Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Koodit: QB: Rinkulamato

Sivun loppuun

Gwaur [08.11.2002 17:12:31]

#

Tämä ohjelma tekee hauskan rinkulamadon näytölle. Ohjelma loppuu
kun mato törmää seinään. Itseensä se ei tietenkän kuole koska se
ei syö mitään ja ylittää häntänsä.

Jos kopioit tämän koodin omaan ohjelmaasi, muista mainita nimeni,
joko Pauli Marttinen tai Saasta.

CLS
PRINT "Aloitetaan syöttämällä aloituskoordinaatit"
INPUT "Anna x-koordinaatti (vaakasuora): ", x
INPUT "Anna y-koordinaatti (pystysuora): ", y

SCREEN 9
CIRCLE (x, y), 5, 12 'piirretään ensimmäinen rinkula haluttuun paikkaan
PLAY "p64"

DO
suuntaus:
   RANDOMIZE TIMER
   suunta = INT(3 * RND) + 1 'arvotaan kulkusuunta

   IF y <= 10 THEN 'katsotaan, onko törmännyt mihinkään. Tässä se on yläreuna
      END 'lopetetaan jos on
   ELSEIF x <= 10 THEN 'vasen
      END
   ELSEIF x >= 630 THEN 'oikea
      END
   ELSEIF y >= 340 THEN 'ala
      END
   ELSE 'jos ei niin jatketaan
   END IF

   IF suunta = vanha THEN 'varmistetaan ettei rinkula mene takaisin sinne mistä tulikin
      GOTO suuntaus
   ELSEIF suunta = 1 THEN 'jos suunta on ylös
      y = y + 10
      CIRCLE (x, y), 5, 12
      vanha = 2 'seuraavalla kerralla ei saa mennä alas
   ELSEIF suunta = 2 THEN 'jos suunta on alas
      y = y - 10
      CIRCLE (x, y), 5, 12
      vanha = 1 'seuraavalla kerrala ei saa mennä ylös
   ELSEIF suunta = 3 THEN 'jos suunta on oikealle
      x = x + 10
      CIRCLE (x, y), 5, 12
      vanha = 4 'ei vasemmalle
   ELSEIF suunta = 4 THEN 'jos suunta on vasemmalle
      x = x - 10
      CIRCLE (x, y), 5, 12
      vanha = 3 'ei oikealle
   ELSE 'jos tulee väärä suuntanumero
      GOTO suuntaus
   END IF

   PLAY "p64"
   IF INKEY$ = CHR$(27) THEN END
LOOP

Gwaur [09.11.2002 14:04:05]

#

Kommentsuikkeleita otetaan mielellään vastaan... (niinhän ne muutkin sanoo)


P*****E! Ääkköset bugaa yhä edelleen

Antti Laaksonen [09.11.2002 14:06:44]

#

Jos tuo vielä kääntyisi seinien kohdalla ja täyttäisi koko ruudun, siitä tulisi ihan hyvä näytönsäästäjä.

Ja ääkköset toimivat nyt, kun vinkki on QBasic-alueella.

Gwaur [09.11.2002 14:07:37]

#

Antti L.: yritin kyllä, mutta en onnistunut millään :/

thefox [09.11.2002 14:51:38]

#

Liikaa kommentteja :)

Gwaur [09.11.2002 14:56:49]

#

fawkz, se vaan sanoo että mitä se tekee siinä kohtaa missä se onkaan. eli neuvoo koodin tarkastelijoita, auttaa löytämään logiikan koodissa :P

thefox [09.11.2002 15:06:44]

#

"lopetetaan tämä ehtolause tähän" -- turha
"siirrytään sinne missä lukee DO" -- turha
"aktivoidaan arvonta mahdolliseksi" -- väärin
Ja kaiken lisäksi turhaan toistettu lähes samaa asiaa, eli pysyn mielipiteessäni.

snakari [09.11.2002 18:52:58]

#

totta..
koodihan on yhtä kommenttia ;D

KimmoKM [09.11.2002 19:10:46]

#

GOTO loppu
Eikö olisi helpompi kirjoittaa pelkkä END. Ja siinä on tosiaan liikaa koodia.

Gevil [09.11.2002 19:36:41]

#

Yhdyn minäkin suruvirteen: Et ole ehkä tajunnut kommentoinnin ideaa, tuota kommenttia on nimittäin enemmän kuin itse koodia. Tämä aiheuttaa sen että kommentointi jopa haittaa koodin ymmärtämistä, sillä pitää kertoa vain kaikki olennaisimmat asiat.

Jos sulla on vaikka looppi, et sinä kommentoi loopin loppumista ja alkua vaan sen mitä se looppi tekee. Yhteen pikku looppiin riittää yksi kommentti, aina ei sitäkään tarvitse. Sama iffeissä.

Ja miksikö ei tarvitse kaikkia lopettamisia ja alkuja kommentoida, siksi että ne saadaan hyvin esiin sisentämällä.

tuobbi-89 [10.11.2002 20:06:55]

#

Gevil puhuu asiaa!

Anon [11.11.2002 20:05:17]

#

onpas turha

Gwaur [11.10.2003 00:23:26]

#

Muokkailin ja poistelin kommentteja sekä pistin sisennyksiä. Onko edes yhtään parempi?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta