Moro taas kaverit!
Nyt kun sovellus alkaa olemaan valmis, niin on alkanut pähkäily webhost kompanian valitsemisessa joitakin päiviä. Tarkoituksena olis ottaa jenkkiläinen webhost yritys ja olen törmännyt seuraavanlaisiin palvelurakenteisiin:
- VPN (Eli tee kaikki itse)
- "semi" VPN (Sulle asennetaan LAMP ja jotain päivityksiä tehdään, mutta sä teet jotain(mitä?).)
- Ja perinteinen cPanel perusteinen kaikki valmiina hostaus.
Mitä mieltä olette, mitä mun kannattaisi miettiä webhost kompanian suhteen, kun joudun varautumaan korkeaa liikenteeseen, tarkoitten esim.
30 http-pyyntöä/sekunnissa ja kovalevyä esim. 200 GB ja MySQL sekä PHP vahvasti kuormitettuna(perustuen MVC Framework Yii:n päälle). Lisäksi tämä kuormituksen todennäköisyys yltää niin korkealle ei ole yhtään varmaan, esim. 50% todennäköistä, koska en tiedä tuleeko sovellus olemaan suosittu vai ei.
Bugien poistossa ja sivuston kehittämisessä on paljon hommaa, että halauisin minimoida serveri puolen duuniin, lisäksi en ole ikinä tehnyt omaa hostia, vaan aina käyttänyt valmitaa cPanel perusteisia hosteja(miksi niitä nyt kustutaankin sitte).
1. Minkäverran lisäopiskelua tarkoittaisin tuollaiseen VPN servereihin siirtyminen ja kannattaako siihen tässä tilanteessa teidän mielestä ryhtyä?
2. Osaako joku analysoida, että onko näillä VPN perusteisilla hosteilla esim. keskimmäärin enemmän kapasiteettia kuin cPanel perusteisilla?
3.Osaisko joku kertoa mitä kapasiteettia kyseessä oleva sovellus vaatii, tyyliin RAM kokoa jne?
4.. Jos joku osaisi suoraan sanoa, että mitä mun kannattaisi tehdä, niin sekin olisi tosi mukava kuulla. :D
Tässä vielä itse dev-sovellus n. 3kk kokopäivätyö, kiitos Metabolixin ja muiden kavereiden jotka auttanut koodaamisessa ja sen oppimisessa. Versio ei ole ihan täysin päivittynyt, mutta pääpiirteittäin jo toimii www.ustedvende.com
Sori useasta kysymyksestä, mutta jos joku jaksaa vastata, niin suuret kiitokset etukäteen!
Lisäys:
Niin joo tässä vielä yks. esim. host compania jota olen miettinyt:
http://www.rackspace.com/cloud/
Noissa palvelinhotelleissa on se huono puoli isommalle saitille, että jos joku muu siellä pyörivä saitti käyttää paljon resursseja (esim. huonon koodauksen takia) niin se näkyy sitten sunkin sivuilla. Lisäksi ne rajoittaa mitä voi tehdä virtuaalipalvelimeen verrattuna.
Virtuaalipalvelin (Virtual Server, VPS) tarjoaa tietenkin vapaat kädet ja yleensä niissä on yksi tai useampi ydin ja tietty muistin määrä dedikoitu kullekin virtuaalipalvelimelle, eli voit itse vaikuttaa suorituskykyyn.
Jos virtuaalipalvelin on valmiiksi konffattu ja asetettu tekemään päivitykset automaattisesti, niin ei siinä sen enempää hommaa pitäisi olla kuin palvelinhotellissakaan jos ei halua.
Eli itse sijassasi ottaisin varmaan tuollaisen valmiiksi konffatun virtuaalipalvelimen.
(Ja VPN on muuten virtual private network, eli hieman eri asia)
Paulus M kirjoitti:
1. Minkäverran lisäopiskelua tarkoittaisin tuollaiseen VPN servereihin siirtyminen ja kannattaako siihen tässä tilanteessa teidän mielestä ryhtyä?
Niinku Grez sano, ei paljoa joudu säätämään mitään ja kohtalaisen helppoa ennekuin sivusto on kohtalaisen iso ja default asetukset ei enään riitä ja joutuu alkaa optimoimaan sql serveriä / webserveriä. Linuxille (ainakin) löytyy tosin paljon softii mitkä osaa kertoo miten niitä pitäis optimoida (esim. Mysqltuner) mysql:lle.
Paulus M kirjoitti:
3.Osaisko joku kertoa mitä kapasiteettia kyseessä oleva sovellus vaatii, tyyliin RAM kokoa jne?
Riippuu ihan kävijämääristä, kuinka raskas sovellus on yms. Yleensä tietokanta on ensimmäinen pullonkaula jota voidaan helpottaa cachella (redis, apc, memcached). Mutta vertailuna: 2x(2 core) 2.8ghz xeonia + 3gb muistia pyöritteli phpbb3 forumia (~150k kävijää, ~300-500k sivulatausta) päivässä pienellä optimoinnilla. Helpoimmalla pääset (jos VPS vaihtoehtoon päädyt), kun ostat alkuun halvimman VPS mitä löytyy ja tarpeen mukaa alat päivittämään parempaan.
Paulus M kirjoitti:
4.. Jos joku osaisi suoraan sanoa, että mitä mun kannattaisi tehdä, niin sekin olisi tosi mukava kuulla. :D
Itte varmaan sun asemassa asentaisin omalle koneelle virtualboxin/vmwaren päälle vastaavan alustan kuin VPS:llä, kun kaikki toimii niin sen jälkeen alkaa tekee valintoja.
Paulus M kirjoitti:
Niin joo tässä vielä yks. esim. host compania jota olen miettinyt:
http://www.rackspace.com/cloud/
cloud_hosting_products/servers/pricing/
Kannattaa harkita jotain "huonompaa" ehkä tuon rackspacen tilalle alkuun ja alkaa sen jälkee kartottamaa millasta oikeesti tarvii. Joudut rackspacessa maksamaan kaistankäytöstä erikseen ja tulee helposti tosi kallista.
Esim:
http://www.ovh.co.uk/
http://www.webtropia.com/
http://www.hetzner.de/en/
Mikäli tarvii olla juuri jenkeissä hostattu niin varmasti löytyy vastaavia halpisfirmoja.
Okei, kiitoksia tuutti ja Grez tosi hyvistä vastauksista!
Onko se teidän mielestä realistinen vaihtoehto, että jos aluks heittäisin sitten tuollaiselle helpolle cPanel perusteiselle alustalle ja jonkun kuukauden parin päästä, jos käyttäjämäärät kasvaa uhkaavasti, niin sitten VPS:lle? Samalla opiskelis sitten tuota VPS:ää ja SQL optimointia ja cachien käyttöä.
Pitäisi vaan sitten kopioida tietokanta, käyttäjätunnarit + kaikki ilmoitukset sun muut ja tiedostot, että siinäkin on varmasti oma hommansa, onko millasia kokemuksia? Vai oisko sittenkin helpompi suoraa koittaa tuota VPS vaihtoehtoa.
Paulus M kirjoitti:
Onko se teidän mielestä realistinen vaihtoehto, että jos aluks heittäisin sitten tuollaiselle helpolle cPanel perusteiselle alustalle ja jonkun kuukauden parin päästä, jos käyttäjämäärät kasvaa uhkaavasti, niin sitten VPS:lle?
Jos joku valmiiks asennettu VPS niin ei kauheesti välii kummalla meet.
Paulus M kirjoitti:
Pitäisi vaan sitten kopioida tietokanta, käyttäjätunnarit + kaikki ilmoitukset sun muut ja tiedostot, että siinäkin on varmasti oma hommansa, onko millasia kokemuksia? Vai oisko sittenkin helpompi suoraa koittaa tuota VPS vaihtoehtoa.
Ei oo hirveen iso homma vaihtaa ku palvelin muuten konffattu kuntoon. Domainissa menee tietty oma aikansa päivittyä uudelle IP:lle.
Jos pääset SSH:lla käsiksi "cpanelin" palvelimeen joka pyörii linuxin päällä ja uusi VPS myös linuxi, nii kutakuinkin seuraavaa.
"Cpanel" palvelimen puolella:
Pakataan sivut:
tar -zcf sivut.tar.gz /kansio/missa/sivut
Otetaan tietokannasta backup:
mysqldump -u username -p tietokanta > backup.sql
Lähetetään uudelle palvelimelle:
scp sivut.tar.gz backup.sql username@uusivpspalvelin.tld:/kansio/mihin/puretaan
Tai vaihtoehtosesti teet tietokannasta dumpin phpmyadmin tms. kautta ja siirrät sivut manuaalisesti uudelle palvelimelle.
VPS päässä:
Puretaan sivut:
tar -zxvf sivut.tar.gz -C /kansio/mihin/puretaan
Teet uuet sql käyttäjätunnarit miten ikinä haluutkaan ja palautat kannan:
mysql -u root -p tietokanta < backup.sql
... tai vaihtoehtosesti pidät koodin ja filut versiohallinnassa (svn, git, mercurial jne.) ja cloonaat repon uuelle palvelimelle.
Voisitko vähän alustaa mikä tuon linkin tarkoitus on ja miten se liittyy tähän ketjuun?
Hei kiitos jälleen vastauksista!
Mä katon tuutti meenksä mä aluksi tuolla cPanel pohjaisella ja sitten siirryn VPS:ään sitte, tai koitan löytää jonkun muun valmiiks konffatun VPS:n. Tosiaan tuolla Rackspacessa, jossa noi systeemit on konffattu kuntoon, niin on ainut haitta puoli, että siitä saa maksaa väh. 200-300 dollaria kuussa. Toi konffaus maksaa pelkstään 100$/kuussa. Jos saitille tulee kunnolla liikennettä, niin oon valmis maksaan enemmänkin ja sitten siirtään heidän palvelimilleen, mutta muussa tapauksessa se on aika kivulias hinta, ihan niin kuin itse sanoit.
Toistaseksi en ole vielä löytänyt muita valmiiksi konffattuja VPS palvelimia.
Kiitti noista komentorivi jutuista myös, ne tulee auttamaan.
Juo hernih:in juttu on siis bugi minkä hän löysi koodistani, kiitos testauksesta, mutta tosiaan muillekkin olisi hyvä mainita mistä on kysymys, koska muita linkki ei todennenäköisesti kiinnosta, vaikka mulle se on arvokas linkki. Noissa ei ole tosiaan vielä mitään kunnon suodatuksia ja tietoturva tukea, virhe ilmoitus tulee hakusanalla ' just. Yii defaulttina suodattaa aika paljon MySQL injektioita sun muita, mutta niihin täytyy vielä erikseen paneutua lisää. Sitten kyllä otan myös debug moden poista päältä.
tuutti kirjoitti:
Otetaan tietokannasta backup:
mysqldump -u username -p tietokanta > backup.sql
Tässä kun käsittääkseni on cPanelista kyse ja siinä on myös phpmyadmin, backupin saa kätevästi linkistä Vienti(Export)
Vielä vähän häirintää aiheesta:
Löysin jotain dedicated server:iä tarjoavia yrityksiä jotka tulee cPanelin kanssa. Jostain syystä noita serverin pitäjiltä on vaikea saada suoria vastauksia tai omaa analyysia tai mielipiteitä.
Mitä veikkaatte, tarkoittaako toi cPanel tässä yhteydessä sitä, että voi vaan heittää phpmyadmin:llä tietokannan kuntoon ja FTP:llä tiedostot ja kaikki toimii?
Nick P.: the different between dedicated and vps is that a dedicated server you are alone on it, and you may need to configure it Nick P.: a vps is a virtual place inside a server with other clients Paulus Mikkola: I see... Paulus Mikkola: So, you don't have the option where everything is configurated? Nick P.: only with cpanel Nick P.: On smartserver Paulus Mikkola: Okey, I need to make still more research like the thing I'm afraid that I can't do the config. How much the cPanel helps with making the config? Nick P.: 20$/month with cpanel, and it come with apache, mysql, php, ftp, mail server and a control pannel to administrate the server and the websites
Tässä serveri paketti:
https://secure.iweb.com/en/smartServer/
Paulus M kirjoitti:
Vielä vähän häirintää aiheesta:
Löysin jotain dedicated server:iä tarjoavia yrityksiä jotka tulee cPanelin kanssa. Jostain syystä noita serverin pitäjiltä on vaikea saada suoria vastauksia tai omaa analyysia tai mielipiteitä.
Tuo sinun linkki ei pelaa, kun johtaa jonnekin kauppatsydeemin sessioniin tms. Tätä vissiin tarkoitit: http://iweb.com/smart-server-hosting/overview
Siellä lukee - Instant Deployment -linkin takana, että cPanel on optiona. Muutenkin web-pohjaista hallintaa on tarjolla.
lainaus:
Mitä veikkaatte, tarkoittaako toi cPanel tässä yhteydessä sitä, että voi vaan heittää phpmyadmin:llä tietokannan kuntoon ja FTP:llä tiedostot ja kaikki toimii?
Todennäköistähän se on, että siellä on Apache hostaamassa /var/www:tä. Tietokantapalvelimesta, MySQL:stä, tuolla ei puhuta mitään eli se varmaan pitäisi itse asentaa ensin, ennenkö sitä voi käyttää.
Paulus M kirjoitti:
Mietin hiukan, että tarkoititko ettet ole tutustunut cPanelin toimintaan?
Tietokannat ja niiden käyttäjät oikeuksineen luodaan MySQL Tietokannat - kuvakkeesta, tuolla ohjelmalla ei ole sen kummempaa muuta nimeä.
Aivan, no kiitos vastauksista. Mä otin nyt www.multacom.com:ilta shared accountin ja heillä on myös tarjolla dedicattejä, joten saa siitä sitten helpommin korotettua kun tarttee lisää kapasiteettiä. Näytti olevan tosi mielittyvä asiakaspalvelu myös heillä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.