Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tyhjien kotisivujen ongelma

Sivun loppuun

jukkah [22.02.2012 13:31:47]

#

Monet kotisivut ovat tämän näköiset:

Etusivu kirjoitti:

Tervetuloa kotisivuilleni! (Sivujen teko on valitettavasti kesken.) © 1900-2012 Olli Ohjelmoija. Kaikki oikeudet pidätetään.

Muut kaksi sivua kirjoitti:

Linkki etusivulle. Sisältöä tulossa pian. © 1900-2012 Olli Ohjelmoija. Kaikki oikeudet pidätetään.

eli ei mitään asiaa. Sivut pysyvät tyhjinä vuodesta toiseen. Vain alapalkin jälkimmäinen vuosiluku vaihtuu kalenterin mukaan.

Tämä koskee hyvin monia nettisivuja. Poikkeukset ja kombinaatiot ovat seuraavat:

Lyhyesti sanottuna suurin osa sivuista on tylsiä, mitään sanomattomia, mitään sisältämättömiä tai päivittämättömiä (esim. html 3.2 -opas).

Monilla Ohjelmointiputkalaisillakin (myös minulla) on nämä ehdot täyttävät kotisivut. Yritän (lähinnä itse) päästä eroon tästä ongelmasta.

Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä, miten kotisivuista saadaan kiinnostavat sisällöltään, kun sisältöä ei voi vain vääntää useimpien päästä? Missä järjestyksessä asiat tehdään jne? Kuten selostuksestani näkee, olen pihalla tästä hommasta. :(

tkok [22.02.2012 13:47:23]

#

Sivustosi sisältöä ei kannata tehdä sen takia, että on tyhjät sivut, vaan sen takia, että on jotain sisältöä, mitä haluat tuoda esille ja mitä muut haluavat käyttää.
Yritä miettiä kenelle haluat sivustosi suunnata ja keksi sitten mitä sisältöä sivuilla pitää olla, että se täyttää kohdeyleisösi tarpeet.

Lumpio- [22.02.2012 14:03:14]

#

Jos ei ole sisältöä niin miksi tehdä kotisivut?

Paitsi jos tietty se itse tekeminen on hauskaa, jolloin sisällöllä ei pitäisi olla väliä.

jukkah [22.02.2012 14:05:09]

#

tkok kirjoitti:

Yritä miettiä kenelle haluat sivustosi suunnata ja keksi sitten mitä sisältöä sivuilla pitää olla, että se täyttää kohdeyleisösi tarpeet.

Tuon tiesinkin jo, sillä minulla on asiakaspalvelun perusteet hallinnassa. Muutenhan en tähän ongelmaan olisi kiinnittänyt huomiota ollenkaan. Hyvä kuitenkin, että mainitsit, osaanpa ottaa tuonkin lähtökohdan huomioon, kun joskus päivittelen sivujani.

ErroR++ [22.02.2012 14:40:01]

#

Ensinnäkin tee ne kotisivut ensin valmiiksi ja laita sitten vasta serverille. (Testaa vaikka XAMPP:lla tai LAMP:lla.) Toinen sääntö on, että tee siitä sivustosta myös semmonen, joka ei vaadi JavaScriptiä.

Blaze [22.02.2012 15:10:46]

#

Oikea järjestyshän on niinpäin, että huomaat, että sulla on jotain sisältöä, joka pitää pistää esille, ja sitten teet sen ympärille sivut. Toisinpäin toimimalla ei voi onnistua.

Puhveli [22.02.2012 15:27:38]

#

^ What he said. Tosin itsellä kävi niin, että monelle erilaiselle sisällölle on oma sivunsa ja vanha kunnon valikkokin näistä sivuista on aina näkyvissä, mutta varsinaisella kaikenyhdistävällä etusivulla ei juuri ole muita kiinnostavaa sisältöä.

jukkah [22.02.2012 18:43:56]

#

ErroR++ kirjoitti:

Toinen sääntö on, että tee siitä sivustosta myös semmonen, joka ei vaadi JavaScriptiä.

Öö... Eli siis sivun karvalakkimalli pelittää myös vanhoissa selaimissa ilman mitään hienouksia. Tätäkö tarkoitit? Ei heti valjennut.

Bleze: Kun saisin tuon vielä jakeluun asti, niin olisin aika pitkällä. ;)

Hyviä kommentteja... Joku palanen ei kuitenkaan vielä istu omalla paikallaan. Mietin ja odottelen vielä lisää kommentteja, jos keksisin (tai joku muu keksisi kirjoittaa osuvasti), mikä pala se on ja miten sen pitäisi olla. Eli haen yhtä tuntematonta seikkaa, mikäli joku ei käsittänyt selostustani.

Metabolix [22.02.2012 18:45:45]

#

Koodarille luonteva aihe kotisivuille on oman tuotannon ja työkokemuksen esittely. Netistähän tällä alalla työvoimaa haetaan.

jukkah [22.02.2012 19:19:14]

#

Metabolix: Liippasi jo läheltä... ei kuitenkaan osunut. Täytyy muistaa kuitenkin tuo näkökulma.

Edit. Enpä ole enää niin varma, etteikö osunut sittenkin... (puolen minuutin miettimisen jälkeen).

Yucca [22.02.2012 19:49:38]

#

jukkah kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna suurin osa sivuista on tylsiä, mitään sanomattomia, mitään sisältämättömiä tai päivittämättömiä (esim. html 3.2 -opas).

Kotisivuilla kai tarkoitat yksityisten ihmisten web-sivustoja. Huomiosi varmaan pätevät niihin aika laajasti. (Tunsin pienen piston sydänalassani esimerkkisi takia, koska en vuosiin ole tehnyt juuri mitään HTML 3.2 -oppaalleni, joka oli aikoinaan maailman ensimmäisiä lajissaan, ellei ensimmäinen. Toisaalta sille tuskin hirveästi kannattaa tehdä mitään: on parempi, että se on historiallisena dokumenttina suunnilleen ennallaan kuin ruveta tekemään siihen satunnaisia päivityksiä.)

lainaus:

Yritän (lähinnä itse) päästä eroon tästä ongelmasta.

Eikö rm-, delete- tms. komento toimi? ☺

lainaus:

Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä, miten kotisivuista saadaan kiinnostavat sisällöltään

Miksi niiden pitäisi olla kiinnostavat, ja miksi niiden ylipäänsä pitäisi olla olemassa? Jakob Nielsen on varmaan oikeassa sanoessaan, että verkkosivujen suurin ongelma on, ettei ole (kunnolla) ajateltu, miksi ne tehdään. Yrityksissä ja laitoksissa on ihmisiä, joiden tehtäväksi on annettu sivujen teko, joten niitä tehdään, mutta tästä ei seuraa, että tuota pikku kysymystä olisi oikeasti esitetty, saati ratkaistu.

Henkilökohtainen verkkosivusto on useinkin hyödyllisyydeltään verrattavissa käyntikorttiin, paitsi että käyntikortissa on yhteystietoja, joista on joskus hyötyä. Mutta verkkosivustoon mahtuu paljon enemmän tauhkaa.

Varsinkin nykymaailmassa tuntuu oudolta tehdä oma ”kotisivusto” vain itsensä esittelemiseksi, koska sen voi tehdä kätevämmin niin sanotussa sosiaalisessa mediassa. Toisaalta jos on jotain asiaa, niin sitten tilanne on toinen. Silloin ehkä jossain vaiheessa on aiheellista kertoa sivuston jonkin sivun nurkassa, kuka tekijä on.

qeijo [22.02.2012 22:17:20]

#

jukkah kirjoitti:

Metabolix: Liippasi jo läheltä... ei kuitenkaan osunut. Täytyy muistaa kuitenkin tuo näkökulma.

Mistä sä puhut?

jukkah [23.02.2012 08:44:54]

#

qeijo kirjoitti:

jukkah kirjoitti:

Liippasi jo läheltä...

Mistä sä puhut?

Ilmaus täällä päin Suomea, jossa asun, tarkoittaa hiuksen hienoa hutia. (Jos ei mennyt jakeluun, ajattele maalin tolppaan tai rimaan osumista urheilussa.)
Edit. Mutta hei, kyllä kai sinun pitäisi ilmaus tietää, niin lähellä kun asut. :)

Lisäys:

Yön yli mietittyäni päädyin tämän näköiseen listaan sivujen pääkohdista:

Jos joku on eri mieltä, hauku rohkeasti lyttyyn. ;)

Lebe80 [23.02.2012 11:56:13]

#

jukkah kirjoitti:

Yön yli mietittyäni päädyin tämän näköiseen listaan sivujen pääkohdista:

  • Kuka olen,
  • Mitä minulla on tarjottavaa maailmalle,
  • Mitä olen saanut aikaan,
  • Mitä haluan maailmalta

Jos joku on eri mieltä, hauku rohkeasti lyttyyn. ;)

Siis sinun sivuillesi nuo voisivat olla hyvät pääkohdat. Joku toinen taas voisi laittaa kotisivuilleen pelkästään viimeksi katsomiensa leffojen arvostelut.

Joku voi pitää vaikka pelkkää linkkilistaa itselleen, tai kirjotella satunnaisia koodinpätkiä, osalla taas voi olla oman Purri-koiran kuvia.

Eli sehän tässä on siistiä, että jokainen voi tehdä itsensä näköisensä kotisivut, ja niissä ei ole pakko kertoa aina itsestään, osa jopa ei nimenomaan halua kertoa kuka on henkilö sivujensa takana.

jukkah kirjoitti:

qeijo kirjoitti:

jukkah kirjoitti:

Liippasi jo läheltä...

Mistä sä puhut?

Ilmaus täällä päin Suomea, jossa asun, tarkoittaa hiuksen hienoa hutia. (Jos ei mennyt jakeluun, ajattele maalin tolppaan tai rimaan osumista urheilussa.)
Edit. Mutta hei, kyllä kai sinun pitäisi ilmaus tietää, niin lähellä kun asut. :)

Tuskin tässä tuota sanontaa ihmeteltiin, vaan sitä miksi reagoit kun kukaan ei ymmärrä syytä miksi sen sanoit tässä kohtaa.

Eli jotenkin näet koko kotisivuasian hyvinkin mustavalkoisesti, että kotisivut olisi aina tehtävä mielestäsi ainoalla tavalla, kun me muut taas ymmärrämme, ettei kotisivuilla pidä olla omaa elämäntarinaa ja kertoa tekemisistään.

jukkah [23.02.2012 14:12:16]

#

Lebe80: Kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, yritän itse päästä eroon tyhjistä nettisivuista. Ratkaisuksi en näe niiden poistamista, sillä joskus taas tekisin uudet tyhjät nettisivut. Aion korjata ongelman omalta kohdaltani (jos jonkun toisen nettisivut korjaantuvat samalla, niin hyvä juttu), en keksiä yleispätevää tapaa parantaa (koko maailman) sivujen laatua.

Lebe80 kirjoitti:

Tuskin tässä tuota sanontaa ihmeteltiin, vaan sitä miksi reagoit kun kukaan ei ymmärrä syytä miksi sen sanoit tässä kohtaa.

Kun minä en jonkun kommenttia ymmärrä, en kiinnitä siihen mitään huomiota, mikäli en ymmärtäisi sen olevan todella olennainen asia. Muistaakseni lähdin kirjoitettuani ko. viestin saunaan, eikä suunnitelmissani ollut palata tänne enää samana päivänä. Satuin huomaamaan Metabolixin viestin, joka sai minut ajattelemaan, ja laitoin siihen kiitoksen omaisen loppukommenttini siltä päivältä.

jukkah [23.02.2012 16:20:28]

#

Tyhjien kotisivujen ongelma kirjoitti:

jukkah kirjoitti:

...haen yhtä tuntematonta seikkaa...

Metabolix saattoi mainita tuon "yhden tuntemattoman seikan".

jukkah kirjoitti:

Liippasi jo läheltä... ei kuitenkaan osunut. Täytyy muistaa kuitenkin tuo näkökulma.

Edit. Enpä ole enää niin varma, etteikö osunut sittenkin... (puolen minuutin miettimisen jälkeen).

Mitä epäloogista tässä on? En tajua...

Hyvä kommentti kuitenkin Lebe80. Muistan etten sorru (milloinkaan) mainitsemaasi mustavalkonäköisyyteen. En kyllä tunnusta tälläkään kertaa sortuneeni siihen. Eli Lebe80, ymmärsit minut siis väärin, mutta sellaistahan sattuu (myös minulle tässä(kin) keskustelussa). :D

Lebe80 [23.02.2012 16:23:23]

#

Puhut koko ajan kotisivuista, kun selvyyden vuoksi voisit puhua esim. kotisivuistasi. Itsellä ainakin on koko viestiketjun ollut käsitys, että puhut yleisesti "tyhjistä" (kaikkien) kotisivuista.

jukkah [23.02.2012 16:47:17]

#

Lebe80 kirjoitti:

Puhut koko ajan kotisivuista, kun selvyyden vuoksi voisit puhua esim. kotisivuistasi. Itsellä ainakin on koko viestiketjun ollut käsitys, että puhut yleisesti "tyhjistä" (kaikkien) kotisivuista.

Ahaa, siitä se onkin kiinni. Lainaanpa vielä aloittavaa viestiäni:

lainaus:

Yritän (lähinnä itse) päästä eroon tästä ongelmasta.

Ilmeisesti muillakin (vain qeijo mainitsi sinun lisäksi asiasta) on ollut vaikeuksia bongata tuota sulkujen sisältöä.

qeijo [23.02.2012 21:20:32]

#

Onko (ehkä) tämä henkilö (hiukan) jakomielitautinen(kin)?

XYZ [23.02.2012 21:38:50]

#

En ymmärrä mistä tässä keskustellaan. Filosofiaa?

jukkah [23.02.2012 22:03:38]

#

qeijo kirjoitti:

Onko (ehkä) tämä henkilö (hiukan) jakomielitautinen(kin)?

Oliko tuo sinusta rohkaisevaa, vai ystävällistä? Minusta ei kumpaakaan. ;) Voin kertoa, etten täytä skitsofreenikon määritelmää.

XYZ kirjoitti:

En ymmärrä mistä tässä keskustellaan. Filosofiaa?

Qeijo tuntuu olevan huolissaan psyykkeestäni. Varsinaiseen aiheeseen olen jo saanut vastauksen, mutta ainahan on mukava väitellä niitä näitä, eikä vain? ;) Eli tämä on nyt psykologiaa.

Yucca [25.02.2012 00:01:08]

#

jukkah kirjoitti:

Lebe80: Kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, yritän itse päästä eroon tyhjistä nettisivuista. Ratkaisuksi en näe niiden poistamista, sillä joskus taas tekisin uudet tyhjät nettisivut.

Tuo kuulostaa samalta kuin tämä kuulostaisi: Päätäni särkee, koska hakkaan sitä seinään. Ratkaisuiksi en koe sitä, että lakkaisin lyömästä päätäni seinään, sillä joskus taas rupeaisin hakkaamaan päätäni seinään.

jukkah [25.02.2012 09:37:24]

#

Yucca kirjoitti:

Päätäni särkee, koska hakkaan sitä seinään. Ratkaisuiksi en koe sitä, että lakkaisin lyömästä päätäni seinään, sillä joskus taas rupeaisin hakkaamaan päätäni seinään.

Tuo kuulostaa aika hauskalta. :D Eikö olisi kuitenkin viisasta päästä eroon halusta hakata päätä seinään ja yrittää jotain toista tapaa tehdä sitä, mitä oli tekemässä.

Olen (todella) kunnianhimoinen. Poistaminen on luovuttamista, joten sen jätän suosiolla viimeiseksi vahtoehdoksi. Teen sen vasta, kun en onnistu millään korjausyrityksellä parantamaan sivujeni laatua huomattavasti.

Petja [29.02.2012 22:00:38]

#

ErroR++ kirjoitti:

tee siitä sivustosta myös semmonen, joka ei vaadi JavaScriptiä

<nocript>
<p>
<b>Hävitys sinut kadottakoon!</b> Mitä selainta mahdat
oikein käyttää kun ei edes JavaScriptiä löydy?! Vai oletko
kytkenyt sen pois päältä? Älä vaan sano, että olet näin
tehnyt. Nyt äkkiä se päälle. Kehtaatkin väittää, että pelkäät
Googlen käyttöehtojen uudistusta ja kytket JavaScriptin sen
takia pois. Ja pöh. Niin toki, jos se on selaimesta kiinni,
niin päivitä itsesi heti paikalla
<a href="http://getfirefox.com/">uuteen aikakauteen</a>.
</p>
</noscript>

runeberg [29.02.2012 22:54:29]

#

Petja tainnut ottaa pienet keskiviiko näkäräiset, ainakin mitä pari viimesintä kommenttias lukenu :D Ei se väärin ole.

Petja [29.02.2012 23:13:11]

#

runeberg kirjoitti:

Petja tainnut ottaa pienet keskiviiko näkäräiset, ainakin mitä pari viimesintä kommenttias lukenu :D Ei se väärin ole.

Ei, ei, ei se väärin ole, mutta en kyllä muistaakseni ole ottanut - tai sitten en vaan muista, syy: olen ottanut. Siitä huolimatta mielestäni kyllä muutamat edelliset viestini ovat kyllä olleet ihan asiallisia. Huumorilla hieman, elämä on huomattavasti mukavampaa. :P

Gwaur [01.03.2012 01:05:01]

#

Itse tehdyn sisällön laajuudesta riippuen kotisivujen ei tarvitse edes olla kovinkaan monisivuisia. Ei ole välttämätöntä olla erikseen etusivua, tietosivua, portfoliosivua, imurointisivua, yhteydenottosivua, mielenkiintoisten linkkien sivua ja vielä sivua, joka kertoo, kuka on tehnyt sivut ja milloin. Etusivulla voi olla tarpeelliset tiedot itsestä ja toisella sivulla omia teoksia, kuten minulla. Hyvällä säkällä ei tarvitse edes toista sivua. Muuan kansanviisaushan on, että luomus ei ole täydellinen silloin, kun ei ole enempää lisättävää, vaan silloin, kun ei ole enempää poistettavaa.

Kotisivuille voi myös tekijä antaa taikka vierailija käsittää pelkän omien valmisteiden esittelyn lisäksi itsensä mainostamisen tehtävän: "Moi, osaan piirtää. Tarvitsetko piirtäjää esimerkiksi peliprojektiin? Tässä on näytteitä taidoistani." Sisällötön sivusto ei ole kauhean hyvä mainos.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta