Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Koodit: QB: Pöyrivät tikut

Sivun loppuun

Gwaur [27.11.2002 15:19:27]

#

Tämä piirtää kaksi yhteenliitettyä pyörivää viivaa. Viivojen vapaat päät on tarkoituksella samalla X-tasolla, että siitä tulisi hieno :). Jotkut ircissäkin, kuten snakari ja Dj_wolf sanoivat tätä mukavan näköiseksi. Mitään kommentoitavaa en tähän keksinyt, mutta eiköhän kaikki tajua itsekin, että mitä tässä tapahtuu. Kuitenkin jos kaikki eivät tajua sinejä ja cosineja, niin selitampähän tässä:
SIN tekee aallon aloittaen pisteestä nolla, josta lähtee portaattomasti ylös tai sivulle pisteeseen 1. Lähestyessään pistettä 1 aalto hidastuu ja 1:ssä asti se sitten vaihtaa sulavasti suuntaansa. Sitten aalto suuntaa matkansa kohti pistettä -1, jota lähestyessään aalto taas hidastaa vauhtiansa ja vaihtaa taas sulvasti suuntaansa, ja suuntaa kohti pistettä 1...
COS tekee muuten ihan saman kuin SIN, mutta aloittaa pisteestä 1.

Tässä oli lyhyesti sineistä ja cosineista. Toivottavasti tajusitte :)

DIM made AS STRING
SCREEN 13
r = 0
DO
a = a + .1
b = b - .1
CLS
LINE (SIN(a) * 20 + 165, COS(a) * 20 + 100)-(SIN(b) * 1 + 155, COS(b) * 50 + 100), 15
LINE (SIN(b) * 20 + 165, COS(b) * 20 + 100)-(SIN(b) * 1 + 155, COS(b) * 50 + 100), 15
PLAY "p64"
IF INKEY$ = CHR$(27) THEN END
LOOP

Gwaur [28.11.2002 23:02:53]

#

huhhuh, kuvausta enemmän kuin koodia :). kumminkin, "KOMV" eli kommentteja otetaan mielellään vastaan :)

Gwaur [28.11.2002 23:11:22]

#

niin, pisteen 1 ja keskipisteen välinen matka on sitten r / 2 ja pisteen -1 ja keskipisteen väli on r / 2 eli pisteen 1 ja pisteen -1 välinen matka on r / 2 + r / 2 eli r. r = säde

Gwaur [28.11.2002 23:15:46]

#

niin, pisteen 1 ja keskipisteen välinen matka on sitten r / 2 ja pisteen -1 ja keskipisteen väli on r / 2 eli pisteen 1 ja pisteen -1 välinen matka on r / 2 + r / 2 eli r. r = säde

progo [29.11.2002 07:28:47]

#

Mitä noi made-, ja r-muuttujat tekevät tuolla? Niillä ei ole mitään käyttöä!? Joka tapauksessa hyvä vinkki :)

scapegoat.moa [29.11.2002 09:47:07]

#

Kannattaisi laskea silmukassa sinin ja cosinin arvot etukäteen. rasittaa vähemmän konetta ja nopeempi. No ei noin lyhkäsessä ohjelmassa haittaa, mutta... Ihan kiva ohjelma.

thefox [29.11.2002 11:44:59]

#

Niinno ethän sinä kyllä sinistä ja kosinista itsessään paljon mitään selostanut.. kerroit vain että niillä voi piirrellä aaltoja ;)
Ihan mukava, mutta muistaakaa nyt vaan laittaa ne sisennykset.. oli koodi miten lyhyt tahansa.

Gwaur [29.11.2002 16:40:50]

#

ai DO...LOOPeissakin pitää olla sisennykset, en tiennykkään. Kiitos.
Ja proguru, Made:n koodissaolo johtuu siitä kun otin ton yhdestä tekemästäni demosta/introsta, enkä muistanut sitä poistaa. r muuttuja on turhaan olemassa tossa koodissa.

Voiko muuten qb-koodinpätkiä kutsua scripteiksi?

tomaattigeeni [29.11.2002 16:48:17]

#

>Voiko muuten qb-koodinpätkiä kutsua scripteiksi?

Ei, skripti tarkottaa sitä, että kääntäjä suorittaa ne lähdekoodista.
QB:n sisällä tehtävä suorittaminen .BAS tiedostosta on periaatteesssa skriptin suorittamista, mutta sitten kun kääntää ne ajettavaksi ohjelmaksi koodia ei voida sanoa skriptiksi.

Tumpi [29.11.2002 17:41:02]

#

Ihan hieno.

T.M. [30.11.2002 13:35:02]

#

no joo'o, olipa nyt tuokin järkevä ohjelma...

kannattaa laittaa noi:
LINE (SIN(a) * 20 + 165, COS(a) * 20 + 100)-(SIN(b) * 1 + 155, COS(b) * 50 + 100), 15

tälle:
a = a + .1
b = b - .1
s1 = sin(a) * 20
s2 = sin(b) * 1
c1 = cos(a) * 20
c2 = cos(b) * 50

sit vaa sinne tähän tyyliin:
LINE (s1 + 165, c1 + 100)-(s2 + 155, c2 + 100), 15

tulee vähän selvempää koodii....

T.M. [30.11.2002 13:45:55]

#

niin??? onko tämä>>
LINE (SIN(a) * 20 + 165, COS(a) * 20 + 100)-(SIN(b) * 1 + 155, COS(b) * 50 + 100), 15

parempi kuin tämä>>
LINE (s1 + 165, c1 + 100)-(s2 + 155, c2 + 100), 15

vaikee tajuta....

snakari [02.12.2002 19:46:14]

#

ei se nyt ihmeellinen ollu

Fisher [10.06.2004 19:26:43]

#

Pöyrivät tikut? Pikemminkin pyörivät tikut


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta