Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Muusikot

Sivun loppuun

TVdata [06.02.2012 15:12:56]

#

Kuinka moni putkalaisista soittaa jotain?
Itse soitan viulua ja olen soittanut neljä vuotta.

The Alchemist [06.02.2012 20:50:55]

#

Tekisi mieli opetella piano, mutten ole koskaan jaksanut. Kitaraakin voisin opetella, tosin peruskoulun musiikin opetuksen perusteella se on järjetöntä touhua. Mitään en kuitenkaan osaa soittaa, ja se on koulun huonojen opettajien - ja ehkä välineidenkin - vika.

Grez [06.02.2012 21:13:56]

#

The Alchemist kirjoitti:

Mitään en kuitenkaan osaa soittaa, ja se on koulun huonojen opettajien - ja ehkä välineidenkin - vika.

Itse väittäisin että ainakaan normaalissa koulussa ei ole niin paljon musiikkitunteja, että mitään instrumenttia voisi oikeasti oppia soittamaan kunnolla pelkästään koulun musiikkitunneilla. Musiikkilukioista ja sensellaisista en sit tiedä, mutta tuskin sielläkään. Eli siis opeteltavan instrumentin pitäisi joka tapauksessa olla kotonakin.

groovyb [06.02.2012 21:15:58]

#

Kitaraa on parikymmentä vuotta tullut soiteltua, (siinä samassa bassoa), pianoa kymmenen vuotta ja huuliharppua pari. Vuosi sitten aloitin lap steelin opettelun ;)

makumaku [06.02.2012 21:19:26]

#

TVdata kirjoitti:

Kuinka moni putkalaisista soittaa jotain?

Kirjoita hakuun vaikka putkaorkesteri, niin löytyy jotakin putkalaisten musiikkijutuista.
Itse allekirjoitan tuon The Alchemistin lauseen 100%:sti "Tekisi mieli opetella piano, mutten ole koskaan jaksanut.". Ehkä sitten joskus...

Metabolix [06.02.2012 21:59:48]

#

Varsinaisesti soitan lyömäsoittimia (lähinnä marimbaa ja orkesterisoittimia) ja pianoa. Putkaorkesterissa olen soittanut yleensä poikkihuilua mutta joskus myös kellopeliä, rytmisiä lyömäsoittimia, nokkahuilua ja melodikaa. Toisinaan laulan ad-hoc-lauluyhtyeissä.

Kitaraa olisi mukava osata soittaa, mutta en ole viitsinyt ruveta sitä opettelemaan; tekninen ero muihin soittimiin on aika suuri.

The Alchemist kirjoitti:

Mitään en kuitenkaan osaa soittaa, ja se on koulun huonojen opettajien - ja ehkä välineidenkin - vika.

Toki mukavat kokemukset musiikkitunneilta voivat innostaa lähtemään musiikkiopistoon, ja musiikin harrastajat usein pääsevät koulussakin soittamaan. Muuten koulussa "soittaminen" antaa lähinnä yleissivistystä, jotta suunnilleen tietää, miten päin jotain soitinta pidetään. On aivan mahdotonta vaatia, että kaikille opetettaisiin edes auttavat soittotaidot.

Grez kirjoitti:

Musiikkilukioista ja sensellaisista en sit tiedä, mutta tuskin sielläkään.

Musiikkiluokilla (ainakin yläasteella ja lukiossa) yleensä oletetaan, että oppilaat harrastavat jo valmiiksi aktiivisesti soittoa tai laulua, ja moneen paikkaan on pääsykoe.

vesikuusi [06.02.2012 22:34:01]

#

Olen soitellut rumpuja about 7 vuotta, pianoa/syntikkaa kunnolla päälle vuoden. Näitä siis ihan vapaa-ajalla, ei missään ohjatussa opetuksessa :) Kitaran omistan, vaan en sitä ole vielä opetellut soittamaan.

Metabolix kirjoitti:

Kitaraa olisi mukava osata soittaa, mutta en ole viitsinyt ruveta sitä opettelemaan; tekninen ero muihin soittimiin on aika suuri.

Triton [06.02.2012 22:36:21]

#

Akustista kitaraa olen soittanut musiikkiopistolla kohta 13 vuotta...

punppis [07.02.2012 01:22:18]

#

Sähkörummut löytyy ja akustiset ollut myös, mutta rummuttelu on melko satunnaista. Joskus ehkä kerran kuussa ja joskus sitten taas joka päivä. Ensimmäisten ostosta kulunut pari vuotta.

jtha [07.02.2012 07:49:56]

#

Rummut. Vuodesta -78.

TVdata [07.02.2012 10:17:08]

#

Kaikki varmaan ovat soittaneet huilua koulussa?

johku90 [07.02.2012 16:51:17]

#

Klassista kitaraa olen enimmäkseen soittanut. Lisäksi hieman pianoa ja nokkahuilua. Tykkään rakennella itse puhallinsoittimia kaikista eteen sattuvista putkista :)

The Alchemist [07.02.2012 20:34:29]

#

Grez kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

Mitään en kuitenkaan osaa soittaa, ja se on koulun huonojen opettajien - ja ehkä välineidenkin - vika.

Itse väittäisin että ainakaan normaalissa koulussa ei ole niin paljon musiikkitunteja, että mitään instrumenttia voisi oikeasti oppia soittamaan kunnolla pelkästään koulun musiikkitunneilla. Musiikkilukioista ja sensellaisista en sit tiedä, mutta tuskin sielläkään. Eli siis opeteltavan instrumentin pitäisi joka tapauksessa olla kotonakin.

Huonot opettajat, koska eivät itse tajunneet mitään annettujen välineiden käytöstä. Kitarassa ainoa asia, mitä opettaja koskaan opetti, oli se, että kieliä pitää painaa sormet verillä ja sittenkään ei kelpaa. Noh, ne loput välineet olivat sitten nokkahuilu, triangeli ja rytmikapulat, joista viimeisintä varsinkin opeteltiin ilmeisesti vain vittuilun takia.

Pointti ei ollut, että koulussa olisi jotain voinut oppia, koska mistään asiasta ei koulussa voi oppia juuri mitään. Siellä on vain tarkoitus luoda kiinnostus asioita kohtaan, jotta kotona haluaisi niihin perehtyä.

Musiikista olisin voinut ilman koulussa koettuja järkytyksiä innostuakin, kun isä on itse ollut harras harrastelijamuusikko ja osaa melkein pienen bändin edestä soittimia käsitellä. Vaikutteita siis olisi ollut, ja itselläkin on pieni kiinnostus alkanut kyteä näin vanhemmalla iällä ajan siloteltua traumoja.

Latska [09.02.2012 07:32:12]

#

En aktiivisesti soita mitään paitsi jos sattuu tulemaan inspiraatio johonkin. Koskettimilla saan aikaan suunnilleen musiikiksi tunnistettavaa ääntä, vaikkakin taidot on päässy muutamassa vuodessa ruostumaan aika kunnolla. Kitara olisi tietysti koskettimia seksikkäämpi soitin (kuinka moni osaa nimetä tunnettuja kosketinsoittajia?), mutta vasenkätisyys vähän hankaloittaa kitaransoiton opettelua. Rumpujakin osaan soittaa jotenkuten (pystyn soittamaan yhden keskimittaisen kappaleen ajan peruskomppia sekoamatta).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta