Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux ja näytönohjain

Sivun loppuun

Paratiisin poika [19.11.2010 12:45:53]

#

Minulla on tässä koneessa linux. Laitoin siihen näytönohjaimen, mutta se ei toimi. Miten saisin sen toimimaan, kun tästä koneesta tulee siskolleni kone, jolla hän voi pelata pelejä ja piirtää kuvia. Näyttö kyllä sitten toimii varmasti. Näytönohajiemen malli on SILURO MX200 32MB.

Metabolix [19.11.2010 12:47:38]

#

Millä tavalla "ei toimi"?

Paratiisin poika [19.11.2010 12:48:47]

#

Näytön väri on mielestäni hexsadecimaalina #000000

Että sen puoleen sit ongelmatki...

Metabolix [19.11.2010 12:57:52]

#

Missä vaiheessa näyttö pimenee? Jos se on pimeä ihan alusta asti, Linuxilla ei varmasti ole mitään tekemistä asian kanssa. Sitä paitsi Linuxin tekstitilaan pitäisi päästä millä tahansa näytönohjaimella, joka ylipäänsä toimii; jos et pääse, vika on sinussa tai näytönohjaimessa.

Paratiisin poika [19.11.2010 13:20:00]

#

Näytönohjain kyllä toimii, koska linux kertoi jotain virheestä joka liittyi laitteisiin. Havaitsee se sen. Vika ei ole minussa. Olin juuri BIOS modessa eikä näyttö näkynyt sielläkään. Sitäpaitsi tässä on atk tukihenkilö auttamassa minua. Olisi kiva saada toimimaan kun annan tämän siskolle ja äidille. Ei kehtaisi viedä toimimatonta romua sinne...

Metabolix [19.11.2010 13:32:54]

#

BIOS on eräänlainen emolevyn oma minikäyttöjärjestelmä, jolla ei ole mitään tekemistä kovalevylle asennetun kanssa. Jos näyttö ei toimi edes siellä, vika ei mitenkään voi olla Linuxissa.

Laite voi olla rikki jostain sellaisesta osasta, että se ei käytännössä toimi, vaikka kaikki tunnistavatkin sen. Kokeile toisella näytönohjaimella, ja varmuuden vuoksi kokeile myös tuota näytönohjainta toiseen koneeseen.

Paratiisin poika [19.11.2010 21:55:05]

#

Joo. Se oli rikki. Laitoin uuden. Mutta... Laitoin toimivan (TOIMIVAN!) mutta sekään ei näy :( Miköä vikana?

Blaze [19.11.2010 22:04:45]

#

Painat virtanappia tietokoneesta ja näyttöön ei koskaan ilmesty mitään kuvaa? Ja tämä tapahtuu kahella eri näytönohjaimella? Näyttös on rikki.

Paratiisin poika [20.11.2010 14:01:37]

#

Hmm... Viestien perusteella siis joko 2 näytönohjainta on rikki tai sitten 3 eri näyttöä joilla olen testannut ovat kaikki rikki :D Hienoa hienoa.

Metabolix [20.11.2010 14:53:49]

#

Tai sitten teet jotain väärin.

Tämän tyhmempiä kysymyksiä en valitettavasti tähän hätään keksi, mutta tarkista varmuuden vuoksi kaikki muukin.

Paratiisin poika [20.11.2010 15:28:12]

#

Virrat on, kaikki on ehjiä. Ensisijainen näytönohjain on koneen oma intergroitu juttu. Siis se mikä on jo ostettaessa.

Metabolix [20.11.2010 15:59:26]

#

No niin. Mitä jos sitten säätäisit BIOSista, että se integroitu näytönohjain ei ole ensisijainen? Toisaalta onko jokin syy laittaa koneeseen tuo toinen näytönohjain, kun todellisia kiihdytystehoja nykypeleihin ei tuollaisella romulla kuitenkaan tule?

Paratiisin poika [21.11.2010 23:30:06]

#

En tiedä. Ainakin tekemistä tulee siitä :D

Paratiisin poika [22.11.2010 21:05:15]

#

Otan tämän Linuxin itselleni käyttöön koneekseni. Siinä on paremmat tehot ja kaikki kuin nykyisessä sontakoneessani :D

Ettepä enään voi valittaa koneestani :D

Grez [22.11.2010 21:11:25]

#

Ei kai täällä kukaan muu ole valittanut koneestasi kuin sinä itse.

Paratiisin poika [23.11.2010 09:12:27]

#

Kuultu IRC:n kanavalla #ohjelmointiputka

Froghman: Mun kone lagaa just nyt. Pliis älkää spämmikö nyt tänne.
Joku: Froghmanin zombie kone taas jumaa. Yritä myöhemmin uudelleen.

Joku: Kannattaisiko ehkä päivittää koneesi? Olet 10 ajastasi jäljessä. W2k:lle ei saa nykyään edes päivityksiä.,

Putkassa kuultua:

Blaze:

Ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta pakko kommentoia:

[lainaus=Paratiisin poika]

    Saan mahdollisetsti joululahjaksi Iphonen.
[/lainaus]

Eiks kantsis ennemmin pyytää uus tietokone?

LaNu [23.11.2010 21:05:20]

#

Paratiisin poika kirjoitti:

Kuultu IRC:n kanavalla #ohjelmointiputka

Froghman: Mun kone lagaa just nyt. Pliis älkää spämmikö nyt tänne.
Joku: Froghmanin zombie kone taas jumaa. Yritä myöhemmin uudelleen.

Joku: Kannattaisiko ehkä päivittää koneesi? Olet 10 ajastasi jäljessä. W2k:lle ei saa nykyään edes päivityksiä.,

Tuossa vinoillaan sinulle eikä koneellesi. Myöskään win2k ei ole tietokone. Yleensä ihmiset ottaa itseensä turhan herkästi. Sinulla ei moista ikävää luonteen piirteettä selvästikään ole.

lainaus:

Blaze:

Ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta pakko kommentoia:

[lainaus=Paratiisin poika]

    Saan mahdollisetsti joululahjaksi Iphonen.
[/lainaus]

Eiks kantsis ennemmin pyytää uus tietokone?

Blaze tietää, että olet sen verta käsi tietokoneiden kanssa ettet saa vanhaa konettasi toimimaan. Emme voi tietää, onko koneesi oikeasti viallinen vai etkö vain osaa. Vaikuttaa kuitenkin ilmeiseltä, että kyse on jälkimmäisestä. Kun hakee kaupasta tietokoneen, siinä yleensä on out-of-the-box suurin piirtein ehjä käyttöjärjestelmä.

Paratiisin poika [24.11.2010 15:40:22]

#

Jaa'a. Otan kohta linuxin käyttöön tähän niin, että w2k:ni menee pöydän taakse piiloon. :D

Koitan saada ton toimiin joskus jos jaksan :D


Edit: Noin. Mutta... Miten saan esim yhdistelmän ctrl + alt + 2 tekemään @ merkin? Nyt saan tuon vain yhdistelmällä alt gr + 2.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta