Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Koodaamisapua tarvitaan

Sivun loppuun

X-Tream [08.02.2011 20:48:44]

#

Hei,

Testataan nyt sitten täältäkin, jos täältä saisi apua ongelmaani:

Elikkä sivuilleni pitäisi tehdä ilmeisesti javascriptiä(?) käyttäen hakukoodi, jonka avulla voi etsiä tiettyä sanaa sivusta. (kerron tästä sitten lisää, jos joku voi auttaa.)

Toinen asia missä tarvitsen apua on koodi, joka hakee rrs syötteestä tarvitsemat tiedot sivustolleni.

Kerron sitten tarkemmin sähköpostin kautta minkä laisia koodeja tarvitsen.

Pyydän apua, koska en itse hallitse koodaamista kunnolla varsinkaan php/javasciptiä. (html osaan suhteellisen hyvin)

Sitten tärkeimpään asiaan, JOS koodeista tulee toimivia ja se vastaa minun antamiani kriteerejä voin pulittaa 10e vaivanpalkasta. (annan myös todennäköisesti ns. "tippiä" (5e) jos koodi valmistuu nopeasti. (: )

Muistakaa vain se, että EN maksa mitään, jos en tule käyttämään koodia...

Jos kiinnostus heräsi ota yhteyttä: info@netti-tv.net tai kirjoittamalla tähän keskusteluun.

Ystävällisin terveisin,
X-Tream (:

PS. Maksan rahat tilille, en ala postittamaan rahojani ympäri suomea.

Teuro [08.02.2011 21:06:39]

#

Koulutehtävät olisi kai syytä tehdä ihan itse?

X-Tream [08.02.2011 21:12:00]

#

Ei ole koulutehtävä... http://netti-tv.net <- projekti, jota teen vapaa-ajallani. Tosin nyt koko homma on jämähtänyt, kun en osaa koodata php:ta/javaskriptejä...(nyt tosin kaikki kannustavat minua opettelemaan kyseisiä kieliä)

Ymmärrän toki, jos kukaan ei halua auttaa... (:

Grez [08.02.2011 21:14:31]

#

Siis mikä sen javascriptin idea olisi? Tai tietty jos käyttäjälle on liian vaikeaa painaa ctrl+f ...

X-Tream [08.02.2011 21:17:38]

#

Selitän sitten kaiken kerralla sähköpostin välityksellä, jos täältä nyt löytyy joku innokas auttamaan...

Juu toki toi ctrl+f toimii nykyisessä nettitvssä, mutta kun tää uusi idea, joka pyörii päässä ei tulisi toimimaan käyttämällä ctrl+f:ää...(:

Metabolix [08.02.2011 21:21:53]

#

Tuolla naurettavalla summalla et luultavasti saa ketään osaavaa vaivautumaan edes sähköpostin ääreen. Jos haluat jotain noin ilmaiseksi, sinun pitää edes kertoa ongelmasi julkisesti ja varautua siihen, että vastauskin on julkinen.

X-Tream [08.02.2011 21:28:44]

#

Voi olla näin...Näin opiskelijana on vain vaikea maksaa enemmän, kun ei ole tulonlähteitä...Toisin kuin teillä muilla todennäköisesti on.

Hah, taisin tulla väärään paikkaan kysymään apua, kun jo kaksi ihmistä on ivaillut tästä ideasta...

villev [08.02.2011 21:40:38]

#

Ensimmäinen tarvitsemasi asia vaikuttaa ratkeavan juurikin painamalla ctrl + f.

Toista voisit itse yrittää tehdä. Voit ottaa mallia esim. tästä ja tästä koodivinkistä.

Grez [08.02.2011 21:40:54]

#

Tässäpä toivomasi koodi siihen hakuun. (Kun ei kerran tarkennuksia tullut)

window.alert((document.body.innerText.indexOf(window.prompt())==-1) ? 'Hakemaasi sanaa ei löytynyt' : 'Hakemasi sana löytyi');

X-Tream [08.02.2011 22:06:48]

#

Jos nyt selitän tänne mitä tulisin tarvitsemaan. Lista on suhteellisen pitkä ja rahaa vähän annettavana, niinkuin Metabolix sanoi.

Ensinnäkin tuo hakukoodi. Idea olisi, että kun laittaa hakuun jonkin ohjelman nimen, kuten "myytinmurtajat", niin koodi avaisi uuden sivun ja listaisi siihen kaikki myytinmurtaja sarjat mitä on tullut. Jos vastaavasti haku tuloksia ei löydy niin koodi ilmottaisi, niin kuin Grez mainitsi, "Hakemaasi sanaa ei löytynyt".

Tuollaista hakukoodia siis etsiskelen...Googlailin kyseistä koodia pari päivää sitten, mutta mitään tuon tyyppistä ei ainakaan omaan silmään pistänyt.

Toinen koodi on sitten vaikeampi toteuttaa (näin ainakin uskon). Tässä ideana olisi, että koodi hakisi tietyn kanavan rrs feedin, esimerkiksi nelosen (http://feeds.feedburner.com/NelonenNettiTVUusimmat).

Näin jo nykyinen koodini toimii (Simplepie), mutta uudistuksina haluaisin, että sen sijaan että ohjelmat menevät allekkain (http://netti-tv.net/nelonen.php) niitä olisi 3 ohjelmaa per rivi. Html tämä toimii tekemäkkä taulukon, mutta php:llä en osaa tehdä taulukkoa...Varsinkin kun minulla on yksi koodin pätkä, joka hakee jokaisen ohjelman erikseen. (vaikea selittää http://netti-tv.net/nelonen.txt, jos tuo auttaa yhtään)

Toinen asia mikä tuottaa ongelmia on se, että kun noi feedit poistuu nelosen feedburnerista ne poistuvat myös minun sivustoltani ja haluaisin, että ne pysyisivät sivullani sen 7 päivää ja sen jälkeen vasta ne poistuisivat. Onko kyseistä koodia edes mahdollista tehdä?

Tiedän, että tässä on monta toivetta ja minulla vähän rahaa, mutta kun olen omasta mielestäni keksinyt hyvän idean niin haluaisin, että myös sen toteutus olisi hieno.

(Saattaa olla kirjotusvirheitä yms. tarkistan vielä tekstin, mutta postaan sen nyt jo.)

Lebe80 [09.02.2011 09:43:18]

#

php:lla teet taulukot ihan samalla tavalla kuin html:lläkin, joskin itse käyttäisin ihan css-muotoilua, tai tietyssä tilanteessa jopa Masonry-skriptiä:

http://desandro.com/demo/masonry/docs/

edit:
Ja mitä ideoihin ja rahaan tulee, niin luuletko, etteikö muilla olisi koskaan ollut samoja ongelmia. Eli jos oikeasti luotat omiin "ideoihisi", niin joudut kyllä pistämään rahaa kehiin, jos et suoraan koodaustyöhön, niin kaikenlaisiin domain-maksuihin yms. ylläpitokustannuksiin, ja näyttäisi jopa, että saatat joutua kohta jonkin sortin tekijänoikeusmaksujakin pulittamaan :)

Lisäksi sinun pitäisi hieman opiskella muutenkin nettikäyttöliittymiä, eli kertomasi hakuikkuna on kyllä jo perverssein käyttöliittymäkikkare mitä olen ikinä kuullut, pieksee asiakkaamme toivoman "Sivu jatkuu alaspäin" -popupin 100-0.

Vai tarkoititko hakutoiminnolla jotain "Auto-complete" -tyylistä toimintoa?
http://docs.jquery.com/UI/Autocomplete#overview-example

Teuro [09.02.2011 10:02:05]

#

Lebe80 kirjoitti:

Lisäksi sinun pitäisi hieman opiskella muutenkin nettikäyttöliittymiä, eli kertomasi hakuikkuna on kyllä jo perverssein käyttöliittymäkikkare mitä olen ikinä kuullut, pieksee asiakkaamme toivoman "Sivu jatkuu alaspäin" -popupin 100-0.

Jota varten sivussa oleva palkki pitäisi saada piilotettua, kun se sotkee muuten siistin ulkoasun :)

Grez [09.02.2011 10:07:35]

#

X-Tream kirjoitti:

Onko kyseistä koodia edes mahdollista tehdä?

Minun mielestä, jos on tekemässä palvelua nettiin, niin tällaisiin kysymyksiin pitäisi pystyä itse päättelemään vastaus.

Kertomasi perusteella vaikuttaisi siltä, että aina kun käyttäjä lataa palvelussasi sivun, niin se tekee pyynnön feedburneriin. Tämä ei ehkä ole ihan optimaalinen tapa tehdä hommaa, varsinkaan jos palveluun on ajateltu tulevan useampia käyttäjiä.

The Alchemist [09.02.2011 10:31:08]

#

Ihan ensin pitäisi lopettaa valehteleminen. "Tarvitaan apua" tarkoittaa aivan eri asiaa kuin "haluan että joku tekee nämä asiat minulle". Avun tarvitseminen tarkoittaa sitä, että olet itse yrittänyt mutta matkalla on tullut ongelmia.

Varsinkaan ne osaavat ihmiset tuskin ovat niin tyhmiä, etteivät näkisi tällaisen bullshitin läpi. Mutta rivien välistä ihmisille vittuilemalla et saa ketään muuta, kuin voimiensa tunnosta pullistelevaa vasta-alkajaa kiinnostumaan.

X-Tream kirjoitti:

Hah, taisin tulla väärään paikkaan kysymään apua, kun jo kaksi ihmistä on ivaillut tästä ideasta...

Ensin kusetat ja sitten vielä vastaat kritiikkiin ylimielisesti, way to go! Ei me kritisoida palvelua tai sen toteutusta, vaan sitä kuinka ajattelit, että kysyt jotain hyväuskoista palkattomaan työhön ja sitten itse keräät tuotot, jos niitä joskus tuleekin.

X-Tream [09.02.2011 13:52:09]

#

Kiitos Lebe80 linkeistä pitää perehtyä tarkemmin niihin. (:

En oikein osaa selittää tuota hakutoimintoa...Mutta se nyt ei ole tärkein asia tuon sivun kannalta. Pääasiassa toivoisin vain löytäväni koodin, jolla saisin nuo ohjelmat säilymään sivullani viikon sekä tuon taulukko ratkaisun. Näiden takia olen kääntynyt eri keskustelu palstojen puoleen, josko niistä saisin apua ongelmiini... (:

Ja juu tiedän, että nämä projektit vievät rahaa, mutta kun tällä hetkellä ei ole antaa enempää rahaa. Todennäköisesti pitäisi palata asiaan kesäloman jälkeen, jolloin sitten löytyy enemmän rahaa pussista.

Minkälaisia tekijänoikeksia olen rikkonut? Omasta mielestäni kaikkiin koodeihin on luvat? (: Tulen kyllä poistamaan kaiken mikä rikkoo tekijänoikeksia, mutta en nyt tiedä mistä puhut?

----------------------
Grez osaisitko yhtään ehdotella, jotain muuta tapaa kuin feedburner kyseisen ongelman ratkaisemiseen?

Juu myönnän tyhmästi sanottu tuo, että: "onko kyseistä koodia edes mahdollista tehdä?" olen vain etsinyt koodia jo jonkin aikaa netistä ja sen takia alkaa vähän epätoivo nousemaan. (:
----------------------
The Alchemist en tajua miksi otat asian niin itseesi...Kirjoitus tyylistä tulee fiilis, että olisit raivostunut siihen, että joku tarvitsee apua...

Jos sulle tulee heti ensimmäisenä mieleen, että valehtelen niin jätä huomioimatta tämä aihe. Koska näin ei asian laita ole ja en jaksa ryhtyä sanasotaan...

Pahoittelut kumminkin siitä, että olet ymmärtänyt viestini väärin. Avulla olen tarkoittanut sitä, että en osaa php/javascriptiä joten olen tullut muilta ihmisiltä pyytämään apua.

Metabolixin alkuperäinen viesti ennen muokkausta oli seuraavan lainen:
"Tuolla naurettavalla summalla et luultavasti saa ketään osaavaa vaivautumaan edes sähköpostin ääreen." Mitään kritiikkiä tässä alkuperäisessä viestissä ei ollut. (Paitsi tietenkin hinnan nostaminen...) Muihin kritiikkeihin olen omasta mielestäni vastannut.

Ymmärrän kantasi siinä, että ostan perjaatteessa ilmaiseksi ja sitten teidän avullanne tienaisin miljoonia. Syy tähän on tämän hetkinen rahan määrä...En vain voi antaa tällä hetkellä enempää...Toki, jos joku haluaa osallistua projektiin mukaan voin ilomielin jakaa mainostuloista ylimenevät rahat puoliksi. (Pääasiassa mainostuloilla on tarkoitus maksaa palvelin kulut)

Kiitos kumminkin kommentistasi The Alchemist ja pahoittelut, että olet ymmärtänyt viestini väärin. Tarkoitukseni ei todellakaan ole ollut vittuilla teille, jotka tarjoavat apua vapaaehtoisesti.

(Kirjoitus virheitä varmaan niin pirusti...)

Grez [09.02.2011 14:07:06]

#

X-Tream kirjoitti:

Pahoittelut kumminkin siitä, että olet ymmärtänyt viestini väärin. Avulla olen tarkoittanut sitä, että en osaa php/javascriptiä joten olen tullut muilta ihmisiltä pyytämään apua.

Otsikossa kaipaat "koodaamis apua", joka kyllä yleisesti ymmärretään että tarvitset apua koodaamisessa, eikä sitä että tarvitset varsinaista koodaajaa. Eli jos olisit suoraan otsikkoon kirjoittanut että "Koodaajaa projektiin tarvitaan", niin oltaisiin kaikki tiedetty mistä on kyse, eikä kenenkään olisi tarvinnut hermostua.

Eli siis voisi ihan hyvällä syyllä sanoa, että valehtelit tarpeestasi tuossa otsikossa. Tietty jos oltaisiin asiakaspalvelutehtävissä, niin ei ehkä sanottaisi asiakkaalle suoraan päin naamaa, että hän valehtelee, vaikka asiakas puhuisikin "muunneltua totuutta".

Täälläkin foorumilla ollaan joskus brutaalinkin suoria. Se kultainen sääntö: "Tee muille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän". Itse ainakin tykkään että minulle sanotaan suoraan, vaikka sanottava asia ei olisikaan mieluinen. Eniten ärsyttää sellainen että kierrellään ja kaarrellaan kun yritetään välttää "loukkaamasta".

X-Tream kirjoitti:

Ja juu tiedän, että nämä projektit vievät rahaa, mutta kun tällä hetkellä ei ole antaa enempää rahaa.

Mitäs jos opettelisit itse tekemään enemmän projektin eteen - esimerkiksi ohjelmoimaan PHP:llä ja Javascriptillä? Silloin tarvitsisi vähemmän sitä rahaa. Tietty jos ei ole myöskään aikaa ja/tai kykyä, niin sitten menee hankalaksi. Tai sitten hankit kumppanin ja teette yhteistä projektia.

X-Tream kirjoitti:

Grez osaisitko yhtään ehdotella, jotain muuta tapaa kuin feedburner kyseisen ongelman ratkaisemiseen?

Itse tallettaisin ne tiedot johonkin (esimerkiksi tietokantaan) ja antaisin pääsääntöisesti sieltä käyttäjille. Sitten tarkistaisin muutokset feedburnerista, jos edellisestä tarkistuksesta on sopiva määrä aikaa. Samalla tulisi melkein itsestään se, että historiatieto tallentuu.

Minusta jos tuollaisen mahdollisuuden olemassaoloa ei itse näe, niin ei ole hirveän hyvät lähtökohdat toteuttaa projektia järkevästi. Ajattelun lähtökohdaksi voi ottaa vaikka sen, että jos vaan saat jonkin tiedon tietokoneelle, niin ei ole mitään rajaa sille, miten voit sitä säilöä ja käsitellä.

X-Tream [09.02.2011 14:24:57]

#

Grez kiitos kommentistasi. Ymmärrän tehneeni virheen sanavalinnoissa, mutta kun omassa päässä olin vain tajunnut, että niinkin voi sanoa...

Pahoittelen nyt yleisesti huonosta sanavalinnastani kaikille niille, joita ottaa pattiin...En kumminkaan haluaisi, että tämä aihe muuttuisi nyt siihen, että olen kirjoittanut väärin...

Ilmeisesti minun pitäisi alkaa opiskelemaan php:ta ja javasciptejä. (:
Tällä hetkellä vain olen tehnyt kaiken projektin eteen ja avun saaminen on vaikeata ja koitan vain saada jostain apua koodejen kanssa...

Laitetaan nyt näin, jos joku haluaa osallistua tähän projektiini niin ottakaa yhteyttä...Mainostulojen jakaminen ei ole ongelma. (:

The Alchemist [09.02.2011 15:02:51]

#

Rahan tienaamista enemmän minua huolestuttaisi tulonsiirrot toiseen suuntaan. Tuollainen toisen nettipalvelun sivun embedaaminen iframessa omalle sivustolleen on aika kyseenalaista, varsinkin kun sen toisen sivuston videomateriaali on selvästi oman sivuston palvelun idea ja se millä rahaa aiotaan tahkoa.

Otat minusta aika suuren riskin sillä, että olet jo laittanut sivuston nettiin ja ihan virallisen domainin taakse. Jonkun TV-kanavan juristi voi ymmärtää väärin ja vetää herneen nenään, ja sitten on haasteuhka niskassa.

Ja ihan pakko todeta sekin, että on historiallisesti kiistaton fakta, että oman PHP:n opiskelu omaa webbiportaalia koodaamalla on tuhoontuomittu idea sen portaalin kannalta. Aloittelija jättää sivuilleen niin paljon reikiä, niiden kautta voi tehdä melkein mitä tahansa.

PHP-oppaissa ei ilmeisesti käsitellä ollenkaan riittävästi asioita tietoturvan kannalta heti alkuunsa. Muistaakseni esimerkiksi Putkan omassa oppaassa ei mainita tietoturvaa sanallakaan. Kaikki käyttäjien syöttämät muuttajatkin includetetaan ihan miten sattuu ilman minkäänlaisia sanity checkejä.

Lebe80 [09.02.2011 15:31:21]

#

X-Tream kirjoitti:

Minkälaisia tekijänoikeksia olen rikkonut? Omasta mielestäni kaikkiin koodeihin on luvat? (: Tulen kyllä poistamaan kaiken mikä rikkoo tekijänoikeksia, mutta en nyt tiedä mistä puhut?

En puhunutkaan mistään koodien tekijänoikeuksista, vaan videomateriaalista jota sivuillasi näytät.

Eli vaikka videot ovatkin ilmaisia, ei kyseisiä videopätkiä saa välttämättä näyttää muilla sivustoilla.

X-Tream [09.02.2011 21:21:10]

#

Kiitos The Alchemist ja Lebe80 selvennyksestä/että kerroitte (en olisi itse koskaan ajatellut, että sieltä voi tulla haaste). Suljin sivuni nyt väliaikaiseksi ja poistan tuon koodinpätkän...Toivotaan nyt ettei mitään haastetta tule kulman takaa. (:

Edit: Sivut taas pystyssä...Avaa uuden välilehden

jo123 [10.02.2011 14:10:35]

#

Grez kirjoitti:

Itse tallettaisin ne tiedot johonkin (esimerkiksi tietokantaan) ja antaisin pääsääntöisesti sieltä käyttäjille. Sitten tarkistaisin muutokset feedburnerista, jos edellisestä tarkistuksesta on sopiva määrä aikaa. Samalla tulisi melkein itsestään se, että historiatieto tallentuu.

Tein joskus vastaavan, mutta uutisille. Siinä taisi olla cronilla ajastettu scripti, joka tarkisti viiden minuutin välein onko rss-feediin tullut uusia uutisia ja jos oli niin latasi linkit tietokantaan =).

X-Tream [11.02.2011 14:56:15]

#

jo123 kirjoitti:

Tein joskus vastaavan, mutta uutisille. Siinä taisi olla cronilla ajastettu scripti, joka tarkisti viiden minuutin välein onko rss-feediin tullut uusia uutisia ja jos oli niin latasi linkit tietokantaan =).

Ei sulla sattuis olemaan vielä sitä koodin pätkää jossain arkistossa? (:

Teknkik [11.02.2011 15:12:29]

#

Cronilla ajaminen on ihan helppoa - http://linux.fi/wiki/Crontab auttaa

LaNu [11.02.2011 16:06:13]

#

Teknkik kirjoitti:

Cronilla ajaminen on ihan helppoa - http://linux.fi/wiki/Crontab auttaa

Tästä heräsi mielenkiintoinen kysymys. Onnistuuko jollain kikalla tuon prosessin hoitaminen taustalla puhtaasti PHP:lla. Ilmeisesti. Aika ovela kikka, jos halvalla webhostilla pelaa :-)

Metabolix [11.02.2011 16:29:31]

#

Kikan huono puoli juuri pienellä sivustolla on, että jos sivustolla ei pitkään aikaan käy väkeä, tauon jälkeen ensimmäinen kävijä saa yhä vanhan version sivusta, koska päivitys ajetaan vasta lopussa. Jos liikennettä on tarpeeksi tai päivitys ei ole kovin tärkeä, tämä ei haittaa.

Kyseisen kikan voisi automatisoida näin:

<?php
class Automaatti {
  public function __construct() {
    ob_start();
  }
  public function __destruct() {
    header("Content-Length: ". ob_get_length());
    ob_end_flush();
    self::laske();
  }
  public static function alusta() {
    static $var;
    if (!$var) {
      $var = new Automaatti();
    }
  }
  private static function laske() {
    // Tänne laskut.
  }
}
Automaatti::alusta();

jo123 [11.02.2011 17:25:46]

#

Lisäksi jos sivustolla on vähän kävijöitä ei kaikki videot lataudu tietokantaan, koska rss-syötteessä näkyy vain esim. 20 uusinta videota kerrallaan.

Teknkik [11.02.2011 19:18:12]

#

Tuo LaNu:n linkkaama vaihtoehto vaatisi että exec(); olisi sallittuna - näin harvoin kuitenkin on.

jo123 [11.02.2011 20:29:41]

#

Vain ensimmäinen vaihtoehdoista vaatii exec:n olevan sallittu...

Teknkik [11.02.2011 23:12:32]

#

Hups - puusilmä minä luki vain 3 ensimmäistä riviä :p

Ilmari123 [13.02.2011 22:30:10]

#

Huono toi varmenne palaute sivulla. Aina sama.

Jäynis [16.02.2011 11:05:21]

#

Hienot sivut! Meni kirjanmerkkeihin.
Nyt vain odottelemaan josko ilmestyisi se hakutoiminto :)

Lebe80 [16.02.2011 11:46:16]

#

Ilmari123 kirjoitti:

Huono toi varmenne palaute sivulla. Aina sama.

Onko se huono vaiko vain mitoitettu oikein.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta