Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tyhmä kysymys koskien IRC

Sivun loppuun

Beuling [23.02.2011 23:09:35]

#

Eli tällainen tyhmä kysymys koskien IRC:ä. Toivoisin mahdollisimman yksinkertaista vastausta...

1) Olen huomannut että monilla kanavilla on porukkaa, jotka ovat kanavalla 24/7, joten miten tämä on mahdollista? Miten saan sellaisen itselleni tehtyä ilmaiseksi?

2) Voiko sellaisen tehdä Windows koneille?

makumaku [23.02.2011 23:21:29]

#

Kyllähän joku voi olla kanavalla ihan 24/7 jos vaan koneella on irc clientti auki koko ajan ja on koko ajan kirjautuneena sisään. Suuri osa porukkaa pitää konettaan päällä käytännössä sammuttmatta sitä koskaan.
Toinen vaihtoehto on käyttää jotakin bouncer ohjelmaa, eli bouncer päivystää kanavalla jatkuvasti ja sitten käyttäjä loggautuu bounceriin ja voi selata sen keräämät viestit jne.. Googlella löytynee hyvin lisätietoja.

-tossu- [23.02.2011 23:23:08]

#

Beuling kirjoitti:

1) Olen huomannut että monilla kanavilla on porukkaa, jotka ovat kanavalla 24/7, joten miten tämä on mahdollista? Miten saan sellaisen itselleni tehtyä ilmaiseksi?

Heillä on IRC-bounceri. Tarvitset bouncerin tekoon sopivan ohjelman ja koneen joka on aina päällä.

Beuling kirjoitti:

2) Voiko sellaisen tehdä Windows koneille?

Voi, itse käytän ZNC-bounceria Linux-palvelimella, mutta ZNC:n pitäisi toimia Windowsissakin. Toki on olemassa myös muita bouncereita.

Gwaur [23.02.2011 23:24:14]

#

Beuling kirjoitti:

1) Olen huomannut että monilla kanavilla on porukkaa, jotka ovat kanavalla 24/7, joten miten tämä on mahdollista? Miten saan sellaisen itselleni tehtyä ilmaiseksi? 2) Voiko sellaisen tehdä Windows koneille?

Helppo näennäisesti ilmainen tapa: pidä tietokonettasi ja irkkiohjelmaasi päällä 24/7. Monella tuollaisella irkkaajalla on oma Linux- tai muu palvelin kotona kaapissa tai nurkassa jatkuvasti päällä – ja joillain käyttökoneessakin.

Vaikeampi ilmainen tapa: etsi irkistä joku hyvä kaveri, joka voi tehdä omalle palvelimelleen käyttäjätunnuksen, jota voit käyttää. Tätä sanotaan shelliksi. Jotkut, kuten tossu mainitsi, käyttävät bouncereita, joista en tiedä mitään.

Linux-palvelimeen asennettua irssiä tai muuta tekstitilairkkiohjelmaa voi käyttää Windowsista etänä vaikkapa PuTTY-ohjelmalla, mutta se vaatii sen, että tietokone, jolla irkkiohjelma pyörii, on jatkuvasti päällä ja ohjelma yhteydessä irkkiin.

Jotkut palvelut, kuten Kapsi, tarjoavat juuri shellipalveluja pientä maksua vastaan.

The Alchemist [23.02.2011 23:48:11]

#

Bouncerit on pelkkiä leluja shellin rinnalla. Ymmärtääkseni kyse on jonkinlaisesta proxysta, johon otetaan yhteys IRC-ohjelmalla. Jotkut tarjoavat jopa jonkinlaisen backlogin, toiset eivät mitään.

Minulla on oma servu pöhisemässä tuolla sohvan takana. Se on päällä 24/7 ja hostaa mm. Irssiä. Voin ottaa siihen yhteyden joko kotikoneelta tai koulusta (muut olen blokannut tietoturvan takia).

Pessi [24.02.2011 08:56:45]

#

Jos pelkkä bounceri riittää niin sellaisen saa ilmaiseksi vaikka Arkusta. Shelli on kyllä paljon parempi, jos oman serverin meinaa pistää pystyyn.

Beuling [24.02.2011 14:41:32]

#

Kiitos vastauksista, enkä kovin mielellään pitäisi tätä konetta aina päällä mutta:

1) onko bouncer ja se shell juttu sama?

Ja toinen juttu:

Gwaur kirjoitti:

Vaikeampi ilmainen tapa: etsi irkistä joku hyvä kaveri, joka voi tehdä omalle palvelimelleen käyttäjätunnuksen, jota voit käyttää. Tätä sanotaan shelliksi. Jotkut, kuten tossu mainitsi, käyttävät bouncereita, joista en tiedä mitään.

Voinko itse tuon homman tehdä, shell homman? Siis ilmaiseksi ja omassa koneessa. Ja ei taida onnistua windowssissa?

2) Eli siis pitääkö mun laittaa Irssi kannettavalle (turha kone, jota oon käyttänyt palvelimena) ja tältä koneelta otan yhteyden... miten? Ja mites tuo Shell juttu tehdään?

3) Vai laitanko jonkun bouncerin?

Metabolix [24.02.2011 15:11:48]

#

Beuling kirjoitti:

1) onko bouncer ja se shell juttu sama?

Hienoa, että luit kaikki saamasi vastaukset. Ihan mieltä lämmittää taas vastaajien puolesta. Lue nyt edes kaksi edellistä vastausta: "Bouncerit on pelkkiä leluja shellin rinnalla." "Shelli on kyllä paljon parempi."

Beuling kirjoitti:

Ja ei taida onnistua windowssissa?

No on se ainakin paljon hankalampaa. Suosittelen palvelinkäyttöön joka tapauksessa Linuxin asentamista. Yleensä Linux-palvelimia etäkäytetään SSH-yhteydellä. Windowsilla voi ottaa yhteyden SSH-palvelimeen esimerkiksi PuTTY-ohjelmalla, kuten Gwaur jo mainitsikin.

Täysin Windows-ympäristössä voit tietysti käyttää palvelinta jollain Windowsin etätyöpöytäyhteydellä, mutta se on kyllä aika hankala ja tyylitön ratkaisu.

The Alchemist kirjoitti:

muut olen blokannut tietoturvan takia

Onko salasanasi niin helppo arvata, vai etkö vain jaksa asentaa automaattista blokkaajaa (kuten sshguard)?

efteri [24.02.2011 15:26:54]

#

Beuling kirjoitti:

1) onko bouncer ja se shell juttu sama?

Bouncer on ohjelma joka toimii viestien välityspalvelimena.

Shellissä sinulla on käyttäjätunnukset jollekkin palvelimelle sekä oikeus ottaa siihen yhteys SSH:ta käyttäen. Palvelimella voit sitten pyörittää IRC-asiakasohjelmaasi.

Beuling kirjoitti:

Voinko itse tuon homman tehdä, shell homman? Siis ilmaiseksi ja omassa koneessa.

Voit, esimerkiksi asentamalla ubuntun ja tämän päälle SSH-palvelinohjelmiston. Tämän lisäksi jotta voit olla IRC:ssä 24/7 tarvitset vielä IRC-asiakasohjelman palvelimellesi vaikkapa irssin.

Beuling kirjoitti:

...tältä koneelta otan yhteyden... miten?

Yhteyden voit SSH-palvelimeen ottaa esimerkiksi jo mainitulla putty ohjelmalla.

Linkkejä:
SSH asennusohje ubuntussa
Täältä voit ladata puttyn

ps. korjatkaa jos olen väärässä :>
pps: Metabolix ilmeisesti ehtikin jo vastata..

Beuling [25.02.2011 00:51:27]

#

Noniin nyt tajusin asian, eli meneekö se näin.

(Windows kone kyseessä)

1. asennan PuTTY -ohjelman tähän koneeseen, jolla otan yhteyden palvelimeen. Palvelin koneessa asennan Irssin, ja SSH-palvelinohjelmiston.

Mikä olisi hyvä SSH-palvelinnohjelmisto windowssille ?

-tossu- [25.02.2011 01:35:13]

#

Beuling kirjoitti:

Noniin nyt tajusin asian, eli meneekö se näin.

(Windows kone kyseessä)

1. asennan PuTTY -ohjelman tähän koneeseen, jolla otan yhteyden palvelimeen. Palvelin koneessa asennan Irssin, ja SSH-palvelinohjelmiston.

Kyllä

Beuling kirjoitti:

Mikä olisi hyvä SSH-palvelinnohjelmisto windowssille ?

En ole käyttänyt ainuttakaan Windowsissa toimivaa SSH-palvelinta, mutta googletus http://www.google.fi/search?q=windows ssh server antaa lupaavia tuloksia. Ensimmäisenä oleva freeSSHd näyttää pikaisesti katsottuna ihan hyvältä, kokeile sitä.

Metabolix [25.02.2011 01:54:25]

#

Lisäksi pitää olla jokin väline, jolla sen palvelimella pyörivän irssin saa pysymään käynnissä myös silloin, kun sitä ei käytetä. Linuxissa tähän yleensä käytetään sellaista ohjelmaa kuin GNU Screen.

kayttaja-2791 [28.02.2011 00:53:01]

#

Bouncer on palvelimella pyörivä ohjelma joka käytännössä vain varaa nickiä. Tosin jotkut bouncerit tarjoavat mahdollisuuden myös viestien lukemiseen kun et ole sinne yhteydessä. Eli sen sijaan että ottaisit yhteyden irc-ohjelmallasi irc-palvelimeet, otatkin yhteyden bounceriin. Pieni varaus tähän määritelmään, sillä en ole ikinä bounceria käyttänyt.

Shell taas toimii niin, että ajat sitä irc-ohjelmaa halutulla palvelimella, joka yleisesti on aina päällä kun palvelinkin (screen-ohjelmalla yleensä). Kun sitten haluat käyttää itse irc-ohjelmaa, otat SSH-yhteyden palvelimeen esim. Puttyllä, joka näyttää sinulle kyseisen irc-ohjelman. Tällöin käytetään lähes poikkeuksetta konsolipohjaisia clienttejä, yleisimmin varmasti irssiä joka näyttää yleensä about tälläiseltä:
http://pp.kpnet.fi/blaze/images/irssi.png

Vähän tuo opettelua aluksi vaatii, mutta kun näppäinkomennot saa selkärankaan on se pirun tehokas käyttää. Shellillä voi myös tehdä miljoona muutakin asiaa kuin irkata. Shell-palvelimeksi suosittelen esim. Kapsia.

Tuossa se oleellinen ero. Shell on yleisesti ottaen paljon kätevämpi ja monipuolisempi; voit helposti irkata esim. puhelimella asentamalla vain SSH-ohjelman puhelimeesi (on saatavilla ilmaiseksi melkeinpä kaikkiin vähänkään modernimpiin puhelimiin, poislukien kenties Windows-puhelimet (?)).

Beuling [01.03.2011 18:39:27]

#

Mikä Sreen ohjelma sopii windowssiin, kun en sellaista googlesta löytänyt.

eq [01.03.2011 19:07:32]

#

Sivuhuomio: jos tietokone, mitä ajattelit pitää päällä jatkuvasti on oma pöytäkoneesi (tai läppärisi; kuitenkin, se kone mitä pääasiallisesti käytät), et luonnollisesti tarvitse kyselemääsi tarkoitukseen SSH-palvelimia ja screenissä ajettavia IRC-ohjelmia; riittää, kun jätät käyttämäsi IRC-clientin päälle tietokoneen kanssa.

Jos siis ei ole vielä tullut täysin selväksi: jotta käyttäjä pysyisi IRCissä (ja kanavilla) 24/7, täytyy jonkun tietokoneen olla päällä ja yhteydessä IRC-palvelimeen 24/7.

Beuling [04.03.2011 12:25:54]

#

Kiitos, kaikki selvisi, paitsi tuo Screen ohjelman merkitys, pitääkö sellainen hankkia windows koneeseen, ja onko siihen mitään sopivaa ohjelmaa windowssille.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta