Hei. Kun olen asentanut Abyss web serverin, niin kuinka saan esim ohjattua www.omadomain.com, että sillä osoitteella pääsee katselemaan sivujani, ja mistä domain kannattaa hommata?
Koodausvirhe kirjoitti:
Hei. Kun olen asentanut Abyss web serverin, niin kuinka saan esim ohjattua www.omadomain.com, että sillä osoitteella pääsee katselemaan sivujani
Nimipalvelin kertoo, että www.omadomain.com tarkoittaa tiettyä IP-osoitetta. Eli määritys tehdään nimipalvelimelle.
Koodausvirhe kirjoitti:
ja mistä domain kannattaa hommata?
Riippuu monista tekijöistä. Jos palvelimesi osoite on aina sama, niin voit hommata domainin esim. joker.comilta (vuosihintaan 8,9€ sisältyy nimipalvelimet). Jos taas osoite vaihtuu usein, niin sitten voi olla järkevämpää hankkia domain joltain taholta, joka tarjoaa dynaamista dns:ää, eli että osoitteen saa päivittymään automaattisesti kun se vaihtuu.
Kiitoksia. Olisiko vielä jotain suosituksia, joka hyväksyisi paypalin maksuvälineenä? =)
Esimerkiksi dy.fi antaa ilmaisia dy.fi-päätteisiä osoitteita. Osoite täytyy vain uusia kerran viikossa, mutta se onnistuu helposti esimerkiksi tämän koodivinkin avulla.
Osoitteen hankkimisen lisäksi sinun pitää säätää kaikenlaiset palomuurit ja muut niin, että ulkomaailmasta voidaan ottaa yhteys palvelimeesi.
Domain rekisteröity godaddy.com sivuston kautta, jossa nameserverit sun muut, mutta laitanko dsn osioon "point to" kohtaan oman IP:n, jotta osaa oikeaan paikkaan?
Kyllä, jos siinä kysytään IP-osoitetta, johon domaini osoittaa.
Hyvä. Kiitoksia kaikille avuliaille =) Kestää vain 1-48 tuntia päivittyä. Hyvä ja halpa tuo paikka, mutta hidas =)
Nimipalveluiden teknisen toteutuksen takia ei mikään muu palvelu ole tuon nopeampi. Kantsii lukea vähän Internetin toiminnasta esim. Wikipediasta.
Sitten vain toivotaan, ettei sen 48 tunnin odotuksen päätteeksi selviä, että taloyhtiön palomuuri estää pääsyn palvelinkoneelle tai että IP-osoite vaihtuu kerran viikossa. ;) Tällaiset asiat kannattaisi selvittää ennen maksullisen domainin hankkimista.
Blaze kirjoitti:
Nimipalveluiden teknisen toteutuksen takia ei mikään muu palvelu ole tuon nopeampi. Kantsii lukea vähän Internetin toiminnasta esim. Wikipediasta.
Itse asiassa nimipalvelun toiminnan osalta viive on uusille com-domaineille max. 15 minuuttia. Se kuinka usein juurinimipalvelimille päivitetään tietokannat määrittää kauanko kestää että osoite tulee näkyviin. Olemassa olevan com-domainin nimipalvelimien vaihto sen sijaan kestää kannan päivittymisen jälkeen tuon max 48 tuntia.
Mielestäni .comilla kanta päivittyy useammin kuin 48 tunnin välein, mutta tuo 1-48 tuntia onkin varmaan godaddyn kaikille TLD:ille yhteinen teksti.
Metabolix kirjoitti:
Sitten vain toivotaan, ettei sen 48 tunnin odotuksen päätteeksi selviä, että taloyhtiön palomuuri estää pääsyn palvelinkoneelle tai että IP-osoite vaihtuu kerran viikossa. ;) Tällaiset asiat kannattaisi selvittää ennen maksullisen domainin hankkimista.
Veikkaan että se vajaa kymppi ei kaada kenenkään taloutta. Eli onhan tuo vielä halpa harrastus harjoitella, vaikkei toimisikaan.
Grez kirjoitti:
Itse asiassa nimipalvelun toiminnan osalta viive on uusille com-domaineille max. 15 minuuttia. Se kuinka usein juurinimipalvelimille päivitetään tietokannat määrittää kauanko kestää että osoite tulee näkyviin. Olemassa olevan com-domainin nimipalvelimien vaihto sen sijaan kestää kannan päivittymisen jälkeen tuon max 48 tuntia.
Oon minäki huomannu, että käytännössä viive on lyhyt, mut eipä sitä oikein voi mainostaa kun se teoriassa voi olla tuon 48h.
En ymmärrä millä teorialla se .comin tapauksessa on 48h? TTL "olemassaolemattomille" eli uusille domaineille on 900 sekuntia (15 minuuttia) ja nopeasti katselin niin tietokantaa päivitetään vähän väliä. Eli mistä se 48 tuntia tulee?
Eri asia olisi jos puhuttaisiin olemassaolevan domainin nimipalvelimen vaihtamisesta, jolloin TTL tosiaan on se 48 tuntia.
Miten vaan, sinä asiasta selkeesti oot enemmän lukenu ku minä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.