Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Tulosta -painike

Sivun loppuun

latenleffahylly [16.04.2012 10:00:38]

#

Yleiskysymys:

Minulla on varaukset.php niminen tiedosto/sivu. Onko jotenkin mahdollista koodata sivun alkuun jokin Tulosta-kuvake ja sitten sitä painamalla sivu tulostuisi. Ongelma on siinä että haen tietoa tietokannasta ja en pysty käyttämään Wordpressin omia lisäosia tähän..

Yritän selvittää asiaa.

dartvaneri [16.04.2012 10:22:51]

#

<form><input type="button" value=" Print this page "
onclick="window.print();return false;" /></form>

latenleffahylly [16.04.2012 10:31:04]

#

Terve, miksi muuten koodi form tagejen sisällä?

minulla tällainen koodi:

<button onclick="window.print(); return false;" style="cursor:pointer; margin-left:100px;">Tulosta sivu</button>

...Homma toimii JavaScriptillä, mutta kun sen ottaa selaimesta pois niin painike ei toimi, huoh..

dartvaneri [16.04.2012 10:54:24]

#

No sitten painaa ctrl+p.

Ihan näin vain tiedoksi, tuo "Tulosta sivu" kuuluu laitaa value-kenttään.

latenleffahylly [16.04.2012 10:57:16]

#

Eli tuollainen <button> tagi on sitten jo vanha vai..

dartvaneri [16.04.2012 11:00:17]

#

Ei välttämättä ole, katoin vähän väärin äsken. Tee miten tykkäät, itse olen oppinut käyttään input=buttonia.

latenleffahylly [16.04.2012 11:02:43]

#

Juu kiitos avusta. Mietin vain sitä, että onko nykyään niin että ihmiset ottavat tuon JavaScript tuen selaimesta pois..?

JS kanssa homma toimii..

jukkah [16.04.2012 11:07:29]

#

latenleffahylly kirjoitti:

Eli tuollainen <button> tagi on sitten jo vanha vai..

Ei ole, button löytyy HTML5:stä. Inputin ja buttonin ero on siinä, että inputiin voi laittaa vain tekstiä ja buttoniin HTML-koodia (kuvia, muotoilua, jne.).

Blaze [16.04.2012 11:33:27]

#

Kertokaahan muuten näin tyhmälle, että mitä ihmettä tuollaisella napilla tekee? Minä kun jos jostain mielenhäiriöstä haluaisin tulostaa sivun, en rupeais ettimään sivulta nappia, vaan klikkaisin tuosta File ja Print. Toimii aina ja kaikkialla. Miks ihmeessä se pitäis tehä jotenkin eri tavalla jossain muualla?

qeijo [16.04.2012 11:36:20]

#

Blaze kirjoitti:

Kertokaahan muuten näin tyhmälle, että mitä ihmettä tuollaisella napilla tekee? Minä kun jos jostain mielenhäiriöstä haluaisin tulostaa sivun, en rupeais ettimään sivulta nappia, vaan klikkaisin tuosta File ja Print. Toimii aina ja kaikkialla. Miks ihmeessä se pitäis tehä jotenkin eri tavalla jossain muualla?

Jos joku muu tykkää tehdä jollain toisella tavalla.
Kun/jos tulostus on esim. lennossa tehty pdf..

Tukki [16.04.2012 11:43:01]

#

Blaze kirjoitti:

Useinmitenhän tuollainen on tosiaan lähinnä haitallista. Yksi syy voisi olla että jos sivustolla käytetään frameja ja halutaan tarjota mahdollisuus tulostaa vain yksittäinen frame, niin selaimen kautta se on hieman monimutkaisempaa kuin erillisellä napilla. Joskus myös näkee sivuja jotka avataan sellaisiin pop-up ikkunoihin joista on poistettu selaimen normaalit käyttöliittymäkomponentit (esim. vr:n hieno verkkokauppa). Tällöin print-nappi autaaa niitä jotka eivät tiedä näppäinkomennoista. Ennen tulostusta voidaan myös haluta muokata sivun domia ja jos pelkkä print-css ei riitä niin erillisellä napilla mukaan saa js:n.

Lisäys:

qeijo kirjoitti:

Kun/jos tulostus on esim. lennossa tehty pdf..

Enpä ole ikinä törmännyt js:llä lennossa tehtyyn pdf:ään mutta kai sekin on mahdollista. Palvelinpäässä generoituun pdf:ään tuo konsepti ei auta yhtään sen enempää kuin tavallinen linkki.

Lebe80 [16.04.2012 13:56:04]

#

Nyt täytyy olla teidän kaikkien kanssa eri mieltä. Itse olen työskennellyt kohta 10 vuotta internetin parissa, ja tosiaan, liian moni asiakkaista (ja asiakkaiden asiakkaista) ei ymmärrä selaimen vakiotoiminnoista yhtään mitään, saatika muutenkaan että esim. heidän aatamin aikaisesta koneesta johtuen sivu todennäköisesti näyttää erilaiselta jo pelkästään heidän pienen pienen resoluution vuoksi.

Joten en yhtään ihmettele, jos joku haluaa saada sivuilleen tulostus-painikkeen.

jukkah [16.04.2012 14:04:17]

#

[offtopic]Seuraava suuri askel tietokoneen historiassa voisi olla "ihminen oppi käyttämään tietokonetta". :)[/offtopic]

Yucca [16.04.2012 22:50:38]

#

Lebe80 kirjoitti:

Itse olen työskennellyt kohta 10 vuotta internetin parissa

Ooo! :-)

lainaus:

liian moni asiakkaista (ja asiakkaiden asiakkaista) ei ymmärrä selaimen vakiotoiminnoista yhtään mitään

Ja tähänkö auttaa se, että asioita sotketaan lisää? Tulosta-painike herättää kysymyksen, tekeekö se jotain muuta kuin selaimen tulostustoiminto (jonka sentään useimmat tuntevat – olen kohdannut monenlaista tietämättömyyttä aivan perusasioista, mutta en tuollaista). Kokemus on saattanut osoittaa, että saattaa tehdäkin, tai ainakin se on luonnollinen epäilys. Kumpaa siis pitäisi käyttää? Painike siis rikkoo käytettävyyden perussääntöä ”Don’t make me think”.

lainaus:

Joten en yhtään ihmettele, jos joku haluaa saada sivuilleen tulostus-painikkeen.

Samalla logiikalla varmaan pitää lisätä Sulje selain -painike, Päivitä sivu -painike ja Klikkaa mua muuten vaan -painike. Ja ai niin, Lisää tämä sivu kirjanmerkkeihin -painike. Ja Tee tästä sivusta kotisivusi -painike.

latenleffahylly [16.04.2012 23:39:38]

#

Noniin..

"Tulosta sivu" -painike -> luotiin siksi että asiakas toivoi että työntekijällä on mahdollisuus tulostaa paperille kaikki hänen varaamansa työvuorot. Työvuorot listataan päivämäärän mukaan, jolloin voi tulostaa itselleen oman tapahtumakalenterin.

1.1.2012 messut
2.1.2012 matsi
3.1.2012 myyjäiset

Itse tein oman työvuoron varaukseni iPadilla ja kirjoitin varauksen tiedot iPadin kalenteriin. Retina näyttö auttoi silmiä, virtuaali näppis sormia. TOISAALTA, toinen työntekijä vain klikkasi "Tulosta sivu" painiketta ja sulloi paperin lompakkoonsa, joten..

+ Säästin ympäristöä
+ Hyödynsin uutta iPadiani (myös eka iPadini)
+ Voin tarpeen tullen muokata tapahtuman tietoja jos esim. pvm tai aikataulu muuttuu
+ Hallitsen elämääni kalenterin avulla joten sinne merkintä kuuluukin

...............mutta pääpointti on se että ihmisillä on vaihtoehtoja. Ja huom itselläni ei ole selaimessa tulosta nappia näkyvillä. Osalle käyttäjistä CTRL+p on mysteeri jne. kiva että tuli mielipiteitä, mutta kaikki eivät ajattele yhtä loogisesti kuin Ohjelmointiputkan foorumisti. Kiitos kuitenkin taas kerran kaikille avusta, mielipiteistä..

Cartter [17.04.2012 01:51:37]

#

Yucca kirjoitti:

...painike siis rikkoo käytettävyyden perussääntöä ”Don’t make me think”.

Hehhehehe.

Yucca kirjoitti:

...tai ainakin se on luonnollinen epäilys.

Suosittelen seuraavan kirjan aihealueeksi jotain muuta.

Jooh... ei tuossa tosiaan paljon ajatella tarvitse, jos napissa lukee "Tulosta". Ja jos sovelluksen käyttäjä ei osaa tulostaa selaimen valikoista, niin silloinhan tuo nimenomaan lisää käytettävyyttä. Olkoonkin, että tulostuksen voi tehdä kahdesta paikasta(,joka ilmeisesti voi saada insinöörin pään sekaisin).

punppis [17.04.2012 02:19:00]

#

Kun itse tulostan n. kerran vuodessa tietoa nettisivulta, niin etsin kyllä tulostuspainiketta. Yleensä siitä avautuu tulostukseen optimoitu näkymä, jolloin mainokset jne. turhat härpäkkeet jää tulostuksesta pois. Tosin yleensä se tulostusnäkymä pitää tulostaa perus ctrl-p -yhdistelmällä.

Lebe80 [17.04.2012 17:07:13]

#

Yucca kirjoitti:

lainaus:

liian moni asiakkaista (ja asiakkaiden asiakkaista) ei ymmärrä selaimen vakiotoiminnoista yhtään mitään

Ja tähänkö auttaa se, että asioita sotketaan lisää? Tulosta-painike herättää kysymyksen, tekeekö se jotain muuta kuin selaimen tulostustoiminto (jonka sentään useimmat tuntevat – olen kohdannut monenlaista tietämättömyyttä aivan perusasioista, mutta en tuollaista). Kokemus on saattanut osoittaa, että saattaa tehdäkin, tai ainakin se on luonnollinen epäilys. Kumpaa siis pitäisi käyttää? Painike siis rikkoo käytettävyyden perussääntöä ”Don’t make me think”.

lainaus:

Samalla logiikalla varmaan pitää lisätä Sulje selain -painike, Päivitä sivu -painike ja Klikkaa mua muuten vaan -painike. Ja ai niin, Lisää tämä sivu kirjanmerkkeihin -painike. Ja Tee tästä sivusta kotisivusi -painike.

Näinhän se ikävä kyllä menee...

Vaikka vitsillä asian heititkin, niin suuri osahan noista mainitsemistasi painikkeista/linkeistä on käytössä ihan isoillakin sivustoilla (Googlen tee-tästä-etusivusi), Päivitä -nappejakin olen nähnyt paljon. Myös "Sivun yläreunaan" -linkkejä on vieläkin aivan järkyttävästi.

Lähinnä vika on siinä, että selaimet taitavat olla vuonna 2012 vieläkin liian teknisiä ja epäselviä ihan tavallisille pulliaisille, vaikka me osaamme niiden kaikki näppäinoikotiet ulkoa, ja käytämme niitä paremmin kuin juustohöylää.

Ps. unohdit suosituimman, eli "Takaisin" -painikkeen.

edit:
Kysymyshän taitaa oikeasti enemmänkin olla siitä, että tehdäänkö sivuista oikeasti personoidut juuri sivun käyttäjille, vai tehdäänkö ne "yleisten sääntöjen mukaan".

dartvaneri [17.04.2012 17:18:59]

#

+ Hallitsen elämääni kalenterin avulla joten sinne merkintä kuuluukin

offtopic:
Ois mielenkiintoista tietää, mitä käy elämällesi, kun ipodisi hajoaa :D

latenleffahylly [17.04.2012 17:35:11]

#

se on iPad ja se ei kuulemma hajoa ikinä.. suosittelen. Myös iPadissa on mahdollisuus tulostaa sivu, mutta kysymys kuuluu "Milloin paperin kulutus loppuu kokonaan!?"

dartvaneri [17.04.2012 17:48:57]

#

Ai niinpäs olikin. Veikkaisin, että sitten kun puut loppuvat.

Lebe80 [17.04.2012 21:17:10]

#

Säästää luontoa yhden paperiarkin verran --> Ostaa uuden iPadin vuosittain...

punppis [19.04.2012 03:12:01]

#

Lebe80: Mielestäni "sivun yläreunaan" on ihan käypä nappula, säästää kallisarvoisia sekunteja, kun ei tarvitse "manuaalisesti" vierittää tuota palkkia ylös asti!

Sarkasmi sikseen, sillä on tuosta nappulasta oikeastikin hyötyä; nimittäin mobiililaitteilla. Tosin Applella on tajuttu tämä ja iOS:ssä selain scrollaa yläreunaan, kun painaa yläreunassa olevaa status-baria (jossa siis näkyy kellonaika, akun varaus jne.). Tälläinen ominaisuus puuttuu Androidista ja nykyisestä Windows Phonestani, ja pitkien nettisivujen selaaminen on kohtuullisen perseestä.

dartvaneri [19.04.2012 13:29:15]

#

Mutta se tulosta nappi on harvoin siistin näköinen siellä sivulla. Ja lisäksi, et sinä montaa sekuntia säästä, jos painat tulosta nappia itse sivulta. Esimerkiksi firefoxissa, sielä on normaalisti Tiedosto -> tulosta, ja Chromessa asetukset -> tulosta, onko se ongelma, että joudut painamaan yhden kerran enemmän, myös useissa selaimissa, kuten chrome ja ie voi painaa hiiren oikeeta ja tulosta. Ei luulis olevan ongelma. Jos sun oikeesti tarvtisee tulostaa, niin kyllä sää sen etsit sieltä selaimen asetuksista, vaikkei sivulla olisikan tulosta painiketta.

Lebe80 [19.04.2012 13:46:33]

#

punppis kirjoitti:

Lebe80: Mielestäni "sivun yläreunaan" on ihan käypä nappula, säästää kallisarvoisia sekunteja, kun ei tarvitse "manuaalisesti" vierittää tuota palkkia ylös asti!

En kai minä sen tarpeellisuuteen mitään kantaa tietääkseni ottanutkaan, tai yleensä kyseenalaistanut muutenkaan esim. Tulosta -napin tarpeettomuutta.

dartvaneri kirjoitti:

Mutta se tulosta nappi on harvoin siistin näköinen siellä sivulla. Ja lisäksi, et sinä montaa sekuntia säästä, jos painat tulosta nappia itse sivulta. Esimerkiksi firefoxissa, sielä on normaalisti Tiedosto -> tulosta, ja Chromessa asetukset -> tulosta, onko se ongelma, että joudut painamaan yhden kerran enemmän, myös useissa selaimissa, kuten chrome ja ie voi painaa hiiren oikeeta ja tulosta. Ei luulis olevan ongelma. Jos sun oikeesti tarvtisee tulostaa, niin kyllä sää sen etsit sieltä selaimen asetuksista, vaikkei sivulla olisikan tulosta painiketta.

dartvaneri kirjoitti:

Voitko antaa puhelinnumerosi, jotta voin aina jatkossa ohjata 30-50 vuotiaat ihmiset opastukseesi, kun pitää esim. selittää selaimen perusominaisuuksista? Yllätyt kuinka vähän suuri osa tietokoneiden käyttäjistä nykyaikana tietää mitään tietokoneista tai niiden käytöstä.

Napin ulkoasuun en voi ottaa muuta kantaa kuin, että eiköhän se ulkoasu ole sivun tekijän oma näkemys, eli tulosta-nappi voi olla hyvinkin selkeä ja sopia sivuille. Se, että sivuilla lukee napissa "Tulosta", kertoo paljon enemmän kuin se, että sivuilla ei lue mitään. Totta on se, ettei "Tulosta" -napin toiminnasta tiedä mitään, ennen kuin sitä painaa. Toisaalta, css:n print -tyyleillä voi yhtälailla poistaa (tarpeellistakin) tietoa tulosteesta.

ps.
Chromessa "Asetukset" -valikon takaa ei löyty toimintoa Tulosta, vaan siellä on selaimen asetukset.

pps.
Itseä enemmän kummastuttaa se, ettei taas hieman kokeneemmat tietokoneen käyttäjät osaa älytä, ettei kaikki muut ihmiset osaa käyttää konetta niin saumattomasti. Itse esim. olen jokusen tietokoneen joutunut "rakentamaan" sukulaisille, ja sen sijaan että opettaisin heitä käyttämään esim. kokonaan uutta käyttöjärjestelmää, niin mieluummin käytän omaa aikaa pari tuntia enemmän ja teen työpöydästä mahdollisimman paljon edellisen koneen näköisen.

Eli joku pirkko 50v tuskin pystyy ymmärtäämään Google Chromen tai Internet Explorerin eroa, vaan saatan vaikka vaihtaa työpöydällä olevan pikakuvakkeen näyttämään edellisen koneen selaimen pikakuvaketta, ja nimeämään sen "Intternetiksi".

Itse säästän paljon aikaa sillä, että koneen työpöytä näyttää kutakuinkin samalta kuin edellinen (esim. siirryttäessä Win xp -> Ubuntu), kuin se, että alan ravaamaan sukulaisten luona opettaen käyttämään uutta käyttöjärjestelmää).

dartvaneri [19.04.2012 14:11:45]

#

Lebe80 kirjoitti:

ps.
Chromessa "Asetukset" -valikon takaa ei löyty toimintoa Tulosta, vaan siellä on selaimen asetukset.

Olet oikeassa, sinänsä tuo listan(avain) kuva tuola ylhäällä symboloi useasti asetuksia, joten siitä se.

latenleffahylly [20.04.2012 12:10:40]

#

Lebe80 kirjoitti:

Voitko antaa puhelinnumerosi, jotta voin aina jatkossa ohjata 30-50 vuotiaat ihmiset opastukseesi, kun pitää esim. selittää selaimen perusominaisuuksista? Yllätyt kuinka vähän suuri osa tietokoneiden käyttäjistä nykyaikana tietää mitään tietokoneista tai niiden käytöstä.

Yllä on oikeastaan pähkinänkuoressa syy siihen miksi "Tulosta sivu" <- painike haluttiin sivulle.

Projektia tehdessä olen (joutunut) ottamaan huomioon 18-60 vuotiaat käyttäjät. Ja uskokaa vain.. koska kyse on työvuoron varaamisesta, niin jotkut käyttäjät ihmettelevät kun työvuoroa ei voikkaan varata??

ilmoitus: "Tapahtuma on varattu loppuun"

..siinähän selität näille käyttäjille. Tämä voi kuulostaa hullulta, mutta esim. Ohjelmointiputkan nuoriso-osasto on taitavaa porukkaa, että heidän on lähes mahdoton ymmärtää, että veljeni 6-vuotias tyttö käyttää MacBookkia paremmin kuin äitini, joka on n.55

jukkah [20.04.2012 14:11:39]

#

Mitä ei nuorena taida, sitä ei vanhana opi. ;)

Kyllä minä ainakin ymmärrän tuon ihan omasta kokemuksesta. (Edit. minäkin kuulun siihen nuoriso-osastoon)

latenleffahylly [20.04.2012 14:17:57]

#

Kiitos kommentista.

Kysyisin sellaista, että autatko foorumilaisia näissä koodi asioissa minulla toisessa ketjussa, ongelmia SQL-lauseen kanssa. Kiitos.

Grez [20.04.2012 14:18:03]

#

ilmoitus: "Tapahtuma on varattu loppuun"

No onhan tuo nyt aivan käsittämättömän huono lause. Mitä tuossa itse asiassa yritetään sanoa?

1) Tapahtuma on "loppuunmyyty", eli varausta ei voi tehdä tai sen teko epäonnistui (luonnollisin tulkinta)
2) Tapahtuman varausprosessi on suoritettu loppuun (eli suomeksi: Varaus on tehty)
3) Jotain muuta?

latenleffahylly [23.04.2012 00:01:52]

#

Aloitan sanasodan tulosta painikkeesta uudestaan. Itse omistan tulostimen, mutta se on kaapissa koska en halua ostaa siihen uutta mustekasettia.

En halua myöskään ostaa tulostinpaperia.

Olenko hullu kun en halua tulostaa koskaan, ikinä yhtään mitään? Pidän siitä että asiat ovat sähköisessä muodossa. Eli tässä tapauksessa voin tarkistaa omat varaukseni sähköisesti aina kun siihen tarve.

------------------------------------------------------

Tulosta-painike oli asiakkaan toive ja minulle ok, koska ihmiset ovat erilaisia ja näin ollen ajattelevat eri tavalla asioista...

Metabolix [23.04.2012 00:08:13]

#

"Tulosta sivu" -painike -> luotiin siksi että asiakas toivoi että työntekijällä on mahdollisuus tulostaa paperille kaikki hänen varaamansa työvuorot.

Mitä tekemistä näillä asioilla on keskenään? Jos työntekijä haluaa tulostaa omat vuoronsa, hän menee sivulle nimeltä "omat vuorot" ja painaa selaimen omaa tulostuspainiketta. Sinun pitää siis tehdä tuollainen sivu. Painiketta ei pidä tehdä, sellainen on selaimessa jo valmiiksi.

latenleffahylly [23.04.2012 10:34:40]

#

No.. nyt ensinnäkin asiakkaan toiveesta lisättiin tulosta-painike. Itse en olisi lisännyt sillä tulostaminen on vanhanaikaista.

Tämä on ehkä sitä, että jotkut ihmiset toivovat näiten Takaisin-Eteenpäin-Tulosta "linkkejä" web-sivuihin.. on luontevampaa painella niitä kuin omasta selaimesta.. Olen kuullut usein "kun klikkaan selaimesta taaksepäin nuolta.." ai siitäkin pääsee taaksepäin,,

Nämä ihmiset jotka syntyivät kynä, kumi ja viivotin kädessä.. eivät voi millään oppia kaikkea uutta mitä tulee tähän webin ihmeelliseen maailmaan. Asiat kehittyvät, muuttuvat, vaihtuvat, menevät ristiin ja rastiin ..ymmärrätte varmaan??

Vaikka itse seuraan IT-alan juttuja joka päivä niin vaikea pysyä perässä. Ehkäpä nämä kosketusnäytöt ovat se uusi juttu? Toisaalta MTV3- teki verkkopalveluunsa ääri vasemmalle ja ääri oikealle nuoli-painikkeet, joilla navigoida palvelussaan..

Jonkun päälikön mukaan tämä helpottaa huomattavasti sivuilta toiselle liikkumista..

-----------------------------------------------------------------------------

Mutta ääri-pointti tässä kaikessa oli se että Varaus-sivu toimii omalla kohdallani sähköisenä muistiona. Sen sijaan joku haluaa listan työvuoroista paperille ja laittaa sen jääkaapin seinään. (Tulosta-painike) näkyvillä muistuttaa/ huomauttaa käyttäjää "Ai niin tän voi tulostaakkin itselle" ..ei tarvi kirjoittaa ylös.

Itse tapaan elämässä päivittäin ihmisiä, jotka jo kauan sitten lopettivat omilla avoillaan ajattelun. Paljon helpompi ensin lukea oppaista ja lakikirjoista mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

dartvaneri [23.04.2012 10:42:11]

#

Eiköhän kosketusnäytöt ole jo aikas vanha keksintö. Ja siksi toiseksi tulostaminen ei ole vanhanaikaista, sillä on asioita, jotka pitää tulostaa paperille, niiden virallisuuden vuoksi, jotenka ipadisi ei tule ihan heti korvaamaan papereita kokonaan. Sanoisin niin, että tulet varmasti tulevaisuudessakin käsittelemään kohtalaisen paljon paperia, vaikka sulla onkin se ipad.

Grez [23.04.2012 12:38:11]

#

dartvaneri kirjoitti:

on asioita, jotka pitää tulostaa paperille, niiden virallisuuden vuoksi

Yrityksen tasekirja (n. 10 sivua kerran vuodessa) on tosiaan pakko olla paperilla. Äkkiseltään ei tule mitään muuta mieleen mikä ei voisi olla sähköisenä. Toki käytännössä esimerkiksi sopimus on helpompi tehdä paperilla ja todentaa allekirjoituksin kuin sähköisenä sähköisin allekirjoituksin, kun kaikilla osapuolilla ei useinkaan ole välineitä sähköiseen allekirjoittamiseen.

Blaze [23.04.2012 13:48:50]

#

Tämä on ehkä sitä, että jotkut ihmiset toivovat näiten Takaisin-Eteenpäin-Tulosta "linkkejä" web-sivuihin.. on luontevampaa painella niitä kuin omasta selaimesta..

Mun on vaikee ymmärtää, miten jokaisella sivulla erinäköinen ja eri paikassa oleva nappula voi olla helpompi ku aina ja kaikkialla samannäkönen ja samassa kohassa oleva. Ei tämä nyt tietty eka tai viiminenkään kerta ole kun ymmärrä ihmisiä, mut kuitenkin.

Olenko hullu kun en halua tulostaa koskaan, ikinä yhtään mitään?

En nyt ehkä edes kategorisesti vastusta tulostamista, mut mulla ei ihan oikeasti ole tarvetta tulostaa ku muutama pääsylippu/varauslappu vuodessa.

Lebe80 [23.04.2012 14:03:13]

#

Blaze kirjoitti:

Tämä on ehkä sitä, että jotkut ihmiset toivovat näiten Takaisin-Eteenpäin-Tulosta "linkkejä" web-sivuihin.. on luontevampaa painella niitä kuin omasta selaimesta..

Mun on vaikee ymmärtää, miten jokaisella sivulla erinäköinen ja eri paikassa oleva nappula voi olla helpompi ku aina ja kaikkialla samannäkönen ja samassa kohassa oleva. Ei tämä nyt tietty eka tai viiminenkään kerta ole kun ymmärrä ihmisiä, mut kuitenkin.

Sen ymmärtää helposti, kun näkee nää ihmiset ja tajuaa, ettei ne oikeasti käy "muilla" sivuilla.

jukkah [23.04.2012 14:13:02]

#

Blaze kirjoitti:

jokaisella sivulla

(Edit. Lebe80 ehtikin jo ensin) Niin, montaako sivua nämä käyttäjät osaavat sitten käyttää ? Tulee mieleen iltalehti, sähköposti, facebook ja verkkopankki. Googlen käyttäminenkin vaatii jo melko "tasokkaan" käyttäjän, kun siellä ei ole edellinen nappia (ainakaan en ole nähnyt).

[offtopic]Tuli muuten mieleen, päivitin kerran IE:n 8:sta 9:ään. Suurin näkyvä muutos oli tasaisen sinisen muuttuminen läpinäkyväksi siniseksi. Siinä sitten sain selittää, miten kaikki palikat ovat edelleen suunnilleen saman näköisiä ja samoissa paikoissa. :D[/offtopic]

Grez [23.04.2012 14:44:04]

#

Kyllä menee tietokone hukkaan...

Lebe80 [23.04.2012 14:57:48]

#

Grez: ei kaikille tietokone olekaan mikään "töitä helpottava kapistus" vaan enemmänkin rasite, jota pitää käyttää työpaikalla.

Paras esimerkki on taas tämä facebookissa tietokoneiden kanssa osaamattomien "timelinen" (uusi ulkoasu) tulosta jurnaaminen, kun "ei saa edes itse päättää muutoksista".

Grez [23.04.2012 15:07:07]

#

No niinhän mä just sanoin.

Tosin mielestäni parempi esimerkki on tämä eräs noin 30-vuotias ihminen joka valitteli että sillä menee koko työpäivä aikaa erään viikottain sähköpostiin tulevan listan käsittelyyn. Ihmettelin asiaa hetken ja pyysin näyttämään mitä se tekee.

No, hän tulosti sen sähköpostin ja sitten kirjoitti kaikki sellaisenaan Exceliin. Näytin sitten miten sen saa kopioitua sähköpostiohjelmasta leikepöydälle ja Excelissä liitettyä leikepöydältä. Säästin siis 1/5 hänen työajastaan, toivottavasti keksi sille jotain parempaa käyttöä.

Lebe80 [23.04.2012 15:15:17]

#

:D

Meille tuli kerran johonkin asiakasesitteeseen joku muutaman numeron puhelinnumerolista meiliin, jonka perään oli lähettäjä laittanu ehdotukset tyyliin:
"Muuttakaa toi eka numero muotoon +358" "ja laittakaa toiseen välilyönti ton 4 ja 6 väliin. Laittakaa sit toi toka puhelinnumero ekaks ja se nykyinen eka viimeseks."

Tuli mieleen vaan et "olisitkohan SÄ voinu tehdä noi jo ennen kuin lähetit tän epäselvän meilin."

jukkah [23.04.2012 15:36:36]

#

Näistä saisi pitkän ja hauskan kirjan... :)

Olen kyllä sitä mieltä, että tietokoneen käyttö (siis omien aivojen kanssa) kuuluisi ihan perusyleissivistykseen. Näitä tietokoneen käyttötaidottomia on paljon ihan jopa peruskoulusta lähtien. Opetustavassa on kai jotain pielessä... Pitäisi varmaankin lähteä liikkeelle siitä, mikä on nappula ja mitä sille voi tehdä, eikä siitä, mitä kaikkia toimintoja on Word 2007:ssä (tai jos jollakin on vanhempikin versio).

latenleffahylly [23.04.2012 15:47:20]

#

..Tuli mieleen tästä Tulostus keskustelusta, että mitä jos olisin laittanut pelkän tulostimen kuvan -> tekstin "Tulosta sivu" sijaan?

Asiakaspalvelu olisi täyttynyt sähköposteista, "Mikä on tuo kummallinen otus omien työvuoro varauksieni kohdalla?"

- Mielestäni kuvakkeetkin voisivat olla kansainvälisiä, kuten Punainen risti tai punainen puolikuu, tai STOP-merkki. Milloin Web-maailma yhdistyy ja rakentaa oman Raamattunsa, jonka opein katsastellaan maailmaa? HTML5 voisi olla tällainen, 1 standardi tapa lisätä video, videolla 1 logo jonka kaikki tunnistaa, video muoto vakio jne. !?

Lebe80 [23.04.2012 15:50:58]

#

..Tuli mieleen tästä Tulostus keskustelusta, että mitä jos olisin laittanut pelkän tulostimen kuvan -> tekstin "Tulosta sivu" sijaan?

Asiakaspalvelu olisi täyttynyt sähköposteista, "Mikä on tuo kummallinen otus omien työvuoro varauksieni kohdalla?"

- Mielestäni kuvakkeetkin voisivat olla kansainvälisiä, kuten Punainen risti tai punainen puolikuu, tai STOP-merkki. Milloin Web-maailma yhdistyy ja rakentaa oman Raamattunsa, jonka opein katsastellaan maailmaa? HTML5 voisi olla tällainen, 1 standardi tapa lisätä video, videolla 1 logo jonka kaikki tunnistaa, video muoto vakio jne. !?

Niin, tai tulostimestahan voisi tehdä esim. tulostimen näköisen, niin ehkä käyttäjätkin sen sitten tajuisivat. Tietenkin useilla sivuilla tulostimen vieressä lukee "Tulosta". Aivan kuten ohjelmointiputkussa lukee "Lähetä" ja "Esikatsele", eli ei niissä ole mitään ok-merkkiä tai suurennuslasia napeissa.

Eiköhän sun tapauksessa vika ole nyt sen, joka on mennyt suunnittelemaan työaikojesi käyttöliittymän päin honkia.

Eli kyllä itse olen nähnyt enemmän näitä tekstillisiä "painikkeita" (joissa sitten selvyyden vuoksi on vielä esim. toiminnon kuva), eli kyllähän tämä UI-raamattu on ollut jo ties kuinka monta vuotta olemassa, itse et vain ole koskaan näemmä lukenut sitä.

Blaze [23.04.2012 16:22:58]

#

Mielestäni kuvakkeetkin voisivat olla kansainvälisiä, kuten Punainen risti tai punainen puolikuu

No siinä tuliki jo yks esimerkki, miten tuokaan symboli ei ole oikeasti kansainvälinen :)

tai STOP-merkki.

Ai niinku tuo? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Japanese_stop_sign.svg ;)

Grez [23.04.2012 16:28:42]

#

No onhan tuossa aika merkittävää yhdentymistä tapahtunut, Japani ja Zimbabwe taitaa olla tuolla sivulla ainoat, jolla nykyinen stop-merkki ei ole punainen kahdeksankulmio

http://commons.wikimedia.org/wiki/Stop

dartvaneri [23.04.2012 18:03:21]

#

jukkah kirjoitti:

Olen kyllä sitä mieltä, että tietokoneen käyttö (siis omien aivojen kanssa) kuuluisi ihan perusyleissivistykseen. Näitä tietokoneen käyttötaidottomia on paljon ihan jopa peruskoulusta lähtien.

Näinpä, kyllähän ne peruskouluikäiset käyttävät paljolti konetta, mutta kun ainakin itse olen saanut käsityksen, että ne eivät paljon muuta taida tehdä, kuin pelailla.

Lebe80 [23.04.2012 18:28:28]

#

Entä he, joiden nuoruudessakaan ei ollut kotikäyttöön tarkoitettuja tietokoneita?

dartvaneri [23.04.2012 18:30:34]

#

Ehkä he eivät osaa senkään vertaa, ellei heille ole opetettu.

Yucca [23.04.2012 22:42:02]

#

lainaus:

Sen ymmärtää helposti, kun näkee nää ihmiset ja tajuaa, ettei ne oikeasti käy "muilla" sivuilla.

Jos kohtelee ihmisiä idiootteina, huomaa yleensä, ettei voi tehdä mitään idioottivarmaa, koska idiootit ovat niin älykkäitä.

Sivun tulostaminen on jokseenkin yksinkertainen juttu verrattuna moneen muuhun asiaan, joita pitää osata tehdä selainta käytettäessä. Joten jos oletetaan, etteivät ihmiset osaa tehdä sitäkään, pitäisi kai olettaa, etteivät he osaa mitään muutakaan, joten kannattaa tehdä sivu, joka toimii ihan itsekseen.

Miksi ihmeessä tehdään *selaimessa* toimiva palvelu, jos *lähtökohtana* on se, että käyttäjät eivät osaa käyttää selainta?

latenleffahylly [23.04.2012 23:37:45]

#

No kysytään sitten näin päin.

- Miten perustelen asiakkaalle että hän ei tarvitse tulostus painiketta?

- Asiakkaalle jonka asiakas on noin 50v. Huom!! Henkilö Joka toivoo että voisiko työvuoro varausten kohdalle lisätä tulosta sivu painikkeen..

.................

Siinä olen kuitenkin täysin samaa mieltä kuin pomoni. Kaikkea ei tarvitse vääntää rautalangasta, vaan on asioita jotka pitää vain itse tajuta ja ottaa tarvittaessa selvää. Joten tässä mielessä tulosta painike on typerin teko mies muistiin..

..varsinkin kun se löytyy vain 1 sivulta. Etsiikö henkilö A nyt painiketta muilta sivuilta, samalla kiroten että ei voi tulostaa koska...

Että sellaista..

Grez [24.04.2012 09:23:39]

#

- Miten perustelen asiakkaalle että hän ei tarvitse tulostus painiketta?

Kysy asiakkaalta, mitä vikaa selaimen tulostustoiminnossa on.

Lebe80 [24.04.2012 11:17:42]

#

Toisaalta, jos asiakas joutuu selittämään jokaiselle omalle asiakkaalleen, miten sivu tulostetaan, niin helpointa on vain laittaa asiakkaan toivomuksesta tulosta-painike sivuille.

dartvaneri [24.04.2012 11:37:35]

#

Mutta tuskin on sillai, että kukaan asiakkaista ei osaa käyttää selainta. Kertoo niille, jotka eivät osaa, eikä kaikki välttämättä halua edes tulostaa sivua.

Lebe80 [24.04.2012 13:11:02]

#

dartvaneri kirjoitti:

Mutta tuskin on sillai, että kukaan asiakkaista ei osaa käyttää selainta. Kertoo niille, jotka eivät osaa, eikä kaikki välttämättä halua edes tulostaa sivua.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/210/119/ _2acc5a8841f8752904d37f90a8014829.png?1322693145

Cartter [24.04.2012 16:50:47]

#

Miksi täällä väännetään tälläisestä asiasta, kun asiakas on sanonut haluavansa tulosta-napin sivuilleen? Silloin se laitetaan sinne. Ihminen, joka toivoo tulostusnappia sivuilleen, osoittaa jo kysymyksellään, ettei ymmärrä tietokoneista juurikaan yhtään mitään. Ja mitä sen on väliä, miten täällä muut on tottunut tulostamaan, kun eivät ohjelmaa tule edes käyttämään. Kohderyhmä kuitenkin pieni ja eiköhän asiakas kuitenkin tiedä mitä haluaa sivuilleen.

Onhan tuo nappi omastakin mielestäni suteellisen "turha". Jos se kuitenkin lisää käyttömukavuutta ohjelman käyttäjän näkökulmasta, niin miksi sitä ei lisäisi sinne.

latenleffahylly [24.04.2012 17:20:15]

#

Cartter kirjoitti:

Ihminen, joka toivoo tulostusnappia sivuilleen, osoittaa jo kysymyksellään, ettei ymmärrä tietokoneista juurikaan yhtään mitään.

- Eikö tullut jo selväksi, että osa ihmisistä on syntynyt ennen sinua ja luultavasti myös minua. Jos kertoo että työvuoroja voi varata netistä ja sitten onkin täyttä, niin tulee viesti ettei työvuoroa voinut varata vaikka näin on ollut puhetta..

- Tulosta-painike autta ihmisiä, jotka eivät hahmota Internettiä lainkaan, toinen asia on pitäisikö ensin järjestää koulutusta ja sitten ottaa uusi järjestelmä käyttöön.

- Yksi asia on kuitenkin tullut äärimmäisen selväksi - ohjelmointi "tyyppien" on keskimäärin hyvin vaikea laskeutua tavallisen kansan pariin/ tasolle.. siksi tämä keskustelu jatkuu niin kauan että se esimerkiksi poistetaan kokonaan.

Grez [24.04.2012 18:05:14]

#

Yksi asia on kuitenkin tullut äärimmäisen selväksi - ohjelmointi "tyyppien" on keskimäärin hyvin vaikea laskeutua tavallisen kansan pariin/ tasolle.. siksi tämä keskustelu jatkuu niin kauan että se esimerkiksi poistetaan kokonaan.

En nyt tiedä liittyykö nuo asiat toisiinsa.

Viesteistäsi saa käsityksen, että on yksi tai muutama tyyppi jotka ei tiedä että selaimella voi tulostaa (ilman sivulla olevaa nappulaa). Eikö näille ihmisille kannattaisi kertoa että selaimella voi tulostaa minkä tahansa sivun. Helpottaisi heidänkin elämäänsä verrattuna siihen että lähettävät jokaisen sivuston ylläpitäjälle viestiä että "voisitteko lisätä tulostusnapin".

latenleffahylly [25.04.2012 00:20:27]

#

Okei.. Olen vihdoin tullut järkiini ja lupaan että tämä on viimeinen postini tähän aiheeseen.

Barcan tippuminen vetää olon niin tyhjäksi, että ymmärrän viimein, kyse on "vain" tulosta- painikkeesta. Chelsea teki 2 kaunista yksinläpi maalia, Messi ampui ylärimaan ja tolppaan..

Pitäkää tulostus painikkeenne, kiitos ja hyvää yötä..

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta