Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Koodit: QB: Kuplakammio Qbasicilla

Sivun loppuun

Grey [08.08.2002 09:51:29]

#

Tietääkö kukaan mikä on kuplakammio? Noh, jos ei tiedä, ei mitään. Tämä koodinpätkä saa sitä simuloivan efektin aikaan. Koodi ei ole kovin kaunista ja sitä saa muokata miten haluaa, mutta kuitenkin. Se ajaa asiansa ja hyvä niin..

-Grey-

SCREEN 8 'Asettaa 640x200 näyttötilan. Saa muuttaa.
RANDOMIZE TIMER 'Satunnaisuuden asettaja. Opin sen tänään :-P

x = 1 'Asettavat
y = 1 'sopivat
r = 0 'alkuarvot
s = 0 'muuttujille.

DO 'Ja tästä alkaa silmukka!

x = INT(RND * 200) + 1 'Antaa uuden x - arvon
y = INT(RND * 640) + 1 'Antaa uuden y - arvon
r = INT(RND * 14) + 1 'Varmuuden vuoksi. Lisää satunnaisuutta.

s = s + 1 'Nostaa piirtämisen määräävää muuttujaa yhdellä.

IF s <= 5 THEN LINE -(y + r, x + r), 15 'Piirtää satunnaisen viivan.
IF s <= 5 THEN LINE -(y - r, x - r), 11 'Piirtää toisen satunnaisen viivan.

x = INT(RND * 200) + 1 'Muuttaa vielä kerran x - arvoa.
y = INT(RND * 640) + 1 'Muuttaa vielä kerran y - arvoa.

IF s >= 10 THEN LINE -(y, x), 0 'Tämä piirto tyhjentää näyttöä.

IF s >= 4000 THEN s = 0 'Jos muuttuja on yli yuon arvon, mennään nollaan.

LOOP WHILE INKEY$ = "" 'Lopettaa ohjelman napin painamisen jälkeen.

DKH [10.08.2002 10:57:50]

#

Ihan OK.

thefox [10.08.2002 11:14:33]

#

En testannut mutta kai tuo toimii. Tuon DO-LOOP blokin olisi tosin voinut sisentää..

Dj Wolf [10.08.2002 20:18:27]

#

Vai sisentää... :) Aika harva kyllä QB:lla mitään sisentää, ellei ole joku tuhottoman pitkä ja tärkeä koodinpätkä.

thefox [11.08.2002 15:35:56]

#

Se kertoo jo jotain yleisestä QB ohjelmoijien tasosta. :X

Yo-guy [11.08.2002 19:34:59]

#

Ei nyt yhtä do-looppia tarvitse välttämättä sisentää, kai nyt kaikki sen noinkin tajuaa

Soak [12.08.2002 15:33:34]

#

Vain IDIOOTTI ei sisennä.

Grey [12.08.2002 20:02:41]

#

Sisentäminen sotkee koodia, jos sen liittää suoraan MS-DOS - ikkunaan, joka onnistuu, jos osaa käyttää Windowsia enemmän kuin mitä tarvitaan pasianssin pelaamiseen.

Noh, kuitenkin. Se sotkee koodia. Ei ehkä silloin jos sen kopioi muistioon ja tallentaa BAS - päätteellä, mutta niitä on sitten ärsyttävä mennä poistamaan, jos vinkki ei miellytä.

Jos joku ei tiedä, miten liitetään Windowsin leikepöydältä dataa MS-DOS - ikkunaan, se on näin simppeliä. Klikkaa sitä ikkunan palkkia oikealla näppäimellä (jos hiiren napit ovat "oikein" päin) ja valitse kohta Muokkaa->Liitä.

Sitä minä käytän ja säästyn näin ollen turhalta tallentamiselta, jos vinkki ei ollutkaan niin hieno, kuin mitä olisi voinut odottaa, mutta on minulla kuitenkin melko kiva kokoelma BAS - päätteisiä tiedostoja kuitenkin, joista osa turhia, mutta olenpa liian laiska niitä tutkimaan...

-Grey-

Vilikki [12.08.2002 21:59:09]

#

Itse käytän yleensä sisennystä, tosin noin lyhyissä ohjelmissa kuin tuo, sitä ei mielestäni tarvita välttämättä.

Tumpi [18.10.2002 12:57:52]

#

Yleensäkin ohjelmoinnissa, mielestäni jos koodi mahtuu näytölle sisennystä ei tarvita.

Juhko [15.10.2006 17:36:35]

#

Hienoa työtä!


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta