Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: JS: Näppäimistön käytöstä

Sivun loppuun

pistemies [03.10.2011 12:06:06]

#

Kun tuolla [edellisissä keskusteluissa] pääsin hiukan kärryille JavaScriptin toiminnoista (onkeypress jne) niin olen sitten hyödyntänyt näppäin-valintoja.

Mutta minulla on käytössä pelkkä Linux, mahtaako jotkut näppäimet olla windowsissa kovin varattuja, eli että ne tekevät myös jotakin muuta sen lisäksi että avaa määrittelemäni Javascript-funktion?
Minulla on nyt käytössä tässä Javascript-ohjelmassa näppäimet Delete, F6,F8-F10,F12 ja Esc.

Yucca [03.10.2011 13:32:41]

#

Nuo näppäimet tekevät mikä mitäkin missäkin. Erilaisissa järjestelmissä ja eri selaimissa toiminta on erilaista, ja selaimen liitännäiset voivat tuoda mukaan omia toimintojaan.

Jos siis määrittelet niille omia toimintojasi dokumentissa, jota on tarkoitus käyttää selaimella, saat aika lailla sotkua aikaan erityisemmin yrittämättä.

pistemies [03.10.2011 13:51:30]

#

Yucca kirjoitti:

Nuo näppäimet tekevät mikä mitäkin missäkin. Erilaisissa järjestelmissä ja eri selaimissa toiminta on erilaista, ja selaimen liitännäiset voivat tuoda mukaan omia toimintojaan.

Jos siis määrittelet niille omia toimintojasi dokumentissa, jota on tarkoitus käyttää selaimella, saat aika lailla sotkua aikaan erityisemmin yrittämättä.

Testasin Operalla ja siinä ainakin F12:lla oli oma toimintonsa vaikka siinä ei ole mitään liitännäisiä.... se ainakaan ei sovellu.

ps. vaihdoin sen tilanne insert-näppäimen.

Pitänee joskus testata jossakin windowsissa, mitä IE sanoo...

Grez [03.10.2011 14:01:39]

#

Mielestäni Windowsissa mikään funktionäppäin ei oletuksena ole sellaisenaan varattu. Eli lähinnä ctrl+f4, alt+f4, yms. näppäimet on jossain käytössä käyttöjärjestelmässä.

Loput on sitten selainten yms. Yucankin mainitsemien juttujen tai käyttäjän itsensä varaamia. Esim. F1 on yleensä help, F5 refresh ja F11 voi olla full screen, jne, mutta mitään takeita ei ole.

pistemies [03.10.2011 17:02:43]

#

Minulla on tässä Linuxissa myös IE 6.
Sen verran päätin tässä, että uusille sivuilleni en laita IE 6 tukea. Laitan sille vaikka tunnistuksen ja kehoitan vaihtamaan uudempaan selaimeen.

jcd3nton [03.10.2011 17:06:09]

#

Unohda "selaintuki" ja tee sivusi oikein. Anna selainten toimia niin kuin toimivat.

pistemies [03.10.2011 18:53:24]

#

jcd3nton kirjoitti:

Unohda "selaintuki" ja tee sivusi oikein. Anna selainten toimia niin kuin toimivat.

Niin annankin.
IE 6 käyttäjäkunta on sen verran pieni että en ala sitä varten käyttämään suuria aikamääriä CSS:n tyylien parissa. Sen verran laitan "selaintukea" IE 6:lle, että sillä ei pääse mun sivulle lainkaan.

jcd3nton [03.10.2011 19:03:17]

#

pistemies kirjoitti:

Sen verran laitan "selaintukea" IE 6:lle, että sillä ei pääse mun sivulle lainkaan.

Miksi ihmeessa? Miten se sinua koskettaa, jos joku haluaakin kayttaa huonoa selainta?

pistemies [03.10.2011 19:40:41]

#

jcd3nton kirjoitti:

pistemies kirjoitti:

Sen verran laitan "selaintukea" IE 6:lle, että sillä ei pääse mun sivulle lainkaan.

Miksi ihmeessa? Miten se sinua koskettaa, jos joku haluaakin kayttaa huonoa selainta?

Käyttäjä ei välttämättä itse sitä asiaa tiedosta. Ja luulee että vika on sivuston tekijässä eikä selaimessa. Olen sitä mieltä, että jos sivulle on sallittu täysi pääsy, niin silloin sivuston myös tulisi näkyä oikein. Eli olen velvolinen laittamaan sivustolleni IE 6:lle sopivan Css-tuen jne.

jcd3nton [03.10.2011 19:55:26]

#

Jos kaikki tekisivat sivunsa tuolla asenteella, minulla ei olisi paasya yhdellekaan sivulle; ellen sitten komenna selaimen valehtelemaan. Hyvaksyttyjen selainten valikoiminen on idioottimaista, ja "oikein nakyminen" on taytta nonsensea jos huomioidaan se seikka, etta html on (tai ainakin yrittaa olla) semanttista juurikin siksi, etta muotoilu on parempi jattaa klaientin huoleksi. Sivun suunnittelija ei voi tietaa kavijoiden ymparistoa ja tarpeita. Jos haluat, etta taideteoksesi nakyy todellakin oikein, esita se rasterikuvana. Muista kalibroida jokaisen katsojan naytot. Myoskin kannykat..

Metabolix [03.10.2011 20:08:30]

#

Älä turhaan estä pääsyä sivulle, se on typerää. Suurin osa sivustoista toimii jotenkuten kaikenlaisilla selaimilla, jolloin estoista on vain haittaa niille, jotka eivät voi tai halua vaihtaa selainta. Parempi ratkaisu IE:n karsimiseksi on tehdä ehdollisilla kommenteilla banneri, joka huomauttaa ikivanhasta selaimesta ja kehottaa suuntaamaan esim. browserchoice.eu-sivustolle.

pistemies [03.10.2011 20:46:52]

#

jcd3nton kirjoitti:

Jos kaikki tekisivat sivunsa tuolla asenteella, minulla ei olisi paasya yhdellekaan sivulle; ellen sitten komenna selaimen valehtelemaan.

En oikein ymmärrä lausuntoasi?
Surffailetko mielellään 10 vuotta vanhoja selaimia käyttäen? Vai mistä on kysymys?

Grez [03.10.2011 21:10:33]

#

Tänään viimeksi käytin IE6:sta, kun asensin XP:n yhdelle koneelle.

Ahh, the updates are being installed, update 1 of 105.

...
Edit: Update 26 of 105, installing Internet Explorer 8. ;D

jcd3nton [03.10.2011 21:22:21]

#

pistemies kirjoitti:

Surffailetko mielellään 10 vuotta vanhoja selaimia käyttäen? Vai mistä on kysymys?

Toistaiseksi links2 ja w3m ovat kaytossani toimivimpia selaimia.

pistemies [03.10.2011 22:11:03]

#

jcd3nton kirjoitti:

Toistaiseksi links2 ja w3m ovat kaytossani toimivimpia selaimia.

Hyvä!

Antti Laaksonen [03.10.2011 22:14:25]

#

Kannattaa muistaa, että monissa ympäristöissä käyttäjä ei pysty vaihtamaan tai päivittämään selainta. Jos käytän nettiä esimerkiksi yliopiston Windows-ympäristössä, en haluaisi lukea sivuilta ilmoituksia tyyliin "oletko tyhmä, kun käytät vanhaa IE:tä".

pistemies [03.10.2011 22:30:25]

#

jcd3nton kirjoitti:

Toistaiseksi links2 ja w3m ovat kaytossani toimivimpia selaimia.

Tarttisko minun tehdä pelkkä tekstiversio noille selaimille :)

Antti Laaksonen kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että monissa ympäristöissä käyttäjä ei pysty vaihtamaan tai päivittämään selainta. Jos käytän nettiä esimerkiksi yliopiston Windows-ympäristössä, en haluaisi lukea sivuilta ilmoituksia tyyliin "oletko tyhmä, kun käytät vanhaa IE:tä".

Ihmettelen kovin, jos yliopistojen koneella suositaan jotain IE 6:tta.

Grez [03.10.2011 22:34:03]

#

pistemies kirjoitti:

jcd3nton kirjoitti:

Toistaiseksi links2 ja w3m ovat kaytossani toimivimpia selaimia.

Tarttisko minun tehdä pelkkä tekstiversio noille selaimille :)

Eikös tässä jo aikaa sitten sanottu että teet vaan sivut normaalien hyvien käytäntöjen mukaan jolloin ne toimii niin hyvin kuin kohtuuvaivalla pystyy vanhemmillakin selaimilla. Kyllä kuvia tukemattomat selaimet osaa jättää kuvat näyttämättä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta