Tämä tekee yhteensä sadan tähden tähtitaivaan ruudulle. Toiminta on yksinkertainen. Sitä ei tarvitse edes selittää, niin helppoa se on. :)
SCREEN 7 RANDOMIZE TIMER FOR i = 1 TO 50 x = INT(320 * RND) + 1 y = INT(200 * RND) + 1 PSET (x, y), 15 PSET (x - 1, y), 8 PSET (x, y - 1), 8 PSET (x + 1, y), 8 PSET (x, y + 1), 8 NEXT i FOR i = 1 TO 100 x = INT(320 * RND) + 1 y = INT(200 * RND) + 1 PSET (x, y), 8 NEXT i
tossa tokassa FOR...NEXT -silmukassa tulee siis ne himmeemmät tähdet
ei tuo tee sadan tähden tähtitaivasta, vaan 150:n :)
Kyllähän noinkin vähällä koodilla ihan OK:n tähtitaivaan saa ;) Kannattaa laittaa sisennysväli pienemmäksi, esim. kolmeen (Options->Display->Tab Stops)
Ihan hieno, mutta ei se niin hyödyllinen/opettava tosin ole.
Ei kait siinä mitän.. mutta tähdet liikkeelle :) Mistä sainkin idean... ;)
Ihan tactical
ihan toimivahan tääkin on
Sontaaaa ja turhaa roskaa riittää! tässä myös pari vikaa:
- saattaa piirtää pisteitä ulos ruudusta
- himmeä saattaa peittää kirkkaan
Tee itse parempi. Sitäpaitsi buo eivät ole pahoja vikoja.
Tuo on aika hauska kun sen pistää silmukan sisälle...
on kyllä aika paha vika jos joku piirtää ulos ruudusta, jollain toisella kirjastolla se voisi kaataa ohjelman!
Onpas yksinkertainen ja hidaskin, kun ei käytetä kokonaislukuja. ;-)
Parempi:
SCREEN 7 RANDOMIZE TIMER FOR i = 1 TO 50 PSET (319 * RND, 199 * RND), 15 NEXT i FOR i = 1 TO 100 PSET (319 * RND, 199 * RND), 8 NEXT i
niin... ja lisää alkuun vielä: DIM i AS INTEGER
Tässä vieläkin parempi:
SCREEN 13
RANDOMIZE TIMER
CLS
FOR i = 1 TO 150
PSET (319 * RND, 199 * RND), INT(RND * 9) + 15
NEXT
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.