Todistan yhden fysiikan ilmiön.
Tässä ohjelmassa näkyy, miksi äänennopeuden rikkomisesta kuuluu pamaus. Kun lentokone saavuttaa äänennopeuden, tulee aaltoja paljon samaan paikkaan, joten kuuluu "PUM!".
'ensin pitää vähän editoida paria muuttujaa DIM SHARED aalto(100) DIM SHARED aaltox(100) 'aloitetaampas! SCREEN 12 CLS PRINT PRINT PRINT " Paina nappulaa." DO: LOOP UNTIL INKEY$ <> "" 'odotellaan näppäintä CLS t = TIMER 'tehdän pari muuttujaa i = 10 ko = 240 DO i2 = i i = i + speed 'kone kiihtyy 'piirretään kone PSET (i2, ko), 0 DRAW "r20lulul18dr19l19u4d4r8d3ldldururu6lulu" PSET (i, ko), 8 DRAW "r20lulul18dr19l19u4d4r8d3ldldururu6lulu" 'ääniaallot tietyin väliajoin IF (kerta MOD 4) = 0 THEN lkm = lkm + 1 aalto(lkm) = 5 aaltox(lkm) = i END IF 'ääniaalto kasvaa FOR m = 1 TO lkm CIRCLE (aaltox(m), ko), aalto(m), 0 CIRCLE (aaltox(m), ko), aalto(m) + 5, 1 NEXT m 'joku muu voi selittää, jos osaa FOR n = 1 TO lkm aalto(n) = aalto(n) + 5 NEXT n 'kiihtyvyys speed = speed + .1 a! = TIMER 'odotellaan vähän DO: LOOP UNTIL a! < TIMER IF INKEY$ = CHR$(27) THEN END 'escill? p??see ulos IF i > 1000 THEN endi = 1 'ettei kone jatka loputtkomiin kerta = kerta + 1 LOOP UNTIL endi = 1 'tästä pääsee ulos 'ja se olikin jo siinä
Ihan hieno tosi hyvin havainnollistava systeemi :P
On kyl aika hieno.. binary: http://koodaa.mine.nu/aallot.exe
lainaus:
Ihan hieno tosi hyvin havainnollistava systeemi :P
Samat sanat. Eikös tuota muuten kutsuta Dopplerin ilmiöksi? Sama ilmiöhän selittää, miksi tähdet venyisivät viivoiksi matkustettaessa valonnopeudella. Sama ilmiö tapahtuu vain tähdille, jotka lähettävät valoa, kuten tässä ääntä lähettävälle lentokoneelle.
En ole ennen kuullut muuttujien editoinnista ^^
Ei tämä oikeastaan mikään varsinainen todistus ole.
Mutta hieno kuitenkin.
toi on muuten aika havainnollistava tosiaanki :)
Aika hyvin havainnollistaa Dopplerin ilmiön. Tosin jos tämä olisi zoomattu etemmäksi, kiila-aallon muodostuminen näkyisi selkeämmin. Nyt sitä ei taida edes huomata.
Mahtava havainnolistamisessa, mutta voisikohan sitä käyttääkin johonkin X)
lainaus:
Mahtava havainnolistamisessa, mutta voisikohan sitä käyttääkin johonkin X)
Pelikäytössä tämä olisi hyvä. Risteyttää ovalasti pisteen ampumisen, tämän ja jonkun räjähdyssysteemin, niin toimintapeliin sopiva demo on valmis!
Muuten... Lisätkääpä tai vähentäkääpä hiukan speediä ja saatte aika hupaisia tuotoksia. :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.