Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Oudot/harvinaiset tietokonejärjestelmät joita olet käyttänyt

Sivun loppuun

nörtti [07.11.2011 16:40:38]

#

Haluaisin tietää harvinaisemmista ja erikoisemmista tietokone- ja käyttöjärjestelmistä, joita olette käyttäneet(huomioi että esim. Commodore 64:ä joka pyörittää perus kernalia tai DOS:ia ei lasketa koska ne olivat aikoinaan erittäin yleisiä. Tietokonejärjestelmien on täytynyt olla aina koht. harvinaisia.) Itsellä listalla on ainakin MacMINIX 1.5, TWENEX ja Unix v5.

Grez [07.11.2011 16:55:37]

#

Itse olen käyttänyt mm. Computer2000 -kotitietokonetta.

Myös C16 oli melko harvinainen ainakin C64:ään verrattuna.

nörtti [07.11.2011 17:10:56]

#

Ai niin unohdin ihan c16:n. Löysin pari vuotta takaperin koneen+joikan+kasettiaseman+2peliä 40€:llä. Virtalähdettä ei ollut mutta sain toimimaan monitoimivirtalähteellä.

jalski [07.11.2011 18:42:28]

#

Retrokoneista varastostani löytyy ainakin: Atari TT, Atari Falcon, pari SGI:n työasemaa, IBM:n RS/6000 Power3-II, Apple Network Server (ajaa AIX:ia), ZX Spectrum ja pari venäläistä ZX Spectrum kloonia.

Lisäksi minulla on harrastekäytössä Suomessa hiukan harvinaisempi 8-bittinen kotitietokone SAM Coupé. Oma laitteeni on hiukan terästetty ja varustettu kovalevyllä, äänikortilla sekä läjällä alkuperäisiä lisälaitteita.

jtha [07.11.2011 22:07:33]

#

Siemens pg675 cp/m-käyttöjärjestelmä. Kahdella lerpulla.

Yucca [08.11.2011 20:44:09]

#

No niin, kilpailu voidaan lopettaa. Minä voitan kuitenkin. ☺ Vai mitä mieltä olette seuraavasta:

Tietokone, jossa oli laitteistotasolla toteutettu matemaattisten lausekkeiden symbolinen käsittely, kuten symbolinen derivointi ja integrointi. Ohjelmointikielenä oli lausekieli Analitik, joka oli muuten aika helppo ja looginen, mutta merkistö oli kyrillinen ja varatut sanat venäjää. Rakenne oli senaikaiseksi erittäin kehittynyt, mutta kapasiteettirajoitukset (muistia kahdeksan kilosanaa, laajennusmuistina reikänauha) tekivät tehokkaan käytön aika mahdottomaksi. Tulostuslaitteena oli kirjoituskone.

Grez [08.11.2011 20:59:00]

#

Missäs vaiheessa tästä kilpailu tuli?

nomic [09.11.2011 00:22:58]

#

Harvinaisin on tietysti oma projekti!
Mutta jos puhutaa näistä "isommista", niin eipä kovin harvinaisia ole tullut käytettyä... En tiedä mikä saksalainen härpätin joskus oli. Mustaoranssit värit näytöllä, omituisia merkkejä vilisi tai oli paikoillaan ja osan niistä sai vilkkumaan kun painoi F11-nappia. Ei varmaan paljoa anna tietoa. :) Ja epäilen sen olevan saksalainen kun ei ollut muulla kielellä manuaaleja (sekin oli jokin järjettömän suuri opus), ja jossain kohti oli jotain saksalaisia sanoja - tai niin nyt muistini tahtoo väittää.

nörtti [09.11.2011 12:12:02]

#

Yucca: Mistä hitosta tuon hankit?

neau33 [09.11.2011 13:19:17]

#

Heippa taas!

Salora Fellow was rocking in early eighties!

Triton [09.11.2011 13:28:40]

#

nörtti kirjoitti:

Huomioi että esim. Commodore 64:ä joka pyörittää perus kernalia tai DOS:ia ei lasketa koska ne olivat aikoinaan erittäin yleisiä.

Kyllä musta C64 on ihan tarpeeksi harvinainen, jos on syntynyt vuonna -93 :D

K_L [09.11.2011 13:40:32]

#

neau33 kirjoitti:

Salora Fellow was rocking in early eighties!

Loisto vehje. Harmittaa, kun omani on hajonnut.
Työelämässä nuo Digitalin Alpha/VAX serverit. Nekin alkavat olemaan kadonnutta kansanperinnettä.

Lebe80 [09.11.2011 14:01:40]

#

Muistaakseni vuosina 80-95 mikään tietokone ei todellakaan ollut "erittäin yleinen".

JaskaP [09.11.2011 16:44:10]

#

neau33 kirjoitti:

Salora Fellow was rocking in early eighties!

Fellow'n ison veljen eli Managerin hauska manuaali suomeksi, nauttikaa:

http://www.pelikonepeijoonit.net/files/salora.pdf
http://www.pelikonepeijoonit.net/collection/computer_item.php?title=Manager

K_L [10.11.2011 07:06:51]

#

Mulla ei ollut tossa Fellow:ssa kasettiasemaa. Aina kun sähköt meni, niin koodi katos. oi niitä aikoja, varsinkin syksyllä.

makumaku [10.11.2011 08:06:26]

#

Lebe80 kirjoitti:

Muistaakseni vuosina 80-95 mikään tietokone ei todellakaan ollut "erittäin yleinen".

Ainakin Wikipedian mukaan C64 on " yhä maailman myydyin tietokonemalli".

Hennkka [10.11.2011 08:17:00]

#

makumaku kirjoitti:

Ainakin Wikipedian mukaan C64 on "yhä maailman myydyin tietokonemalli".

Mutta nykyäänhän eri tietokonemalleja on miljoonia ja jokaisella kaupalla on omat mallit, joita se myy, ja mallit vaihtuvat muutaman kuukauden välein. C64:ä valmistettiin 11 vuotta, joten sillä oli aikaa nousta myydyimmäksi malliksi.

Lebe80 [10.11.2011 10:40:40]

#

makumaku kirjoitti:

Lebe80 kirjoitti:

Muistaakseni vuosina 80-95 mikään tietokone ei todellakaan ollut "erittäin yleinen".

Ainakin Wikipedian mukaan C64 on " yhä maailman myydyin tietokonemalli".

Haluan nyt vielä korostaa, että olen itse siis elänyt ja nähnyt C64:n alun ja "lopun" ja voin vannoa, ettei kuusnepoja ollut kaikilla, tai edes yleensäkään mitään tietokonetta. Tietokoneista tuli joka kodin laite vasta tuossa vuosituhannen alun jälkeen.

Ja wikipedian mukaan se on "the best-selling single personal computer model of all time.".

_Pete_ [18.11.2011 15:18:08]

#

jalski kirjoitti:

Retrokoneista varastostani löytyy ainakin: Atari TT, Atari Falcon, pari SGI:n työasemaa, IBM:n RS/6000 Power3-II, Apple Network Server (ajaa AIX:ia), ZX Spectrum ja pari venäläistä ZX Spectrum kloonia.

Lisäksi minulla on harrastekäytössä Suomessa hiukan harvinaisempi 8-bittinen kotitietokone SAM Coupé. Oma laitteeni on hiukan terästetty ja varustettu kovalevyllä, äänikortilla sekä läjällä alkuperäisiä lisälaitteita.

Oho, kunnioitettava kokoelma!

Itellä on enää vaan wanha sun sparcstation 4 pizzalaatikko.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta