Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Oman selainpelin koodaaminen

Sivun loppuun

theeppu [20.10.2010 08:42:36]

#

Eli tarkoitus olisi tehdä selainpeli kaveriporukalle. Pääasia ei tietenkään olisi raha, vaan hauskanpito -> paljon eri selainpelejä hakattu yhdessä loppuun asti.
Netistä kun etsin tietoa löytyi ensin että JavaScript:illä tuollaisen koodaisi, mutta tämä vaikutti minusta epäuskottavalta ja jatkoin etsintöjä. Lopulta päädyin siihen lopputulokseen että selainpelin koodaamisessa käytetään seuraavia koodikieliä:
- SQL
- PHP
- Java
Javasta en ole aivan varma, mutta eikös SQL ja PHP olisi ne tärkeimmät kielet? Entä onko täällä ohjelmointiputkassa hyviä SQL ja PHP oppaita, joista saisi mahdollisimman paljon irti?
Ennestään osaan jo HTML kielen salat melkohyvin, mutta välillä joutuu lunttaamaan.
Kiinnostusta ja aikaa löytyy, kunhan olisi joku ajantasalla oleva kieliopas ja asialliset neuvojat.

Mites sitten kun pelin pitäisi olla yhdistelmä muita selainpelejä: mm. GoFin tapa tutkia tiedettä, Travianin kylä/kartta näkymät, Ikariamin taistelut (yksi erä esim. 10min).
Ei titenkään täysin samanlaisia asioita kuin yllämainituissa, mutta jotain sinnepäin.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
~ theeppu ~

Lebe80 [20.10.2010 09:02:16]

#

Itse unohtaisin graafisen kikkailun ja unohtaisin Javan.

Pienehköihin animaatioihin käyttäisin jotain valmista Javascript( huom! eri asia kuin Java) -kirjastoa, mutta muuten graafinen homma pyörisi hyvin vain html+css:llä (+ AJAX).

Taustalla ruksuttaisi sitten esim. PHP ja MySQL, jonne tieto olisi tallennettu.

theeppu [20.10.2010 14:23:49]

#

Eli siis tarkoititko että tekisin pelistä "classisen" version? Sellainen, jossa rakennuksia rakennetaan tähän tyyliin:
Päärakennus Taso 5 - Päivitä!
Kasarmi Taso 2 - Päivitä!

Eli siis ei kylänäkymää. Karttahan on pakko olla, ja järkevintä tosiaan on että ainakin aluksi luo pelkästään classisen peli version, johon ajan kanssa koittaa uutta versiota väsätä (kylänäkymä yms...).

Ja siis Javaa ei tulla tarvitsemaan tälläiseen projektiin, mutta onkos jotakin kattavia ja mielellään suomenkielisiä oppaita netissä? Paperikirjatkin kelpaavat kunhan ovat suomeksi.
Mitä sitten tarkoitit pienehköillä animaatioilla?

Lebe80 [20.10.2010 15:07:31]

#

No siis kylässähän voi olla sijoitettuna taloja, joita klikkaamalla aukeaa infoikkunoita, joista pystyy tekemään toimintoja kyseiselle talolle.

Css:llähän tuommoinen sijoittelu ei ole ongelma.

Animaatiolla tarkoitin sitä, että mitä et voi javaScriptillä tehdä, niin sitä ei tarvita. Javan käyttö taas "kylänäkymään" voi olla turhan "raskas", varsinkin kun sen voi ilman mitään laajennuksia tehdä.

Metabolix [20.10.2010 15:41:20]

#

Jos pelissä ei tarvita jatkuvia animaatioita (käveleviä pikku-ukkoja ym.), HTML, CSS ja JS sopivat toteutukseen mainiosti. Tavallinen HTML ja CSS riittävät mainiosti minkä tahansa paikallaan pysyvän näkymän tuottamiseen. Lisäämällä vähän JavaScriptia saa tehtyä hyvinkin joustavasti infoikkunoita ym. käyttöliittymäkomponentteja, ja tarvittaessa näiden aukeamiseen voi lisätä pieniä animaatioita (esim. liukuminen esiin ruudun sivusta).

theeppu [20.10.2010 16:32:39]

#

Nyt tuli jälleen uusia vaihtoehtoja, HTML ja CSS. Mikä helpottaisi valintaa?

Metabolix [20.10.2010 16:58:13]

#

Valintaa helpottaisi, jos perehtyisit siihen, mitä nämä kaikki kielet ylipäätään ovat. Alkajaisiksi voisit lukea vaikka englanninkielisestä Wikipediasta kutakin ehdotusta koskevan artikkelin.

Keskustelussa on esitetty tähän mennessä kaksi vaihtoehtoa: Java (oma ideasi!) ja "tavalliset" nettisivut (sis. HTML, CSS ja JS). Palvelinpuolelle ei ole ollut muita ehdokkaita kuin PHP (ja SQL, joka ei ole vaihtoehto vaan lisä), ja sitä tarvitaan kummassakin tapauksessa.

Myöskään valinnasta ei ole ollut mitään ristiriitaista tietoa: Jos et tarvitse jatkuvia animaatioita, tee pelkkiä nettisivuja. Jos taas tavoitteena on reaaliaikainen, kolmiulotteinen tai muuten vain kovin animoitu peli, tarvitset jotakin muuta.

Näistä väärinkäsityksistä päätellen lähtötasosi on käytännössä nolla. Omasta pelistä on turha haaveilla, ennen kuin olet käyttänyt kuukausia tai jopa vuosia perusteiden huolelliseen opetteluun. (Aika riippuu ahkeruudesta ja oppimisnopeudesta.) Kannattaa ihan oikeasti uskoa ja ymmärtää tämä. Esimerkkejä epäonnistuneista yrityksistä on tarjolla vaikka kuinka monta.

theeppu [20.10.2010 18:38:27]

#

Kaipa se on sitten niin... Mutta ymmärsinkö oikein, luen wikipediasta (englannin kielisestä) kaikki CSS, PHP yms "kuvaukset"? Ja tämän jälkeen lähtisin lukemaan mitä kieltä ensimmäisenä? Tosin uskon sen selviävän luettuani wikin tekstit.

Kiitoksia avusta! Erityisesti Metabolix!

Tulen jatkossa tarvitsemaan varmasti apua, jos jotakin epäselvää, toivottavasti jaksatte vastata.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta