Huomio! Tämä projekti on siirretty automaattisesti vanhasta projektijärjestelmästä. Aloitusviesti on projektin kuvaus sellaisena, kuin se oli 12.1.2006, ja seuraavat viestit siirtoon saakka ovat kommentteja.
MegaMättö Millennium tulee toivottavasti olemaan räiskintäpeli, vaikka siinä ei vielä voikaan ampua.
Kieli: C++ ja Suomi :)
Kirjastot: OpenGL ja glpng, STL yms. myös :O
Alustat: Windows 98 / ++, (tulossa Linux ja mahdollisesti Mac OS) :D
No, kesäloman alussa päätin, että kirjoitanpa koko roskan uudestaan hieman paremmin, nyt kun olen taas jotakin oppinut. Vanhasta systeemistä jäi jäljelle vain tilkka grafiikkamoottoria (alustusfunktio =). Kauan odotettu valikko on nyt olemassa, mutta itse peliä taas ei. Tästä nyt vähitellen taas noustaan, kun ehditään. Kesän aikana en ehdi varmaankaan paljon tehdä, kun en ole kuin pari viikkoa maisemissa.
~ Metabolix, 2.7.2005.
Tilannepäivitystä vähän: Opiskelun ja muun "elämän" puitteissa olen nyt lopulta saanut jo huomattavan määrän matemaattisista ongelmista ratkottua. Jossakin vaiheessa voin siis yrittää aloittaa itse pelin tekemisen. Toivottavasti vielä lähikuukausina saan hieman perustaa aikaan jo. Kyllä tämä tästä vielä joskus etenee =)
~ Metabolix, 12.1.2006.
Kuulostaa kiintoisalta...
Onko kuvakulma muuten ylhäältä vai sivusta?
Outo kysymys tuo yllä oleva muuten :D
Kuvakulma on ylhäältä (tietenkin?), eihän siinä muuten olisi mitään järkeä (kai?). Itse en ainakaan voi kuvitella sivulta kuvattua moninpeliräiskintää.
DirectX, yök :(
No mutta onhan siinä OpenGL:kin? Ja mitä vikaa DX:ssä on, paitsi se, ettei se porttaudu Linuxille?
lainaus:
Ja mitä vikaa DX:ssä on, paitsi se, ettei se porttaudu Linuxille?
Se, että se ei porttaudu millekkään käyttöjärjestelmälle windozen lisäksi.
DX ja GL == not good. No kuiteskin, milloin ensimmäinen julkaisu (julkkis :P) tulee?
Tosta puuttuu jotain aika tärkeää... nimittäin tarina.
Hyvin tehty järjetön ja tarinaton räiskintä realistisilla graffoilla ja stereoäänillä varustettu peli saattaa kiinnostaa päivän tai kaksi, muttei ehkä kauempaa, jos ei ole sandboxin lisäksi mitään muuta kuin multi-playeri, JOS nyt sitäkään.
Tosta puuttuu jotain aika tärkeää... nimittäin tarina.
Hyvin tehty järjetön ja tarinaton räiskintä realistisilla graffoilla ja stereoäänillä varustettu peli saattaa kiinnostaa päivän tai kaksi, muttei ehkä kauempaa, jos ei ole sandboxin lisäksi mitään muuta kuin multi-playeri, JOS nyt sitäkään.
Justiina. Myslis räjähti, Antti.
Myönnän, ettei tämä ole Unreal Tournamentin tasoa (eihän siinäkään ole juonta), mutta eiköhän tämä ennen pitkää Tapan Kaikki -sarjalle pärjää (eihän siinäkään ole juonta).
lainaus:
Myönnän, ettei tämä ole Unreal Tournamentin tasoa (eihän siinäkään ole juonta
Kyllä siinä ekassa UT:ssä ainakin on juoni :) En nyt muista millanen, mutta kyllä on
Ja oma perusteluni DX:n huonoudelle OpenGL:n rinnalla porttaamattomuuden lisäksi on se, että OpenGL:llä saa piirreltyä myös SDL:llä tehtyyn ikkunaan, jolloin koodi vähenee rutkasti kun enää ei ole sitä kahtasataa riviä ikkunanluontia :)
Ohoh, sekoilin tagien kanssa. Kursiivin pitäisi loppua sen sanan jälkeen missä alkoi :P
Älä nyt mene nimeä vaihtamaan MegaMättö Millenium kuulostaa jo valmiiksi legendaariselta peliltä :)
Tulee varmaan hyvä peli. Odatan kovasti.
lainaus:
Kuvakulma on ylhäältä (tietenkin?), eihän siinä muuten olisi mitään järkeä (kai?). Itse en ainakaan voi kuvitella sivulta kuvattua moninpeliräiskintää.
Äh, mitä minä oikein puhuin... Onhan noita tosiaan useampiakin... Ihan omassa hyllyssä, Jazz Jackrabbit 2... Se kuvakulma on vain niin lukkiutunut omassa päässä, että muuta on vaikea kuvitella kun ei tule esimerkkiä mieleen.
Mielenkiintoinen projekti, toivottavasti betaa saadaan hakata jossain välissä. :)
Muuten todella siisti projekti, mutta botti on ääliö. :) Sitä on erittäin helppo huijata, vaikka koittaakin lyllertää aktiivisesti perässä. :)
Ei toimi Win XP:ssä toi eka versio. Voi kakki.. Voi tulla hyvä jos jaksaa tehä kunnolla. :)
Testasin just uudestaan ku luin tosta ylhäältä ton
lainaus:
Anna alkukonsoliin bottien määrä 0 - 15
ja kyllähän se sittenkin toimi :)
Löysin yhen bugin(jonka kaikki varmaan on jo huomannu)
-jos yrittää ohittaa bottia ahtaassa paikassa niin saatta joutua seinän sisään tai hypätä botin yli.
Tuo bugi on korjattu, mutta uuden version laitan tänne vasta, kun saan tuon Seuraavana vuorossa -listan tyhjäksi. Kutan mainittu, syyttäkää arcatania ajoneuvoista. Toisaalta, aika helposti nekin saa tähän liitettyä, on tämä sen verran oudosti rakennettu peli :)
Varoitan jo nyt, että kaikkien tiedostojen (paitsi grafiikan) rakenne tulee todennäköisesti muuttumaan aivan lopulliseen julkaisuun asti. Näillä näkymin tästä nyt kuitenkin tulee melkoisen laaja peli.
mistä löytyisi peliinne tilejä/tilesettejä, jotta niitä vois käydä kattomassa?
Ohjelmointi ensin. En ala enempää grafiikkaa väsätä, kun ilmankin pärjää ihan hyvin. Jos engine piirtää yhden tilen, kyllä se piirtää toisenkin ihan hyvin. Tällä hetkellä käytössä on neljä eri palikkaa (+12, samat tummempina ja rusehtavina :). Tilekarttaa laajennan enemmän ensimmäiseen viralliseen beta-versioon.
lainaus:
Tosta puuttuu jotain aika tärkeää... nimittäin tarina.
Ei sillä mitään tee.
Toimii Cedegalla, tosin pieniä grafiikkavirheitä (epämääräisiä viivoja taustalla) ellei muuta ikkunan kokoa, Winellä ei toimi.
Ihan hyvä alku, voi olla että tuosta tuleekin jotain...
Heikki kirjoitti:
Winellä ei toimi.
Mahtaako olla WineX eikä perus-Wine?
Tarkoitin tietysti perus-Wineä sillä mainitsinhan että Cedegalla toimii (Cedega on uusi WineX).
Eli olen Linux-puolella pudonnut taas kärryiltä :)
edit: Kyllä Gentoo tarjoaa emergellä WineX:ää..?
Tämä uusi versio on kyllä mainio. Kauniisti oot kyllä osannut tehdä tämän.
Minä voin kirjoittaa tarinan!!!
Se oli synkkä ja myrskyinen yö... toiminnan mies nimeltä Matti Mehukatti oli keräilemässä sieniä. Matti oli juuri löytänyt hyvän tanttarelli-sienipaikan, kun yhtäkkiä kuului rasahdus! Matti vilkaisi oikealle puolelleen, ja siinä oli hänen arkki-vihollisensa Veka Viski! Tämä nauroi mielipuolisesti, otti laserpyssyn povitaskustaan, ja ampui sillä sieniä! Sienet hävisivät kuin Star Trek-jaksossa! Sitten Veka ampui itseään, mutta hän ei hävinnytkään! Hän sopersi viimeisillä voimillaan "ON...ON...ER...ERRO...R...ON...ERROR...GO...TO"! Matti ehdotti jatkoa lauseelle: "Ohjelmointiputka?" Sitten Veka pamahti taivaan tuuliin! Matti ei kuitenkaan halunnut luopua sienistään, vaan ne hän kyllä hankkisi takaisin...vaikka hänellä olisi vastassa kaikki Veka Viskin apulaiset...
:D
Nyt kun on kolmedeenä näyttää jo todella hyvältä. Mutta miksi tekstuurit ovat palikkamaisia, eli olet ottanut suodatuksen pois päältä? (OpenGL:ssähän se on automaagisesti päällä).
Se rumentaa tekstuureita. Reunoilla näkyy taustavärin häivähdyksiä, vaikka taustan pikselit ovatkin Alpha-läpinäkyviä. Pitää harkita ja viritellä vielä.
Edit: pienellä säädöllä (vähentämällä 1/2 pikseliä tekstuurikoordinaateista) siitä saikin jo ihan siistin.
Juu. Voisit muuten päivittää nuo kuvatkin.
"Mitään kaavaa ohjelmasta ei löydy, joten taso voi esim. sulkea lähtöruudun neljän seinän keskelle. Silloin pitää vain yrittää uudestaan :)"
Hmm eikös tuokin ongelma ratkeaisi aika yksinkertaisella tarkistuksella?
No helppohan se on tarkistaa, mutta entäpä, jos seinä tulee kahden askeleen päähän? Tai kolmen? Ja tällä hetkellä editori vain arpoo palikan ja kirjoittaa sen tiedostoon, eli koko tasoa ei ole koskaan kerralla muistissa. Sen verran jaksoin tarkistaa, että aloituspaikan päälle ei tule palikkaa. Kaikkien reunojen pitäminen tyhjinä taas ei ole minusta kiva idea. Ja kohtapa taitaakin lähteä koko editori (tai ei ainakaan tee enää random-tasoja), kun tämä 3D alkaa tukea myös vinoja pintoja.
Vähäks ootte taitavia! Iten en edes voi kuvitella osaavani tehä FPS-peliä!
Kääntyminen tuon hetkisessä versiossa oli hieman turhan tökkivä.
Koneesi vain on liian hidas :) Minulla se ei töki ollenkaan, kun vain maltan pelata riittävän pienellä ruudulla.
Vika on siis oikeastaan siinä, että polygoneja on aivan kohtuuttoman paljon eikä mitään optimointia ole vielä tehty (eli myös piilossa olevat polygonit "piirretään"). Pelin seuraavaan versioon tuota jo parannetaan. Eli joskus kesällä varmaankin :D
Hienoa. Aina vain näyttää kuulimmalta. Mikä pitääkin :)
Edit: aika pelottava se pallo :o
No mitäs vaihetta eletään?Kenties seuraavan version aika?
joo... mistä te saaitte ton quake2:n lähdekoodin? otan mielellään mailii... :P
Eletään samaa vaihetta kuin 2kk sitten, ja tätä vaihetta eletään vielä reilun kuukauden verran. Koulun loppuprojektit syövät aikaa oikein kunnolla, yhden kerran olen vilkaissut koodia (n. 15 min) viimeisen kahden kuukauden aikana. Totesinhan minä jo tuolla aiemmin, että kesällä varmaan jatkuu.
Q2:n lähdekoodi kooltaan 5 MB, lataa itse, jos haluat. Googleta. Se on GPL:n alaisena levityksessä. Pelkällä lähdekoodilla et tee mitään, kun et siitä kuitenkaan mitään laajempaa kokonaisuutta ymmärrä (sitä on niin paljon, ja ammattilaiset ovat sen kirjoittaneet = kommentointi niukkaa). Sen vilkaiseminen on kuitenkin kasvattava kokemus niille, joilla ei ole mitään käsitystä kunnollisen pelin koosta.
kiitos pitkästä vastauksesta... :D uskon että lopputyöt koulussa on vaikeita mutta kesällähän te ohjelmoitte ihan urakalla.. vai mitä?
No... vielä ois pieni kysymys... onko teillä omaa IRC-kanavaa?
Keillä? :D Huomioi tekijöiden määrä (= 1 ohjelmoija + 1 graafikko). Keskustelu on turhaa, kun kumpikaan ei osaa toisen osa-aluetta kunnolla, eikä peliin todellakaan tarvita enää yhtäkään lisäideaa.
Tästä tulee varmaan hyvä peli kun aseet ja valikko lisää...
Kun tää tulee valmiiksi tästä tulee kai jonkun tkultimaten tapanen peli ehkä parempikin kun tähän tulee tankit...
Odottaisin mielelläni näkevän pelistä ensimmäisen ampumis version:DMilloin semmoinen tulee=??
Mo.
Multa saa sitten musaa peliin, ku omaa materiaalia syntyy vääjäämättä, ja "kotistudio" kasvaa kasvamistaan :D... Jos peliin tulee alkukuvat, niin 'Raviable' saa lähettää sitten videon, jonka mä täydennän äänellä.
Ampumaan pääse varmaan sitten seuraavassa versiossa, jonka julkaisuun on vielä runsaasti aikaa. En tosin voi omasta puolestani mennä lupailemaan vielä mitään. Olkaatte siis maltillisia. Loma on kallisarvoista aikaa. :)
Voi olla, että jonkinlainen cutscene tulee pelin alkuun, mutta se ei välttämättä ole valmiiksi renderöity video, vaan voi pyöriä ihan pelin moottorilla.
Kyllähän siihen silti ääntä laitetaan... Paitsi että voi kestää aika pitkään, ennen kuin ääniä tulee yhtään minnekään. Tällä hetkellä jaksan tehdä projektia ehkä pari tuntia viikossa, enkä silloinkaan mitenkään hurjan vauhdikkaasti, ja näin kesällä on luonnollisesti paljon ylimääräistä puuhaa, matkoja yms. hidasteita.
hmmm.... mitähän työkaluja olette käyttäneet tuon projektin teossa?
Windowsissa Dev-C++, Linuxin puolella Kate ja KWrite. Kääntäjänä luonnollisesti siis GCC / MinGW. Tähän mennessä. Kunnon 3D-mallinnukseen tiettävästi käytetään Wings3D:tä ja Blenderiä sekä mahdollisesti muita ilmaisohjelmia ja ehkä Bryceä. Mitään oikeasti mallinnettuahan tuossa ei vielä ole, valikko on luotu täysin laskemalla.
Ei Brycellä mitään tee. :P
Mo.
ei toimi win xp
Tarkoitat varmaankin, että menuvalinnoista päätyy pimeään ruutuun? Syynä on yksinkertaisesti se, että niitä ei ole vielä olemassa.
Hei!
lainaus:
Ei Brycellä mitään tee. :P
Nojaa.
No toivottavasti pian tulloo!
Mistä saan tän ohjelman?
Entä minä? :P
Hahaa nimi MegaMättö Millenium on lainattu Aku Ankasta :D
Eipä taida olla, en edes lue sellaista. Sitä paitsi kirjoitit sen väärin. :)
Onko projekti editynyt? Vai onko se kuollut?
Elämän suuria kysymyksiä.
Kuollut taitanee olla kun ei ole mitään kuulunut...
jatkuuko tämä projekti milloin?
Hmm.. jotenkin tuntuu siltä, että kaikki projektit vain kuolevat... :( ainoa aktiivinen tällä hetkellä (omasta mielestäni) on Star Opus..
dead
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.