Hei.
Ajatuksena olisi tehdä kotisivuille sovellus, joka automaattisesti hakee tietyiltä sivuilta viikon ruokalistan ja tulostaa sen omille sivuilleni.
Ehdotuksia kuinka toteuttaisin tällaisen?
Eniten minua kiinnostaa, että miten saan linkitettyä suoraan jonkun toisen sivun tiettyä sisältöä omalle sivulleni?
Näin alkajaisiksi osaan HTML:ää ja JS:ää, mutta tarvittaessa voin opetella muidenkin kielien käyttöä. Kunhan vain ensin löytyy toimiva toteutustapa!
Siili
JavaScriptillä kai ehkä onnistuis jossaun määrin mutta omasta mielestäni PHP ois tohon se millä se kannattais tehdä. Säännöllisillä lausekkeilla pystyy parsimaan sivun sisällön. Vissiin jollain DOM-parserilla tms. onnistuu myös mutta niitä en ole itse käytellyt joten en osaa kommentoida niitä tarkemmin.
Kuin laillista hommaa tuo on hakea toisten sivuilta tietoa?
Riippuu, millä ehdoilla sisältöä tarjoava sivusto tarjoaa sisällön. Esimerkiksi RSS-syötteet sallitaan aina hakea, muuta sisältöä hieman harvemmin.
Datan hakeminen toiselta domainilta ei onnistu JavaScriptillä ilman purkkavirityksiä.
Mikäli on mahdollista, kannattaa mielummin käytää PHP:tä. Silloin lounaslistan voi myös tallentaa omalle palvelimelle ja päivittää esimerkiksi kerran päivässä, mikä vähentää lounaslistan tarjoavan palvelimen kuormitusta.
Kannataa myös tosiaan varmistaa, saako lounaslistan upottaa omille sivuille.
TeNDoLLA kirjoitti:
Todella laitonta, ellei lupaa.
PHP:llä lähdekoodista tietynlaisista kohdista datat esim. div/table
JS:llä hankalaa, mutta mahdollista: http://www.rgagnon.com/jsdetails/js-0035.html
Jokotai kirjoitti:
JS:llä hankalaa, mutta mahdollista: http://www.rgagnon.com/jsdetails/js-0035.html
JavaScriptillä voi tehdä sivupyyntöjä omalle domainille tuolla tavalla, mutta toiselle domainille tehtäessä on käytettävä purkkaviritystä kuten omalla palvelimella olevaa proxy-sivua tai iframe-kikkailua. Mikäli ei ole aivan pakko, edellä mainittuja tapoja ei kannata käyttää.
Kiitoksia noista ehdotuksista.
Pitää tosiaan ensin selvittää, että saanko ottaa tuota sisältöä käyttöön omille sivuille. Kiitos, että kerroitte tästäkin. Ei olisi aivan heti käynyt omassa mielessä.
Siili
Jokotai kirjoitti:
TeNDoLLA kirjoitti:
Onko muka? Itsehän haen tietoa päivittäin. Ainoa vaan, että haen sitä valmiilla softalla, enkä tallenna sitä nettiin näkyville.
Eli eiköhän enemmänkin tuohon laillisuuteen vaikuta datan käyttötarkoitus, ja mitä sillä tehdään.
Lebe80 kirjoitti:
Jokotai kirjoitti:
TeNDoLLA kirjoitti:
Onko muka? Itsehän haen tietoa päivittäin. Ainoa vaan, että haen sitä valmiilla softalla, enkä tallenna sitä nettiin näkyville.
Eli eiköhän enemmänkin tuohon laillisuuteen vaikuta datan käyttötarkoitus, ja mitä sillä tehdään.
No eihän se lähdekoodin lataaminen sivulta eroa mitenkään sivun selaamisesta selaimella. Ero on ihan siinä mitä sillä sitten tekee. Mutta suomen laki on näissä jutuissa aika metka, enkä tiedä, että koskeeko lainaus- ja viittauslait verkossa julkaistuja materiaaleja kuinka hyvin.
Jokotai: Älä postaa mitään, jos SINULLA ei ole mitään asiaa. Kommenttisi ovat tasoa: Mies käveli kauppaan lapio.
Väität ensin toista ja sitten hetken päästä taas vastakkaista. Kysyt kuitenkin esimerkkiä joten: Lue omat postauksesi tästä langasta. En varmasti ole mielipiteideni kanssa yksin.
Alkuperäiselle postaajalle: -tossu-n ja Lebe80 vastaukset riittää. Kysele tässä samassa langassa, jos toteutuksen kanssa tulee ongelmia.
http://www.webmasterworld.com/php/3171669.htm
Toteutustapa selvisi tosiaan tuon jimi-kimin linkin jälkeen. Kiitos tästä, jopa minun PHP-osaamisellani uskon onnistuvani tuossa.
Ongelmaksi muodostuu se, että joidenkin noiden ravintoloiden listat, kun ovat kuvatiedostoja. Tiedän, että niidenkin linkittäminen onnistuu, mutta tästä lounaslistojen koontisivusta tulee hieman sekava jos siellä on sekaisin kuvia, tekstejä ja lisää kuvia. Mutta tämän kanssa voin ehkä elää, kun kyseinen sivu ei tule kuin omaan käyttöön.
Siili
jimi-kimi kirjoitti:
Jokotai: Älä postaa mitään, jos SINULLA ei ole mitään asiaa. Kommenttisi ovat tasoa: Mies käveli kauppaan lapio.
Väität ensin toista ja sitten hetken päästä taas vastakkaista. Kysyt kuitenkin esimerkkiä joten: Lue omat postauksesi tästä langasta. En varmasti ole mielipiteideni kanssa yksin.
Osittain totta, mutta ei välttämättä. Tuliko mielees vaikkapa se, että vastauksia kirjoiteltiin samoihin aikoihin, huomaa 4min ero minun ja tossun postien välillä. Etkä varmaankaan kiistä, että suomenlaki on lainausten kanssa tiukka ja ainakin lähde on mainittava aina.
No jimi-kimi on nyt itsekin heittellyt lähinnä pelkkiä kärkkäitä kommentteja, joten ei kannata välittää liiemmin.
Joo ei tosiaan ole tarkoitus tappaa innostustasi. Ainakin itse kerkeäisin hienosti lukea aikaisemmat kommentit ja kirjoittaa ne uudelleen vielä omin sanoin. Olen varmasti virtuoosi.
Lebe80 kirjoitti:
No jimi-kimi on nyt itsekin heittellyt lähinnä pelkkiä kärkkäitä kommentteja, joten ei kannata välittää liiemmin.
1. Mitä tarkoitat: "Osittain totta, mutta ei välttämättä." lauseella?
2. En kiistä. Mikset maininnut lähdettäsi?
Aloituspostaajalle: Nopealla googleilulla seuraava linkki saattaa kiinnostaa:
http://www.phpclasses.org/package/2874-PHP-Recognize-text-objects-in-graphical-images.html
1. Että viestini oli turha, mutta koska...
2. Mitä lähdettä, ai suomenlakia vai: http://www.finlex.fi/fi/
Itse pitäisin mielessä sen, että tekijänoikeuslain perusteella tapahtuvat rikokset on kuitenkin asianomistajarikoksia. Eli vaikka tekisit lain kirjaimen vastaisesti jotain, niin mikäli se ei haittaa vastapuolelta, niin se tuskin on ongelma.
Lisäksi näissä scraping-jutuissa lähden siitä, että jos tietokone vaan tekee saman, minkä voisin tehdä itsekin, tai palkata kiinalaiset tekemään, niin siitä ei pitäisi olla lisähaittaa että kone tekee sen. (Paitsi jos teen hirveällä vauhdilla jolloin se saattaa aiheuttaa liikaa kuormitusta) Saattaa olla lain kirjaimen vastaista, mutta itse menisin ennemmin lain hengen mukaan ja järkeä ja harkintaa käyttäen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.