi ei ole harrastus, se on ELÄMÄNTAPA! :D
lainaus:
Ohjelmointi ei ole harrastus, se on ELÄMÄNTAPA! :D
Joo, toi oli hyvä! :D
niin mullekkin
onhan se munkin elämäntapa... kohta mä kuolen jos mä en saa elää... :(
Itsellänikin oli joskus tunnin rajoitus, mutta onneksi sain sen unohtumaan.. Milloin aloitit koodaamisen? Mä aloitin 9-vuotiaana!
11 kait mä olin. aluksi kaveri(topi niminen!) soodas msdos editorilla jotain hämärää ja sitten rupes soittaan qb:n play käskyllä jotain ja mä kelasin että hieno ja sitte että vähä tällä qbasicilla voi tehä vaikka mitä ja siitä se lähti.
Joo noi vanhemmat on joskus ärsyttävii... Mutta mä nyt saan koodata aikas paljon ilman rajotuksii ja olla koneella muutenkin kun vanhemmat tajuu että se on hyödyllistä (koska isä koodaa muutenkin), tosin nettiin en pääse nykyään muutakun viikonloppusin... Mutta kopioin sieltä ohjeita sillon ja teen kaikkee muuta mukavaa, ja viikoilla kerkee sitten koodaileen rauhassa :) ... Oottekos aatellu ottaa osaa tohon kilpailuun?
mähän just etin tiimiä
Joo huomasin ton vasta tän jälkee...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.