Hei,
Lähden nyt ihan ajatuksen tasolla liikkeelle. Eli kun täällä on asiantuntevaa porukkaa, niin kysyn yhden asian yleisellä tasolla.
-----------------------------------------------------------------------------
TAPAHTUMA ABC ----- Tarve 10 työntekijää
5 kpl perus henkilöitä
5 kpl erityis henkilöitä
- Noniin.. nyt jos haluttaisiin että tapahtumaan voi varata yht. 10 työvuoroa, mutta niin että varataan 5/5 -> 10 ............eli työntekijä saisi statuksen kumpaan ryhmään kuuluu.
- Miten tällaista aletaan ajatuksen tasolla miettimään? Kun 6 perus henkilö yrittää varata työvuoroa, mutta jo 5 perus työntekijää varannut vuoron, niin pitäisi kertoa että TAPAHTUMA ABC Täynnä -> perus henkilöiden osalta.
- No joka tapauksessa nämä vaiheet ainakin:
1.) Työntekijät jaetaan kahteen ryhmään
- 0 = perus
- 1 = erityinen
2.) Työvuoron varauksen yhteydessä tarkistetaan (lasketaan) kuinka monta perus, eritys tyyppiä on jo varannut vuoron?
- jos täyttä -> kerrotaan
- jos tilaa -> varataan
3.) Tapahtumainfossa voisi sitten nähdä molempien ryhmien kokonaismäärän.. hmm.. luulen että tämä toivottu ominaisuus on liian kova paikka minulle - nyt jos koskaan pitäisi ottaa perusteet haltuun..!!
-----MUTTA-----
Tällä hetkellä käy usein niin että Tapahtuma on tarkoitettu vain Eritys henkilöille, mutta perus henkilöt varaavat vuorot loppuun epähuomiossa..? Johonkin tapahtumaan halutaan vain pari perustyyppiä ja loput erityis henkilöitä ------------- ja näin homma menee vain hankalammaksi siis tällä hetkellä kun joutuu sitten poistamaan ihmisten varauksia..
--------------------------------------------------------------------------
Loppu huomautuksena vain se että kysyn tätä asiaa näin yleisenä kysymyksenä. Hyvä ohjelmoija on luonteeltaan ja ajatusmaailmaltaan ennen kaikkea LOOGINEN ihminen.
Kun mietin kysymystä itse niin huomaan että koodarin taitoni tulevat nopeasti vastaan eli miten toteuttaa homma teknisesti. kiitän jälleen kaikkia jotka tämän lukevat!
Teetkö sä oikeasti näitä uusia aiheita ihan huvikseen? Nää kuitenkin tuntuis hyvinkin pitkälti viittaavan tuohon sun aikaisempaan kymmenen aiheen projektiis.
ja itse juttuun:
Jos johonkin tapahtumaan ei haluta ns. perusjannuja, niin miksi niillä on edes mahdollisuus nähdä ja varata kyseinen tapahtuma?
Onko asiantuntijoita montaakin lajia? Esim. it-asiantuntijat ovat joissakin tapahtumissa erikoishenkilöitä ja toisissa normaaleja.
Hmm..
Työntekijät jaetaan 2 ryhmään, välimuotoja ei ole.
------------------------------------------------------------------------------
Jos on mahdollista niin olisi mukavaa jos vanhat Työvuoron varaus ohjelmaa koskevat ketjut voisi siirtää sivulle 2.
Lebe80 kirjoitti:
Jos johonkin tapahtumaan ei haluta ns. perusjannuja, niin miksi niillä on edes mahdollisuus nähdä ja varata kyseinen tapahtuma?
Ota huomioon, että vielä eilen, keskipäivällä projekti oli valmis. Sitten sain puhelin soiton jossa toivottiin mm. tätä uutta ominaisuutta. Tämä toive muuttaa hommaa melkoisesti.
Itse jopa mietin että tapahtumasta voisi olla 2 versiota
TAPAHTUMA ABC - perus
TAPAHTUMA ABC - erityinen
..mutta toisaalta ei tuokaan idea ole hyvä.. miten tällainen toteutetaan oikeasti - luulisi että tällaisia tilanteita on paljon.
Korvaa kaikki yli 1 menevät luvut n:llä. Tietojärjestelmissä on olioita 0, 1 tai n.
Eli työntekijärymiä on n. Tapahtumaan tulee aina n paikkaa tietylle työntekijäryhmälle. Kun kaikki n paikkaa on varattu, niin ei mahdu enää enempää.
Kuten Lebe80 sanoikin, jos tapahtuma on jonkun ryhmän osalta täynnä, ei ole mitään järkeä päästää ko. ryhmäläistä edes aloittamaan varauksen tekemistä. Toki täynnäolo on hyvä tarkastaa vielä tallennusvaiheessakin, jos vaikka joku muu vei viimeisen paikan sillä aikaa kun käyttäjä pähkäili.
Ja samalla, kuin teet tätä lisä ominaisuutta, tee koko systeemi alusta ja sulauta se nätisti siihen projektiin, siis lisäosa, sillä epäilen, että jos nyt rupeat tuohon päälle kasaamaan sitä, se rähjähtää käsiin. Olen jonkin verran seurannut projektiasi, ja olen huomannut, että se posahtelee sieltä sun täältä vähän väliä.
Ps. Ja muista, ettet tee sitä samalla kun softa on käytössä, siis teet erillisen projektin, ja sitten kun valmis, heität sen vanhan tilalle.
Pss. Suunnittele se ensin kunnolla, ennen kuin alat rakentamaan.
Noniin.. olisihan se pitänyt arvata, että saan juuri tällaisia neuvoja..
eli ei tarvitse vastata, mutta olisin kiinnostunut, erittäin kiinnostunut tietämään kuinka kauan herrat: Grez ja dartvaneri ovat harrastaneet/ tehneet työkseen koodausta (esim. PHP näyttää olevan tuttu).
Ymmärrän että yritätte auttaa, mutta luultavasti minun on nyt aika aloittaa raskas matka Ohjelmointiputkan oppaista ja päästä Noviisi -statuksestani eroon. Tähän saakka olen yrittänyt kiertää heikkouksiani keksimällä mitä erilaisempia ratkaisuja (Plan B, Plan C, Plan D).. tämän ongelman kohdalla ei ole kiertotietä.
-----umpikuja-----
joten ehkä suuntaa polun alkuun, jonka aikanaan skippasin ja siirryin heti hieman vaikeimpiin juttuihin.. johtui siitä että turhauduin liian helposti. Nykyään olen paljon kärsivällisempi.
Onneksi olkoon! Olet päässyt seuraavalle tasolle (jonka nimi on "Peruuta alkuun").
Käytännössä kaikille tulee turhautuminen, skippailu ja sitten peruutus jossakin vaiheessa.
Tässä kohdassa sinulla on hyvä sauma (kun ensimmäinen versio on valmis) sanoa asiakkaallesi, että sinun täytyy opiskella lisää voidaksesi tehdä sen. Voit tehdä seuraavan version vaikka puolen vuoden päästä, kun sinulla on vankempi perusosaaminen ja asiakkaalla enemmän toiveita.
Suurin osa kirjoista ja oppaista netissä eivät ole riittävän "rasittavia" vankan perusosaamisen (ml. rautainen kärsivällisyys) saavuttamiseen. Yhden sellaisen olen kylläkin löytänyt, (todella vaikea arvata :)) HY:n MOOC, joka käsittelee Javaa.
Edit. Jos et ole hirveästi Javaa vastaan kannattaa kokeilla. Siellä on no-deadline-versio kurssista, jota voit käyttää.
latenleffahylly kirjoitti:
olisin kiinnostunut, erittäin kiinnostunut tietämään kuinka kauan herrat: Grez ja dartvaneri ovat harrastaneet/ tehneet työkseen koodausta (esim. PHP näyttää olevan tuttu).
Olen koodannut työkseni noin 20 vuotta (eli näköjään aloittanut ennenkuin dartvaneri on syntynytkään :D )
Ja ei siitä kovin kauaa ole kun viimeksi kirjoitin jonkun oman softan kokonaan uusiksi, kun en ollut tyytyväinen siihen millaiseksi vanha oli kehittynyt. Pienempää refaktorointia tulee tehtyä ihan päivittäin.
Grez kirjoitti:
Olen koodannut työkseni noin 20 vuotta (eli näköjään aloittanut ennenkuin dartvaneri on syntynytkään :D )
Heh :D Joo en mää hirveästi ole Greziin verrattuna, php:n parissa on tullut harrasteltua kutakunkin kuusi vuotta, työskennellyt vajaan vuoden.
Mutta kuten jukkah jo sanoikin, tee se uusi versio vaikka sen puoli vuotta myöhemmin, vankemmalla perusosaamisella ja tietotasolla, saat sitten kerralla paljolti paremman ja toimivamman siitä alkuperäisestä+lisäominaisuudet.
Edit. Ja kun sitä osaamista vähän karttuu, ja vaikka nyt hetikin, kannattanee yrittää php-haastetta, todella hienoja tehtäviä, sopivan haastavia yms. Ja ennen kaikkea kehittävää :)
Noniin.. kiitoksia kolmikolle: jukkah, Grez, dartvaneri
- teen niin kuin sanotte eli opettelen lisää ja noin 6KK päästä toteutan kaikki asiakkaan toiveet.
- huom! Itse en osannut koodata ollenkaan lähes tasan 3 vuotta sitten. Siihen nähden osaan jotain, mutta tasoni on tällä hetkellä: Noviisi. Tavallaan olen ylpeä siitä että olen aloittelija koska kiinnostus on valtava ja opin suht nopeasti uusia asioita.
Olen tehnyt omat web-sivuni viimeisen 3 vuoden aikana 4-5 kertaa lähes alusta uusiksi, joka kerta on tullut parempaa jälkeä. Pidän Wordpressistä. Osaan HTML+CSS. Ymmärrän jQuery+JavaScript tutoriaaleja ja haluaisin oppia PHP -keskitason koodariksi. MySQL tietokanta on jollakin tavalla hallussa ja SQL-lauseet onnistuvat välillä.
PhotoShopissa muokkaan Nikon 1 J1 -mikrojärjestelmäkameralla ottamani kuvat. Yritän myös tehdä vähän grafiikkaa. Videoitakin otan välillä ja jatkossa muokkaan iPadissa -> iMoviella. Tavallaan ymmärrän web-maailmaa hieman.
Tulevaisuudesta sen verran että hankin kirjan "HTML5 - uudet ominaisuudet" eli tuo HTML5 olisi mukava ottaa haltuun tulevaisuudessa. Tabletit (iPad) kiinnostaa kovasti ja seuraava versio jonka teen omista sivuista - tulee toimimaan tabletilla paremmin kuin hyvin.
Sitten viimeinen asia, joka kuulostaa ehkä hullulta. Mutta vielä vuoden alussa kun kirjoitin näppiksellä - jouduin katsomaan näppiksen kirjaimia kun kirjoitan... noh.. nyt sitten yksi ilta huomasin kirjoittavani silmät ruudussa kiinni ja kädet tekivät työtä automaattisesti. Tavallaan mitä tahansa voi oppia kun harjoittelee. En ikinä olisi uskonut että opin kirjoittamaan näin.. katsomatta näppikseen.. Hieno fiilis!
------------------------------------------------------------------------
Loppuun kiitokset koko tälle ihmeelliselle yhteisölle jota yhdistää suuri sydän kun jaksatte auttaa noviiseja, vaikka varmasti jokaisella omat työt ja elämä. Tarkoitan tätä koska ilman Ohjelmointiputkaa en olisi pystynyt rakentamaan Työvuoron varaus ohjelmaa, saamaan palkkaa siitä ja ostamaan -> iPad Wifi+16GB, valkoinen, Applen kuulokkeet ja kirkkaan vihreä Golla laukku.
Tarkoitan että kun olen opetellut koodaamaan olen myös pystynyt saamaan taloudellista hyötyä ja auttamaan yli 100 ihmistä. Urani alkoi 3 vuotta sitten työväenopiston kurssilta ja nyt kirjoitan Ohjelmointiputkaan jota jo web-juttuja opiskellessani kehuttiin ja sinne ohjattiin opiskelijoita tutkimaan oppaita jne.
No.. nyt sitten kai oppaiden pariin itsekkin suuntaan ja pyrin tekemään harjoitteet omaan Webhotelliini.
-----KIITOS-----
"Sitten viimeinen asia, joka kuulostaa ehkä hullulta. Mutta vielä vuoden alussa kun kirjoitin näppiksellä - jouduin katsomaan näppiksen kirjaimia kun kirjoitan... noh.. nyt sitten yksi ilta huomasin kirjoittavani silmät ruudussa kiinni ja kädet tekivät työtä automaattisesti. Tavallaan mitä tahansa voi oppia kun harjoittelee. En ikinä olisi uskonut että opin kirjoittamaan näin.. katsomatta näppikseen.. Hieno fiilis!"
Hyvin sanottu :-D
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.