Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Lerppuasemista

Sivun loppuun

nörtti [07.04.2011 16:42:11]

#

Nyt kun olen NOKIA DATA merkkisen lerppuaseman ja muutaman lerpun onnellinen omistaja haluaisin kysyä muutamaa asiaa:
1) Vaatiiko lerppuaseman liittäminen sen erikoisempia toimenpiteitä kuin korppuaseman liittäminen(kaapeli tulee mukana)
2) Miten linux reagoi tähän lerppuasemaan
3) Miten päin lerppu laitetaan asemaan? Se pääty jossa on teksti vai se jossa on aukko, josta näkee suoraan magneettikiekolle ensin? Tekstipuoli ylös vai alas?

Lebe80 [07.04.2011 16:54:25]

#

Nimimerkki pelasti koko aiheen.

Torgo [07.04.2011 17:10:53]

#

1. Ei vaadi.
2. Riippuu Kernelistä ja siitä onko laitteelle ajuria. Helpoimmassa tapauksessa laitteella on toimivat ajurit, Kernel tekee siitä laitteen automaagisesti ja fstabissa on määritelty mounttaus. Tällöin ei tarvitse muuta kuin lykätä lerppu asemaan ja käyttää. Ainakin tuon fstabin editoinnin joudut luultavasti tekemään itse tai sitten mounttaamaan levyn käsin.
3. Aukko eteen ja tekstipuoli ylös.

nörtti [07.04.2011 19:16:42]

#

Entä tukeeko dos 6.22 käynnistyslevyke lerppuja suoraan.
EDIT: Tai entä FreeDOS?

Kev [14.04.2011 16:55:48]

#

Mitäs sä lerppuasemalla puuhailet? Itse en ole ihan vähään aikaan lerppuja käytellyt... musta lerppu oli silloin jo hieman vanhentunut formaatti kun aloitin tietokoneitten kanssa pelamaan joskus 90-luvun alussa. :D

jtha [14.04.2011 23:07:55]

#

Ei DOS tue lerppua tai ole tukematta, BIOSin pitää sitä tukea.

nörtti [15.04.2011 10:55:14]

#

Olen kiinnostunut vanhoista tietokoneista ja niiden oheislaitteista. Kuten kahdesta commodore 64:ni ja c16:sta voi helposti huomata.

jalski [15.04.2011 11:37:53]

#

Eikös tuohon kuusnepaankin saa ide-liitännän kiinni, voisi olla muutaman kympin investoinnin arvoinen?

Itsellä harrastekoneena SAM Coupé varustettuna ATOM-kovalevyliitännällä, äänikortilla ja muilla herkuilla. Mukava bonus oli myös, kun joskus aikoinaan hommasin tuon, niin kovalevyllä oli valmiina suurin osa laitteelle tehdystä ohjelmistotarjonnasta.

Jos joku täällä on kiinnostunut retrokoneista, niin tietysti jostain varaston nurkista löytyy myös Ataria, kuten Mega-ST2, TT ja Falcon + scsi levytorni.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta