Hei!
tuli pienoinen ongelma, kun olen aikasemmin javaScriptillä vaihtanut div:n väriä olen sen muokannut getElementById:llä, mutta nyt tuli tarve vaihtaa se getElementByClass:lla. Noh, yritin samalla tavalla kuin id:lläkin, mutta ei vain toimi. Missä mahtaa olla vika?
document.getElementByClass('valikko').style.background = 'white';
Ensinnäkin se on getElementsByClassName ja toisekseen se palauttaa taulukon elementeistä, eli joudut käymään ne läpi esim. forissa.
Yksi mahdollisuus olisi myös muokata itse classia, mutta sekään ei ole ihna triviaalia, varsinkaan jos sivuilla käytetään myös tyylisivuja muilta palvelimilta, jolloin ne pitää ohittaa.
dartvaneri: Pieni vinkki, tutustu jQueryyn, mikäli se on vielä outoa aluetta.
Okei, vois katsella vähän tuota jQueryä.
Muuten tämä koko js-koodi on tässä:
function auki(valikko){ if(document.getElementById(valikko).style.display == 'block'){ document.getElementById(valikko).style.display = 'none'; document.getElementsByClassName('valikko').style.background = 'white'; } else{ document.getElementById(valikko).style.display = 'block'; document.getElementsByClassName('valikko').style.background = 'green'; } }
Täytyy kai sitten yrittää saada se tuolla jQueryllä, kun se ei suoraan tuolla onnistu.
dartvaneri: eli kuten sanottiin, saat tuolla getElementsByClassName():lla todennäköisesti taulukon, ja sinun pitää mennä se läpi esim. for-lauseella.
jQueryllä voit yhdellä rivillä muuttaa kaikki kerralla.
okei. Ei taida olla suomen kielisiä tutorialeja? En ainakaan löytäny nopeesti, joten ei kai auta kuin yrittää lukea englanninkielisiä.
Englanniksi löytyy todella hyviä oppaita, suomeksi ei (lähes) mitään.
dartvaneri kirjoitti:
okei. Ei taida olla suomen kielisiä tutorialeja? En ainakaan löytäny nopeesti, joten ei kai auta kuin yrittää lukea englanninkielisiä.
Taitaa olla yleisesti aika hankalaa opetella mitään ohjelmointiin liittyvää, jos ei englanti ole edes jonkin verran hallussa.
dartvaneri: Kyllä sinä osaat englantia riittävästi, että pääset alkuun.
Itse aloitin englannin opiskelun tosissaan vasta pari vuotta sitten ja nyt se sujuu jo (toisten mielestä hyvin; omasta mielestäni huonosti). ;)
Juuh kyllä se sillai menee, että pystyy jotain tutoja lukeen, mutta eihän se toki niin nopeeta oo ku se että ne ois suomeksi. Kaikkien helpointa toki on ammattienglanti(elektroniikka).
Vuoden-parin vuoden päästä riittää että vilkasee koodia, niin saa siitä jo riittävän kuvan siitä, käykö kyseinen rimpsu omaan kokonaisuuteen.
Valikoiden tekemiseen ei pidä käyttää JavaScriptiä, joten voit toistaiseksi unohtaa JS-oppaat kokonaan ja keskittyä HTML:n ja CSS:n opiskeluun.
<ul id="root> <li> <span>Menu</span> <ul> <li><span>Item I</span></li> <li><span>Item II</span></li> </ul> </li> </ul>
#root > li { display: inline-block; } li > ul { display: none; } li:hover > ul { display: block; } li:hover > span { color: red; }
Kiitos vinkistä, mutta vaikka nyt toi koodi pahasti harhaan heittääkin, niin tuosta ei tuu valikkoa. Mutta kiitos kuitenki.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.