Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Hyvä PHP opas hakusessa

Sivun loppuun

Ilmari123 [13.02.2011 22:26:54]

#

Eli suomeksi netissä oleva. Onko tuo putkan opas hyvä vaikka on tosi vanha, eli onko ajantasalla olevaa tietoa?
Ehdotelkaa hyviä oppaita...

Teknkik [13.02.2011 22:31:42]

#

Kyllä tuon putkan oppaan tietojen pitäis olla ihan hyviä edelleenkin, ei php liene niin paljon muuttunut, nimimerkillä itse sillä oppaalla aloittanut :D

combo [13.02.2011 22:45:20]

#

Juu, kyllä ainakin itsekin olen putkan opasta hyödyntänyt. Sitten on olemassa tämä Mureakuhan PHP-opas.

Metabolix [13.02.2011 22:48:35]

#

Putkan PHP-oppaan tiedoilla voi ratkaista koko PHP-haasteen, ja jos siihen pystyy, osaa jo varsin paljon. Suosittelen, että aloitat kyseisestä haasteesta ja teet sitä ainakin viitisenkymmentä tehtävää. Voi tuntua tylsältä, mutta mikään teknisten jippojen tuntemus ei korvaa hyvää ohjelmointitaitoa. Juuri noissa perustaidoissa on monella PHP-koodarilla hyvin vakavia puutteita, tämä näkyy jo monien tällä foorumilla esitettyjen kysymysten tasosta.

Tietoturvan ja monien käytännön sovellusten kannalta Putkan nykyinen opas on hyvin vajavainen, mutta käytännössä riittää jo pitkälle, kun käytät tietokantoja Putkan MySQL-oppaan alussa esitetyllä tavalla (PDO-rajapinnan kautta funktioilla prepare ja execute) ja muistat aina tietokannasta tai käyttäjältä saatua tekstiä tulostaessasi käyttää htmlspecialchars-funktiota tai osoitteiden yhteydessä urlencode-funktiota. Näin vältät kaksi luultavasti yleisintä tietoturva-aukkoa (SQL-injektiot ja XSS-aukot). Kolmas juttu on upload-sivun tarkka suojaaminen, jos joskus päädyt sellaisen tekemään esim. kuvagallerian yhteyteen.

The Alchemist [14.02.2011 14:08:30]

#

Ohjelmointiputkan opas ei kerro yhtään mitään tietoturvallisesta PHP-ohjelmoinnista, joten sen puolen joudut opettelemaan jostain muualta. Vinkki: tee se ennen kuin alat pykätä sitä webbiportaalia.

Lebe80 [14.02.2011 14:13:23]

#

Webiportaaleissakin kannattaa oikeasti miettiä alustaksi jotain valmista sovellusta, ettei tarvitse normaaleihin rutiinitoimintoihin "tuhlata" aikaa.

Teknkik [14.02.2011 15:38:16]

#

Paitsi jos tykkää koodata, eli on luonnoltansa kooderi, kuten minä.

Ilmari123 [14.02.2011 22:05:28]

#

Lebe80 kirjoitti:

Webiportaaleissakin kannattaa oikeasti miettiä alustaksi jotain valmista sovellusta, ettei tarvitse normaaleihin rutiinitoimintoihin "tuhlata" aikaa.

Ei-ei. Tässä ei nyt ole pääasia että pääsen jotain tiettyä projektia tekemään, vaan se että haluan opetella sitä :-)

Lebe80 [14.02.2011 22:34:51]

#

Vaikka tää juttu alkaakin lähteä raiteilta, niin kyl mä uskon, että valmiille alustoillekin voi koodailla lisäkilkkeitä ihan maailman äärin asti.

Mut tosiaan, jos tarkoitus on vain harjoitella, niin siitä vaan koodailemaan mitä halajaa.

eija [16.02.2011 10:29:23]

#

Minusta Ohjelmointiputkan PHP-opas on erittäin hyvä ja sieltä löytyy käytännönläheisiä esimerkkejä. PHP-haasteella voi tehdä ohjelmointiharjoituksia, ilman rankkaa harjoittelua ei opi ainuttakaan ohjelmointikieltä.

Suomenkielisistä, ajantasaisita PHP-kirjoista, minulla on aika negatiivista sanottavaa, ne sopinevat vain ammattilaisen hakemistoiksi, jos siihenkään. Englanninkielisiä paksuja oppikirjoja on olemassa. Jos jonkun hankkii, kannattaa tarkistaa, että kirja sisältää pitkän luvun olio-ohjelmoinnista. Omat PHP-alkutaitoni opin Matt Zanstran PHP Toolkitistä (2003 julkaistu), erittäin hyvä oppikirjaksi, mutta sen heikkoutena on se, että kaikki tiedot eivät ole enää ajankohtaisia, assosiatiivisten taulukoiden kanssa minulla tuli ongelmia tämän kirjan oppeja käyttäessäni.

Opetteluvaiheessa ja hakuteoksena käytin/käytän W3Schoolsin PHP-tutoriaaleja.

php.netistä löytyy sitten kaikki tieto php:stä, ei sovi ihan aloittelijalle

Metabolix [16.02.2011 12:20:46]

#

eija kirjoitti:

Suomenkielisistä, ajantasaisita PHP-kirjoista, minulla on aika negatiivista sanottavaa, ne sopinevat vain ammattilaisen hakemistoiksi, jos siihenkään.

Juuri siihen ne minusta sopivat aivan erityisen huonosti. Ammattilaisen pitää jo osata PHP:n syntaksi ja pystyä hakemaan tietoa suoraan php.netistä. Myös aloittelijalle tekisi hyvää opetella php.netin käyttöä: järkevän ohjelmoinnin kannalta on tärkeää, että pystyy lukemaan teknisen kuvauksen funktion tai muun rakenteen toiminnasta ja siitä päättelemään, miten sitä voi soveltaa omaan koodiinsa.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta