Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: 3D-mallinnus

Sivun loppuun

Macro [29.04.2011 15:25:28]

#

Moro

Mietin, että miten saisin tehtyä 3D-huonekaluja ja muita vastaavia esineitä. En ole mikään ammattigraafikko, eikä minulta löydy mitään ihmeempiä kuvankäsittelyohjelmia. Millaista ohjelmaa kannattaisi käyttää juuri noiden huonekalujen tms. piirtelemiseen? Tarkoitus olisi tehdä 3D-versioita erillaisista taloista ja muista rakennelmista.

Onnistuisiko jollain ohjelmalla 3D-piirroskuvan tekeminen, jos oikeasta huonekalusta on kuvia? Ainakin Googlen SketchUp-ohjelmalla saa luotua Street View -kuvista 3D-rakennuksia.

Metabolix [29.04.2011 16:21:02]

#

Siis voihan "3D-piirroskuvan" piirtää ihan samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin. Voit tutustua esimerkiksi M. C. Escherin taiteeseen, joka on tehty ihan perinteisillä menetelmillä (esim. paperilla ja kynällä). Tulos näyttää hyvinkin kolmiulotteiselta.

3D-mallintaminen on asia erikseen. Siinä siis tehdään kokonainen malli, jota voi sitten esimerkiksi pyöritellä, valaista ja jopa animoida. Yksi suosittu 3D-mallinnusohjelma on Blender, jolla on tehty jopa näyttäviä lyhytelokuvia. Mallintaminen, teksturointi ja 3D-mallin animointi toki vaatii erilaisia taitoja kuin tavallinen piirtäminen.

Lebe80 [29.04.2011 16:23:00]

#

Mitä tuohon kysymykseen voi vastata? Vastaan siis "onnistuisi".

Eli SketchUpilla saa tehtyä suht'nopeasti yksinkertaisia muotoja ja olenkin sisustanut sillä useamman kerran oman asuntoni pohjakuvan päälle, jotta eri huonekalujen sijoittelu on helpottunut ennen lihastyön käyttöä tai tiettyjen huonekalujen ostamista.

Tarkempien mallien tekemiseen tarvitaan jo Blenderiä tai 3DsMaxia. Luonnollisimpiin muotoihin taas Maya, MudBox tai Sculptris.

3D-mallinnus on kuin mitä muutakin työtä tahansa, ja työnjälki vaatii omatoimista kiinnostusta ja perehtymistä käytettäviin työkaluihin.

Macro [29.04.2011 22:41:59]

#

Jeps, tarkoitus oli tehdä näitä malleja, joita voi pyöritellä.

Blenderkin löytyy, en vain vielä ole keksinyt miten sitä käytetään. SketchUpilla saa tehtyä enemmän neliskanttisia systeemejä, kuin muita.

Lebe80 kirjoitti:

Mitä tuohon kysymykseen voi vastata? Vastaan siis "onnistuisi".

Mikä ohjelma osaisi sitten tehdä valokuvasta 3D-mallin?

Metabolix [29.04.2011 22:44:55]

#

Blender on hieman omalaatuinen ohjelma 3D-mallinnusohjelmien joukossa (ei sillä, että ne muutkaan olisivat aivan samalla tavalla helppokäyttöisiä kuin jokin piirustusohjelma). Kannattaa siis suunnata Blenderin opassivulle.

Kaksiulotteisesta kuvasta ei voi luotettavasti tehdä 3D-mallia. Maallikonkin lienee helppo käsittää, että on mahdotonta erottaa valokuva maisemasta (jolloin 3D-malliksi tulisi maisema) ja tästä valokuvasta tarkasti otettu toinen valokuva (jolloin 3D-malliksi tulisi yksi teksturoitu paperiläpyskä).

Ihmisenkin on erittäin vaikea arvioida kuvasta (tai luonnossa toinen silmä suljettuna) tarkkoja etäisyyksiä. Ilman stereokuvaa syvyyden hahmottaminen perustuu siihen, mitkä esineet ovat toisten tiellä ja minkä kokoisia ja muotoisia esineiden tiedetään olevan. Tietokoneelta jälkimmäinen apuväline on suljettu pois, koska tietokone ei tiedä. Ihmisten rakennelmia tunnistettaessa voidaan ehkä lähteä oletuksesta, että kohtalainen osa esineistä on suorakulmaisia, pallomaisia tai ihmisen muotoisia, mutta tämänkin arvauksen hyöty on rajallinen.

Lebe80 [29.04.2011 22:44:58]

#

Tuskin mikään (yhden ihmisen varoilla ostettava) ohjelma sitä (automaattisesti) tekee, et riippuu enemmänkin siitä, kuinka hyvin _sinä_ siitä valokuvasta sen mallinnat.

Tietenkin erilaisia träkkäyssoftia on olemassa, mutta niiden toiminta on yleensä rajoittunut erittäin simppeleihin muotoihin ja ovat olleet enemmän tai vähemmän kokeellisia kapistuksia.

Jokotai [29.04.2011 23:17:45]

#

Kannattaa vain opetella se Blender. Alkuunhan se on melkoista pakkopullaa, jos kuutiot ja pyramidit eivät kummallisesti kiehdo, mutta näin se on kai kaikkien editorien kanssa.

Triton [29.04.2011 23:20:53]

#

Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että Blender on aivan syvältä. En ole mitään muuta niin kamalalla UI:llä varustettua ohjelmaa käyttänyt, tosin sama taitaa päteä vähän kaikissa 3D-softissa. Yksi vaihtoehto on tietenkin käyttää esim. POV-Raytä.

jimi-kimi [30.04.2011 00:54:31]

#

http://www.turbocad.com/

Suht helppo ja maksaakin vain ~1200-1500$ versiosta riippuen. Ammattikäytössä kohtuu hintainen ja omaan käyttöönhän.. Näköjään löytyy halvempikin vaihtoehto: http://www.turbocad.com/TurboCAD/TurboCADWindows/TurboCADDeluxe18/tabid/1869/Default.aspx

Lebe80 [30.04.2011 01:00:03]

#

Anteeksi, mut miten turbocad auttaa tässä asiassa. Cad-softat on kuitenkin tarkoitettu "pikkasen" eri asioihin, kuin sohvan 3d-mallinnukseen.

jo123 [30.04.2011 12:47:16]

#

Itse blenderiä jonkin verran osaavana voin sanoa että ohjelma on aivan loistava. Se vaatii vain sen vuoden harjoittelun että oppii muistamaan ne näppäinkomennot joita on kyllä aivan tarpeeksi. Blenderin uin sitäpaitsi voi säätää haluamakseen, joten siitä valittaminen kertoo lähinnä siitä ettei ole perehtynyt asiaan. Ohjelma on kyllä hankala, mutta se yltää lähes kaupallisten (kallliiden) ohjelmien tasolle ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään (kunhan vain on kärsivällinen).

Hennkka [30.04.2011 19:49:53]

#

Jos mallinnat oikeita esineitä, niin DAVID-laserscanner voi auttaa. Itse en ole saanut mallinnettua mitään sillä, mutta johtunee tarpeeksi vahvan viivalaserin (ja tarpeeksi pimeän huoneen) puutteesta.

crafn [01.05.2011 03:39:38]

#

Blenderistä vielä sellaista että 2.5 -versiossa gui on kokenut melkoisen muodonmuutoksen ja orgaanisten mallien sculptauskin onnistuu todella hyvin: http://www.youtube.com/watch?v=U-PwEwSwzH8

Mallinnuksessa tarvittavia pikanäppäimiäkään ei ole mahdottoman montaa, pikaisesti laskien pärjään itse alle kahdellakymmenellä.

jimi-kimi [01.05.2011 04:03:52]

#

Lebe80: http://www.turbocad.com/Showcase/tabid/1503/Default.aspx

Olen nähnyt tuota käytettävän juurikin huonekalujen, rakennusten yms suunnitteluun, kuin myös tuotantoon tulevan materiaalin. Enpä ole valitusta kuullut. Blenderiä mysteerilähteeni ovat sanoneet oudoksi. "Mikään ei ole missä sen pitäisi olla."

Kysyjä voi nyt ihan itse valita mitä haluaa käyttää. Blender on ilmainen ja kaupalliset voivat maksaa tuhansia euroja.

Rasenger [01.05.2011 12:25:13]

#

Käytin aluksi 3DS Maxia ja sitten Blenderiä (2.5 versio). Blender tuntui paljon paremmalle, mm. selkeämpi käyttöliittymä ja paremmat pikanäppäimet.

User137 [01.05.2011 12:51:25]

#

MR.Coodari kirjoitti:

Mallinnuksessa tarvittavia pikanäppäimiäkään ei ole mahdottoman montaa, pikaisesti laskien pärjään itse alle kahdellakymmenellä.

Mikä se sellanen mallinnusohjelma on joka vaatii enemmän kun 3 näppäintä Ctrl, Alt, Shift? Aika järkyttävää suunnittelutyötä täytyy sanoa.

ankzilla [01.05.2011 13:36:27]

#

User137 kirjoitti:

MR.Coodari kirjoitti:

Mallinnuksessa tarvittavia pikanäppäimiäkään ei ole mahdottoman montaa, pikaisesti laskien pärjään itse alle kahdellakymmenellä.

Mikä se sellanen mallinnusohjelma on joka vaatii enemmän kun 3 näppäintä Ctrl, Alt, Shift? Aika järkyttävää suunnittelutyötä täytyy sanoa.

Mitä sä nyt selität oikeen?

Lebe80 [01.05.2011 14:48:23]

#

jimi-kimi kirjoitti:

Lebe80: http://www.turbocad.com/Showcase/tabid/1503/Default.aspx

Olen nähnyt tuota käytettävän juurikin huonekalujen, rakennusten yms suunnitteluun, kuin myös tuotantoon tulevan materiaalin. Enpä ole valitusta kuullut. Blenderiä mysteerilähteeni ovat sanoneet oudoksi. "Mikään ei ole missä sen pitäisi olla."

Kysyjä voi nyt ihan itse valita mitä haluaa käyttää. Blender on ilmainen ja kaupalliset voivat maksaa tuhansia euroja.

No mut mietipä taas mitä aloituspostaaja kysyi. Mielestäni Cad-softan käyttö tässä tapauksessa on enemmän kuin ylitseampuvaa.

Cad-piirustukset kuitenkin ovat enemmänkin esim. cnc-koneita ja virallisia piirtustuksia varten, kun taas aloituspostaaja enemmänkin haluaisi vain mallinnella erilaisia esineitä.

Blenderistä itselläkin on outoja kokemuksia. Käyttöliittymää tosiaan voi muokata haluamakseen ja työpaikalla 10v ammatikseen 3d-malleja ja animaatioita tehneellä kaverilla menikin useampi viikko, että sai käyttöliittymän tehtyä sellaiseksi kuin kaikissa tutoriaaleissa se oli, koska ui oli käytännössä pistetty eri versioiden välillä täysin erilaiseksi.

Blender tuntuukin olevan tehty niille "mallintajille", jotka haluavat keskittyä enemmänkin käyttöliittymänsä muokkaamiseen kuin mallintamiseen.

Jokotai [01.05.2011 14:55:50]

#

ankzilla kirjoitti:

User137 kirjoitti:

MR.Coodari kirjoitti:

Mallinnuksessa tarvittavia pikanäppäimiäkään ei ole mahdottoman montaa, pikaisesti laskien pärjään itse alle kahdellakymmenellä.

Mikä se sellanen mallinnusohjelma on joka vaatii enemmän kun 3 näppäintä Ctrl, Alt, Shift? Aika järkyttävää suunnittelutyötä täytyy sanoa.

Mitä sä nyt selität oikeen?

Sillä on varmaan joku hiirellä venksutus ohjelma, joka tukee korkeustunnisteista hiirtä.

jalski [01.05.2011 15:10:53]

#

Lebe80 kirjoitti:

Cad-piirustukset kuitenkin ovat enemmänkin esim. cnc-koneita ja virallisia piirtustuksia varten, kun taas aloituspostaaja enemmänkin haluaisi vain mallinnella erilaisia esineitä.

Kyllähän nuo CAD-softat esineiden mallintamisessa toimivat ihan hyvin, esim. tuo mainittu TurboCad on ihan pätevä ohjelma ja tarjoaa kyllä työkalut perusmallintamiseen ja renderöintiin.

Jos taas tarvitsisi mallintaa jotain muuta, kuin esineitä, niin oma valintani olisi varmaankin: Silo

jimi-kimi [01.05.2011 15:19:34]

#

Aloituspostaaja: "Millaista ohjelmaa kannattaisi käyttää juuri noiden huonekalujen tms. piirtelemiseen? Tarkoitus olisi tehdä 3D-versioita erillaisista taloista ja muista rakennelmista."

Lebe80: Missä TurboCAD on nyt niin ylitseampuva? Omasta mielestäni täysin passeli tähän ja jos sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa sitä vastaan, niin jätetään offtopic tähän.

jo123 [01.05.2011 16:14:44]

#

Lebe80 kirjoitti:

Blender tuntuukin olevan tehty niille "mallintajille", jotka haluavat keskittyä enemmänkin käyttöliittymänsä muokkaamiseen kuin mallintamiseen.

Tuo ei kyllä pidä alkuunkaan paikkaansa :D. Ihan niinkuin ohjelmoinnissakin, niin kun blenderiin pääsee sisälle niin se sujuu kyllä hyvin, eikä todellakaan tarvitse mitään "samanlaista käyttöliittymää tutoriaalin kanssa". Tietenkin blender on paljon sekavampi kun kaupalliset mutta se nyt on aivan ymmärrettävää. Jos nyt kaverisi on tottunut ohjelmoimaan kaupallisilla ohjelmilla niin ei ole mikään ihme ettei blenderiä heti sulata.

Metabolix [01.05.2011 16:29:42]

#

Blenderiä voi ehkä verrata sellaisiin tekstieditoreihin kuin Vim ja Emacs: taitavissa käsissä erittäin tehokas mutta kokemattomalle hankala. Kuitenkin kun uhraa vaikka vartin verran ohjelman tutkimiseen, tulee jo kohtuullisesti toimeen.

Kun itse tutustuin ensimmäistä kertaa 3D-mallintamiseen, kävin läpi ainakin puolentusinaa ohjelmaa. Minulle Blender sopi niistä parhaiten. Samaten kuvankäsittelyohjelmista tulen parhaiten toimeen GIMPin kanssa, vaikka sitäkin monet haukkuvat oudoksi. (Opettelin taannoin käyttämään myös vähän Vimiä, mutta se ei kuitenkaan ole ensisijainen tekstieditorini.)

User137:lle ynnä muille tiedoksi, että kyllä Blenderissäkin voi napsutella kaiken hiirellä, jos huvittaa. On vain erittäin paljon tehokkaampaa käyttää näppäinkomentoja, aivan kuten tästä nettisivulta tekstiä etsiessä on tehokkaampaa painaa Ctrl-F tai F3 kuin kaivaa jostain valikosta hakutoiminto.

Triton [01.05.2011 17:50:31]

#

Onkos muuten kellään kokemusta Mayasta? Olisi kiva tietää, että kuinka asiallinen mallinnusohjelma se on...

Rasenger [01.05.2011 22:10:06]

#

Lebe80 kirjoitti:

työpaikalla 10v ammatikseen

Ongelma on varmaan siinä. Jos käyttää kymmenen vuotta tiettyä softaa (3DS Max?) niin on kai se vaikeaa siirtyä toiseen. Yhtä huonosti ammatikseen Rautaruukilla nosturia ajava hallitsee päätyleikkurin, mutta ei se tarkoita että päätyleikkuri on huono.

temu92 [01.05.2011 22:12:42]

#

Itse en ole testannut, mutta pitäis kyllä kelvata kerta useat pelistudiot käyttävät juuri Mayaa mallinnukseen ja erityisesti animointiin. Ainakin muistan kuulleeni että Maya olisi parempi animointiin kuin 3DSmax. Kumpikin ovat kuitenkin samalta firmalta eli Autodeskiltä. 3DSMaxia itse olen käytellyt, todella vähän kuitenkin. Sanoisin silti että ainakin alussa se on vähemmän häkellyttävä kuin Blenderin tuhannet nappulat ruudussa ihmeellisine lyhenteineen/ilman mitään kuvausta.

Kannattaa varmaan kattoa pari tutoriaalia 3DBuzzilta niin näet millainen toi Maya on. Ainakin jotain tutoriaaleja pitäis olla saatavilla ilmaiseksi kunhan vaan rekisteröidyt.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta