Tarkistaa onko kyseessä palindromi. Ottaa vain ja ainoastaan kirjaimet huomioon. Ei numeroita eikä muita erikoismerkkejä.
Käyttö:
$joku_taulukko = onko_palindromi("mies ja nainen, nenain aj siem"); // Ei ole palindromi
Palautusarvot on taulukossa. Taulukon ensimmäinen alkio eli [0] on teksti normaalina. Toinen alkio [1] on teksti käännettynä. Kolmas [2] on joko TRUE tai FALSE riippuen tekstin palindromuudesta. :P
Voi testata täällä:
http://koti.mbnet.fi/~paauli/palindro.php?p=Noki-Matti! Tittelittä jätti Letti-Titta Mikon!
<?php function onko_palindromi($tekst) { $kirjaimet = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö"; $teksti = strtolower($tekst); for ($i = 0; $i < strlen($teksti); $i++) { if (strstr($kirjaimet, $teksti[$i])) { $pelkät_kirjaimet .= $teksti[$i]; //echo $pelkät_kirjaimet; } } $käännetty = strrev($pelkät_kirjaimet); if ($pelkät_kirjaimet == $käännetty) { $onko_palindromi = TRUE; } else { $onko_palindromi = FALSE; } return array($tekst, strrev($tekst), $onko_palindromi); } $pal = $_GET["p"]; $tulokset = onko_palindromi($pal); if ($tulokset[2]) { //jos kyseessä on palindromi echo $tulokset[0] ."<br>"; //tulostetaan mahdollinen palindromi echo $tulokset[1] ."<br>"; //tulostetaan mahd. palindromi käännettynä echo "Kyseessä on palindromi!"; } else { echo $tulokset[0] ."<br>"; //tulostetaan mahdollinen palindromi echo $tulokset[1] ."<br>"; //tulostetaan mahd. palindromi käännettynä echo "Kyseessä ei ole palindromi..."; } ?>
Ihme vääntö. misähän muussa tota vois käyttää kun palindromissa? Häh?
aika hyödytön itseasiassa...
Sellainen ohjelma (ei tosin mahdollista toteuttaa PHP:llä) voisi myös helpoittaa palindromien laatimista, joka näyttäisi tekstin väärinpäin sitä mukaa kun sitä kirjoittaa.
mä olen saasta! DUXUS!
Hmm, kätevää, tota mä voinkin hyödyntää sivuillani!
Mielenkiinnosta: mihin tätä voi höydyntää?
aika sekava...
aika sekava...
hä? miks tää tuli 2x?
se toinen on se käännettynä
Aika perkeleen turha itseasiassa... :D
argh. mistä toi "Olen saasta! DUXU" on tullut :(
Muokkasin eli poistin sen.
Jos joku vielä huomaa täällä jotain mun kirjoittamaa josta et ole varma että onko se ehkä mun kirjoittama niin ilmoituksia otetaan erittäin mielellään vastaan
Antti Laaksonen kirjoitti:
Sellainen ohjelma (ei tosin mahdollista toteuttaa PHP:llä) voisi myös helpoittaa palindromien laatimista, joka näyttäisi tekstin väärinpäin sitä mukaa kun sitä kirjoittaa.
Toteutuu helposti basic kielissä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.